Jump to content
Annons

ASIO


Bluemoon

Recommended Posts

okej, BIG problems som aldrig verkar lösa sig hur jag än gör.

När jag ställer in ASIO på mitt ljudkort "Edirol-UA 25" så låter jag som en robot när jag spelar in sång i både Sonar och Kristal(gratis inspelningsprogram). Jag ställer in Buffersize på max som man ska när man använder sig av ASIO och ställer så klart in att det ska vara ASIO på alla inställningar som finns, alltså INTE MME. Har testat allt nu. låter fortfarande exakt lika, som en robot. Jag har klurat och klurat i evigheter.... provat att byta micksladd t.o.m. men utan resultat såklart. snyyft 😕 testade även en voxen nånting plugg som en tipsat om utan resultat. Nu har jag börjat fundera på om det är självaste datorn som är boven. Jag använder mig av en ny bärbar dator från HP. men tvivlar på att det skulle vara den bakomliggande orsaken...

Jag vill kunna använda mig av ASIO när jag har tillgång till det, men fattar inte vad det är frågan om. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter som om du hör både torr signal och en fördröjd signal genom asio-dito parallellt vilket ger dig fasfel och en "robotliknande" klang.. hur har du kopplat dina sladdar och har du något internt ljudkort som signalen passerar igenom via direct x eller liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som om du hör både torr signal och en fördröjd signal genom asio-dito parallellt vilket ger dig fasfel och en "robotliknande" klang.. hur har du kopplat dina sladdar och har du något internt ljudkort som signalen passerar igenom via direct x eller liknande?

ljudkortet är externt som går via usb. sen brukar det väl finnas inbyggda ljudkort i datorn när man köper dem, har det nån betydelse? -Nu när jag testar så testar jag med micksladden direkt in i ljudkortet som har inbyggd +48 fantommattning, sedan har jag mina monitorer inkopplade i bak. sedan är det inget mer.

I själva programmet Sonar så finns det ju också inställningar på Audio men det ska stämma tycker jag. Grejen är att det låter lika i det andra programmet, Kristal.

När jag gör min musik i FL studio så har jag inga problem när jag lyssnar genom ljudkortet. Problemet uppstår endast vid inspelning av sång ( har ju förstås inte spelat in något riktigt instrument, men det skulle ju självklart bli lika då).

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Hur har du kopplat allting?

Låter nästan som det du spelar in i micen går runt och passerar ljudkortet en gång till, eller som Lundin sa att det passerar genom datorns inbyggda ljudkort.

Har du verkligen kopplat alla sladdar rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om allting bara fortsätter skita sig och du inte vet var du ska ta vägen, prova att avinstallera ljudkortet och installera om drivrutinerna från CD-skivan. Följ instruktionerna i manualen och på skärmen till punkt och pricka!

Detta hjälpe mig en gång för länge sedan när jag hade problem med mitt Edirol UA-25. Jag hade nog slarvat vid installationen, och bara tryckt "nästa", "nästa" hela tiden. Det är många steg vid installationen av UA-25, så mitt tips är att prova att göra om det om du inte får till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Har du två ljudkort? Då MÅSTE du avaktivera det inbyggda ljudkortet till att börja med. Räcker inte det ska du avinstallera det. Det finns mjukvarumässiga frågeställningar i Windows operativsystem om det. Gå in på Den här datorn, enhetshanteraren, sök upp det inbyggda ljudkortet under "ljud". Ev. heter det Conexant 97 eller nåt sånt. Klicka på styrplattan och välj "avaktivera".

Jag har själv en bärbar HP - zd 8048ea och ett externt E-mu 1616 ljudkort.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ljudkortet har någon form av egen mixer så ska du dra ned nivån där och istället lyssna genom inspelningsprogrammet.

/Majken

eum, hur vet jag om ljudkortet har en egen mixer? det enda driver settings som finns är buffersize ....

ska även testa installera om det igen (har gjort det ett X antal ggr dock)

Link to comment
Dela på andra sajter

grejen är den att det funkar att spela in med MME...

...och du ska inte behöva något annat än MME-drivisar för att spela in ett sångspår. Jag kör själv enbart på MME i Samplitude med både trumpluggar, syntar och wavespår utan några bekymmer ...och i sammanhanget är min maskin ingen värsting.

Men jag känner igen problemet sen tidigare och kan tänka mig två orsaker:

1. För lite plats på HD alternativt fragmenterad.

2. Har du nu inga bekymmer i andra musikprogram så släng ut Kristal (har testat det och slängt ut det) och välj ett annat...typ Audacity.

Flera ljudkort (har själv tre stycken) i samma burk ställer inte till något (såtillvida du inte har en IRQ-konflikt) om du använder MME...men däremot kan ASIOn fxxxa upp sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
grejen är den att det funkar att spela in med MME...

...och du ska inte behöva något annat än MME-drivisar för att spela in ett sångspår. Jag kör själv enbart på MME i Samplitude med både trumpluggar, syntar och wavespår utan några bekymmer ...och i sammanhanget är min maskin ingen värsting.

Men jag känner igen problemet sen tidigare och kan tänka mig två orsaker:

1. För lite plats på HD alternativt fragmenterad.

2. Har du nu inga bekymmer i andra musikprogram så släng ut Kristal (har testat det och slängt ut det) och välj ett annat...typ Audacity.

Flera ljudkort (har själv tre stycken) i samma burk ställer inte till något (såtillvida du inte har en IRQ-konflikt) om du använder MME...men däremot kan ASIOn fxxxa upp sig.

Sedärja.

Intressant, Slaptap.

Ska bli kul att se om Sandras problem försvinner om hon kör MME.

Sandra - hur mycket ledigt ytrymma har du på din inspelningsdisk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Latencyn blir ju olidlig med MME. 🙂

Dessutom skrev Sandra att det funkar att spela in med MME, fast utöver den jobbiga latencyn förskjuts också inspelningen på audiospåret i Kristal. 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Om ljudkortet har någon form av egen mixer så ska du dra ned nivån där och istället lyssna genom inspelningsprogrammet.

/Majken

eum, hur vet jag om ljudkortet har en egen mixer? det enda driver settings som finns är buffersize ....

ska även testa installera om det igen (har gjort det ett X antal ggr dock)

Kolla längst ned till höger bland de små ikonerna på aktiva program. Finns det någon Edirol mixer där? I såna fall ska du dra ned nivån på mikrofoningången. Annars kommer du först att direkt höra mikrofonljudet från ljudkortet, sedan kommer ett ögonblick senare höra ljudet från inspelningsprogrammet. Vilket mycket väl kan låta som en robot-röst.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ljudkortet har någon form av egen mixer så ska du dra ned nivån där och istället lyssna genom inspelningsprogrammet.

/Majken

eum, hur vet jag om ljudkortet har en egen mixer? det enda driver settings som finns är buffersize ....

ska även testa installera om det igen (har gjort det ett X antal ggr dock)

Kolla längst ned till höger bland de små ikonerna på aktiva program. Finns det någon Edirol mixer där? I såna fall ska du dra ned nivån på mikrofoningången. Annars kommer du först att direkt höra mikrofonljudet från ljudkortet, sedan kommer ett ögonblick senare höra ljudet från inspelningsprogrammet. Vilket mycket väl kan låta som en robot-röst.

/Majken

Mitt förslag är tvärtom att du stänger av lyssningen genom programmet och enbart ser till att höra sig själv genom ljudkortets mixer. Att stänga av lyssningen genom programmet brukar man kunna göra i dess mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, nu har jag lekt lite detektiv.

Jag instalerade ljudkortet i vår stationära dator, ställde in allt exakt som på den bärbara, ASIO osv. testade spela in i Kristal och se där, ljud UTAN robotröst.

Har inte avinstallerat någonting iform av inbyggt ljudkort på denna dator, körde bara rakt upp och ner utan konstigheter och DET FUNKADE. No problemas.

Testade först allt ifrån att avinstallera inbyggt ljudkort på den bärbara och de tips jag fått här, men inget hjälpte, upplevde att det bara förvärrades. Så den bärbara nu då, om ASIO ska funka, har det något med inspelningsuttrymme som en av er nämnde? Många frågor jag ställer mig just nu, känns som man är närmare svaret iaf 😆

jo glömde att lägga till att buffersize var inställd varken på max el. min utan i mitten när jag spelade in på den stationära. så det kan ju inte ha med det att göra alls. robotrösten i den bärbara är alldeles för extrem och hackig för att kunna åtgärdas med småfinesser.

och sen...om man ska kolla inspelningutrymme (om det kan ha med saken att göra), hur 17 gör man då?

Redigerat av sandraML
Link to comment
Dela på andra sajter

Ahaaaa, kan det vara USB-trubbel alltså? 😆

Är det USB 2.0 på den bärbara?

Har du flera USB-kontakter på den bärbara också?

Har du nåt mer kopplat på USB dit? Mus? USB-hubb?

Använde du samma USB-kabel till den stationära?

Link to comment
Dela på andra sajter

det står att det är USB 2.0 på den stationära, men på den bärbara står det ingenting, den bärbara har 2st USB ingångar på vänster sida. Kanske man kan kolla i instuktionsboken om den har 2.0.?

Men föresten, på den bärbara, kan det vara skillnad på de 2 USB ingångarna även fast de sitter aldeles intill varandra? Jag minns att på vår förra stationära så var det bättre att koppla in USB-sladden där bak än där fram, men nu finns ju inte denna möjlighet.

Svar Ja, jag använder mig av samma USB-sladd när jag kopplar.

Svar Nej, det finns inga andra USB enheter inkopplade.

Vad är en USB-hubb? En sådan man sparar i?

Redigerat av sandraML
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade förresten hemsidan, och kortet var kortet USB 1.1, så det borde inte vara 2.0-problem.

Driver du den bärbara med nätström eller med batteriet? 😄

Det kan vara så att ljudkortet inte får tillräckligt stadig ström, och ljudkortet saknar tyvärr kontakt för separat nätadapter.

Enkelt sätt kan du tänka dig en USB-hubb som en grendosa så att du kan koppla flera USB-prylar på en USB-kontakt i datorn, och det ska du alltså undvika att sätta ljudkortet i.

Men eftersom du inte hade det, så... 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade förresten hemsidan, och kortet var kortet USB 1.1, så det borde inte vara 2.0-problem.

Driver du den bärbara med nätström eller med batteriet? 😄

Det kan vara så att ljudkortet inte får tillräckligt stadig ström, och ljudkortet saknar tyvärr kontakt för separat nätadapter.

tack för att du kollade upp det 🙂 men vad kan det då vara. Japp jag kör stenhårt med att alltid ha sladden inkopplad i väggen. Så jag förstår inte då. Vad kan problemet vara? Det kan inte vara USB ändå då?

Link to comment
Dela på andra sajter

"citat angånde batteri från sidan-

"The UA-25 can draw power only through USB. There is no AC power option for it.

 

The UA-25 is very stable due to its newly-developed, low-noise,

wide-range power supply.

The UA-25 works extraordinarily well even with laptops running on battery power."

så jag vet inte ja 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...