Jump to content
Annons

en knapp du INTE ska röra


chrizzy6

Recommended Posts

gjorde en ny upptäckt i fredags som ja tänkte dela med mig av till alla er som är som jag, inte så vetande om alla knappar som finns...

ja har ju en TSM MT 47, en rör mick me en låda till. på den lådans baksida sitter det en on/off knapp och en knapp till, som det står 230 på. den ska man INTE röra, då pajar man hela skiten (innehållet i lådan "bränns" "sprängs" sönder, och lådan blir då oanvändbar)

det som hände var helt enkelt att ljudkortet inte tog upp nån singnal från micken, å ja fattade inte varför, det gjorde ingen annan heller...fören jag nämnde att ja nog eventuelt hade pillat på knappen

ett tips; ta aldrig råd ifrån nån som inte ha arbetat me prylar som du har, det kan kosta

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förresten, det finns en turboknapp på baksidan av många datorer. Det är en röd knapp som det står 220 på. Tryck på den, gärna när datorn står på, så går den DUBBELT SÅ SNABBT!!

Eller, det var iallafall vad en klasskompis till mig trodde. Sen fick han köpa en ny dator. För andra gången på en vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, det finns en turboknapp på baksidan av många datorer. Det är en röd knapp som det står 220 på. Tryck på den, gärna när datorn står på, så går den DUBBELT SÅ SNABBT!!

Eller, det var iallafall vad en klasskompis till mig trodde. Sen fick han köpa en ny dator. För andra gången på en vecka.

Det fanns faktiskt turboknapp på datorer förr i tiden. Det var nog 286:or det gällade då, man boostade datorns Mhz med jättemycket... från 1 till 1,5 kanske! Grym funktion!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, det finns en turboknapp på baksidan av många datorer. Det är en röd knapp som det står 220 på. Tryck på den, gärna när datorn står på, så går den DUBBELT SÅ SNABBT!!

Eller, det var iallafall vad en klasskompis till mig trodde. Sen fick han köpa en ny dator. För andra gången på en vecka.

Det fanns faktiskt turboknapp på datorer förr i tiden. Det var nog 286:or det gällade då, man boostade datorns Mhz med jättemycket... från 1 till 1,5 kanske! Grym funktion!

Jo, jag vet. Och jag kan nästan tänka mig hur man på 90-talet kunde fundera "hmm, behöver jag verkligen 10hz extra idag? Nä, idag kör jag nog utan turbo" eller "Äsch, nu är det bannemig fredageftermiddag, så nu blir det turbo!".

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
behöver jag verkligen 10hz extra idag

Det relevanta i sammanhanget var, kan jag göra min dator 50% långsammare/snabbare beroende på vilket program jag använder. Nej, då körde man inte alltid windows-spyttiskod, utan ganska bra och enkel kod, vilket ledde till att för snabba datorer var ett problem.

Att sånt. Beklagar mikrofonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att mikrofonen har blivit skadad, utan troligen är det "bara" nätdelen som behöver bytas ut - men det är som sagt ingen hit att ändra till 110V på nätdelen när man inte har 110V i väggen... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, det finns en turboknapp på baksidan av många datorer. Det är en röd knapp som det står 220 på. Tryck på den, gärna när datorn står på, så går den DUBBELT SÅ SNABBT!!

Eller, det var iallafall vad en klasskompis till mig trodde. Sen fick han köpa en ny dator. För andra gången på en vecka.

Det fanns faktiskt turboknapp på datorer förr i tiden. Det var nog 286:or det gällade då, man boostade datorns Mhz med jättemycket... från 1 till 1,5 kanske! Grym funktion!

även på 386:or.. själv är man ju gammal "386:hardcore":are..

hade även en 486:a o sist men inte minst en 586:a från Compaq.. 😆

truboknappen användes flitigt med 386an. När man spelade hi-tech-spel såsom. Mahjong, patiens, och även skate or die.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, det finns en turboknapp på baksidan av många datorer. Det är en röd knapp som det står 220 på. Tryck på den, gärna när datorn står på, så går den DUBBELT SÅ SNABBT!!

Eller, det var iallafall vad en klasskompis till mig trodde. Sen fick han köpa en ny dator. För andra gången på en vecka.

Haha.... den där råkade jag också ut för... en av datorerna på skolan där jag pluggade. :rolleyes: Jäklar vad det small!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, det finns en turboknapp på baksidan av många datorer. Det är en röd knapp som det står 220 på. Tryck på den, gärna när datorn står på, så går den DUBBELT SÅ SNABBT!!

Eller, det var iallafall vad en klasskompis till mig trodde. Sen fick han köpa en ny dator. För andra gången på en vecka.

Det fanns faktiskt turboknapp på datorer förr i tiden. Det var nog 286:or det gällade då, man boostade datorns Mhz med jättemycket... från 1 till 1,5 kanske! Grym funktion!

Jo, jag vet. Och jag kan nästan tänka mig hur man på 90-talet kunde fundera "hmm, behöver jag verkligen 10hz extra idag? Nä, idag kör jag nog utan turbo" eller "Äsch, nu är det bannemig fredageftermiddag, så nu blir det turbo!".

Hahaha!!! :rolleyes:😉😆

Jag hade en sån knapp!!! från 75 till 95 tror jag hoppet blev.. 😆 Sicket drag kan ni tänka er, hehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

gjorde en ny upptäckt i fredags som ja tänkte dela med mig av till alla er som är som jag, inte så vetande om alla knappar som finns...

😮

Nej, tragiskt...

Om du ställer om till 110V och fortfarande matar med 220V så matas apparaten med dubbelt så hög spänning. En del prylar har säkringar som pajjar, en del har det inte och då pajjar annat...

Öppna burken och kolla om det finns säkringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att mikrofonen har blivit skadad, utan troligen är det "bara" nätdelen som behöver bytas ut - men det är som sagt ingen hit att ändra till 110V på nätdelen när man inte har 110V i väggen... 😮

Frågan är väl om det går att köpa TSM nätdelar separat?

De borde i.o.f.s. fungera med annat märke också, om nu det skulle finnas, eftersom TSM'en är en ganska exakt kopia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att mikrofonen har blivit skadad, utan troligen är det "bara" nätdelen som behöver bytas ut - men det är som sagt ingen hit att ändra till 110V på nätdelen när man inte har 110V i väggen... 😉

Frågan är väl om det går att köpa TSM nätdelar separat?

De borde i.o.f.s. fungera med annat märke också, om nu det skulle finnas, eftersom TSM'en är en ganska exakt kopia.

TSM är nog t o m samma modell från samma fabrik som många andra "märken"... 😄

Det borde ju gå att köpa lösa nätdelar som reservdel, annars är det lite märkligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

ahh.. hahaha.. du förstörde just 5 min. av mitt annars så intressanta liv.. 🙂

😄😎😆😆

Klickade du fast man inte fick det? 🙁

ja... 🙁🙁

hahaha 😉 Hur många varv tryckte du igenom allt IDF??? 🙁😮😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ahh.. hahaha.. du förstörde just 5 min. av mitt annars så intressanta liv.. 🙂

😄😎😆😆

Klickade du fast man inte fick det? 🙁

ja... 🙁🙁

hahaha 😉 Hur många varv tryckte du igenom allt IDF??? 😄😮🙁

ett o ett halvt innan jag förstod att det gick om.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att mikrofonen har blivit skadad, utan troligen är det "bara" nätdelen som behöver bytas ut - men det är som sagt ingen hit att ändra till 110V på nätdelen när man inte har 110V i väggen... 😄

Frågan är väl om det går att köpa TSM nätdelar separat?

De borde i.o.f.s. fungera med annat märke också, om nu det skulle finnas, eftersom TSM'en är en ganska exakt kopia.

TSM är nog t o m samma modell från samma fabrik som många andra "märken"... 🙂

Det borde ju gå att köpa lösa nätdelar som reservdel, annars är det lite märkligt...

Enklast är väl att chrizzy6 tar med sig sin mikrofon till 4Sound och pratar med dem.

Förmodligen finns det ett demoex av samma mikrofon i butiken, så det går att testa chrizzys mik med butikens nätdel.

Om den fungerar, så borde Luthman kunna skaka fram en nätdel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju en bra idé. 😆

Men jag tror det kan vara värt att titta om det sitter några säkringar i låddan också.

Nu vet jag inte exakt hur en sådan nätdel fungerar men jag antar att den mest bara innehåller en transformator, likriktare, en omkopplare för olika upptagning samt ev. säkringar. Eller?

I så fall är det ju antingen säkringarna som är paj eller röret i micken (eller ev. annan elektronik där också..).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...