Jump to content
Annons

Nu ska min dator bli tyst!


Bassebas

Recommended Posts

Hejsan.

Nu har jag gjort en liten köplista på fläktar och annat till min dator, för den låter helt enkelt alldeles för mycket för min öron. Speciellt när jag nyligen bytt mitt grafikkort p.g.a att det gamla gick sönder av någon väldigt konstigt anledning.

Hursomhelst, så här ser det ut!

Kylflänsar till mitt ATI Radeon 9800 pro

5 volts fläkt till grafikkortet, rekommenderades av tillverkaren till mitt grafikkort.

Processor fläkt

2 st. 80 mm fläktar, för det är det enda som passar i min låda. 🙁

Strömattregatet

Allt från Zalman.

Min dator är bara en 2800+ med en hd och cd läsare så det borde inte blir allt för hög belastning på strömgattregatet. Nu har jag ett 390 watts. Moderkortet har passiv kylning.

Frågorna är, är det något som inte är speciellt bra i min köplista? Nånting annat jag borde köpa istället? Bra/dåliga upplevelser? Har just nu en gammal låda som det en gång för länge sen har suttit en pentium 2 i, kanske ny låda? Tips?!

//Basse

Redigerat av Bassebas
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tips:

Köp fläktkontrollers för att manuellt kunna styra varvtal på fläktar och aktivera eventuella funktioner på moderkortet för att styra processorfläkten efter belastning. Kolla också om du kan sätta gummibussningar eller gummiupphägningar för fläktarna. Köp passiva hd-kylare från Zalman om du har några 5.25" platser över i chassit. Dessa gör en rejäl skillnad på hur mycket oväsen hårddiskarna ger ifrån sig.

Slutligen bör du köpa skumgummi-mattor och sätta inne i chassit, speciellt på dörrarna för att tynga ner dem och minska vibrationer.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick också spel en dag o köpte på mig en massa grejjer för att tysta ner datorn. Tror jag gav 3000 kronor ungefär allt som allt.

Min rekommendation;

- Tyst låda först o främst, med tyst nätaggfläkt. Jag kör Antec Sonata II. Den funkar skitbra. Jag köpte dessutom till "Akustik-paketet" som finns till den lådan med en massa färdigskurna ljuddämpande mattor som man tejpar inuti.

- Stora långsamma fläktar och så få som möjligt. Sonata II har en stor tyst chassifläkt (12cm) som alltså snurrar långsammare men är större och suger därigenom ut samma volym per tidsenhet som en liten snabb rackare.

- För att vara säker på att få genomströmning så köpte jag till o monterade ytterligare en tyst 12cm fläkt inuti chassit. Jag satte den vid hårddiskarna så den ser till att ge bra genomströmning bak mot chassifläkten.

- CPU-fläkt i mitt fall blev en artic cooler av ngt slag med stor stående långsam fläkt (istället för liten snabb liggande), dvs kylflänspaketet är jättestort med en stor j-la fläkt som suger luft igenom. Funkar bra.

Har även en Silverstone passiv CPUkylare som jag inte fått att passa på mitt moderkort.

- Ljuddämpande (typ gummi-) upphängning till hårddiskarna. Det fick jag med i mitt chassi. Dom gör mkt för att tysta ner.

- Grafikkort med passiv kylning.

Tänk även på att inte ställa lådan så att fläktarna bakpå blåser rakt in i en vägg. Då kan du lätt uppleva lite "blåsljud". Ställ istället lådan så att den fritt kan blåsa ut varmluften baktill.

Kör du dessutom 10.000 RPM-diskar kan det helt klart vara en idé att byta ut dem mot 7k2 RPM (mkt tystare). Dom är ju lite långsammare iofs, fast SATA/300-diskar och med RAID etc så spelar det nog mindre roll nu för tiden (eller?).

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har köpt

Antec Performance One P180 Miditower

NorthQ 4001EXT, Silent ATX 400W, 140mm, 12-17dB

som kommer på tisdag. Ska bli spännande att se hur det står sig mot min nuvarande setup som är en Antec Sonata.

Datorn har jag haft i garderoben (några dB mindre) och en lång sladd till skärmen. Tänkte köra med det i fortsättningen också om det inte är så att datorn blir knäpptyst så jag kan ha den vid skrivbordet. Det är så skönt när man slipper höra datorsurret!

Grafikkort köpte jag fläktlöst, och på processorn snurrar nån Arctic-fläkt som är rätt tyst i jämförelse med orginalfläkten.

Något jag märkt är att nätagget gärna låter en massa. Att byta det gör stor skillnad (både mindre värme och tystare)

Link to comment
Dela på andra sajter

Crownfield: Jösses, vi har i stort sett identiska kylsystem i exakt samma chassi 😉

Skillnaden är att jag slitit ut mina hårddiskvaggor och satt diskarna i passiva kylare under dvd-brännaren istället.

Men Sonata men akustikplattor, Arctic Cooling kylare och en extra 120mm fläkt med gummiupphängning är helt klart en tyst och snäll maskin. 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ni beredda att betala några tusen extra för 0 dB-system?

Kolla in http://www.pyrotech.se/

De kör med heatpipes på sina dyrare system istället för fläktar.

Rätt dyrt är det dock, en granne till mig köpte det för några veckor sedan, i lösa delar, han har inte fått ihop det än... dock så kan man köpa det färdigmonterat och fixat så slipper man en installation.

Vad sägs om en datorlåda med 25 kg aluminium? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ni beredda att betala några tusen extra för 0 dB-system?

Kolla in http://www.pyrotech.se/

Pyrotech använder Zalmans TNN-chassin (Totally No Noise), så de finns ju att köpa lösa också, om man hellre bestyckar lådan med egna grejor. 😉

EDIT: länkar...

http://www.zalman.co.kr/eng/product/code_list.asp?cate=0102

http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=35127835

http://www.jmedata.se/?itemno=22105

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

P180-chassit är skitbra!

Jag har nyligen byggt en maskin till en god vän med ett sådan chassi. Idén att separera hårddiskarna och nätdelen från moderkortet och ge dem en egen låda i lådan, är genialisk, eftersom alla delarna på moderkortet slipper få del av all den värme som alstras av hårddiskarna.

Att sätta in Zalmans grafikkorts-kylare är perfekt. Det tar en bra stund att montera, men det är värt den tiden, eftersom det blir tyst. Ofta är det grafikkortsfläkten som låter mest, så man har vunnit mycket på en sådan passiv kylare - eller om man köper ett grafikkort som bara har en stor kylfläns från början... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har ett moderkort med en högljudd northbridge-fläkt, byt den mot en passiv kylare. Det gör en jävla skillnad

ASUS nya kort (åtminstone vissa av dem) har heatpipe-kylare till chipsetet, i stället för fläkt. Ett mycket smart drag. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ datorn i ett annat rum .......

Det funkar inte om man inte har möbleringsmöjligheter till det.

Superlång sladd till mus, tangentbord, skärm och allting.

Just det ja, har man bara ett rum så är det lite svårt att göra det också! 😆

annars kan man köpa en piska med tjock kabel, o där i går vga/CVI-kabel o usb-kabel.. sån ska jag möjligtvis köpa med både FW o USB2.0 o vga.. vore gött o tysta ner edt här rummet betydligt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär på den kalla årstiden, eller i alla fall när det nästan blir minusgrader, borde man kunna ta bort de flesta fläktarna, montera ner alla delarna från lådan, stoppa ner hela datorn i en jättevattentät plastpåse, vakumförpacka hela härligheten och ha den hängandes ut genom fönstret.

Kylningen borde bli rätt bra åtminstone!

Problemet blir väl när bofinkar och andra börjar bygga bo på den, men det är ju först framåt våren man får det problemet.

Uhm, ja. Nu är det läggdags, tvättid klockan sju imorgon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha!

Jag har faktiskt kört det, men med Konsumkassar systemkassar och dylikt, för ölkylning när kylkåpet varit för fullt för att proppa in mer öl i!

Problemet är att man ofta glömmer det hängandes där och sedan får man någon kommentar dagen efter av någon granne: "Alltså, vad är det du har hängandes ut genom fönstret...?"

Just det, jag skulle ju lägga mig, och den här tråden handlar egentligen om tysta datorer. 😆

Äh, natti!

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär på den kalla årstiden, eller i alla fall när det nästan blir minusgrader, borde man kunna ta bort de flesta fläktarna, montera ner alla delarna från lådan, stoppa ner hela datorn i en jättevattentät plastpåse, vakumförpacka hela härligheten och ha den hängandes ut genom fönstret.

Kylningen borde bli rätt bra åtminstone!

Problemet blir väl när bofinkar och andra börjar bygga bo på den, men det är ju först framåt våren man får det problemet.

Uhm, ja. Nu är det läggdags, tvättid klockan sju imorgon!

Bra kylning, men en elräkning som skjuter i höjden utan att du får ut värmen som annars ger ett bra tillskott i rummet... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär på den kalla årstiden, eller i alla fall när det nästan blir minusgrader, borde man kunna ta bort de flesta fläktarna, montera ner alla delarna från lådan, stoppa ner hela datorn i en jättevattentät plastpåse, vakumförpacka hela härligheten och ha den hängandes ut genom fönstret.

Kylningen borde bli rätt bra åtminstone!

Problemet blir väl när bofinkar och andra börjar bygga bo på den, men det är ju först framåt våren man får det problemet.

Uhm, ja. Nu är det läggdags, tvättid klockan sju imorgon!

Bra kylning, men en elräkning som skjuter i höjden utan att du får ut värmen som annars ger ett bra tillskott i rummet... 😆

jag ska sänka all värme i hela lägenheten o bygga ett eget fläktsystem som sprider ut värmen från datorerna istället.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Passiv kylning verkar än så länge funka till relativt... strömsnåla system, med ganska få Watt.

D.v.s... om man kör med en överklockad Core 2 Duo... till, låt säga, 3+ghz eller så(den går upp till 3,4 eller något med bra minnen och om man pressar den lite) så tror jag inte ett passivt kylt system räcker. Quadro-system lär vara snudd på omöjliga att kyla passivt.

Speciellt om man har många hårddiskar.

Eller tja, det finns passiva processorkylare för 5000+ kr som drar ner temperaturen till minusgrader. Men det kostar en hel del.

Antecs passiva chassin är inte rekommenderade att användas för mer än en hårddisk ens.

Link to comment
Dela på andra sajter

passiva kylare, vattenkylning?

Passiv vattenkylning (Zalman Reserator) kör jag med till CPU och grafikkort. Det fungerar mycket bra - men jag behöver byta ut pumpen eftersom den har börjat väsnas lite. Köpte en ny pump för ett par månader sedan, men har inte blivit färdig till att byta... 😉

Allt fungerar utmärkt, men eftersom min 3.6GHz Prescott är en het jä--l, så ligger den på ca 70 grader vid full belastning, så jag ska testa att lägga till en extra radiator för att kyla bättre. Köptes också för ett par månader sedan, men... 😱

Testade tidigare också med fläktfritt nätaggregat en tid, men nackdelen med det, är att det inte suger ut den varma luften från datorlådan - utan man måste sätta in fler chassifläktar för ändamålet i stället. I många lådor sitter nätdelen längst upp - och i sådana är en fläktfri nätdel mindre lämplig, eftersom värme stiger och kommer att samlas längst upp, där det inte går att sätta in någon fläkt - och där värmen dessutom hjälper nätdelen att bli varmare än den annars hade blivit... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer innom kort visa hur man enkelt kan tysta ner datorn radikalt med hjälp av IKEA =)

Musikermagasinets guide ?

?? den har jag inte sett!!

har gjort denna lilla mod til en polares studio..

skall göra det hemma med!

Dom hade en guide för fyra-fem år sen. Får jämföra med din guide sen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...