Jump to content
Annons

Vad finns i ditt mick-skåp?


krissman

Recommended Posts

Tänkte vi kunde ha en tråd där vi skriver ner vad vi har för mickar och lite vad vi använder dom till. Jag börjar då:

2 * AKG C4000

Försöker använda dom här så lite som möjligt faktiskt, gillar dom inte alls nämligen. Meningen från början var väl att ha dom till bland annat överhäng, men dom är alldeles för "luddiga" för det. Ligger mest i sina kartonger.

1 * AKG D112

I stort sett bara till bastrumma, längst in i trumman för att ta upp attacken då. Funkar väl helt OK, men jag letar efter något roligare och bättre.

1 * Oktava MK-219

Främst till undersidan av virveln, och där låter den kanon. Används även som rumsmick, till gitarrförstärkare och percussion.

1 * Sennheiser E606

Helt vansinnigt bra till att micka upp gitarrförstärkare med, tight, fett och kraftfullt ljud. Används ofta ihop med en SM57:a då denna micken får stå för botten. Används även till virveltrumma på ovansidan, även där blir det ett tight och kraftfullt ljud som låter alldeles lagom komprimerat utan att behöva använda kompressor.

1 * Shure SM7b

Köptes främst för att spela in basförstärkare (jag är basist), men funkar även gudomligt till bastrumma (för att ta upp själva basljudet) och sång. Används till sång av både Michael Jackson, Eddie Vedder och James Hetfield. Om jag bara skulle få äga en mikrofon, så skulle det vara den här.

5 * Shure SM57

Behövs väl ingen vidare beskrivning av den här micken. Används till mycket; pukor, basförstärkare, gitarrförstärkare, sång m.m.

1 * Shure SM81

Främst till överhäng och HiHat (kan låna in två till så att jag kan micka två överhäng och en hihat). Inte min favoritmick direkt, men den används flitigt i väntan på annat. Slänger ibland även upp en eller två när akustisk gitarr ska spelas in.

1 * Soundelux U195

Underbar på mycket. Används främst till sång och akustisk gitarr, men även till rum, elgitarr och percussion. Vid sånginspelning kan man, om man vill, få till en riktigt bra närhet som låter riktigt "dyrt". På vissa sångare kan man behöva använda de-esser ganska hårt, då S-ljuden kan bli lite väl kraftiga. Men micken låter så jäkla bra så det stör mig inte det minsta. Vid akustisk gitarrinspelning behöver man inte anstränga sig det minsta, utan det är oftast bara att ställa upp den vid gitarren och LJUDET finns där med detsamma.

Ja, det är det som finns för tillfället. På önskelistan (köpelistan) står en AKG C480B (till hihat), några Sennheiser MD421 (till punkor och förstärkare) och ett par riktigt bra överhängsmickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 116
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Nybörjare som jag är så är det inte så stor samling än.

ADK - A51s

Avänder till allt akustisk och sång. Padden använder jag ofta, skär bas vid sång och -10 när jag mickar trummor eller andra högljudda saker.

Shure - Sm57

Citerar Vallhagen med att kalla den mikrofonernas 240.

Behöver ingen tydligare förklaring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju bara en liten hemstudio själv - så det blir mest sång hos mig.

Har i alla fall följande i samlingen i nuläget:

BLUE Babybottle (kondensatormic)

Crowley and Tripp Naked Eye (bandmic)

Studio Projects T3 (rörmic)

Line Audio Design CM2 (småmembrans kondensatormic)

SHURE Beta58A (dynamisk)

De täcker upp det mesta, men samtidigt är det j-t kul med micar, så det finns ett par andra som kanske tillkommer snart... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

BLUE Babybottle (kondensatormic)

Crowley and Tripp Naked Eye (bandmic)

Har en kompis som har en Babybottle, och den kan verkligen låta kanon på endel röster. Så en sådan borde man väl skaffa också... Har du någon koll på vilken Violet Designs-variant det är som ligger närmast den ljudmässigt?

En Naked Eye är jag jäkligt sugen på det med. Har lite tomt på bandmikrofonsidan nämligen. Men man får väl se vad som dyker upp i studio-julklappssäcken.

Link to comment
Dela på andra sajter

BLUE Babybottle (kondensatormic)

Crowley and Tripp Naked Eye (bandmic)

Har en kompis som har en Babybottle, och den kan verkligen låta kanon på endel röster. Så en sådan borde man väl skaffa också... Har du någon koll på vilken Violet Designs-variant det är som ligger närmast den ljudmässigt?

En Naked Eye är jag jäkligt sugen på det med. Har lite tomt på bandmikrofonsidan nämligen. Men man får väl se vad som dyker upp i studio-julklappssäcken.

Det är Dolly som ligger närmast Babybottle. Du kan lyssna på båda ochjämföra på min testsite... :rolleyes:

Naked Eye är verkligen mycket användbar. Passa på snarast, medan jag fortfarande har några kvar som jag kan sälja extra billigt... (sorry för reklamen, men det är svårt att låta bli när man kan erbjuda så bra prylar till så bra priser... :rolleyes: ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Electrovoice N/D868 - låter mycket bra i baskagge och på basstärkare, skulle aldrig byta mot B52 eller D112, den här micken kan jag inte vara utan

Beyerdynamic M 201 - virvel, ger en skön attack med mer krisp än 57an, är mer scoopad

Audix D2 (2) - hängpukor, läcker lite och ger "stort" ljud på det mesta, kan användas på virvel för ett tight och "puffigt" ljud :rolleyes:

Audix D4 - golvpuka, gitarrstärkare, blås, som D2 men ännu fetare och öppnare ljudbild, används på gitarrstärkare för en stor och trevligt botten

Shure sm57 (3) - gitarrstärkare, rumsmickar (skitigt ljud)

Shure sm77 - gitarrstärkare, jazzvirvel, diverse. ger öppnare ljud än 57an

Røde NT2-A (2) - överhäng/rum/sångare med otrevliga s-ljud. funkar även bra till golvpuka om man inte bryr sig om läck. Trevliga till överhäng på 8kopplat.

Røde NT5 (2) - köptes för överhäng men ersattes några år efteråt med NT2a. nu används dem till virvel under där det funkar bra. Även som sidomick på virveln och ride-mick. Fungerar även som rumsmickar i vissa situationer.

Hansén HCM101 - fungerar över förväntan (sett till priset) på det mesta. Används på sång där den är riktigt bra.

Line Audio SM3 - baskaggens frontskinn, fyller i bra där 868an är scoopad om man skulle behöva det, ger bra skinnljud. ger även ett trevligt sångljud i lugnare musik och har använts på piano, nere vid pedalerna.

Line Audio CM2 (2) - har använts med framgång på jazzvirvel (över och under) och ride, men används i stort sätt aldrig då jag tycker dem låter relativt illa på det mesta jag sätter dem vid.

AKG C 535 EB (2) - hihat, tajt och snabbt ljud med bra transientrespons, används nästan alltid som sidomick på virveln av samma anledning. Används på piano där dem faktiskt fungerar bra, det sitter bra i en pop/rockmix.

AKG BT 330 mkII - livesång, viss rocksång. Ovanligt krispig för att vara dynamisk mick.

Planerar att köpa ett par AT4050 för OH och mer sång.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Brauner Phantom V x2 Underbara mikrofoner som används på Tal, ackustisk gitarr och för att spela in ljudeffekter i inspelningsrummen. Och på det mesta. :rolleyes:

Röde NT-1 x2 Helt ok för sitt pris. Används som backup då Braunermickarna är upptagna. (har två studios på firman.)

AKG C-3000 Används oftast utomhus vid tal eller effektinspelning.

Shure SM58 Används till tal vid fejkade "reporter"-inspelningar.

Fostex M22 RP Seg dynamisk MS-stereomick som används på samma sätt som SM58´an. Även till gitarr.

JJlabs C010B x2 Används uteslutande som talkbackmickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

* 1 Röde NT-1

Jag köpte den för 1 månad sedan och har ännu inte hunnit spela in nåt med den. Förmodligen ska jag använda den till sång och akustiska instrument, kanske nåt annat också

* 1 Shure SM 57

Används till gitarrförstärkaren, ibland till sång och alltid när jag kör radio.

* 1 Audio Technica ATM31A

Jag har använt den till akustiska gitarrer några gånger, funkar ganska bra till det. Annars så var det min huvudmick till radiosändningar före jag köpte SM 57'an.

* 1 Generis GC1

Ligger oftast på hyllan efter jag köpte Rödemicken, men jag använde den till sång och akustiska gitarrer under många år.

* 1 Audio Technica ATM410

Används "bara" som trubadursångmick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

4 st Shure SM57

2 st Shure Beta 58

1 st AKG D190E

1 st JTS NX8s

1 st Beyer Dynamic Opus 59

2 st Audio Technica ATM 31

1 st Electro Voice N/D 868

1 st AKG D112

2 st AKG C1000

1 st AKG D900

2 st Samson C02

2 st ADK TL

1 st TSM MT170

2 st Golden Age Music R1

+ div. skräp från Tradera 😱

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Och här hemma i sovrummet finns, i en tjusig flätad KORG:

MXL V67G, till sång

Shure pg57 oxå till sång, men bara ibland.

Superlux eco-88, 99 spänn på börsen inkl. sladd. Används aldrig 😆

GA project D1, som min fru tvingade mig att köpa för att den är snygg 🙂 , så den får stå framme. Jag gillar den för att den känns bra att greppa.

tjong

Link to comment
Dela på andra sajter

Naked Eye är verkligen mycket användbar. Passa på snarast, medan jag fortfarande har några kvar som jag kan sälja extra billigt... (sorry för reklamen, men det är svårt att låta bli när man kan erbjuda så bra prylar till så bra priser... 😄 ).

Det är verkligen frestande... Men man behöver ju så mycket annat också, det är nog mer akut på överhängssidan. Men jag slänger iväg ett mail och kollar priset så får jag tänka lite på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

oktava MKL-2500 - asnajs rörmick som passar till mkt.

tsm mt87s x2 - schyssta u87-kopior som låter ganska vintage

adk sc1 x2 - helt ok småmembranare, som lämpar sig gött till överhäng.

pearl rd-34 - vintage dynamisk mick. fick den av farsan förra veckan.

akg d880s - dynamisk mick, som egentligen är en live-sångmick, men jag kör massvis med saker med den. 😳

****EX-288 - (hittar ingen logo, eller ngt på nätet..) de e iaf en 60tals electretmick. låter asgött.. 😆

shure sm57 - ett måste i var studios mickskåp.

tsm mt52 - ska vara kopia på shure:s baskaggemick, men den låter som akg d112. 😮

A&F mc-50SD schysst unidirectional dynamisk..

+ngra andra dynamiska som ligger o skräpar... jag köper nya mickar hela tiden, o har noll koll, så jag kanske fyller på snart igen.. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt inget skåp kom jag på, dom ligger alltid i oordning. Men jag har funderat på att skaffa skåp. Eller hylla.

ja har heller inge skåp (längre) men jag har väskor i mängder åt alla mickarna.. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är min lista:

1 * Shure SM7

Tänkt att användas till att spela in gitarrförstärkare, men jag använder den inte så mycket.

Japp. Det var det. Jag tror jag har fått med allt. 😱

Redigerat av Gote
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, äntligen. Vilken underbar tråd att läsa. Här är mitt bidrag:

Neumann TLM103 Bra på det mesta, men använder den främst till sång och akustisk gitarr

Röde NTK Varm och fyllig rörmikrofon, underbar på sång.

Röde NT1000 Mikrofonernas Volvo 240. Kanske uppfattas som lite trist (läs: neutral), men otroligt välljudande på i princip allting. Har använt den till till sång, melodica, synth (uppmickning av förstärkare), ambience... Ett bra alternativ till B1, som alla hyllar, men som jag tycker låter för vasst i diskanten.

Sennheiser MD421 Elgitarr och pukor. Ibland även bas och sång.

Sennheiser MD441 Blås och hihat. Även sång.

6 x SM57 Elgitarr, virvel och baskaggeklick. Även pukor i bland.

3 x PG56 Shures pukmikar. Använder till, just det, pukor.

PG52 Baskaggemik som jag brukar använda på basförstärkare.

Shure Beta52 Baskagge så klart.

2 x LineAudio CM2 utmärkta till overhead.

2 x Oktava MK012 Overhead, stråk, kör. Utmärkta vid stereoinspelning.

På önskelistan: Royer R-121, AKG Perception 400, Neumann U67.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Wow... blev lite smått förvånad över att det inte är en enda själ här som äger en Behringer mikrofon med tanke på att Behringer och Studio Projects fick bäst i test av Studio när dom testade mikrofoner.

Här är min lista då:

Studio Projects TB1 - Stormembranare med inbyggt rör

Sure SM57 - Känner nog de flesta till

Kommer nog införskaffa mig en Studio Projects B1 och ett par LineAudio CM3 inom en snar framtid. Och vem vet... kanske en behringer också när dom nu är så billiga 😳 Mikrofoner är roligt!

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis inhandlat en massa mickar så vänner och familj får nöja sig med små julklappar i år.

Neumann TLM103 - främst sång, en del ackgura och stråk

AKG C414B XLS x2 - tänkt till sång, OH, piano, ackgura och stärkare, stråk, blås

MXL 990 x2 - har aldrig använt, har alltid föredragit andra mickar framför dessa

ADK 51e - min första mick. Det är något speciellt med den. Spelade in en hel demo enbart med den, bas, trummor, piano, sång, stråk m.m. Kommer alltid att ha en plats i mitt hjärta även om jag inte använder den nuförtiden...

Studio Projects B1 - sång och rumsmick på trummor

Oktava MK219 x2 - har tänkt att använda dessa på sång, stråk, stärkare, virvel m.m.

Oktava MK012 x2 - har framförallt tänkt mig dessa till piano, även till OH, ackgura

Line Audio CM3 x2 - favoriter. Så otroligt enkelt att få till ett fint ljud med dessa. Använder dem på piano, OH, stråk och blås. Rekommenderas!

Shure SM57 x4 - virvel, pukor och fina på stärkare. Har aldrig vågat prova på sång. Ska göra det. Blev rekommenderad att min röst och sätt att sjunga skulle passa en 57a.

Electro Voice N/D 868 - kagge och bas. Gillar'n!

Beyer M201 - ska använda på virvel. Hört att den ska vara bra

JJlabs HRM-7B x2 - har börjat använda dessa till OH. Är dock inte helt nöjd. Ganska brusiga. Skulle vilja spela in piano och annat med dom, men det blir för mycket brus tyvärr.

JJlabs HRM-4 - har använt den en del på basstärkare. Är inte jätterolig. Ska testa på kagge.

Om du funderar på bandmikrofoner så är mitt råd att köpa några dyrare.

Ska inom en snar framtid införskaffa mig:

Sennheiser MD421 x2 - virvel och stärkare. Skulle vilja prova på att micka kagge med den vid en lofi-inspelning.

Saknar alternativ på kaggen så därför vill jag ha nån/några av dessa:

AKG D12 - hört att den ska låta "gammalt"

Electro Voice RE20

Beyer M88

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller just nu på att bygga upp ett litet arsenal och det jag har införskaffat hittils är:

MXL 1006 1st Bra ljud för lite pengar. Spelar in sång, akustisk gitarr osv. Funkar även bra på gitarrförstärkare.

Samson Q3 4st Tänkt att vara till pukor, låter ganska likt SM57. Fick bra pris på 4 stycken demoex från Musikanten i Umeå.

Framtida inköp kommer troligtvis att bli:

AKG D112 1st Baskagge

ADK Hamburg 2st Overhead samt andra stereo-inspelningar

Shure SM57 Kan alltid vara bra att ha... Micka upp stärkare, virvel osv.

Är även sugen på Sennheiser 421, men dom är ju så jävla dyra :rolleyes:

/fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...