Jump to content
Annons

Hur gör man om till wav-format


flabbyjoe

Recommended Posts

😉 Jag har klippt isär trumljud från några cd-skivor jag har. När jag ska lägga in dem i LM4:an så går det inte för de är i cpr-format och trummaskinen verkar bara kunna hantera wav-format. Jag måste veta hur man gör om dessa filer till wav. Hjälp mig fort..
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Bengan (oregistrerad)

Claes: "rätt o rätt". Man får väl använda sig av vad man har, eller?

Flabby: Om du använt cubase så gör som så att du exporterar ut ljuden i rätt "längder" som wav filer och plocka in dem i LM4 sedan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase är inte ett program man använder för att klippa upp ljudfiler...

Är det din officiella ståndpunkt?

"Officiella ståndpunkt..."?!?

Jag tycker inte att Cubase är ett ljudredigeringsprogram som är bekvämt och bra att använda till att klippa upp ljudfiler - även om man kan göra det om man är tillräckligt envis...

Det finns helt enkelt andra program som är mycket mer lämpade för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på vad som skall klippas och hur det skall göras så kan Cubase vara riktigt trevligt. Exempelvis att kunna klippa i snap med grid baserat på tempo och notvärden är något som inte samtliga renodlade ljudredigeringsprogram klarar av. Ett gratis alternativ för att fila till småsaker i ljudfiler är annars Audacity. Handlar det om att klippa upp trumljud och loopar kan jag dock varmt rekommendera WaveKnife. Här är en kort, kort text om programmet:

http://www.majken.se/cubase/waveknife.htm

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Använd rätt program till rätt sak, så fixar det sig. Cubase är inte ett program man använder för att klippa upp ljudfiler...

& en äggskivare är ingenting man använder sig av för att göra musik.

eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd rätt program till rätt sak, så fixar det sig. Cubase är inte ett program man använder för att klippa upp ljudfiler...

& en äggskivare är ingenting man använder sig av för att göra musik.

eller?

Exakt - de är så j-a jobbiga att stämma... 😛

Det går som sagt att använda Cubase om man är tillräckligt envis, men det är otroligt mycket smidigare i vissa andra program.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Har ni inte provat Reason 2.5, som skall tydligen vara ett bra program för sådana här ändamål?

Du tänker kanske på Recycle?

Reason gör inget sånt.

edit: inte Recycle heller, vid närmare eftertanke! 😳

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Åter till frågan!

Jag förstår inte riktigt vad du har gjort om jag ska vara ärlig. Har du trummor på en vanlig samplingscd som du nu vill omvandla till wav för din LM4?

Om du har en cd med samplingar på rekommenderar jag dig att använda en cd-ripper (t ex den här) för att omvandla cd-spåret till wav. När du väl har omvandlat cd-spåret till en wav kan du klippa upp den i respektive ljud. Det kan du göra med t ex Wavelab. Vill du göra det automagiskt kan du använda det smarta programmet WaveKnife som är helt gratis, det finns här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...