Jump to content
Annons

Har en liten inköpslista på hemmastudioprylar!


adama

Recommended Posts

Jag hjälper en kompis att köpa in prylar till hans blivande hemmastudio, och jag tänkte höra med er vad ni tycker om det jag tänker rekommendera honom om.

Han ska spela in analogt! Han behöver inte mer än 2 ingångar.

Ljudkort - Audiophile 2496

Mick - Studio Projects B1

Mickpreamp - Studio Projects VTB1

Vad tycker ni om grejjerna?

Han har inga monitorer, och vill nog inte köpa heller skulle jag tro.

Han har ett par bra hörlurar redan, samt sequenser.

Om ni har tankar om andra prylar som är likvärdiga i kvalité och pris, så behöver ni inte göra er besväret att nämna dem. Jag vill helst ha tips från de som verkligen INTE håller med mig om denna inköpslista, samt "bekräftande" från de som verkligen håller med mig.

tack på förhand / adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det ser bra ut, kör med likadant ljudkort och preamp och det funkar galant. Men kanske en Line6 toneport UX2 hade varit en bättre idé då får han ju två kanaler plus att det följer med en liten trevlig programvara vid namn Gearbox. Den innehåller ett antal modelleringar från POD XT bas/gitarr och även lite mickpreamps-modelleringar. Mycket trevligt. Den ligger på ca: 2300:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar Tapco Link.USB (ca 1400 hos Thomann). Då behöver han ingen VTB1 pre-amp (och kan kanske köpa en B1 till för pengarna) samt han får en hörlursutgång.

säkert ett bra ljudkort. Men menar du verkligen att det vore slöseri med pengar med en Studio Projects VT-B1 preamp??

Den borde väl ändå låta bättre än kortets inbyggda preamp??

Och han behöver inte 2 st B1or just nu.

/ adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar Tapco Link.USB (ca 1400 hos Thomann). Då behöver han ingen VTB1 pre-amp (och kan kanske köpa en B1 till för pengarna) samt han får en hörlursutgång.

säkert ett bra ljudkort. Men menar du verkligen att det vore slöseri med pengar med en Studio Projects VT-B1 preamp??

Den borde väl ändå låta bättre än kortets inbyggda preamp??

Och han behöver inte 2 st B1or just nu.

/ adama

Min personliga uppfattning är att det är slöseri med rörpreamp. Man kommer ju ändå att köra sin inspelning genom en massa pluggar i mixen sedan. Tapcon ger dig ju två stycken helt ok pre-amps med fantommatning. Dessutom blir det extremt lättjobbat med ett minum av sladdar och inställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja micken är det inge fel på.. Men resten är stenålder (även om det funkar finfint och är bra prylar).. Ta en titt på http://www.mackie.com/products/satellite/index.html Onyx preampsen kan jag gå i god för.. Dom låter jädrigt bra... Vill du ha rörljud så kan du fixa det i mixen i stället med en VST effekt... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej jag skulle vilja veta mer om denna "Mackie Tapco Link.USB"

Det verkar ju som en jäkligt smidig grej, men hur pass bra låter det?

Menar ni att denna låter lika bra som ett "audiophile 2496"-kort och en "Studio Projects VT-B1 tillsammans??

/ adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...