Jump to content
Annons

2.6ghz 2.6gb i ram ..


trancer

Recommended Posts

Snälla hjälp mig här nu tack ni som vet vad som är sjukt fel på min dator.

Jag håller på med ett projekt.

Jag har 6 midispår och 2 audiospår som går.

4 effekter totalt, 2 reverbs och 2 kompressorer som sitter på bussar för att spara cpu.

Jag är tvungen att FRYSA ett spår för att jag överhuvudtaget ska kunna spela låten?

va i helvete är det frågan om?

Cpun står på 50-60% vid standby, och då är ändå en kanal fryst..

släpper jag freeze på vanguard vsti kanalen så kan jag inte ens trycka playknappen för cpun skjuter upp till 100% direkt och det bara hackarhackarhackar.

Va fan är felet/felen?

Nu är jag trött på Pc och Cubase och ska köpa en Mac G5a i dagarna nu med Logic.

En Mac Dual 1.8ghz kan köra ~50 midispår med vstis .

Min pc som är en P4 2.6ghz med 2.6gb i ram klarar 6 miditracks + 2 audiotracks.

Hur klarade sig Cubase studios för 4 år sen undrar jag ? när högsta cpun va typ 2.4ghz . ?

KOLLA BILDEN

HJÄLP! VAD ÄR FEL?

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det absolut vanligaste felet , när det blir såhär är ett dåligt fungerande plugin. Vissa plugin från tredje part (alltså inte Cubase egna) kan ge s.k. normaliseringsfel.

CPU användningen skenar även när pluggen går på tomgång. Testa att inaktivera de plugin som du vet inte kom med cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut vanligaste felet , när det blir såhär är ett dåligt fungerande plugin. Vissa plugin från tredje part (alltså inte Cubase egna) kan ge s.k. normaliseringsfel.

CPU användningen skenar även när pluggen går på tomgång. Testa att inaktivera de plugin som du vet inte kom med cubase.

Att ta bort alla pluggar utom dom som följer med cubase? Det är uteslutet då jag aldrig nånsin använder den skiten som följer med.

Jag har kört alla dessa pluggar jag har just i denna låten i massa andra projekt .

Och den kanalen som snor mest cpu är "ReFX-Vanguard-VSTi" synthen.. och den är ju FREEZE på... så den används ju inte ens och ÄNDÅ på standby har den 50% cpukraft. ..

Har jag igång den kan jag inte ens trycka playknappen för då börjar det hacka genom hela låten och det kan ta 30 sekunder innan datorn fattar att man tryckt stoppknappen.. då förstår du hur mkt cpun får jobba.

Förstår inte hur allt är funtat nu för tiden.

Inga av dessa pluggar är ju enorma .

* Atmosphere

* Trilogy

* Vanguard

* V-station

* Albino

Ska ju inte va mer än 5% cpu som används eller nåt om allt stämmer .

Ingen av dessa är ju större än 6st cdr skivor.. och det är ju inget jämfört med tex colossus som är på närmare 40gb och symponic choirs som är lika stor osv .

Så det är helt sjukt enligt mig att det kan balla ur för så lite .

30-40 midispår bör ju inte vara problem i cubase känns det som ..

men man får planera varenda jävla låt nu för tiden... sjukt dåligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Spara dina pengar, det blir inte bättre för du köper en mac. Lägg pengarna på ett nytt moderkort 775 och en dual core processor istället, finns ett fint uppgraderings paket på komplett.se

Jag har arbetat med mac och har vart med om några så sjuka krascher så det finns inte..

" Spelar in sång då macen bara dör av överbelastning eller nåt? Sen kommer det upp en massa kinesiskt text innan den slutligen blir helt svart och vi är tvugna att starta om allt.."

Kommer inte ihåg exakt men det va ingen skit dator vi lekte med iaf..

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att stänga av enstaka pluggar och leta efter de riktigt processorbovarna. Att processorbelastningen ligger kring 50-60% med projeketet stoppat pekar eventuellt på denormaliseringsfel som är ett problem med P4-processorer. Detta kommer du dock att märka genom att processorbelastningen kommer att sjunka markant när du plockat bort pluggen som orsakar problemet.

Kolla också över inställningarna för ditt ljudkort. Kör du med en latency på 2-5ms så kommer processorbelastningen att vara betydligt högre än vid 10-20ms.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Spara dina pengar, det blir inte bättre för du köper en mac. Lägg pengarna på ett nytt moderkort 775 och en dual core processor istället, finns ett fint uppgraderings paket på komplett.se

Jag har arbetat med mac och har vart med om några så sjuka krascher så det finns inte..

" Spelar in sång då macen bara dör av överbelastning eller nåt? Sen kommer det upp en massa kinesiskt text innan den slutligen blir helt svart och vi är tvugna att starta om allt.."

Kommer inte ihåg exakt men det va ingen skit dator vi lekte med iaf..

tror inte på det där längre.

Varöfr inte köpa en Mac direkt? finns en anledning till att dom flesta studios idag kör mac oxo anser jag ..

Enda problemet jag har är att det är logic då . eftersom jag inte kan det än

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic? Mjä, Cubase funkar ju finfint på Mac också. Jag funderar själv på en Mac inom det närmaste året eller så. Vore skönt att slippa undan Windows Vista och dess extremt korkade licensavtal. Redan i nuläget är jag tvungen att köra dubbla Windowslicenser på samma dator för att kunna ha olika partitioner för musik och recensionsprylar. Känns lite väl elakt och girigt av Microsoft kanske... hrmmm...

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Både Atmosphere och Triology slukar faktiskt mycket cpu. Det handlra inte bara om storleken på pluggen. D v s antal gb. Ta en plugg som Z3ta+ En liten behändig synt, som slukar enormt. Jag skulle kolla pluggarna och se vilka som drar. 😏

Mac versus Pc är nog fortfarande en smaksak. Öst är Öst o s v. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Både Atmosphere och Triology slukar faktiskt mycket cpu. Det handlra inte bara om storleken på pluggen. D v s antal gb. Ta en plugg som Z3ta+ En liten behändig synt, som slukar enormt. Jag skulle kolla pluggarna och se vilka som drar. 😛

Mac versus Pc är nog fortfarande en smaksak. Öst är Öst o s v. 😉

nej givetvis.

Men även om dom slukar cpu är faktum att jag använder båda pluggarna i kanske 85% av fallen när jag producerar musik på ett eller annat sätt .. och det har aldrig krånglat förr.

Sjukt störande heh

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat om cpu:n ligger max äöven om cubase inte är igång. Det kan vara det som är boven. Behöver absolut inte vara ditt inspelnings program. Sök efter virus & liknande. När du använder cubase kan du fösöka stänga av alla omkringliggande program som tex msn och så vidare. Små program kan vara ganska resurs krävande de ochså. Annars håller jag med om vad de andra säger, pluggar från 3:e parts tillverkare kanske inte funkar till cubase allihopa. Uppgradera heldre din pc än att köpa en mac. Det blir billigare! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat om cpu:n ligger max äöven om cubase inte är igång. Det kan vara det som är boven. Behöver absolut inte vara ditt inspelnings program.

ja. naturligtvis..

räcker jag startar ett nytt projekt så ser jag inte ens cpu-mätaren ... dvs den står på 0%

Dessutom anser jag mig rätt kunnig inom just dataområdet, men kan inte förstå mig på grejer i cubase ibland... synthar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har oxå haft sådana problem och det har nästan uteslutande

varit problem med "DATORN" i sig. Inte cubase eller pluggar

utan själva systemet...

Kolla virus, spyware, program som ligger och arbetar utan anledning,

spana i Aktivitetshanteraren samtidigt som du kör Cubase...

Nått är FEL och jag tror inte felet ligger i Cubase...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har oxå haft sådana problem och det har nästan uteslutande

varit problem med "DATORN" i sig. Inte cubase eller pluggar

utan själva systemet...

Kolla virus, spyware, program som ligger och arbetar utan anledning,

spana i Aktivitetshanteraren samtidigt som du kör Cubase...

Nått är FEL och jag tror inte felet ligger i Cubase...

nä jag tror inte felet heller är själva cubase, men jag funderade på hur pluggarna isåfall är tillverkade om dom inte ska gå att använda tillsammans med andra pluggar.. man ska inte behöva bounca och freeza kanaler efter 5 midispår oavsett vst-plugg anser ju jag.. utan kanske efter 15.

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmm...

Dina problem ligger i burken nånstans...Men var 😳

jadu... jag har gått över min burk nu, tatt bort all spyware osv .

hade knappt nåt .

Har även tatt bort mycket skitprogram som ligger som jag aldrig använder...

Men ÄNDÅ tycker jag att 2.6ghz cpu och 2.6gb i ram borde räcka till över 5 midispår oavsett vst-plugin...

Kan ju omöjligt vara så att NÅN tillverkare gör en plug som bara ska fungera vid 4 midispårs-användning liksom hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

Jag tog och spana in den bild du skickat med... Du kan bl.a stänga av msn då du jobbar i studion. En fundering, vad är det för program som har en dongel liknande icon? Om det inte är något musikrelaterat borde du även stänga det då du jobbar i studion. Windows teman är inte heller nödvändigt för studiobruk.

Hoppas det tillför något iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic? Mjä, Cubase funkar ju finfint på Mac också. Jag funderar själv på en Mac inom det närmaste året eller så. Vore skönt att slippa undan Windows Vista och dess extremt korkade licensavtal. Redan i nuläget är jag tvungen att köra dubbla Windowslicenser på samma dator för att kunna ha olika partitioner för musik och recensionsprylar. Känns lite väl elakt och girigt av Microsoft kanske... hrmmm...

/Majken

Vad är det nya i vista licenseringen? *nyfiken*

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för ljudkort? Höj latencyn så ska du se att du också får ner CPU:n 😎

Själv har jag en P4 2,7a. 1gb ram, Delta 1010LT Ljudkort.

Jag har inga som helst problem med CPUn stiger.. Allt flyter på perfekt!

Så borde kolla så inte CPUn står och bränner och blir överhettat! Kylning min vän, kylning...

Sen så framför allt så är väl ljudkortet en väldigt stor del av det hela, du kanske borde införskaffa ett bättre sådant istället för mac? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har arbetat med mac och har vart med om några så sjuka krascher så det finns inte..

" Spelar in sång då macen bara dör av överbelastning eller nåt? Sen kommer det upp en massa kinesiskt text innan den slutligen blir helt svart och vi är tvugna att starta om allt.."

Kommer inte ihåg exakt men det va ingen skit dator vi lekte med iaf..

Det där ska du nog inte gå alltför mycket på. Själv har jag kört på flera olika macdatorer i flera år och aldrig haft några problem. Det finns en anledning till att många av Sveriges största studior kör med Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag råkade ut för ngt liknande i vintras och blev helt galen, gjorde till slut en ominstallation på min P4 vilket hjälpte för stunden, tycker dock att detta inträffar på liknande sätt om man använder vissa krävande pluggar och kör med uppåt 20 spår med effekter på de flesta, dåligt i mina ögon-vet inte vad som krävs för att burken skall orka med-mera RAM eller mera processorkraft (har 1GB DDR och 2.6 Mhz)???

Kanske läge att byta "upp" sig till dual-core eller vad det heter om det blir mer kräm och stabilt, om Mac har jag hört både det ena och andra och har ingen som helst lust att byta system då det finns lika mycket krascher där vad jag förstår, vissa säger ju att PC sedan länge nu är mkt bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

R_ett (oregistrerad)

Nått måste vara allvarligt fel med datorn.

Jag har en sleten dator med 1 gb ram.

Kan köra runt:

30 audiospår

50 insert effekter (använder mest TC pluggarna)

10 midispår och lika många VSTI

Allså, allt detta på samma gång utan att datorn krångar märkvärt. Fast jag har givetvis optimerat datorn till den milda grad att den är oförmögen att göra annat. Det tog runt 40 st ominstallationer av windows, otaliga timmar me inställningar Cubase (har bara använt programmet i ca 1 ½ år, så är inget proffs på det). Jag trodde inte det var möjligt, men nu krångar det fan alldrig! Känns sjukt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nått måste vara allvarligt fel med datorn.

Jag har en sleten dator med 1 gb ram.

Kan köra runt:

30 audiospår

50 insert effekter (använder mest TC pluggarna)

10 midispår och lika många VSTI

Allså, allt detta på samma gång utan att datorn krångar märkvärt. Fast jag har givetvis optimerat datorn till den milda grad att den är oförmögen att göra annat. Det tog runt 40 st ominstallationer av windows, otaliga timmar me inställningar Cubase (har bara använt programmet i ca 1 ½ år, så är inget proffs på det). Jag trodde inte det var möjligt, men nu krångar det fan alldrig! Känns sjukt bra.

Det skulle vara intressant att höra vilka justeringar du gjort för att få det stabilt. Själv har jag för tillfället inte några stora stabilitets problem, men det är alltid skoj att höra vad andra gjort.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall komma med ett inspel som kommer sågas längs fotknölarna, men eftersom jag har haft samma problem under 1 års tid även om svaret var "mitt framför näsan" på mig. Jag hade problem med att datorn efter bara 8-10 spår började knäa och ge ifrån sig "buzzzz" ljud hela tiden. Jag kunde inte fatta vad det var tills jag av en händelse insåg att jag höll på och lattjade runt med min USB- hubbade mus medans jag lyssnade på det inspelade materialet och det var då det gick upp för mig att det var rått-jäveln som spökade.. Varje gång jag rörde musen gick CPU-performance indicatorn i cubase överstyr och buzzz ljudet uppstod. Jag kopplade ur råttan ur hubben och kopplade in den direkt till datorn och vips var problemet borta...

Kanske inte löser detta problem, men det kanske kan vara till användning i framtiden och tro mig.... Det är den närmaste lösningen som är svårast att se.

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att stänga av enstaka pluggar och leta efter de riktigt processorbovarna. Att processorbelastningen ligger kring 50-60% med projeketet stoppat pekar eventuellt på denormaliseringsfel som är ett problem med P4-processorer. Detta kommer du dock att märka genom att processorbelastningen kommer att sjunka markant när du plockat bort pluggen som orsakar problemet.

/Majken

Låter som den absolut bästa lösningen hittills....mycket vanligt problem i mitt system...bara att sätta igång med on/off knapparna på plugarna så upptäcker du snabbt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...