Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Innan och efter mixning hör jag tydligt skillnaden vilket inte Àr sÄ konstigt. Men mastrar gör jag bara med limiter för att fÄ upp den fÀrdiga mixen och lÀgger ett Q(cubase filter) low cut pÄ 40-50hz.

Pillar aldrig med eq eller effekter.

SÄ om nÄgon har en demo som Àr mastrad av nÄgon kunnig, sÄ skulle det vara interessant att fÄ höra en snutt bÄde innan och efter masteringen.

Annons
Postat

BetÀnk att vissa lÄtar pÄ en platta i masteringen kanske blir helt orörda eller komprimerad nÄn dB för att de lÄter "som albumet". Andra lÄtar kan vara "fÀrdiga" men för den plattan den slÀpps pÄ behöver skruvas till en del ÀndÄ!

Postat
Om inte annat sÄ Àr ju K-Fed ett tecken pÄ att en pissdÄlig lÄt alltid Àr pissdÄlig hur mycket man Àn mastrar.

HÄller inte riktigt med.

Tycker denna lÄt Àr okej men om du gÄr in pÄ hans hemsida Kevin Federline och lyssnar pÄ lÄten som gÄr igÄng.

Det Àr bland det bÀsta inom Hip Hop jag hört i Är. Synd bara att den hammnade hos honom för annars skulle det blivit en megahit tror jag.

Postat
Om inte annat sÄ Àr ju K-Fed ett tecken pÄ att en pissdÄlig lÄt alltid Àr pissdÄlig hur mycket man Àn mastrar.

HÄller inte riktigt med.

Tycker denna lÄt Àr okej men om du gÄr in pÄ hans hemsida Kevin Federline och lyssnar pÄ lÄten som gÄr igÄng.

Det Àr bland det bÀsta inom Hip Hop jag hört i Är. Synd bara att den hammnade hos honom för annars skulle det blivit en megahit tror jag.

Nja, produktionen var vÀl halvbra, men han Àr verkligen en av de sÀmsta mcs som vandrat pÄ jorden. Kanske bara Àr jag som Àr lite trött pÄ folk som rappar om sig sjÀlva och hur kul det Àr att festa.

SjÀlv har jag hört myyyyyycket bÀttre grejer inom hiphop i Är, men det Àr kanske offtopic.

Postat
HĂ€r har du

Kevin Federline`s lÄt Popo Zao före och efter mastering.

Kanske inte riktigt din stil av musik med du fÄr i alla fall uppfattning om hur viktig mastering Àr.

Popo Zao / Före & Efter

Tack för uppladdningen.

Men jag hör bara limitern.

Ska klippa sönder den och placera dem bredvarandra och fadea imellan. SÄ mÀrker jag skillnaderna tydligare.

Postat
varför kan ja inte ladda ner lÄten?

Det Àr nÄt fel pÄ forumet. Högerklicka pÄ lÀnken och vÀlj spara som, sen istÀllet för index.php skriver du nÄgot.mp3. SÄ funkar det!

Postat
HĂ€r har du

Kevin Federline`s lÄt Popo Zao före och efter mastering.

Kanske inte riktigt din stil av musik med du fÄr i alla fall uppfattning om hur viktig mastering Àr.

Popo Zao / Före & Efter

Tack för uppladdningen.

Men jag hör bara limitern.

Ska klippa sönder den och placera dem bredvarandra och fadea imellan. SÄ mÀrker jag skillnaderna tydligare.

Tycker mig kunna ana större djup i rösten och trummorna, bland annat. Men visst skulle tvÄ versioner pÄ samma nivÄ vara en mer rÀttvis jÀmförelse.

Postat
Men visst skulle tvÄ versioner pÄ samma nivÄ vara en mer rÀttvis jÀmförelse.

Vad ska man dÄ med mastering att göra.

Det Àr ju just det det Àr , justera lite i Eq och dra upp nivÄn.

SÀnk den mastrade versionen sÄ den e pÄ samma nivÄ som den omastrade istÀllet.

Postat

Det KAN vara en del av masteringen, men inte nÄgonstans Àr ditt pÄstÄende en hel sanning.

Men varför sĂ„ mycket tjat om mastering dĂ„? Bara lite eq och en limiter. Är det inte bara att lĂ€gga limiter och eq pĂ„ masterspĂ„ret.

Vissa mastrar ju i andra program, och vissa lÄter sina mixar mastras av andra personer. Och det verkar vara sÄ mycket större Àn din beskrivning?

MissförstÄr jag?

Vill tillĂ€gga att jag inte Ă€r negativ eller hackande, bara kritisk och oförstĂ„ende. 😉

Postat

Det KAN vara en del av masteringen, men inte nÄgonstans Àr ditt pÄstÄende en hel sanning.

Men varför sĂ„ mycket tjat om mastering dĂ„? Bara lite eq och en limiter. Är det inte bara att lĂ€gga limiter och eq pĂ„ masterspĂ„ret.

Vissa mastrar ju i andra program, och vissa lÄter sina mixar mastras av andra personer. Och det verkar vara sÄ mycket större Àn din beskrivning?

MissförstÄr jag?

Vill tillĂ€gga att jag inte Ă€r negativ eller hackande, bara kritisk och oförstĂ„ende. 😆

Det Àr ju olika frÄn fall till fall. I vissa fall behövs det knappt göras nÄgot och i vissa fall förstör man mer Àn förfinar med mastering. Det man gör inom mastering Àr ju dock en hel del som t ex nivÄjusteringar, lÄtarnas upplÀgg sinsemellan, komprimering, eq, reverb, formathantering, medieanpassning och sÀkert annat jag inte har rÀknat upp..

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Är det inte bara att lĂ€gga limiter och eq pĂ„ masterspĂ„ret.

Mastering Àr mera Àn en lÄt.

Postat (redigerat)

Hela begreppet mastering var frÄn början att gravera materialet pÄ vinyl. Mer ochmer har hamnat inom omrÄdet och med CD-tekniken sÄ var den egentligen enda processen som var "obligatorisk" var just PQ-kodningen, dvs all info om track starter och slut, pauser osv. Men möjligheterna att justera slutmixar finns och mer och mer arbete hamnar hÀr. Att mixa ner i stems (ex trumpaket till ett stereospÄr, gitarr till ett annat) för att sÀtta i hop med lagom nivÄ i masteringen i stÀllet för i mixen.

BetrÀffande audiohanteringen sÄ Àr det inte bara att lÀgga en limiter pÄ masterbusen i sitt program och kalla mastering. Att man gör det i masteringen Àr inte obligatoriskt samma sak. Syftet med masteringen Àr ju att man anpassar materialet till en tÀnkt helhet. LÄt A kanske kÀnns helt fÀrdig och funkar perfekt som den Àr pÄ platta 1. Men nÀr lÄt A ska ligga pÄ platta 2 (absolute kidz eller nÄt) kanske den Àr vÀldigt basfattig och dynamisk i förhÄllande till allt annat pÄ platta 2. Bör att inte lÄt A ska lÄta tunn och mesig och ha lÄg volym sÄ kompenserar masteringsteknikern detta med att lyfta fram lite botten och komprimera den lite till. Exempelvis.

Jag ser gÀrna processen mastering som att mixa fler lÄtar till en helhet pÄ samma sÀtt som nÀr vi mixar en lÄt dvs fler kanaler till ett stereospÄr, som dÄ Àr helheten.

Jag hade med nÄn lirare en diskussion om just detta och han hÀvdade med en dÄres envishet att mixning och mastering borde göras samtidigt och att all justering borde göras i mix och inte pÄ slutmixen. Men exemplet ovan talar emot detta bla.

Vill man vara petig sÄ Àr det ocksÄ omöjligt att mastra i Pro Tools och Cubase etc just pga dess omöjlighet till PQ-kodning, men jag ser det gÀrna som en möjglihet till förarbetet innan jag gÄr vidare in i Wavelab och gör det jag inte kan i PT. Exempelvis dÄ mina ÀlskvÀrda Sony Oxfordpluggar endast funkar som RTAS.

Redigerat av Kryckan
Postat

Begreppena Ă€ndras. Att mastra har olika betydelser idag. MĂ„nga menar att man bara mastrar nĂ€r man ska sĂ€tta ihop ett antal lĂ„tar pĂ„ en platta, men sĂ„ Ă€r det inte riktigt lĂ€ngre. HĂ„ller man pĂ„ med popmusik sĂ„ antar jag att man vill att lĂ„ten man gjort ska lĂ„ta bra i radio i förhĂ„llande till alla andra lĂ„tar som spelas dĂ€r, och dĂ„ anpassar man mixen till alla andra mixar som spelas pĂ„ radio (och helst ska den lĂ„ta lite starkare). Det har pĂ„ bĂ„de gott och ont blivit nĂ„gon sorts standard pĂ„ hur mycket bas och diskant en lĂ„t ska ha (om man nu inte Ă€r ute efter nĂ„got speciellt), och detta har gett upphov till det sĂ„ kallade loudness-racet dom kanske inte blivit sĂ„ himla skoj pĂ„ senare Ă„r. Om lĂ„ten hör ihop med en rad andra lĂ„tar eller inte spelar ingen roll; alla mastrar sina mixar Ă€ndĂ„. Är det inför ett skivslĂ€pp pĂ„ PQ-kodas det, annars inte. Likt förbannat kallas det att mastra och den som sĂ€ger annat har fel. Eller kommer i alla fall fĂ„ kommunikationssvĂ„righeter med resten av branchen.

Postat

Jag Àr inte helt sÀker pÄ vad det Àr du egentligen försöker sÀga. Men för att kommentera det du menar angÄende "airplay" sÄ Àr det mycket vanligt att man gör annan behandling av den/de lÄt/ar som ska slÀppas som singel, eller att man gör radioversioner av dessa.

Det jag beskrev Àr just den process som Àr mastering, att fler saker vÀvs in under samma begrepp betyder inte att det Àr rÀtt, dock Àr det som sÄ mycket annat en sprÄklig utveckling och det Àr inte sÄ mycket att göra Ät.

Men tror man att lÀgga en limiter pÄ masterbussen Àr mastering sÄ missar man vad hela processen och yrket egentligen handlar om. Volymhysterin Àr orsaken till att en konst och hantverk som ett fÄtal behÀrskat vÀldigt vÀl har blivit en prostitution för att krana ur sÄ mycket volym som möjligt istÀllet för att göra en sÄ smakfullt verk som möjligt.

Jag VET vad mastering Àr, jag vet ocksÄ vad mastering INTE Àr. Jag vet ocksÄ att allt hemmapulande har gjort att begreppen i folkmun tunnats ut.

• 4 veckor senare...
Postat

jag har ocksÄ funderat lite kring det hÀr, och det var kul att höra en exempel mp3:a

det jag undrar Àr ifall det gÄr att fÄ tag pÄ/köpa "kÀnda" rÄmixar, vet nÄgon ifall det skulle gÄ?

gĂ„r sĂ€kert genom nĂ„gon svĂ„r vĂ€g som att höra av sig till producenten etc. men ja tĂ€nkte att det kanske finns nĂ„gon annan vĂ€g ja inte kĂ€nner till 😆

• 2 veckor senare...
Postat

MÄnga kloka funderingar i denna trÄd. Mastering har ju sÄ riktigt sin historia tillbaka till gravering, dÀremot har det det idag blivit ett forum för topplimitering och maximal nivÄ pÄ varje platta.

Min uppfattning Ă€r att man inte ska "mastra" med limiter vid mix, mastering Ă€r det "nya opĂ„verkade örat som hör hela produktionen för första gĂ„ngen". Även vi som sysslar med denna ibland obsolita konst lider av den "nivĂ„-hysteri" som rĂ„der idag. Förmodligen kommer 2000-talet att gĂ„ till historien som "distortionens decenium", tiden dĂ„ vi sabbade det mesta för att möta kraven frĂ„n okunniga A ÂŽn RÂŽs och "min platta mĂ„ste lĂ„ta starkare".....

Idag nĂ€r alla har fjĂ€rrkontroll för att reglera nivĂ„ pĂ„ stereon, varför i he...te ska allt vara kört in i klippning? Är det för att vi ska mastra för i-podÂŽs???

Dessutom sÀtter toppklippta masters mp3-algoritmens hörselmodell ur spel, det lÄter bara sÀmre Àn vad det behöver lÄta.

Ni har helt rÀtt i era funderingar, jag vet varför och lider med er. Men mitt rÄd Àr: StÄ pÄ er och slÄss för dynamiska mixar, utan dagens tokkoprimering sÄ kanske vi kan fÄ saker som lÄter bra i framtiden. Hoppet stÄr till forum som detta......

Postat
MÄnga kloka funderingar i denna trÄd. Mastering har ju sÄ riktigt sin historia tillbaka till gravering, dÀremot har det det idag blivit ett forum för topplimitering och maximal nivÄ pÄ varje platta.

Min uppfattning Ă€r att man inte ska "mastra" med limiter vid mix, mastering Ă€r det "nya opĂ„verkade örat som hör hela produktionen för första gĂ„ngen". Även vi som sysslar med denna ibland obsolita konst lider av den "nivĂ„-hysteri" som rĂ„der idag. Förmodligen kommer 2000-talet att gĂ„ till historien som "distortionens decenium", tiden dĂ„ vi sabbade det mesta för att möta kraven frĂ„n okunniga A ÂŽn RÂŽs och "min platta mĂ„ste lĂ„ta starkare".....

Idag nĂ€r alla har fjĂ€rrkontroll för att reglera nivĂ„ pĂ„ stereon, varför i he...te ska allt vara kört in i klippning? Är det för att vi ska mastra för i-podÂŽs???

Dessutom sÀtter toppklippta masters mp3-algoritmens hörselmodell ur spel, det lÄter bara sÀmre Àn vad det behöver lÄta.

Ni har helt rÀtt i era funderingar, jag vet varför och lider med er. Men mitt rÄd Àr: StÄ pÄ er och slÄss för dynamiska mixar, utan dagens tokkoprimering sÄ kanske vi kan fÄ saker som lÄter bra i framtiden. Hoppet stÄr till forum som detta......

😳

Postat (redigerat)

Loudness wars er realiteten man mĂ„ leve med. Men det er ikke selve volum-race'et som er problemet. Problemet er at folk lĂŠrer seg ikke Ă„ mixe pĂ„ orntlig vis lengre - de bare multiband-komprimerer alt til dĂžde, og gainer volum til man hĂžrer alle elementer i lĂ„ten like bra 😆 No mix needed! 😆

Gjorde nettopp en master for "Yllet" som spiller ganske hÞyt, men er forholdsvis Äpen og dynamisk.

- her er Yllet's forumpost -

Men eksempelvis, sÄ er min "mixologi-versjon" av electronica-mix'en komprimert til dÞde..

- electronica mix post -

- J.

Edit:

PS:

Hvis du spÞr yllet, kanskje han laster opp en pre-master versjon av sin lÄt sÄ du fÄr hÞre hvilken forskjell en master gjorde der.

Redigerat av jahala
Postat

HÄller inte med dig jahala, nivÄracet Àr just det stora problemet. MÄnga "amatörer" gör utmÀrkta mixar som förtjÀnar ett bÀttre öde Àn att bli söndermatrade.

Kommersiell radio kör MPEG2 distribution för att spara pengar, in i nÄn tokOrban med multibandsprocess som gör allt till en smet av ljud. IŽve been there for 12 years.

CD-skivor limiteras till oigenkÀnnlighet för att lÄta starkare Àn alla andra....

Skyll inte pÄ "dÄliga mixar", en bra mastering-gubbe ska kunna vÀgleda sÄvÀl en amatör som ett pro till en bra slutprodukt.

Olle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.