Jump to content
Annons

Vad är sväng (2)?


PeterF

Recommended Posts

Annons

Det handlar nog mest om attityd fakiskt

har sett stela syntare (med attityd,,)med allt i 16 delar på något mirakulöst sätt få sväng..

men det undelättar betydligt om du kan ditt instrument lika väl som din.............. d v s

rätt väl..

tony

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela på andra sajter

Jao. Sväng går inte att läsa sig till. ntingen har man det eller så har man det inte.

Ren känsla...

Håller inte riktigt med...

Det kan också vara lärorikt att analysera vad som gör att det blir svängigt. Några enkla saker som du kan tänka på är tex.

Att tystnad/pauser är lika viktigt som de slag/toner du spelar, jobba med dynamik.

Nyansering av vissa slag ger ett helt annant sväng, testa t.ex. att programmera en hihat som spelar åttondelar i kanske 120bpm, sen gör du samma programmering faste där varannan åttondel är lite svagare i dynamik än den första, mycket svängigare. Prova även på ett riktigt trumset.

Lägg ett häng på virvelkaggen, dvs låt den spelas lite senare. Ger också ett visst sväng.

Prova att lägga vissa slag lite tidigare för att få ett annat driv (lite samma effekt som med häng men tvärt om). Om du ex. låter hihaten driva blir summa sumarum att det ger ungefär samma effekt som om du lägger ett häng på baskagge + virvelkagge.

Det finns många olika mer eller mindre enkla knep. Den som spelar med "känsla" gör dessa saker omedvetet. Men om du vill analysera ditt spel eller programmera ex. trummor så räcker det tyvärr inte med att ha rätt känsla..

😳

Edit: Det här är bara sånt som jag har kommit fram till själv så jag har tyvärr ingen litteratur att rekommendera..

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan..

timing och smarta låtar som har ett spontant sound ger sväng enligt mig..

det är tyvär det som är svårt bär man jobbar med dator inspelning

ivilketfall för mig.. ju mer jobb man får lägga på att lägga grunden för en låt

ju mindre sväng blir det..

så skala av är mitt tips för att få sväng..

ju enklare ju bättre..

hare brahma..

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...