Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Ok, För att göra en lång historia kort: Jag har haft problem mer eller mindre hela tiden med att få mitt ljudkort, min laptop och sist men inte minst Cakewalk Sonar 4 Producer Edition att fungera felfritt tillsammans. Ibland, helt oregelbundet "hackar" filerna till. Det låter precis som det när man skakar en gammal bärbar CD-freestyle, låten hamnar helt i otakt.

Jag har haft datorn iväg på service (fått allting utbytt, alla inälvor slets ut och ersattes med helt nya grejer), jag har bytt ljudkort (från TerraTec PHASE 24 FW till Edirol FA-66) och följt alla goda råd och guider som jag kommit över. Stängt av allting som inte behöver vara på i Windows XP och har allting på maximal prestanda (följde en guide på SONAR´s huvudforum)

Namn: Fujitsu Siemens LifeBook S7020 Supreme - Pentium M 760 2 GHz - 14.1" TFT

RAM: 2 GB

Plattformsteknik: Intel Centrino

Processor: Intel Pentium M 760 / 2 GHz

Operativsystem: Microsoft Windows XP Professional

Jag använder datorn live på gigen, och kör då i dagsläget bara 2 spår. Track 1 där ligger bakrunderna och Track 2 är ett midispår där det ligger programchanges till ljusstyrningen. Problemet har varit att jag drabbas av att låtar "hackar" till och hamnar i otakt gentemot den takten som jag spelar mot.

Jag har pillat massor med Mixinglatency och i dagsläget så fungerar allting helt felfritt, har inte haft några hack på evigheter, men under Options>Audio..>General> Så har jag "Buffers in Playback Queue" på 16, Buffer Size 50,0 msec vilket då ger en "Effective latency at 48khz/stereo 750,0(!!) msec".

Jag har börjat på den lägsta latencyn och bara höjt ett steg i taget tills "hacken" försvunnit helt. Och 750,0 msec är ju skitsamma om man bara skall spela upp något, men nu är jag tillbaka på ruta 1 igen...

För nu vill jag kunna sjunga via SONAR i realtid för att få användning av alla effekter + automation. Men då måste lacentyn ner till minst 7 msec vilket sabbar allting.. "Hacken" kommer tillbaka direkt på låtarna vilket gör det ohållbart i ett livesammanhang.

Jag är helt knäckt.. Men finns det någon där ute som vet hur man löser detta, så är det banne mej på detta forumet. Är oehört tacksam för all hjälp jag kan få!!

Edited by Ponderosa
Annons
Posted
... men under Options>Audio..>General> Så har jag "Buffers in Playback Queue" på 16,

Det där låter galet lågt (?).

Sätt till 256.

Jag antar att du har de senaste drivisarna. ASIO?

Normalt ska du utan vidare kunna köra med en latency runt 10ms.

Posted
... men under Options>Audio..>General> Så har jag "Buffers in Playback Queue" på 16,

Det där låter galet lågt (?).

Sätt till 256.

Jag tycker tvärtom att 16 låter helt lagom.

Och datorspec, ljudkort och program är ju typ tiptop. 😉

Har tyvärr inget rakt svar såhär på vad som är felet, men hade antagligen kunnat felsöka det ifall jag satt framför datorn fysiskt.

Kör du ASIO? Eller WDM?

Är ditt Sonar-projekt helt rent från plugins? Eller har du DirectX-effekter eller VST-plugin i wrapper inladdade?

Posted
Jag antar att du har de senaste drivisarna. ASIO?

Jag kör WDM, men jag har även provat med ASIO, Och det är samma problem där. När man spelar någonting i tex Winamp så flyter allting på helt utan problem, så felet måste ligga någonstans i SONAR?

Jag har inte uppdaterat några drivrutiner till varken ASIO eller WDM/KS och. På min stationära dator kör jag med Cubase och där har jag aldrig behövt ändra någonting eller laddat hem nya drivrutiner till ASIO/WDM för där flyter det på utan problem.

Jag tycker tvärtom att 16 låter helt lagom.

Alltså "Buffers in Playback Queue: 16" är inte bra om jag fattat allting rätt. Det gör att jag inte kan köra "Buffersizen" längre ner än till "10 Msec", och i ren effektiv latency blir det hela "150 Msec" vilket är helt ohållbart om man skall sjunga via SONAR i realtid.

Är ditt Sonar-projekt helt rent från plugins? Eller har du DirectX-effekter eller VST-plugin i wrapper inladdade?

Japp, som jag kör projekten nu är dom helt rena från DirectX-effekter och VST-pluggar men om jag får allting till att fungera kommer sången ligga med på ett spår med masssa pluggar och effekter som skall använads i realtid.

Jag märker nu att om jag trycker på "Input Echo:Off/on" när låten rullar så blir det ett liknande hack som dom oregelbunda hacken jag nämde innan, Händer det samma sak för er?

Posted

Du har alltså inte kollat om det finns nyare drivrutiner till ditt ljudkort? Det borde iofs inte alls vara bara det, men det kan ju alltid vara en början...

Kan ditt ljudkort ha egna inställningar som är med och spökar, tro? Kolla vad "buffer size" står inställt på. Det kan kanske va så att det är inställt alldeles för lågt? Gissar att det är det som Vallhagen tänker på när han säger att det ska va på 256.

"Buffers in playback queue" brukar jag köra med 2 (eller ibland 3), och kan utan problem vara nere i 2ms latency, om det inte är ett för stort projekt.

Och, jo, jag tror att det brukar hacka till när man klickar på "Input Echo:Off/on".

Posted (edited)

Ang Drivrutinerna till mitt ljudkort så kollade jag innan om det fanns några nya, men versionen som fanns var "v 1.0.0" så jag misstänker att det är samma som "standard" rutinerna som medföljer i installationsprogrammet.

Mitt ljudkort Edirol FA-66 har en "egen" buffer. Den påverkar Latencyn en aning för man märker skillnad när man har den på "Min" respektive "Max". Dock är jag väldigt osäker om det har någon betydelse var den står men eftersom det funkar felfritt nu så står den jämt på Max. Problemet är återigen att jag vill kunna sjunga, och spela keyboard i realtid via SONAR respektive V-stack vilket gör att vill ha bort så mycket latency som möjligt 😆

edirol.jpg

Ok, såhär ser inställningarna ut i SONAR under Options>Audio..

general.jpg

Problemet här är att jag måste ha "Buffers In Playback Queue: 16" vilket gör att "Effective latency" blir hela 750 msec. Det känns helt sjukt att jag skall behöva ha sån fördröjning med prestandan på datorn och ljudkortet. Men har jag inställningarna såhär så funkar det att spela upp utan att det hackar alls. Men som sagt, sjunga via ljudkortet i realtid är omöjligt.

advanced.jpg

Här är jag väldigt osäker på vad som verkligen spelar roll. I manualen till FA-66 stod det att om man använder SONAR skall man köra WDM/KS med 48khz/24 bit upplösning på låtarna. Men jag har provat ASIO också utan att märka någon direkt skillnad, dvs när det hackar, hackar det oavsett vilken "Driver Mode" jag valt. Likaså om det inte hackar.

drivers.jpg

Något som är fel här?

driversprofile.jpg

Har aldrig rört något i denna fliken, behöver jag det?

Hoppas denna information kan ge er mer att gå på.

Edited by Ponderosa
Posted
Kolla vad "buffer size" står inställt på. Det kan kanske va så att det är inställt alldeles för lågt? Gissar att det är det som Vallhagen tänker på när han säger att det ska va på 256.

Helt riktigt.

Jag yrade i mitt förra inlägg. Jag ser att Ponderosa satt till 512 vilket fsts oxå ska vara ok.

Posted (edited)

Nu gissar jag bara, men jag har för mig att det är nåt med "read caching" och "write caching"...... Kommer inte ihåg, men har du testat om det gör nån skillnad om du klickar ur dem? Kolla i hjälpen vad som står angående det?

Annars ser jag inget konstigt alls.

Edited by android
Posted
Nu gissar jag bara, men jag har för mig att det är nåt med "read caching" och "write caching"

Jo det stämmer 😆 , såhär står det i hjälpen till SONAR. "SONAR will usually perform best with all caching disabled". Jag bockade ur dom boxarna och testade att köra igen med lägsta möjliga latency, dvs "buffers in playback queue: 2" och "buffersize: 10 msec" (Är inte 10 msec rätt högt för att vara lägst möjliga??). Allting flöt på helt felfritt i Ca 20 min sen bara dog det.. Jag kollade på skärmen och då hade låten stannat och det stod "DROPOUT" med stora bokstäver. Ok det va så långt...

Låt mej gissa, ända sättet att undvika Dropouts är att höja latencyn eller? 🥰

Posted

Fast vad lägsta latency blir beror även på vad "buffer size" är inställt på. Drar du ned den till 256, så borde latencyn halveras... Men om det inte funkar nu, lär det inte nog funka då heller, om nu inte ljudkortet trivs bättre med 256 av nån skum anledning. :rolleyes:

Fast, hmm, nu slog mig en annan sak... Hur står det till med din hårddisk? Det skulle ju även kanske kunna vara den som inte hinner med, och orsakar dropoutsen, kanske...??? 😉

Vår gamla dator fick dropouts lite då och då pga att vi hade en knökfull och fragmenterad hårddisk...

Posted

Häng med här nu, för detta kan bli lite rörigt. Vi måste först reda ut vilken buffer size det är vi pratar om. Det finns 3 stycken:

1) Latencyn Buffer Size 2) I/O Buffer size 3) Ljudkortets Buffer size

När jag sa att jag hade en "buffer size: 10 msec" så menar jag nr 1, själva latency regeln, se bilden nedan:

general1.jpg

Den andra buffer sizen jag pratar om är nr 2, "I/O Buffer Size" den som ligger under "advanced" fliken. se bilden nedan:

advanced1.jpg

Denna har ingenting att göra med själva latencyn, bara storleken på "bufferten" som skickas mellan ljudkortet och datorn. Däremot om jag ändrar buffer sizen på ljudkortet (nr 3) påverkar det hur lågt jag kan sätta latencyn på nr 1. Se bilden nedan:

edirol.jpg

Vad jag gjort nu är följande:

1) Ställt Ljudkorts bufferten på 80%

2) Ställt Latency Buffer Sizen i SONAR på näst lägsta: 8 msec

3) Ställt I/O buffer size på max: 2048 kB/sec

Någonstans bland dessa 3 grejerna måste felet ligga. Jag misstänker att varför det "hackat till" innan beror på att I/O buffer size varit för låg och därför har jag tvingats höja den rena latencyn för att kompensera detta. Nu har jag gjort tvärtom, höjt I/O buffer size till max och istället sänkt den rena latencyn. Jag skall prova att spela nu ett tag, Hoppas det fungerar nu..

Posted

En annan tanke som slog mej nu var att det måste finnas fler där ute som kör med exakt samma uppsättning, dvs "SONAR 4" + "Edirol FA-66". Dessa har ju sålts som paket har jag sett. Hur har ni era inställningar?

Posted

1. Varför kör du med 48 kHz? Jobbar du mot film? Eller DAT-bandare?

Annars, gå ner på 44 kHz för "normal" musikproduktion som ska ut på CD.

2. Du har kryssat bort "Enable Read Caching" och "Enable Write Caching" sedan du tog skärmdumparna alltså?

3. Hur många audiospår och pluggar kör du?

4. Ligger projektet på laptopens interna hårddisk? Isåfall, vet du hur snabb den är?

5. Ligger projektet på Firewire-hårddisk? Är den kopplad på samma port som ditt ljudkort?

Posted

Oj, fanns det 3 olika... 😳 Jag menade ljudkortets buffer size (på mitt ljudkort har även det siffror).

Jag har svårt att se att du ska behöva ha det på MAX, eller ens 80% av max. Jag har oftast mitt på 256, och det är om jag minns rätt det näst eller nästnäst lägsta värdet...

Posted
Oj, fanns det 3 olika... 😮 Jag menade ljudkortets buffer size (på mitt ljudkort har även det siffror).

Jag har svårt att se att du ska behöva ha det på MAX, eller ens 80% av max. Jag har oftast mitt på 256, och det är om jag minns rätt det näst eller nästnäst lägsta värdet...

Ah ok, då är jag med på vad du menar. Jag har spelat nu hela eftermiddagen och det har flytit på felfritt, ända fram tills nu, då kom en dropout.. 😳 Jag skall prova det du säger android. Jag sänker bufferten på ljudkortet och höjer istället latencyn lite till i SONAR. Funkar det inte nu så vetti fan vad som är fel...Jag defragmentarade datorn innan med, och det finns ca 70 gig kvar så den är inte fylld på långa vägar.

1. Varför kör du med 48 kHz? Jobbar du mot film? Eller DAT-bandare?

Annars, gå ner på 44 kHz för "normal" musikproduktion som ska ut på CD.

2. Du har kryssat bort "Enable Read Caching" och "Enable Write Caching" sedan du tog skärmdumparna alltså?

3. Hur många audiospår och pluggar kör du?

4. Ligger projektet på laptopens interna hårddisk? Isåfall, vet du hur snabb den är?

5. Ligger projektet på Firewire-hårddisk? Är den kopplad på samma port som ditt ljudkort?

1) Det stod i manualen till FA-66 (ljudkortet) att om man körde SONAR så skulle inställningarna vara på vissa vis. Bla rekomenderade dom att audiospåren skulle ha upplösningen 48 khz/24mbit, Varför vet jag inte. Datorn används enbart som uppspelare live, ingenting alls som inspelningsenhet i studio.

2) Ja, Båda dom två är nu urbockade.

3) För tillfället bara ett enda audiospår, och ett midispår till att sköta ljuset.

4) Allting ligger på laptopens hårddisk, och den har följande spec: 80 GB - Serial ATA-150 - 5400 rpm

5) Nej, allting ligger som sagt på datorn. Bara ljudkortet är externt och kopplat via firewire

Posted
3) För tillfället bara ett enda audiospår, och ett midispår till att sköta ljuset.

😳

Och din 2GHz dator får en dropout av det lilla? Det här luktar skumt. 😉

Posted
😳

Och din 2GHz dator får en dropout av det lilla? Det här luktar skumt.  😛

Ja det är någonting som inte stämmer helt klart, Datorn jobbar knappt och ända får jag dropouts. CPUn är på 5% och DISK 0% nu när låten rullar..

Posted

Ok, nu provade jag följande: Sänkte buffer sizen på Ljudkortet till 20%, men genast så kommer "hacken" tillbaka. Det är samma latency i SONAR dvs 8 msec, är det någonting som är galet med buffringen till ljudkortet tro? Ska kolla igen om det finns några nya drivrutiner till det... Suck.. eländet tar aldrig slut...

Posted

Var inne och kollade på Cakewalks officella forum och kom över väldigt värdeful information. Jag vet inte om detta berör alla, men för min del är det i alla fall såhär att när jag körde WDM så hade jag "dubbla" buffersize. Alltså mitt ljudkorts buffersize och SONARS buffersize måste därför ha krockat. Vilket säger sig själv inte kan vara särskilt lyckat.

Jag har nu därför bytt till ASIO, och laddat hem drivrutiner från ASIO4ALL. Med ASIO så är buffersizen bara en, och det är ljudkortets.

Jag ville också veta varför jag drabbades av Dropouts sökte vidare på det. En kille rekomenderade en annan att köra DPC Latency Checker där man kunde se om det är något på datorn som kan orsaka en dropout. Och tro det eller ej, jag hittade ett stort fel, Jag hade inte inaktiverat nätverksanslutningen och när jag sen gjorde det flöt testet på helt utan några som helst problem.

Jag skall prova vidare nu med ASIO. Testade att köra med minimal latency innan (1,3 msec) men då hackade det till en gång. Så jag höjde till 5,3 msec och än så länge har det inte varit några hack, så vi får väl se hur länge det funkar nu 😕 .

Posted

Om det är ett Edirol FA-66 du har så bör du köra på ljudkortets egna ASIO-drivrutiner snarare än ASIO4ALL. Det är enbart med enkla ljudkort i bärbara eller på moderkort som ASIO4ALL är intressant att köra.

/Majken

Posted (edited)

Mm.. Inte ASIO 4 all till Edirol inte.. Använd Rolands egna ASIO drivis som Majken säger.. Sen funderar jag.. 48 Khz är lite overkill?? 44,1Khz/24 bit är nog ett bättre alternativ.. Tar inte lika hög bandbredd från din hårddisk.. särskillt om du kör allt från en och samma hårddisk..

EDIT: sen ser jag en sak.. Längst ner på bilden.. Du kör med den första skarpa drivisen för det ljudkortet.. Ver 1.0.0 😱 Den är säkert uppgraderad numera.. 😉

edirol.jpg

Fast samtidigt ser jag att det inte finns nån nyare version HÄR 🙁

Edited by hegobald
Posted

Case closed.

Ponderosa skrev i en annan tråd att den felande länken hittats.

DPC Latency Checker är ett fantastiskt program som hjälpte mej hitta felet till mina dropouts. Det visade sig vara min nätverksanslutning som spökade. Prova det, du kommer inte ångra dej
Posted (edited)
Om det är ett Edirol FA-66 du har så bör du köra på ljudkortets egna ASIO-drivrutiner snarare än ASIO4ALL. Det är enbart med enkla ljudkort i bärbara eller på moderkort som ASIO4ALL är intressant att köra.

/Majken

Ok, men det flyter på helt felfritt nu. ASIO4ALL har en bredare skala av latencys att välja mellan och man behöver inte slå på/av ljudkortet och starta om datorn varje gång man bytt latency. Men säger du att det gamla är bättre så är det väl så.

En annan sak jag märkte nu när jag bytte från WDM till ASIO var att "hacken" visst finns kvar OM jag har en för hög I/O Buffersize. Så jag ställde den på det näst minsta nu istället (2 KB) och nu flyter det som sagt på helt utan problem, inte ett hack så långt örat kan nå. Och inte en enda DropOut heller 😄.. Vet inte om det är allmänt accepterad bland SONAR folk att göra så?, jag tar på mej Ninjadräkten och gömmer mej i såna fall 😛

Edited by Ponderosa
Posted

Finfint att allt löst sig.. Visst är det lustigt.. Bara genom att få tala ut om problemet med nån så brukar man tillslut finna lösningen själv.. 😛

Men den där DPC Latency Testet.. Det fattar jag inte.. Har testat det nu och det ser bara ut så här 😲

post-66-1163542756.jpg

Posted

Hego, om det här är bra värden...

dpclat1.gif

...och det här är dåliga värden med röda latency-spikar...

dpclat2.gif

...så borde din prestanda vara lysande. Dina mätare är inte bara konstant gröna, utan ligger konstant på botten också. 🙁