Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Brukar ni parallell-komprimera spår i så fall hur går ni tillväga.

Alltså olika varianter på motown-tricket att blanda relativt okomprimerade spår med komprimerade i mixen.

Eller att lägga kompressor som send eller returneffekt. För att blanda det gottaste av två värdar.

Annons
Posted

Ett bra knep. Händer att jag även gör det på hela mixen ibland. Men man får passa sig så det inte blir för mycket.

Posted

Ja sång och trummor är ju verkligen spår som är smidigt att hantera på detta sätt. Överhuvudtaget saker som innehåller mycket dynamik och där dynamiken inte enbart handlar om decibel utan även att den klangliga karaktären förändras när man spelar svagt eller starkt.

Om jag har förstått rätt är oftast klassisk musik hanterad på detta sätt men med betydligt mildare kompression än för Dance/Rock etc.

Det känns i alla fall tilltalande att lyfta dom låga nivåerna med en kopressor snarare än att trycka ihop dom höga. Låta transienterna i det starka ta över i den okomprimerade signalen istället för att låta en kompressor sköta både det som är klangmässigt starkt och svagt.

Posted
Ja sång och trummor är ju verkligen spår som är smidigt att hantera på detta sätt. Överhuvudtaget saker som innehåller mycket dynamik och där dynamiken inte enbart handlar om decibel utan även att den klangliga karaktären förändras när man spelar svagt eller starkt.

Om jag har förstått rätt är oftast klassisk musik hanterad på detta sätt men med betydligt mildare kompression än för Dance/Rock etc.

Det känns i alla fall tilltalande att lyfta dom låga nivåerna med en kopressor snarare än att trycka ihop dom höga. Låta transienterna i det starka ta över i den okomprimerade signalen istället för att låta en kompressor sköta både det som är klangmässigt starkt och svagt.

Inom renodlad klassisk musik görs det sällan eller ingen dynamisk bearbetning enligt en gästlärare vi hade på skolan. Jag har dock ingen större förstahandserfarenhet inom det området.

Guest tsmalmbe
Posted

Använder det ganska mycket. Också kallat upward compression (för googleisterna). Oftast blir det en send-effekt. En hel del kompressorpluggar har ju dessutom också en "mix"-knob (bl.a GMulti), vilket betyder att man kan steglöst kan variera mix/dry av materialet. Mycket bra på framförallt multibandskompressorer, där oftast soundet blir platt och squishat (mest beroende på användaren, inte på den tekniska implementationen 😉 ).