Jump to content
Annons

Skidåkning


Overkill

Recommended Posts

Någon mer jag som verkligen älskar att åka skidor? 😛 Eller nu åker jag ju snowblades, men dte är ju i princip samma sak.

Drömmen är ju att åka i Alperna eller Klippiga Bergen. Såna där långa sköna backar som man ser på När & Fjärran liksom, underbart. Fast Sälen är rätt okej det med 😆

För att få igång en diskussion/lite småtjattrande om ämnet, ska ni någonstans denna säsongen? Vart har ni varit? Vart vill ni åka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Självklart blir det skidåkning!

Åker på en slags carving/freestyle-skidor som jag tkr funkar skitbra, nu behöver dom en övergång med stålfilen så dom blir riktigt åkbara igen.

De senaste två åren har det blivit en vecka i Idre fjäll, vilket jag tycker var kanonbra. Inga liftköer, många bra backar. Nu till vintern blir det dock stöten i sälen. Har aldrig varit dit så det ska bli fränt att se hur det är. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart blir det skidåkning!

Åker på en slags carving/freestyle-skidor som jag tkr funkar skitbra, nu behöver dom en övergång med stålfilen så dom blir riktigt åkbara igen.

De senaste två åren har det blivit en vecka i Idre fjäll, vilket jag tycker var kanonbra. Inga liftköer, många bra backar. Nu till vintern blir det dock stöten i sälen. Har aldrig varit dit så det ska bli fränt att se hur det är. 😕

Stöten är skitkul! Men undvik sittliften, den är helt sjukt äcklig. Finns en svart/blå/grönbacke som heter Parallellen, den är grymt rolig. Brant i början och sen är det bara att gliiiida.

Har de senaste tre nyåren åkt uppe i Sälen och vart på olika ställen varje dag. Stöten, Kläppen, Lindvallen, Tandådalen och Hundfjället har hag vart i då. Tidigare har jag vart i Sunne och Hovfjället också.

Men i år blir det nog Lindvallen med en kompis och Branäs med skolan!

Är dte typ twintip du kör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det borde ju bli det eftersom jag ska säsonga i Åre hela vintern som ljudtekniker 😕

Fast ska nog testa på snowblades den här gången (åker så jävla sällan plus att min gamla karriär som hockeyspelare bör underlätta vid snowbladesåkning?) 🙂

Kommer bli jäkligt kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stöten är skitkul! Men undvik sittliften, den är helt sjukt äcklig. Finns en svart/blå/grönbacke som heter Parallellen, den är grymt rolig. Brant i början och sen är det bara att gliiiida.

Har de senaste tre nyåren åkt uppe i Sälen och vart på olika ställen varje dag. Stöten, Kläppen, Lindvallen, Tandådalen och Hundfjället har hag vart i då. Tidigare har jag vart i Sunne och Hovfjället också.

Men i år blir det nog Lindvallen med en kompis och Branäs med skolan!

Är dte typ twintip du kör?

Mhm, ok. Har dom inte en ganska ny 6-stol? Tyckte det var lite tomt på svarta backar dock, men annars är det väl inte så jättelångt att åka till närliggande anläggningar om man skulle tröttna 🙂

Jepp, är nån typ av twintip, inte så breda framtill som nyare carvingskidor men inte lika böjda bak som fram. (Hm, luddig mening kanske)

Funkar bra till i princip allt. Måste ställa om bindningarna också, jag tror inte jag väger 70kg längre 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det borde ju bli det eftersom jag ska säsonga i Åre hela vintern som ljudtekniker 😄

Fast ska nog testa på snowblades den här gången (åker så jävla sällan plus att min gamla karriär som hockeyspelare bör underlätta vid snowbladesåkning?) 🙂

Kommer bli jäkligt kul!

åhh, jag vill också 😉 Snowblades är ganska lätt, men de är lite instabila när det går snabbt (fladdrar lite).

Min kompis (hockeyspelare han med) tog översteg med snowblades 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Mhm, ok. Har dom inte en ganska ny 6-stol? Tyckte det var lite tomt på svarta backar dock, men annars är det väl inte så jättelångt att åka till närliggande anläggningar om man skulle tröttna 😕

Jag var där på nyårsafton för (snart) två år sedan, då var det ingen ny sittlift 😉 Varje gång den stannade så studsade den svinhögt upp och ner, blev livrädd! 😄 Men de flesta svarta backarna där är precis som parallellen, svart i början och sedan flackare. World Cup-backen kan vara lite krånglig om den är isig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det borde ju bli det eftersom jag ska säsonga i Åre hela vintern som ljudtekniker 😉

Fast ska nog testa på snowblades den här gången (åker så jävla sällan plus att min gamla karriär som hockeyspelare bör underlätta vid snowbladesåkning?) 😄

Kommer bli jäkligt kul!

Åre är ju underbart...

Efter man åkt i Åre och Riksgränsen vill man inte åka något annat...

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var där på nyårsafton för (snart) två år sedan, då var det ingen ny sittlift 🙂 Varje gång den stannade så studsade den svinhögt upp och ner, blev livrädd! 😄 Men de flesta svarta backarna där är precis som parallellen, svart i början och sedan flackare. World Cup-backen kan vara lite krånglig om den är isig.

Saxat från Stötens hemsida:

Fakta om våra liftar

Namn : 6-stolsliften

Längd (m): 1200

Höjd (m): 298

Hastighet: 5 m/s

Kapacitet (pers/h): 3000

Dock så verkar den där gungande sittliften ganska kul 😄 , lite som liftarna på ostsidan i idre. Ungefär som att hänga i stavarna samtidigit som man åker 😕

Men det absolut jobbigaste är ju folk som inte kan åka, men som satsar på branta backar ändå och plogar ner hela vägen. Ett typiskt exempel på det är ju Väggen i tandådalen (eller är det hundfjället? 😉 ). Där är det ju många som åker bara för att kunna säga "att dom åkt väggen"... Så efter några timmar så ligger all snö nere vid liften och det är skridskobana ner för hela pisten. Så när man själv kommer där så drattar man på arslet i första svängen och kanar hela vägen ner. Det är ju kul skidåkning 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

😕 Under den åttastolsliften, precis vid Väggen (i Hundfjället), så går det liksom en liten "väg" och mer inåt fjället är det en höjdskillnad på ungefär en meter. Aproligt att hoppa ner där!

Ett hett tips om du vill ha lite utmaning är offpist bredvid väggen. Dåå gäller det att hålla i hatten 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

😉 Under den åttastolsliften, precis vid Väggen (i Hundfjället), så går det liksom en liten "väg" och mer inåt fjället är det en höjdskillnad på ungefär en meter. Aproligt att hoppa ner där!

Ett hett tips om du vill ha lite utmaning är offpist bredvid väggen. Dåå gäller det att hålla i hatten 😄

Inte så lätt med snowblades 😕 De fladdrar en del när det går för fort, så jag satsar på lite mer hopp och svängar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så lätt med snowblades 😛 De fladdrar en del när det går för fort, så jag satsar på lite mer hopp och svängar 😎

Fort går det nog knappast 😛

Jag lyckades snurra ett varv och ramla baklänges efter halva 😄

Redigerat av Epon
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så lätt med snowblades 😛 De fladdrar en del när det går för fort, så jag satsar på lite mer hopp och svängar 😎

Fort går det nog knappast 😛

Jag lyckades snurra ett varv och ramla baklänges efter halva 😄

😎

Kom på en annan sak vi gjorde när vi var i Tandådalen. I en backe som ligger långt till höger (vänster om man tittar på pistkartan), tro det är familjebacken, så är det som ett litet stup rätt ner i en skog som ligger mellan familjebacken och en bebisbacke. Jättekul att hoppa (man får akta träden bara) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kompis (hockeyspelare han med) tog översteg med snowblades 😄

Gud va taskig du är!

Nu skyller jag på dig om jag har ett par brutna ben om ett par veckor 😄

Måste ju testas! 😆

😄

Det var precis vid liften, det liksom svängde åt vänster. Han tänkte ju inte alls på vad han åkte så han tog översteg och ramlade 😄 Skrattade en del! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara tanken på att frivilligt ställa sig på ett par brädlappar för att halka ner på en massa snöelände, betala dyrt för det hela - och till på köpet riskera att bryta både det ena och det andra, är horribel. Skulle aldrig falla mig in... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara tanken på att frivilligt ställa sig på ett par brädlappar för att halka ner på en massa snöelände, betala dyrt för det hela - och till på köpet riskera att bryta både det ena och det andra, är horribel. Skulle aldrig falla mig in... 😕

För min del riskerar jag att bryta benen gratis! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Åker bräda. Brukar variera så mkt som möjligt, mest i alperna, hoppas på nåt nytt ställe i år också, inte bestämt än när o var. Har aldrig riktigt fattat grejen med att åka till samma ställe varje år...

Mitt livs snöupplevelse fick jag i Lappland, Kittelfjäll för nåt år sen dock, dumpade 4 dagar konstant så lössnön var till knäna varje dag, o sen solsken resten av 8-dagars veckan, perfekt! Kan varmt rekommendera stället på senvintern. Riktigt grymma raviner och offpiståkning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...