Jump to content
Annons

Ny Dator:tänkte köpa dessa grejer


sixties

Recommended Posts

Ska köpa ny dator och har tänkt köpa dessa grejer, är det någon som har synpunkter eller vill avråda eller rekomendera något annat så berätta gärna innan jag handlar. jag köper allt från Dustin så synpunkter eller tips på andra ställen är också välkommna.

grafik: SAPPHIRE RADEON X1300PRO 256MB DVI PCI-E

Låda: ANTEC MIDITOWER P180 SILVER

moderkort: ASUS P5W DH DELUXE 975X S-775 2X WLAN GBLAN ATX

processor: INTEL CORE 2 DUO E6600 2.4GHZ 4MB 1066MHZ S-775

RAMminne: CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X1GB) CAS4 (funderar på att dubbla ramen till 4 gb)

3st Hårddiskar: SEAGATE BARRACUDA 7200.10 250GB 7200RPM SATA/300 16MB

dvdbrännare: NEC DVD±R/RW/RAM DL LF 18X AD-7173 BULK SILVER

operativ: MICROSOFT WINDOWS XP HOME SP2 SVE CD#OEM

skärm: SAMSUNG SYNCMASTER 920N 19# TFT TCO-99 SILVER

Pfläkt: ARCTIC COOLING CPU FLÄKT SOCKET775 FREEZER 7 PRO

nätdel: ZALMAN NÄTDEL 600W-HP SILENT

LOGITECH CORDLESS DESKTOP EX110 PS2/USB

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inget att gnälla på där, inte. 😆

Om grafikkortet har fläkt, så plocka bort den och montera i stället Zalmans passiva kylare ZM80D-HP.

Möjligen också min gamla vanliga invändning mot 19" TFT - nämligen att de inte ger högre upplösning än 17" TFT, utan bara större pixlar - men det beror ju också lite på vilket avstånd man tänker sitta på och/eller hur skumögd man är... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bra ut, blir nästan lite sugen. Enda funderingen är om du verkligen behöver 600W nätdel. Känns som att en sådan kan vara utrustad med onödigt mycket kylning om man bara harvar runt 300W.

Mycket möjligt att du behöver det du valt, har inte kollat själv, men om du vill kan du kolla in denna sida, en kalkylator för hur mycket kräm systemet behöver:

http://extreme.outervision.com/psucalculator.jsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bra ut som sagt.

Möjligen skulle jag köpa en Plextor brännare till en DAW. Men NEC kommer som god tvåa "in my book".

Jag skulle också välja att bygga med två 19" skärmar.

Beträffande nätaggregatet så är det jättebra med ett aggregat på 600 watt. Många tenderar att köpa aggregat som är i minsta laget.

Beträffande kylningen av aggregatet så behöver du aldrig kyla bort mera värme än den värmemängd som är proportionell mot den effekt du använder i praktiken efter det att du tagit hänsyn till agggregatets verkningsgrad. Och verkningsgraden brukar i sin tur vara proportionell mot kvalitet men samtidigt också oftast priset...

Ett 300 w aggregat riskerar i stället till och med att bli varmare - och behöver därmed mera kylning - eftersom det skulle få jobba närmare gränsen för vad det möjligen klarar av. Och dessutom riskerar du problem med datorn med ett eventuellt underdimensionerat aggregat. Jag skulle aldrig använda ett 300W nätagg till en modern dator idag. Det är som sagt att be om problem. Det är mycket bättre att överdimensionera - och samtidigt tänka kvalitet, det finns inga som helst nackdelar. Möjligen priset, kvalitet lönar sig dock alltid, och när det gäller nätaggregat är det ännu mera lönsamt i längden än det brukar vara.

Vill du ha ett bra riktigt tyst aggregat så är Antec Phantom 500 watt också mycket bra. Men välj absolut inte ett annat aggregat för att gå ner i effekt!

Till sist, Dustin är en mycket bra leverantör, så det är också ett bra val.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är prislappen på hela paketet?

tror det slutade på 20 120 kr, köper den genom jobbet så det hamnar väl på ca 15000:- i slut ändan.

bytte grafikkort till:ASUS EXTREME RADEON X1300PRO 256MB SILENT PCI-E

som fanns i lager och hade kylflänsar i stället för fläkt.

bytte ramminnen till:

CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X1GB) HEATZINK

som var lite billigare. tog 4 gb, så klara man sig ett tag.

Enda funderingen är om du verkligen behöver 600W nätdel. Känns som att en sådan kan vara utrustad med onödigt mycket kylning om man bara harvar runt 300W.

jag utgick från ett förslag från Claes och "studio" datorn och båda hade valt nätdel på 500w och modellen under var på 450w så därför gick jag på 600w.

får man fråga vart du hittat SEAGATE BARRACUDA 7200.10 250GB 7200RPM SATA/300 16MB ??

på Dustin, för 795:- ink. moms

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående:SAPPHIRE RADEON X1300, se till att det är versionen med passiv kylning (PRO-version verkar vara med fläkt) samt att det är

version med vanligt minne och inte hypermemory (hypermemory kan stjäla minne ifrån vårat musik-minne, aja baja 😆!)

ZALMAN NÄTDEL 600W-HP SILENT är säkert väldigt bra, Cooltek CT 600 fick bäst i test av Sweclockers

Minne: 4 GB är nog bäst! I alla fall såsmåningom! Frågan är om värstingminne behövs för musikapplikationer, det är kanske inte så kostnadseffektivt?,

eller så kanske det är just det, bara en tanke!

Hårddisk SEAGATE BARRACUDA 7200.10 320GB, kostar bara lite mer, Samsung SpinPoint T133S 400GB kostar därefter bara lite mer.

Man behöver alltid lite mer än man tror, samt en 400 GB HD som är till 56% full är betydligt snabbare än en 250 GB HD som är till 90% full!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp inte 19" skärm, de nya formatet är 22" "widescreen" som dem flesta tillverka satsar på, köpa 19" kommer du ångra dig redan nästa år förmodligen 😉

22" widwscreen är perfekt för musikskapande.

Det har kommit redan billiga fina 22"

kolla in Fujitsu Siemens L22-1W på Siba för 3190:-

Link to comment
Dela på andra sajter

PCI-bussen vat jag inget om men man ska tydligen (enligt många) fortfarande inte ha fancy grafikkort med SLI och Crossfire och alltvadeheter

då detta är upplagt för att strula till en musikdator, eller?

Angående skrämar är måhända 2 st 19" att föredra framför 1 st 22"... eller kanske allra helst 2 st 22" 😱!

Link to comment
Dela på andra sajter

X1300 kan väl vara ett bra budgetkort om man vill både göra musik och spela 3D-spel också.

Själv är jag på väg att sätta mitt fläktlösa Sapphire Radeon X1300 256 MB på Blocket.

Du kanske vill köpa det? 😱

Har nyligen stoppat i ett billigt Nvidia GeForce 6200 TC 64 MB istället. Det har också bara kylfläns. Och ifall jag skulle behöva köra någon tyngre 3D kan TC (TurboCache) låna 192 MB från mitt systemminne för att nå upp till 256 MB.

Det är trots allt en musikburk jag satt kortet i, och till det räcker mitt nya kort perfekt. Allt rullar lika bra med det lilla kortet.

Jag har testat några intensiva 3D-spel också (läs snabb racing med senaste Need For Speed) och visst, det funkar med GeForce 6200 också bara jag sänkte detaljnivåerna och prioriterade prestanda framför kvalitet.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

För länge sen(4 år), när jag byggde min burk avrådde förståsigpåarna från att ha fancy grafikkort för att de snodde bandbredd på PCI-bussen. Gäller inte det längre?

Vilket chipset som sitter på moderkortet spelar också in.

Men jag säger ändå ja, tunga grafikkort roffar åt sig mer datorkraft än de andra korten får.

X1300 är inget tungt kort. Det fungerar jättebra, och är det fläktlöst slipper man en ljudkälla till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående:SAPPHIRE RADEON X1300, se till att det är versionen med passiv kylning (PRO-version verkar vara med fläkt) samt att det är version med vanligt minne och inte hypermemory

frågande Claes innan jag valde grafikkort och han svarade så här:

Det förekommer också 1300XT - men de ska du hålla dig ifrån, eftersom de lånar en del av datorns RAM för att utöka möjligheterna på grafiksidan - men sådant vill man absolut inte veta av i en musikmaskin...

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Köp en CPU-fläkt med 12cm:s fläkt. Se dessutom till att heatsinken är modern, dvs. innehåller 500-1000g metall (aluminium/koppar) och att den har heatpipes. Bonus är också om fläkten kommer med potentiometer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...