Jump to content
Annons

Baskaggemick


Jarviguy

Recommended Posts

Jag använder mig idag av en Electro Voice N/D 868 och tänkte att det vore kul att kunna ha ett alternativ till den. Funderar på en AKG D12E. Någon som vet vad det är för skillnad på D12 och D12E, förutom att D12E är en nyare version av D12? Det kanske inte är så stor skillnad på 868 och D12, eller?

Har lite funderingar på att köpa en Electro Voice RE 20 istället, men den är ju lite dyrare. Någon som har erfarenhet av dessa mikrofoner?

Någon som har förslag på andra baskaggemikrofoner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet inte vilken skillnad i ljud det är mellan d12 och d12e - jag vet bara att d12 är min absoluta baskaggefavorit. Mycket bra mikrofon, klockren.

RE20:an har jag aldrig testat på baskagge - trots att den ofta används till det, vet att den är sjyst på basförstärkare dock.

Tips på miksajt med (corny) ljuexempel:

http://www.coutant.org/contents.html

hejsvejs!

Link to comment
Dela på andra sajter

En personlig favorit till baskagge är Shure SM7B. Enda nackdelen är att den är ganska stor och klumpig och därmed inte är helt lättplacerad (samt att den kräver ett bra stativ). Denna nackdel delar den dock med de flesta mikrofoner som är speciellt anpassade för bastrumma.

SM7 är dessutom underbar till sång, basförstärkare, gitarrförstärkare, blås och mycket annat. En riktig arbetshäst, grymt underskattad. Skulle föredra den framför vilken som helst konding för samma pris.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! Är sugen på en D12a. Ska försöka kika, eller rättare sagt lyssna på, Shure SM7an. Det skulle finnas ett bibliotek där man kunde låna mikrofoner. Vilket drömsamhälle det vore. 😠

Jag tar gärna emot fler synpunkter. Har kikat i andra trådar och där har Shure Beta 58an rekommenderats. Blir det någon botten i den? Är inte det en sångmikrofon egentligen? Inte för att det spelar nån roll om det låter bra på kagge...

Link to comment
Dela på andra sajter

En personlig favorit till baskagge är Shure SM7B. Enda nackdelen är att den är ganska stor och klumpig och därmed inte är helt lättplacerad (samt att den kräver ett bra stativ). Denna nackdel delar den dock med de flesta mikrofoner som är speciellt anpassade för bastrumma.

SM7 är dessutom underbar till sång, basförstärkare, gitarrförstärkare, blås och mycket annat. En riktig arbetshäst, grymt underskattad. Skulle föredra den framför vilken som helst konding för samma pris.

Hälsningar

/Henrik

Yes, använder också SM7an till baskagge hela tiden (och det mesta annat). Skulle nog behöva skaffa en till som kan användas till basförstärkaren samtidigt som en används på trummorna.

Själv är jag lite sugen på att även testa Audio-Technica AE2500. En dynamisk och en kondensator-mick i ett: http://www.audio-technica.com/cms/wired_mi...c7e9/index.html

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag pluggade i Happis hade jag tillgång till RE-20. Jag minns dock att på de flesta truminspelningar använde jag en SM57 inne i baskaggen och en stormembranskonding utanför, ofta Neumann U89.

RE-20´n hade jag ofta på basförstärkaren. Kommer inte ihåg hur RE-20 lät på kicken, men troligen tråkigt och attacklöst eftersom jag valde det andra alternativet mes hela tiden.

Hade clinic med en ljudtekniker som gjorde mycket P3live inspelningar, han använde uteslutande SM58 i kicken. Lyssnade på en Rage against the machine inspelning som lät svinbra, just trumljudet var fett, vill jag minnas.

Försök alltid peta in en stryktålig dynamisk mick inne i bastrumman, det är mitt tips. Sedan nånting större utanför skinnet.

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade clinic med en ljudtekniker som gjorde mycket P3live inspelningar, han använde uteslutande SM58 i kicken. Lyssnade på en Rage against the machine inspelning som lät svinbra, just trumljudet var fett, vill jag minnas.

Vadå, så Rage hade en sm58 på kaggen? Vilken skiva då?

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade clinic med en ljudtekniker som gjorde mycket P3live inspelningar, han använde uteslutande SM58 i kicken. Lyssnade på en Rage against the machine inspelning som lät svinbra, just trumljudet var fett, vill jag minnas.

Vadå, så Rage hade en sm58 på kaggen? Vilken skiva då?

Det var en P3-live inspelning. Teknikern använde en sådan.

Vad dom har på sina studioalbum vete gudarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på en AKG D12E. Någon som vet vad det är för skillnad på D12 och D12E, förutom att D12E är en nyare version av D12?

Har lite funderingar på att köpa en Electro Voice RE 20 istället, men den är ju lite dyrare. Någon som har erfarenhet av dessa mikrofoner?

Vad jag vet är den enda skillnaden att D12e har xlr-hane i botten av röret. På D12 gick en kabel ut med kontaktdon på.

Letar du en D12, se till så att inte upphängningen av membranet är slitet. Då kan den lätt ge biljud. Annars är det en grym mick!

RE-20 är också en favorit, men som många redan nämnt föredrar jag den på baskabinett.

Ett annat tips för baskagge är Beyer M88. Går att få tag på billigt begagnat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla givande svar! Ju klokare man blir, desto svårare blir det att välja 😄

Känns tryggare att köpa en D12e än D12, då den är utan kabel.

Verkar mer och mer som att RE20n inte är så poppis på kagge utan mer på bas.

Cool att så många verkar använda SM58/Beta 58 till kagge. Hade inte en aning om att de lät bra till det.

Jag har aldrig provat att micka med två mikrofoner på kagge. Hur brukar ni göra då? Placering och riktning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet flera som gillar RE20 på baskagge, har faktiskt inte haft nöjet att testa den själv men den står på önskelistan.

Angående flera mikar på baskagge kör jag ibland en vid punkten där klubban träffar slagskinnet, antingen inifrån baskaggen, annars in under virveltrumman (se till att inte baskaggepedalen gnisslar bara 😄 . Den andra miken kan placeras vid frontskinnet för att få lite mer botten och sjung. Utmärkt är att ha en mik med åtta-upptagning, som placeras så att den "tittar" snett ned på bastrumman, vilket gör att pukorna knappt alls kommer med. Men även om jag ibland placerar ut två mikar vid baskaggen är det sällan jag använder bägge när jag sedan mixar. Oftast tar jag en mik som helt eller delvis får titta in i hålet i baskaggens frontskinn (om det finns ett sådant hål). Det brukar ge en bra balans mellan klipp och botten. Puffskydd kan vara bra om hålet är litet.

En ball grej jag gjorde på en inspelning för inte sä länge sedan var att placera en AKG C414 under virveln, mitt emellan virveln och baskaggen. Jag satte först miken i åtta, och riktade den så att en lob pekade på virveln undersida och en lob på baskaggens slagskinn. Hur jag än placerade blev det lite för mycket virvel, men när jag satte miken i hypernjure (med största loben mot baskaggen) blev det jättebra balans! Faktum är att när jag sedan mixade använde jag inte alls den mik jag hade framför baskaggen och jag tror faktiskt inte heller att jag använde närmiken på virveln. Överhänget och C414 räckte. Så det tricket kommer jag att köra fler gånger.

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

En ball grej jag gjorde på en inspelning för inte sä länge sedan var att placera en AKG C414 under virveln, mitt emellan virveln och baskaggen. Jag satte först miken i åtta, och riktade den så att en lob pekade på virveln undersida och en lob på baskaggens slagskinn. Hur jag än placerade blev det lite för mycket virvel, men när jag satte miken i hypernjure (med största loben mot baskaggen) blev det jättebra balans! Faktum är att när jag sedan mixade använde jag inte alls den mik jag hade framför baskaggen och jag tror faktiskt inte heller att jag använde närmiken på virveln. Överhänget och C414 räckte. Så det tricket kommer jag att köra fler gånger.

Hälsningar

/Henrik

Hmm.. värt att testa 😆

Tack..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet flera som gillar RE20 på baskagge, har faktiskt inte haft nöjet att testa den själv men den står på önskelistan.

Angående flera mikar på baskagge kör jag ibland en vid punkten där klubban träffar slagskinnet, antingen inifrån baskaggen, annars in under virveltrumman (se till att inte baskaggepedalen gnisslar bara 😏 . Den andra miken kan placeras vid frontskinnet för att få lite mer botten och sjung. Utmärkt är att ha en mik med åtta-upptagning, som placeras så att den "tittar" snett ned på bastrumman, vilket gör att pukorna knappt alls kommer med. Men även om jag ibland placerar ut två mikar vid baskaggen är det sällan jag använder bägge när jag sedan mixar. Oftast tar jag en mik som helt eller delvis får titta in i hålet i baskaggens frontskinn (om det finns ett sådant hål). Det brukar ge en bra balans mellan klipp och botten. Puffskydd kan vara bra om hålet är litet.

En ball grej jag gjorde på en inspelning för inte sä länge sedan var att placera en AKG C414 under virveln, mitt emellan virveln och baskaggen. Jag satte först miken i åtta, och riktade den så att en lob pekade på virveln undersida och en lob på baskaggens slagskinn. Hur jag än placerade blev det lite för mycket virvel, men när jag satte miken i hypernjure (med största loben mot baskaggen) blev det jättebra balans! Faktum är att när jag sedan mixade använde jag inte alls den mik jag hade framför baskaggen och jag tror faktiskt inte heller att jag använde närmiken på virveln. Överhänget och C414 räckte. Så det tricket kommer jag att köra fler gånger.

Hälsningar

/Henrik

Tackar Henrik! Jag tycker om att experimentera så jag ska absolut prova AKG-mickningen. Lät intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tvungen att öppna den låten igen och kolla: Det stämmer att jag endast använde denna mik till baskaggen, men jag använde även närmiken över virveln och överhänget i mixen.

Placeringen blir ju rätt viktig, eftersom allt man gör med den kanalen både påverkar virveln och baskaggen. Men detta gällde ett band som körde alla grunder live, och då hade jag ju större delen av mixen klar redan innan jag tryckte på Rec.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...