Steffe Postat 2 november 2006 Postat 2 november 2006 (redigerat) Hej Va ute en svĂ€ng igĂ„r pĂ„ ett danshak o kollade lite med djn(konstig stavning)(fransman) vad det var för bpm pĂ„ musiken han spelade, runt 145 sa han, jag tyckte att det lĂ€t som lite vĂ€l snabbt. Detta var modern dansmusik han spelade. Ăr det dĂ€r nĂ„nstans det ligger? HĂ„ller sjĂ€lv pĂ„ med electronica/dans/klubbmusik typ och ligger vĂ€l nerĂ„t 128-130. Ăr man mĂ„nne ute o cyklar nĂ€r man tror att man ska fĂ„ till en öh; "hit", nĂ€r man Ă€r nere pĂ„ den farten? Ni har vĂ€l antagligen bra koll hĂ€r pĂ„ detta kan jag tĂ€nka mig? Stefan, Chamonix Redigerat 2 november 2006 av Steffe
Pain, baby Postat 2 november 2006 Postat 2 november 2006 (redigerat) Olika subgenres, olika BPM... Mvh Rona Kassan Redigerat 2 november 2006 av Pain, baby
tbruce Postat 2 november 2006 Postat 2 november 2006 Hej. BPM (inte N! đ det stĂ„r för Beats Per Minute) varierar ju frĂ„n lĂ„t till lĂ„t. Det finns definitivt inget sjĂ€lvklart hitlĂ„tstempo. đ 145 Ă€r ganska snabbt, men inte otroligt. Det finns mycket musik som Ă€r snabbare Ă€n sĂ„, 160, tillochmed uppmot 180 eller Ă€nnu högre. Det som Ă€r viktigt att tĂ€nka pĂ„ Ă€r att samma BPM kan upplevas som olika stressigt eller lugnt beroende pĂ„ sjĂ€lva musiken. T ex sĂ„ kan en lĂ„t mycket vĂ€l gĂ„ i t ex 90 och upplevas som... ja om inte stressig sĂ„ i vart fall lĂ„ngt i frĂ„n lugn!
xarl Postat 2 november 2006 Postat 2 november 2006 Det gÄr vÀl lite trender kring tempo. För nÄgra Är sen sÄ skulle det vara 140, men jag upplever det som det gÄtt ner igen. Tycker det Àr rÀtt mycket som ligger kring 123-130 idag. Men det Àr som sagt vÀldigt genre beroende. Jag tÀnker frÀmst pÄ olika dance remixer av list-artister. Sen Àr det i o f s inte sÀker att Djn spelar den i det tempot den Àr inspelad i. Men faktum Àr att det svÀnger ju mer i det lÀgre tempot, inte lÀtt att fÄ nÄgot groovigt i 140-150. Men man luras ju ofta av olika element i musiken oxÄ, ligger det t ex 16 dels synhtar o smattrar med backbeat hihatts och rakt beat, sÄ upplever man det vÀl gÀrna som snabbbare Àn vad det Àr. Medans ett brutet beat (breakbeat) kan göra att det kÀnns lÄngsammare. Jag brukar dra in referenslÄtar i logic och kolla tempot. Det Àr inte sÄ svÄrt att rÀkna ut tempot nÀr man Àr ute: RÀkna antalet takter under t ex 15 sekunder. multiplicera med 4 (eftersom det Àr taktslag du vill ha och har rÀknat takter). multiplicera med 4 igen eftersom vi vill veta hur mÄnga taktslag per minut och har bara rÀknat i 15 sek. Man kommer faktiskt hyffsat nÀra, +/- 2 bpm om man Àr noggrann. exempel. du rÀknar till 9 takter pÄ 15 sek, ta dÄ: 9x4=36. 36x4=144 bpm. uppskatta Àven om det blir halv eller fjÀrdedelstakt oxÄ t e x.8,5 takter, den lilla halvan gör gansk mycket nÀmligen. Tjo /X
Linus Postat 2 november 2006 Postat 2 november 2006 Det som Àr viktigt att tÀnka pÄ Àr att samma BPM kan upplevas som olika stressigt eller lugnt beroende pÄ sjÀlva musiken. Word! Vikingarna - Leende guldbruna ögon Àr knappt en fjÀrdedel sÄ hetsig som Dune - Million Miles Away From Home, trots att bÄda gÄr i 170 BPM.
rankey (oregistrerad) Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Speciellt i dansmusik spelar det ocksÄ in nÀr du Àr pÄ golvet, tidsintervallet nÀr DJ'n lirar etc. Ofta kan det vara sÄ att man börjar lite lugnare runt 135 bpm, mer laid back lÄtar o grooves, sen nÀr folket kommit igÄng, Àr man en bra jockey sÄ ser man nÀr det Àr dags att höja tempot lite... inte ovanligt att man kommer upp över 140 vid kvÀllens slut. Inom trance-genren iaf. Inom trance har Àven medeltempot sjunkit pga inflytandet frÄn det progressiva hÄllet pÄ sistone. MÄnga lÄtar som slÀpps i originalformat gÄr i 134, 135 och den trakten. För nÄgra Är sen var 138 nog ett snitt. Men eftersom flertalet jockeys inte tycker att det passar hur de vill ha det pÄ golvet sÄ kör de aldrig lÄtarna i sitt original bpm. SÄ ett visst bpm Àr verkligen inget krav för att fÄ en "hit" anser jag. Bara det ligger nÄgorlunda i nÀrheten sÄ den gÄr pitcha lite +-10 utan att allt lÄter mongo sÄ ska det nog funka. Viktigaste Àr att uppbyggnadsmÀssiga "standarden" stÀmmer överens med hur genren och subgenrerna ser ut i nutiden för att fÄ en hit verkar det som.
Mavve Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 145 lÄter för snabbt tycker jag , kanske vid peak hour kan det passa med en dÀnga i 145 men annars tror jag 128-135 Àr ganska skönt tempo föredrar personligen 130. lyssna pÄ motorcycle (gabriel & dressden) Deepsky o co dom brukar ligga dÀr nÄnstans.
Bebopkeys Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Vikingarna - Leende guldbruna ögon Ă€r knappt en fjĂ€rdedel sĂ„ hetsig som Dune - Million Miles Away From Home, trots att bĂ„da gĂ„r i 170 BPM. Mannen med koll đ
awt (oregistrerad) Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Det sĂ€ges att exakt 133bpm Ă€r det ultimata tempot för att hĂ„lla publiken dansandes en hel natt đ Men som sagt, det beror mycket pĂ„ vad för stil det Ă€r pĂ„ rythmerna, en 2step d'n'b lĂ„t i 170bpm lĂ„ter ju inte lika extremt som en 4/4 trance lĂ„t i 170bpm etc. Personligen dansar jag inte till nĂ„got lĂ„ngsammare Ă€n 200bpm đ
Linus Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Vikingarna - Leende guldbruna ögon Ă€r knappt en fjĂ€rdedel sĂ„ hetsig som Dune - Million Miles Away From Home, trots att bĂ„da gĂ„r i 170 BPM. Mannen med koll đ Jo, jag har anvĂ€nt den jĂ€mförelsen förr nĂ€r det gĂ€llde frĂ„gor om BPM đ
Linus Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Det sĂ€ges att exakt 133bpm Ă€r det ultimata tempot för att hĂ„lla publiken dansandes en hel natt đ För Ă„tta Ă„r sedan tyckte mĂ„nga att 133 BPM var hett, men anledningen dĂ„ var att 33rpm-vinylerna snurrade ett varv pĂ„ en takt. DJ:n kunde hitta cue-punkter med ögonen typ... đ
awt (oregistrerad) Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Det sĂ€ges att exakt 133bpm Ă€r det ultimata tempot för att hĂ„lla publiken dansandes en hel natt đ För Ă„tta Ă„r sedan tyckte mĂ„nga att 133 BPM var hett, men anledningen dĂ„ var att 33rpm-vinylerna snurrade ett varv pĂ„ en takt. DJ:n kunde hitta cue-punkter med ögonen typ... đ Ah okej đ jag har ingen aning, sĂ„g nĂ„n rolig film dĂ€r det var nĂ„gon rolig typ som sa det, en sĂ„ndĂ€r typisk, riktigt cool DJ! đ men nu nĂ€r jag tĂ€nker efter sĂ„ tror jag fan att den filmen Ă€r sĂ„dĂ€r tio Ă„r gammal haha. skoj Ă„t sido, bpm Ă€r vĂ€l lite som med de flesta andra aspekter i musiken, en frĂ„ga om tyckte och smak đ
Demomannen Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Hej. BPM (inte N! đ det stĂ„r för Beats Per Minute) varierar ju frĂ„n lĂ„t till lĂ„t. Det finns definitivt inget sjĂ€lvklart hitlĂ„tstempo. đ Jag hĂ„ller inte med. Varje subgenre inom dansmusiken har sina egna snĂ€va definitioner av vad som funkar. Skapligt kommersiell house (Bob Sinclair, Fedde Le Grand, Madonna-remixarna osv) till exempel, dĂ€r ligger man idag mellan 125 och 130 bpm.
Tobias J Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 SjĂ€lv ligger jag mest runt 145+ pĂ„ bpm. Hardhouse/ Hardtrance ala Uk stilen ligger mig varmast om hjĂ€rtat đ Men djs i min genre brukar vĂ€rma upp pĂ„ grejer runt 136(Funky Hardhouse) Kolla in scott Fo-shaw, Paul Maddox digital kid och Lee van Cleef för att nĂ€mna nĂ„gra fĂ„. Men det finns trance som ligger pĂ„ 160+ ocksĂ„, Freeform kallar man det dĂ„(Gillar det inte sĂ„ mycket personligen) Vill man bli Ă€nnu mer spattig sĂ„ kan man lyssna pĂ„ Hardcore eller schrans. Vill ni lyssna pĂ„ bra mixar (Bla min egen Euphorica 1.5) sĂ„ gĂ„ in pĂ„ www.djbendy.net. DĂ€r finns det mesta inom Klubb musik men sidan riktar sig mest till Hardhouse/Hardtrance.
Wernborg Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Hej. BPM (inte N! đ det stĂ„r för Beats Per Minute) varierar ju frĂ„n lĂ„t till lĂ„t. Det finns definitivt inget sjĂ€lvklart hitlĂ„tstempo. đ Jag hĂ„ller inte med. Varje subgenre inom dansmusiken har sina egna snĂ€va definitioner av vad som funkar. Skapligt kommersiell house (Bob Sinclair, Fedde Le Grand, Madonna-remixarna osv) till exempel, dĂ€r ligger man idag mellan 125 och 130 bpm. Jag tror snarare att producenterna inte vĂ„gar röra sig utanför bpm-ramarna inom sin genre av rĂ€dsla för att inte hamna tillsammans med dom stora pojkarna pĂ„ dansgolvet.
Demomannen Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Jag tror snarare att producenterna inte vÄgar röra sig utanför bpm-ramarna inom sin genre av rÀdsla för att inte hamna tillsammans med dom stora pojkarna pÄ dansgolvet. Ja just det? Om inte dansmusiken spelas sÀljer den ju inte.
Wernborg Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Jag tror snarare att producenterna inte vÄgar röra sig utanför bpm-ramarna inom sin genre av rÀdsla för att inte hamna tillsammans med dom stora pojkarna pÄ dansgolvet. Ja just det? Om inte dansmusiken spelas sÀljer den ju inte. Jaja. Men jag menar att house mycket vÀl skulle kunna funka i ett annat tempo Àn den snÀva ramen som nÀmnts ovan. Men dÄ kanske det inte heter house lÀngre ???
Demomannen Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Jag tror snarare att producenterna inte vĂ„gar röra sig utanför bpm-ramarna inom sin genre av rĂ€dsla för att inte hamna tillsammans med dom stora pojkarna pĂ„ dansgolvet. Ja just det? Om inte dansmusiken spelas sĂ€ljer den ju inte. Jaja. Men jag menar att house mycket vĂ€l skulle kunna funka i ett annat tempo Ă€n den snĂ€va ramen som nĂ€mnts ovan. Men dĂ„ kanske det inte heter house lĂ€ngre ??? JodĂ„ đ nog finns det underavdelningar inom housemusiken som funkar i andra tempon. Men dom stora singlarna ligger idag pĂ„ mellan 125 och 130 bpm. Kommersiell "big room" house.
Berra Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Det som Àr viktigt att tÀnka pÄ Àr att samma BPM kan upplevas som olika stressigt eller lugnt beroende pÄ sjÀlva musiken. Word! Vikingarna - Leende guldbruna ögon Àr knappt en fjÀrdedel sÄ hetsig som Dune - Million Miles Away From Home, trots att bÄda gÄr i 170 BPM. hur kan vikingarnas lÄt gÄ i 170 bpm...?
Wernborg Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Det som Ă€r viktigt att tĂ€nka pĂ„ Ă€r att samma BPM kan upplevas som olika stressigt eller lugnt beroende pĂ„ sjĂ€lva musiken. Word! Vikingarna - Leende guldbruna ögon Ă€r knappt en fjĂ€rdedel sĂ„ hetsig som Dune - Million Miles Away From Home, trots att bĂ„da gĂ„r i 170 BPM. hur kan vikingarnas lĂ„t gĂ„ i 170 bpm...? Det Ă€r jĂ€ttelĂ€tt. Man rĂ€knar in i 170 bpm och sen kör man .... ? đ
Berra Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 (redigerat) Det som Ă€r viktigt att tĂ€nka pĂ„ Ă€r att samma BPM kan upplevas som olika stressigt eller lugnt beroende pĂ„ sjĂ€lva musiken. Word! Vikingarna - Leende guldbruna ögon Ă€r knappt en fjĂ€rdedel sĂ„ hetsig som Dune - Million Miles Away From Home, trots att bĂ„da gĂ„r i 170 BPM. hur kan vikingarnas lĂ„t gĂ„ i 170 bpm...? Det Ă€r jĂ€ttelĂ€tt. Man rĂ€knar in i 170 bpm och sen kör man .... ? đł ja, men om man Ă€r skolad inom dansmusik sĂ„ Ă€r ju 170 bpm som en trimmad moppe driven av lustgas. Jag skulle ha gissat pĂ„ 130 eller nĂ„t..? Redigerat 3 november 2006 av Berra
Jejje Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Det Ă€r inte sĂ„ svĂ„rt att rĂ€kna ut tempot nĂ€r man Ă€r ute: RĂ€kna antalet takter under t ex 15 sekunder. multiplicera med 4 (eftersom det Ă€r taktslag du vill ha och har rĂ€knat takter). multiplicera med 4 igen eftersom vi vill veta hur mĂ„nga taktslag per minut och har bara rĂ€knat i 15 sek. Man kommer faktiskt hyffsat nĂ€ra, +/- 2 bpm om man Ă€r noggrann. exempel. du rĂ€knar till 9 takter pĂ„ 15 sek, ta dĂ„: 9x4=36. 36x4=144 bpm. uppskatta Ă€ven om det blir halv eller fjĂ€rdedelstakt oxĂ„ t e x.8,5 takter, den lilla halvan gör gansk mycket nĂ€mligen. Tjo /X Kan nog vara vĂ€l sĂ„ svĂ„rt nĂ€r man har sju öl i kroppen đł
Wernborg Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Jag skulle ha gissat pÄ 130 eller nÄt..? Om jag anvÀnder rÀkneexemplet ovan och tillÀmpar det pÄ "leende guldbruna..." sÄ som jag minns tempot i huvudet sÄ hamnar lÄten tom pÄ 180 bpm.... Testa sÄ fÄr du se.
Linus Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Your browser does not support the HTML5 audio tag
Wernborg Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Your browser does not support the HTML5 audio tag đđđ Rock'n roll
tbruce Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Your browser does not support the HTML5 audio tag Fast Leende guldbruna ögon lĂ€t ju mer som tvĂ„takt, och isĂ„fall gĂ„r den ju egentligen i 85 bpm? đ Hursomhelst, demomannen m fl, kanske stĂ€mmer det ni sĂ€ger, jag har sjĂ€lv cirka noll erfarenhet av att DJa sĂ„ jag har bara mitt eget musikskapande att referera till... och med erfarenhet av det tycker jag skillnaderna pĂ„ mindre en tio BPM som vi snackar om hĂ€r Ă€r ganska subtila saker. Visst, öka en lĂ„t med tio BPM sĂ„ mĂ€rks det sjĂ€lvklart en ordentlig skillnad, men nĂ€r man pratar om ett helt DJ-set sĂ„ kĂ€nns det som smĂ„potatis? Att börja kvĂ€llen pĂ„ 135 BPM och lĂ„ngsamt öka till 140 lĂ„ter för mej som att det borde vara ganska svĂ„rt att uppfatta en skillnad öht, med tanke pĂ„ att som sagts tidigare annat Ă€n det faktiska BPMvĂ€rdet kan fĂ„ det att skilja mer i upplevt tempo. Sen Ă€r det iofs sĂ„ att större delen av musiken jag gör Ă€r pop, och dĂ€r kanske det Ă€r tillĂ„tet med större skillnader... Jaja.
Wernborg Postat 3 november 2006 Postat 3 november 2006 Your browser does not support the HTML5 audio tag Fast Leende guldbruna ögon lĂ€t ju mer som tvĂ„takt, och isĂ„fall gĂ„r den ju egentligen i 85 bpm? đ Struken fyrtakt, typ.
Steffe Postat 3 november 2006 TrÄdstartare Postat 3 november 2006 Mycket bra info hÀr mÄ jag sÀga. Tack!!! Nu e det ju inte sÄ att man e ute efter en hit i den bemÀrkelsen hoppas jag att ni förstod, mer sÄ att man kan ju dela ut nÄgra skivor till djs pÄ stamstÀllen för att se om det blir nÄn respons överhuvudtaget, kan ju framförallt va kul att fÄ sin musik spelad offentligt nÄn gÄng, ja ni vet; det dÀr med uppskattning osv, det kan ju vara vÀrt att strÀva efter, lite bekrÀftelse sÄ att sÀga... Oj nu svamlas det. Stefan
Earfist Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 Smaken Àr som baken, dansant Àr relativt. Allt mellan 200 och 800bpm Àr fina grejjer att röja till. Dansmusik? Ja vem bestÀmmer vad som Àr dansmusik?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.