Jump to content
Annons

Linux-tweakning


slaptap

Recommended Posts

Jag kör nu Ubuntu på två maskiner...men upplever det faktiskt som segt...på båda maskinerna. Okey, maskinerna är inga värstingar (en P3 550MHz/256RAM och en P3 1GHz/512RAM), men ska jag jämföra med mitt gamla trogna WinMe som löper som en vinthund så lunkar Ubuntu fram som en överviktig bulldog...och då har jag inte ens sniffat på ämnet musikproduktion ännu...

Xandros är kvickt i jämförelse med Ubuntu, men hamnar på efterkälken det åxå. Dessutom har jag haft "hängningar" av Ubuntu då det har slutat svara...och trubbel med FTP...skumt.

Men det finns ju fler distar, t ex Debian och Gentoo.Är det någon större skillnad mellan dem egentligen, eller är det så att det är "tweakningen" av mitt WinMe som gör det så "rappt" och stabilt?

Går det att "tweaka" Linux på liknande sätt, eller måsta man plocka ihop det själv (m a o verkligen sätta sig in i det på djupet)?

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gentoo är nog det som går att tweaka allra mest, speciellt eftersom man där kompilerar alla program specifikt för den hårdvara som det körs på.

De fönsterhanterare som används idag är ganska systemkrävande, både Gnome och KDE tar ganska mycket kräm ur maskinen. Ett alternativ är att istället installera en annan fönsterhanterare, som XFCe eller WindowMaker. Det sägs att även enlightenment ska vara möjlig att få "lean and mean", men det är inget som jag har provat.

Det går även att upp-prioritera de processer som kör ljudhantering, inklusive det IRQ som ditt ljudkort sitter på. Ofta krävs det dock isf en realtids-kärna för att det ska fungera. Jag kan t ex kompilera en linux-kärna (en normalt mycket CPU-krävande operation) i bakgrunden på min burk samtidigt som jag kör en inspelning med 8 kanaler i 2.6 ms latency.

Allt beror på hur man sätter processprioriteten, vilken hårdvara man kör på och så vidare.

Jag hade tänkt att lägga upp en howto på bloggen, men det har inte blivit av ännu. Om man ska göra den generell så krävs det lite författande först, vilket jag inte haft tid till än. 🙂

Hur man kompilerar en realtidskärna på Ubuntu finns dock redan på bloggen, så försök att följa instruktionerna där, om du stöter på problem är det bara att återkomma här. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, det är väl som det brukar vara...nyare program kräver hårdvara som finns först om ett par år för att kunna köras optimalt... 🙂

För att dra en parallell: Jag kämpade med WinMe på en Compaq 300MHz/64MBRAM (en alldeles för klen maskin för det operativet) för c:a fem år sedan, och körde genom hela "trial&error-programmet".

Efter en uppgradering till 256MBRAM och en minimal installation (inget nätverk, inga hjälpmedel, inga spel etc etc) samt avstängning av alla onödiga winprogram i autostart och inaktivering av systemåterställning märkte jag att jag var på rätt spår. En hårdvarustrippning (CD-ROM, diskettstation, nätverkskort...behöll bara CD-brännare) ökade även det på prestanda, plus att jag inaktiverade det som fysiskt inte gick att plocka bort (COM-portar, skrivarport, USB-portar osv).

Tanken var att en maskin med ett minimalt operativ med endast de viktigaste (för musikproduktion) funktionerna och minimal hårdvara skulle "prata" fortare med den hårdvara som fanns...och att döma av prestandavinsten tror jag att jag hade rätt...🙂

Efter detta satte jag ihop en ny "musikmaskin" (2.6GHz/1,5GBRAM) efter samma recept och med samma operativ, och den har ännu inte gjort mig besviken...😛

Så frågan lyder: Skulle ovanstående "tweak & strip" vara till nytta/möjliga på en Linux-DAW?

Du nämner att fönsterhanteraren är utbytbar, och är det nu så att både Gnome och KDE slukar mycket kraft så verkar det vara den första åtgärden på en äldre maskin. Att kompilera en realtidskärna övergår dock mitt kunnande...jag försökte faktiskt enligt instruktionerna på bloggen, men fick ett felmeddelande, så jag avvaktar tills jag har mer kunskaper... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör gentoo på min bärbara 700mhz celeron. Kör dessutom windowmaker under X. Går som ett skott. (gnome eller kde skulle jag iofs inte rekommendera)

På servern (300mhz pentium II, LAMP-server utan X) sitter även där gentoo. Otroligt stabilt, den har rullat oabrutet i gaderoben sen jag stoppade i en ny HD (snart ett år sen) och inte gjort ett pip ifrån sig sen dess. Kör dessutom lite egenhändigt kodade backendlösningar, SAMBA, en liten privat dc-hub och dessutom emellanåt en quakeserver och det funkar hur fint som helst. Är otroligt nöjd med den burken. Innan jag fick tummen ur och köra Gentoo hade jag ett redhat linux. Förutom att det mesta gick ganska segt så var den installationen ganska instabil. Hade ett par crashar så jag tvingades starta om. Blev aldrig riktigt kompis med redhat heller. Stötte man på problem tog det mer än dubbelt så lång tid att lösa om man jämför med gentoo. Fast det kan bero på att jag mindre koll då också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken var att en maskin med ett minimalt operativ med endast de viktigaste (för musikproduktion) funktionerna och minimal hårdvara skulle "prata" fortare med den hårdvara som fanns...och att döma av prestandavinsten tror jag att jag hade rätt...🙁

Så frågan lyder: Skulle ovanstående "tweak & strip" vara till nytta/möjliga på en Linux-DAW?

Du nämner att fönsterhanteraren är utbytbar, och är det nu så att både Gnome och KDE slukar mycket kraft så verkar det vara den första åtgärden på en äldre maskin.

Att kompilera en realtidskärna övergår dock mitt kunnande...jag försökte faktiskt enligt instruktionerna på bloggen, men fick ett felmeddelande, så jag avvaktar tills jag har mer kunskaper... 😲

Visst är det möjligt att strippa ner en Linux också. Linuxfirewalls kan köras på en 1.44Mb-diskett. 😆 Skillnaden mellan Windows och Linux är dock att det egentligen inte spelar någon roll hur många program som finns installerade på maskinen. Det finns inget liknande Windows registry att gå igenom varje gång ett program startas för att få rätt inställningar.

De flesta program är i stor grad självförsörjande, med dedikerade inställningsfiler osv. Självklart finns det många program som delar kod-bibliotek, men detta borde inte slöa ner så värst mycket. Det går säkert lite snabbare att plocka bort onödig hårdvara, stänga av drivers för USB, IrDA, seriell- och parallellportar och så vidare.

Det finns till och med inspelningsprogram av DAW-kvalitet som du kan köra i textmode. 😛

Grejen med GNU/Linux är att det är modulärt uppbyggt. Du kan kompilera en kärna med bara precis de drivers/moduler som du behöver för din maskin och inget annat. Standardkärnan som följer med Ubuntu är gjord för att vara så generell som möjligt och den är på inget sätt optimerad. Att hitta hur man gör är nog det svåra i kråksången.

En variant på att lära sig mer och återkomma sedan är att istället beskriva vilket kommando du körde och hur felmeddelandet löd, så kanske någon här kan hjälpa dig att komma vidare? Det är ju det vi är här för. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Standardkärnan som följer med Ubuntu är gjord för att vara så generell som möjligt och den är på inget sätt optimerad.

Jepp, jag inser det, och det gäller ju de flesta OS...de har samma specifikationer som armens långkalsonger: One size fits all... 😄

En variant på att lära sig mer och återkomma sedan är att istället beskriva vilket kommando du körde och hur felmeddelandet löd, så kanske någon här kan hjälpa dig att komma vidare? Det är ju det vi är här för. 🙂

Jag ska helt enkelt bara hämta hem källkoden.

Felmeddelandet lyder:

/usr/src/linux-2.6.18.tar.gz could not be saved, because you cannot change the contents of that folder. Change the folder propertys etc etc...

Detta innebär att jag måste vara "root" (eller su?) för att kunna ändra egenskaperna i mappen...så enkelt är det ju. Men det praktiska förfaringsättet via Terminal är en helt annan femma...och det är jag inte är kompis med ännu... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta innebär att jag måste vara "root" (eller su?) för att kunna ändra egenskaperna i mappen...så enkelt är det ju. Men det praktiska förfaringsättet via Terminal är en helt annan femma...och det är jag inte är kompis med ännu... 😏

"sudo nautilus &" så får du upp filhanteraren med root-rättigheter (om du kör gnome).

Men källkoden finns att ladda hem via apt. "sudo apt-get install linux-source" i terminalen eller gå in i Synaptic och sök på "linux-source".

Link to comment
Dela på andra sajter

Spamatica (oregistrerad)
/usr/src/linux-2.6.18.tar.gz could not be saved, because you cannot change the contents of that folder. Change the folder propertys etc etc...

Tjena,

För att ge en halvdan förklaring. Linux har ett rätt strikt användarhanteringssystem som, sen man väl förstått sig på det är väldigt väldigt vä.. bra.

Förenklat kan man säga att det enda ställa på hårddisken där du som användare får spara saker är under /home/<användarenamn>, med andra ord din hemkatalog.

Av historiska skäl så brukar dock kärnans källkod packas upp under /usr/src vilken endast root har skrivrättighet i.

På många linux så kan man "bli" root genom utföra kommandot "su" och mata in roots lösenord. På (k)ubuntu så finns det dock ingen root användare (!) i en standard installation. I stället så har man valt en annan metod (som numera är lika vanlig), sudo.

Sudo ger utvalda användare rätt att utföra privilgerade operationer ex: "sudo cp linux-2.6.19.tar.bz2 /usr/src/". Det enda jobbiga är att man måste skriva sudo hela tiden. En trick är att köra "sudo bash", då startas en ny privilgerad kommandoprompt som i stort är likvärdig med en root användare (den avslutas när man skriver exit).

För att komma vidare i att följa bloggen så skulle jag rekommendera att du laddar ner kärnan och lägger den på din användare, sen gör ovanstående trick och kopierar filen till /usr/src, sen tar du dig nog en bit till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men installera gärna XFCE istället för Gnome. "sudo apt-get install xfce4" eller gå in i Synaptic och sök. Logga sedan ut, välj att logga in med en XFCE-session. Klart.

Men att köra en modern linux-distro som desktop på en så pass gammal dator är verkligen inget jag rekommenderar.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

...eller gå in i Synaptic och sök på "linux-source"...

Så enkelt var det... 😉 ...varför gör jag saker och ting svårare än vad det är... 😄

Tack Rainy... 🙂

Det finns faktiskt en anledning till det också. 😛

Ingo Molnars realtidspatchar vill bara ha "hela" versioner av kärnan, utan några patchar från Ubuntu tillagda. Jag kommer inte ihåg om det går att ladda ner ett helt omodifierat paket ifrån Ubuntus repository, men är det så är det ju bara att tuta och köra. 🙂

Annars får man vackert köra

"cd /usr/src"

"sudo wget ftp://ftp.kernel.org/pub/linux/kernel/v2....17.tar.gz"

Så hämtar den hem rätt variant för att gå vidare med det på bloggen. Jag ska ändra så att det inte råder några tvivel. Bra att du pekar ut såna här små brister i dokumentationen så att jag får chans att ändra till nåt bättre. 🙂

I övrigt kan tilläggas att när prompten framför kommandona i guiden är "#", innebär detta att man ska köra kommandot som root, antingen enligt Spamaticas tips ovan, eller med "sudo" framför. "$" däremot, innebär att man kan köra som vanlig användare.

Redigerat av CryingFreeman
Link to comment
Dela på andra sajter

. Innan jag fick tummen ur och köra Gentoo hade jag ett redhat linux. Förutom att det mesta gick ganska segt så var den installationen ganska instabil. Hade ett par crashar så jag tvingades starta om. Blev aldrig riktigt kompis med redhat heller. Stötte man på problem tog det mer än dubbelt så lång tid att lösa om man jämför med gentoo. Fast det kan bero på att jag mindre koll då också...

Jag måste säga att Redhat är grymt stabilt, vi kör bl.a RH Enterprise 4 på jobbet och

själv har jag kört RH från å till sedan version 3.0.3.

Vad exakt var det som gick segt?

Personligen så gillar jag Ubuntu mest av de linuxdistributioner jag testat hittills.

// S

Link to comment
Dela på andra sajter

En trick är att köra "sudo bash", då startas en ny privilgerad kommandoprompt som i stort är likvärdig med en root användare (den avslutas när man skriver exit).

$sudo -s

funkar också fin fint

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att Redhat är grymt stabilt, vi kör bl.a RH Enterprise 4 på jobbet och

själv har jag kört RH från å till sedan version 3.0.3.

Vad exakt var det som gick segt?

Personligen så gillar jag Ubuntu mest av de linuxdistributioner jag testat hittills.

// S

Jag upplevde att allt gick segt. Problemet låg nog mest i att det var väldigt mycket igång där som jag aldrig tog riktig kontroll över; dålig koll från min sida helt enkelt. Sedan behövde jag mycket hjälp på den tiden och alla jag kände som kunde hjälpa till gnällde på att det var svårt att hitta vart saker låg osv. När jag bytte till ett mer strippat gentoo fick jag koll på strukturen väldigt snabbt, och det blev lättare att hålla ordning på allting. Bör tillägga att jag enbart kontrollerar servern via ssh så några GUI's har jag inte kunnat använda alls.

Ubuntu snackar många om. Är på gång att handla mac och då åker det in något i P4an här om jag har råd att ha kvar den. Eventuellt Ubuntu faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återknyta till ämnet så finns det en "distribution" som går under namnet Ubuntu Lite som man kanske kan få lite tips och tricks från, eventuellt installera från scratch. Den är avsedd att köras på lite äldre programvara, med IceWM som fönsterhanterare

Fördelen med den är att det fortfarande är Ubuntu, så det är fortfarande möjligt att söka hjälp på http://ubuntu-se.org t ex.

Kolla i den här tråden och på http://www.ubuntulite.org/dokuwiki/doku.php för att komma vidare. 😏

Jag har inte undersökt allt för mycket själv, jag bara googlade lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...