Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ska fatta mig kort

Har undervisat en del i gitarr, bÄde vuxna och barn. TÀnkte dra igÄng privatlektioner till vÄren och Àr nu ute efter lite förslag pÄ lÄtar som kan vara bra att lÀra sig nÀr man Àr nybörjare/fortsÀttning.

Framförallt kommer jag undervisa pÄ nylon men Àven en del elgitarr.

Dela med er av era erfarenheter, vad tyckte ni var kul nÀr ni lÀrde er spela? :]

Tack pÄ förhand.

Redigerat av Yllet
Annons
Postat

Jag tycker nog att du skall ta en mix av kÀnda lÄtar som Àr bra för eleven, samt lite okÀnda dito som ocksÄ Àr bra, och övningar som Àr utvecklande. =) Jag tycker det Àr sÄ individuellt att undervisa, det som fungerar för mig att förmedla till elever kanske för en annan inte alls gÄr fram, och vice versa. Köp 2-3 gitarrrskolor, samt nÄgra böcker skrivna av ngn gitarrist som har en "idé"... kolla "18 pieces for guitar" pÄ Mollberg.se samt köp Stefan Lövenius Gitarrskolor eventuellt.

Det var förslag pÄ mÄnga böcker, men om du dÄ har en elev som du mÀrker Àr lite slarvig pÄ hÄlla koll pÄ papper, sÄ kan det ju vara bra om du kollat lite olika sÄ kanske du kan be honom köpa en av dem, och dÄ mÄste du ju ÀndÄ ha den sjÀlv ocksÄ.

/Stefan Lundgren

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Kokosnöten.

Postat

Rytm.

Alla kan lÀra sig skalor och ackord och annan brÄte.

Det Àr rytm som Àr svÄrt. Gör egna (enkla) lÄtar med eleverna.

DÄ lÀr man sig. SÄ lÀrde jag mig.

"So break all the fucking rules and go to hell with Superman. Yahey."

(Greg Graffin)

Postat

HÄller med steflund om Stefan Löfvenius (stavning?) böcker. "Gitarrmusik 1" var den första bok jag spelade ur nÀr jag tog lektioner i klassisk gitarr. Finns mycket bra att hÀmta i den, men tyvÀrr ocksÄ ett fÄtal ganska trÄkiga och oinspirerande lÄtar. Bra överlag Àr den hursomhelst.

Jag skulle rekommendera att ocksÄ lÀra ut nÄgra klassiska kÀnda lÄtar, typ Stairway To Heaven, Yesterday, Nothing Else Matters och liknande.

Visst - det Àr riktigt sönderspelade lÄtar som egentligen Àr de sista man vill höra en gitarrnybörjare sitta och klinka pÄ, men likförbannat Àr det dessa lÄtar man som nybörjare vill lÀra sig. SÄ var det för mig i alla fall. Jag ville inte bara spela klassiska gitarrlÄtar, utan Àven lite sÄnt man kÀnde igen. Det var en hÀftig kÀnsla att kunna spela lÄtar man tyckte om och brukade lyssna pÄ.

FrÄga eleven om han/hon har nÄgra önskemÄl pÄ lÄtar. Alltid finns det nÄgra.

Postat

Det viktigaste för att eleven ska tycka att det Àr kul och trÀna hÄrt Àr att den fÄr spela musik som den gillar. FrÄga dÀrför eleven vad han/hon vill spela och komplettera med bra övningar som du kommer pÄ.

Postat

Har inga konkreta svar, men för mÄnga i början/mitten av tonÄren som börjar spela tror jag att det kan vara bra att köra NY musik, alltsÄ hittar frÄn senaste fem Ären typ (som passar för gitarr och Àr hyfsat enkla, förstÄs). Jag minns iaf att jag tyckte det var sÄ jÀvla trÀigt att bara köra gamla lÄtar som jag typ aldrig hade hört i orginalutförande nÀr jag började med musik. Det Àr roligare att kunna impa pÄ kompisarna med samma lÄtar som hörs pÄ radion Àn med gamla lÄtar av nÄt mossigt 60talsband som ingen nÄnsin hört talas om. :rolleyes:

Och sĂ„klart frĂ„ga vad dom vill spela. đŸ˜±

Postat

Min son har en gitarrlÀrare som han uppskattar. Min son tar med sig lÄtar pÄ mp3 eller cd som han gillar och vill lÀra sig, ibland "tydliga" gitarrlÄtar, ibland andra hit/pop/rock-lÄtar. LÀraren (som har en mkt bra bredd) tar ut lÄtarna om han inte redan har dem.

Det tycks mig som han lÀgger nivÄn pÄ gitarrspelet/arret pÄ en nivÄ som Àr lagom för eleven. SÄ skulle jag vilja ha haft det nÀr jag var nybörjare.

Sen Àr det klart att det viktigaste Àr att anpassa efter den enskilda elevens talang, kunnande och ambitionsnivÄ.

En del kanske vill spela efter noter andra efter gehör etc.

Ju fler strÀngar du har pÄ din lyra ju bÀttre. Och sen hÄller jag verkligen med Snow brigade; Rytmen kan inte nog betonas, stampa takten, gunga med huvudet, sjung takten/beatet! Kanske man skulle börja dÀr?

Lycka till :rolleyes:

Postat
Keep going... :]

NĂ€r jag gick pĂ„ musikskolan fick jag spela typ lilla snigel och sĂ„nt dĂ€r. FruktansvĂ€rt trĂ„kigt 😉 Satsa pĂ„, precis som det redan sagts, sĂ„nt som eleven sjĂ€lv tycker Ă€r roligt. Det som jag ha de tyckt varit roligt Ă€r typ Stairway to Heaven, Iron Man, Californication, Boulevard of Broken Dreams (dĂ„lig lĂ„t men kan vara kul att spela för en nybörjare), Wonderwall o.dyl.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.