Jump to content
Annons

vilka musik pro drar nyta av Core Duo processor


FXboy

Recommended Posts

Ja saken e det att jag fuderar o köpa en laptop med Core Duo processor? efter nu jag har en stationer pc med P4 på 3.2 GHz o där kör jag blad annat mina musik program som cubase sl gitar rig kontakt osv som funkar bra!

jag vet att cubase 3 har stöd för Core Duo processorer!

Så jag undrar nu om ni vet andra program inspelnings program coh mjukvaru syntar som funkar med däsa pocessorer!

jag skulle välja veta om det finns nån program som kan omvandla el om skriva den så mina musik program som inte har stöd för Core Duo processorer som t ex min guitar rig el massa andra mjukvaru syntar som jag nu har!

och det skulle va bra om nån här har en laptop me Core 2 Duo processorer och vill bäretta hur den fukar me cubase? el andra inspelnings pro?

tack för hjälp o råd

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså, bara för att en mjukvara inte har stöd för flera processorer innebär ju inte det att den inte fungerar med en Core Duo. Det finns situationer (ganska många sådana) där det inte lönar sig att göra programmen anpassade för detta.

Vad som menas med att de är anpassade är att de delar upp arbetet någorlunda jämt mellan processorkärnorna. Exempelvis kanske Guitarrig ligger i den ena kärnan medan en mjukvarusynth ligger i den andra, istället för att de konkurrerar om en och samma kärna.

Rent programmeringsmässigt så kan det bli ganska mycket bekymmer med att skriva programmen på detta sättet. Därför lönar det sig inte alltid.

Men du behöver inte oroa dig över det. Köp din laptop med cubase och var glad:)

Link to comment
Dela på andra sajter

ok aså man kan della upp arbettet på båda kärnorna det en positivt sak!

ser att live 6 har stöd för core duo processorer har läst tästen på senaste studio numer om live 6 som värkar en ha fyll sötd och drar nytta av core duo processorer! men jag undrar än aså om ni kan några syntar som har stöd fö core duo processorer el som e på väg så att jag vet bara att det finns gott om syntar och effekter som har stöd för DC pro?

tack råd o hjälpen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

ok aså man kan della upp arbettet på båda kärnorna det en positivt sak!

ser att live 6 har stöd för core duo processorer har läst tästen på senaste studio numer om live 6 som värkar en ha fyll sötd och drar nytta av core duo processorer! men jag undrar än aså om ni kan några syntar som har stöd fö core duo processorer el som e på väg så att jag vet bara att det finns gott om syntar och effekter som har stöd för DC pro?

tack råd o hjälpen!!

Du har i stort sett aldrig nyttan av dual core-stöd i synthar och effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exempelvis kanske Guitarrig ligger i den ena kärnan medan en mjukvarusynth ligger i den andra, istället för att de konkurrerar om en och samma kärna.

...vilket kan vara nyttan av en processor med Dual Core.

Att ett enskilt program inte drar stor nytta av två kärnor på egen hand, det är en annan sak. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Exempelvis kanske Guitarrig ligger i den ena kärnan medan en  mjukvarusynth ligger i den andra, istället för att de konkurrerar om en och samma kärna.

...vilket kan vara nyttan av en processor med Dual Core.

Att ett enskilt program inte drar stor nytta av två kärnor på egen hand, det är en annan sak. 😄

ett enskilt progran är sällan enskilt

så fort du stoppat in den minsa plugg så är det inte "enskilit längre"

m v h tony

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela på andra sajter

ett enskilt progran är sällan enskilt

så fort du stoppat in den minsa plugg så är det inte "enskilit längre"

Beror på programmet såklart. Inte en sequencer och dess pluggar, men i en tidigare tråd nämnde jag mp3-kodaren LAME som kör på enbart en tråd.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, VST-pluggar är inte enskilda program. Det är underpocesser till inspelningsprogrammet. Alltså måste inspelningsprogrammet vara optimerat för dubbla processorer om man ska ha någon nytta av den extra processorkraften.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, VST-pluggar är inte enskilda program. Det är underpocesser till inspelningsprogrammet. Alltså måste inspelningsprogrammet vara optimerat för dubbla processorer om man ska ha någon nytta av den extra processorkraften.

/Majken

intressant delar ett optimerat program ex..live 6,1 upp underprocesserna i två kärnor liksom?

kanske uppenbar fråga men intressan

Link to comment
Dela på andra sajter

Core 2 duo och Athlons liknande grejer verkar funka med det mesta.

Måhända inte optimalt men jättesnabbt ändå.

Snart kommer ju dessutom Intels Quadro-processorer som i princip verkar vara två stycken Core 2 Duo i en processor.

Undrar just hur kompatibiliteten blir med dem. Program och annat kommer nog funka med tanke på att det ändå bygger på gammal arkitektur.

Hur optimalt blir det egentligen?

Någon som har koll på hur snabbt marknaden anpassar sig?

Redigerat av JahCrab
Link to comment
Dela på andra sajter

Aså om man nu har en vst plugg som inte har stöd för core duo processorer men själva inspelningsprogramet har vilken i det fallet e live 6. så om man nu kör själva vsti i live 6 så kommer aså då vst plugen att dra nytta av båda processorer el?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aså om man nu har en vst plugg som inte har stöd för core duo processorer men själva inspelningsprogramet har vilken i det fallet e live 6. så om man nu kör själva vsti i live 6 så kommer aså då vst plugen att dra nytta av båda processorer el?

Tjena

Har en Fujitsu Siemens laptop med core duo processor, och jag märker en markant förbättring av "CPU-orken" då jag har multiprocessorstödet aktiverat i mitt Cubase SL 3. Funkar med alla tyngre vst-pluggar jag provat.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte så mycket om hur cubase fungerar med dubbla men i Live6 kan du i väldigt många fall halvera processorns belastning så det som tidigare var på gränsen, kanske över 80% tar nu bara 40 och eller lite drygt 40 % av processor kraften. Nu är inte dubbla processorer allt för det är viktigare hur programmet optimerar sina ljudprocesser rent generellt. Kan dock säga har du Live 6 och Duo core kommer du att vara väldigt nöjd över att ha dubbla.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...