Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

En liten fundering efter diverse diskussioner kring reverb. Jag har testat en rad olika och anvÀnder sjÀlv mest hÄrdvara.

Jag tycker att de skiljer ganska mycket i karraktÀr mellan de konvolverande och de icke konvolverande. Rumsljuden upplever jag som mycket mer autentiska i de konvolverande. Men det kanske bara Àr inbillning, eftersom amn vet att de bygger pÄ autentiska rum sÄ att sÀga. Det skiljer ju mycket i ekonomi förstÄss men sedan finns ju gratispluggarna som t e x Sir

Exempel pÄ konvolverande Àr

Gigapuls, Waves IR, Sir, Altiverb, Trillium till protools.

Vilket föredrar ni och varför? 😆

Annons
Postat

Jag har bara erfarenhet av Logics Space Designer vad gĂ€ller konvolverande... och har bara haft det i ett par veckor, sĂ„ jag har inte riktigt hunnit sĂ€tta mej in i alla smĂ„ finesser Ă€n... men rent spontant sĂ„ tycker jag det kĂ€nns jĂ€vligt bökigt och svĂ„rkontrollerat att vĂ€lja olika impulsfiler efter luddiga namn som "small tank", "american office room", "golden vocals", "first row seat" osv. Visst lĂ„ter det bra, men jag föredrar ett bra algoritmbaserat för "bruksreverb", eftersom jag dĂ„ har mer överblick över varför det lĂ„ter som det gör och hur jag fĂ„r det att lĂ„ta som jag vill. 😉

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Allt som oftast skall det lÄta bra, inte realistiskt. Jag föredrar "vanliga" reverb, dÀr jag stÀller och pysslar tills mixen fungerar. Jag bryr mig inte om slutresultatet Àr en riktig tank eller en sardinburk, bara det fungerar.

Det sagt, jag förstÄr hypen med konvolverande reverb.

Postat

Jag Ă€ger inte ens nĂ„got konvolerande reverb! TyvĂ€rr lider jag brist pĂ„ nĂ„gon bra reverbplugg som jag verkligen fastnat för. DĂ€rför tĂ€nker jag hĂ„lla stenhĂ„rd koll pĂ„ den hĂ€r trĂ„den 😎

Postat

Jag gillar Altiverben, för att den lÄter sÄ förbannat bra. Och för att jag helt plötsligt har tillgÄng till flera av vÀrldens bÀst ljudande rum.

Dyr förvisso, men vÀrd varenda krona - om man vill att det ska lÄta autentiskt.

/Dex.

Postat

Spin Audios Roomverb Àr ett reverb jag anvÀnder mycket, mÄnga bra presets att utgÄ ifrÄn och vÀldigt bra ljud. Dessutom finns det en hel hög med parametrar för att snabbt anpassa en preset till ens egen produktion in i minsta detalj om man sÄ vill. Tillsammans med Logics Space Designer sÄ tÀcker den nÀstan upp allt i reverbvÀg. Rekomenderas. RÀtt billig Àr den ocksÄ (119$).

Postat
Spin Audios Roomverb Àr ett reverb jag anvÀnder mycket, mÄnga bra presets att utgÄ ifrÄn och vÀldigt bra ljud. Dessutom finns det en hel hög med parametrar för att snabbt anpassa en preset till ens egen produktion in i minsta detalj om man sÄ vill. Tillsammans med Logics Space Designer sÄ tÀcker den nÀstan upp allt i reverbvÀg. Rekomenderas. RÀtt billig Àr den ocksÄ (119$).

Jag har ocksÄ testat Rommverb. I jÀmförelese med Altiverb sÄ lÀt det diskantigt onaturligt och lite vasst. Det mjuka varma "akustiska" ljudet kunde jag inte hitta. Annars Àr det ju bra presets och sÄ i Roomverb och lÀtt att anvÀnda.

Postat
Jag Àger inte ens nÄgot konvolerande reverb! TyvÀrr lider jag brist pÄ nÄgon bra reverbplugg som jag verkligen fastnat för. DÀrför tÀnker jag hÄlla stenhÄrd koll pÄ den hÀr trÄden 

DÄ tycker jag att du skall ladda det S.I.R och lite impulsfiler och pröva.

Trots allt e den ju gratis , sÄ det skadar ju inte.

Postat

TÀnker vidare kring konvolverande reverb. Sir fungerar ju trots att den suger lite cpu. Men det Àr svÄrt med impulserna. Hur vet man att de faktiskt passar ens ÀndamÄl. Man har ju inte lust att sitta och blÀddraa igenom tvÄtusenfemhundra olika konvolveringar (he he) För att fÄ fram ett hÄllbart reverb. Hur vet man t e x att Sidney opera house verkligen passar för ens musik. Visst man skall lyssna sig fram, men det kanske var lÀttar3e förr nÀr utbudet inte var sÄ enormt.

Köp ett lexikon eller ett alessis midiverb. Klappat och klart.

Impulser finns ju till att slÄ bÀng. BÄde motiverade som olioka formner av rum och underliga som t e x Grand CAnyon eller baksÀtet pÄ en nissan micra. Och dÄ blir det sÄ dÀr intelektuellt. Det Àr kul att tÀnka sig att man spelar gitarr pÄ en toalett i vita huset, men lÄter det verkligen bra, eller Àr det bara i ens eget huvud....

En annan fundering. Eftersom det gĂ„r att göra impulser av nĂ€stan vad som helst sĂ„ undrar man varför inte man gör impulser till blĂ„ssyntar. Anslaget (eller anblĂ„sningen) verkar ju var det som Ă€r svĂ„rast att fĂ„ att lĂ„ta realistiskt. En teknik som blandar syntes med impuls skulle ju kunna vara lösningen för realistiskt blĂ„s... eller Ă€r jag bara ett egghuvud som vanligt. 😆

Postat

Föredrar Altiverb sjÀlv. Har Àven testat Waves IR, men tycker att Altiverb lÄter mycket bÀttre. Det Àr lÀttare att fÄ det att passa in i mixen.

Postat

Jag testade SIR pĂ„ inrĂ„dan hĂ€r, och jag blev mycket positivt överraskad (Ă„tminstone av den medföljande Theater-impulsen). Var kan jag hitta andra bra impulser? Det Ă€r ju inte direkt flexibelt att köra med samma hela tiden 😕

Hur Àr PTs Trillium?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.