Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är en person som har tämligen lite erfarenhet av musikredigering och skulle nu behöva få veta vilket program jag ska använda mig av för att ta bort olika typer av bakgrundljud.

Jag vill exempelvis kunna lägga in en låt i programmet och sedan ta bort eventuella röster, dvs göra låten intrumental.

Övriga saker som jag vill kunna göra i programmet är att lägga in andra låtar och höja respektive sänka dessa - ge dem olika volymer, samt lägga in vissa effektljud, ljud som spelas samtidigt som låten så att dessa två går ihop. (Låten och effektljudet ska alltså kunna spelas upp samtidigt så att det låter som att de kommer från samma fil så att säga).

Slutligen vill jag självklart också kunna spara min färdiga "mix" av låtarna i .mp3-format.

Hoppas att det finns någon som kan besvara mina frågor!

Tack på förhand / Roland.

Annons
Postat

1. Att filtrera bort ljud ur en stereofil är svårt och blir sällan bra och är för det mesta omöjligt , framför allt att försöka ta bort sång är kruxigt.

2. Det program du söker är en helt vanligt sequencer. Cubase , Sonar , Logic . Pro Tools , Acid , Traction m.m m.m

Postat

Hej!

Om du börjar med att söka lite på forumet innan du postar en ny tråd så lär du finna bra många fler svar än vad do kommer få i denna tråd.

Råkade iofs springapå ett program som gör just det du söker häromdagen, men aldrig testat det o lär inte göra det heller men här får du en länk:

http://www.elevayta.com/product13.htm

Postat

Tjenare, mjo.

Som sagt borde du inte försöka dig på detta, oftast brukar det vara omöjligt att få fram rösten om du inte vill ha ett väldigt tunnt ljud. Om det är nått sorts bakgrunds brus så skulle jag faktiskt rekomendera "Cool edit 2.1" . En av de utökade delarna är just brusreducerings delen.

Välkommen föresten!

Postat

Som många har sagt så är det svårt för att inte säga omöjligt att ta bort sången. Och i det fall man lyckas någorlunda så blir musiken som är kvar tunn, spretig och konstig. (Elevayta som nämndes ovan är inget undantag)

Bättre är att söka runt efter instrumentala versioner av låten. Det brukar gå att hitta på mer musik än man kan tro. Samma sak med acapellor.

Jag har några kompisar som gör mycket dj-mixar och de jobbar ofta med MixMeister som tydligen är enkelt och snabbjobbat:

http://www.mixmeister.com/

Annars funkar såklart de flesta vanliga musikprogrammen som Cubase, Pro Tools, Ableton osv...

Lycka till!

• 8 månader senare...
Postat

Sången finns mest i mellanregistret - men där finns ju en massa annat också - så om man bara filtrerar med en eq, så får man som resultat sång + gitarr och de flesta andra kompinstrument...

Vad man måste göra, är att fasvända den ena kanalen och mixa ihop höger och vänste kanal, för att på så sätt få utsläckning av det som ligger mixat i mono. Det innebär att även bas, baskagge och annat som ligger i mitten, kommer att släckas ut tillsammans med sången. Problemet är att alla effekter som har använts på sången, som t ex reverb (som ju är en stereoeffekt), kommer att ligga kvar, eftersom effekterna inte bara ligger i mitten av ljudbilden...

Förutom ovanstående problem, så kommer det att låta illa och resultatet blir av naturliga skäl i mono, eftersom man ju lägger ihop de båda kanalerna, med den ena fasvänd...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.