Jump to content
Annons

Klocking?


Nexustwins

Recommended Posts

Tänkte klocka min dator eftersom jag jämt å ständigt slår i taket. Jag vill inte i å rota i burken eftersom garantin är kvar på den. Så jag undrar om det finns några program som klarar att klocka eller åt minsone tweka processorn så att den jobbar så bra som möjligt. Gjorde en liknande grejj med hjälp av ett tips från pc för alla på den tiden jag inte hade upptäckt studio. :rolleyes:

Har en intel pentium 4 3.06 ghz. Siktar på iallfall 0.5 ghz mer =).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst, jag har inte tweakat fullt ut, men jag föredrar att inte göra detta eftersom jag knappt märker nån skillnad mot otweakat.

Kör:

Intel pentium 4

512 mb ram (DDR1) (+3,5 gb på disken)

Creative Audigy 2

CA 100 mb disk på 2 partioner. (85/15)

Windows Xp home

Inte en ren musik dator därför kan jag inte tweka fullt urt som sagt =). Min svaga pungt ligger på ram minnet och det vet jag. en som de flesta andra 16 åringar så har jag en ganska snäv budge :rolleyes:.

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill upp i hastighet, så är det ju bara att gå in och rota i BIOS-inställningarna - och hoppas att datorn fortfarande är stabil i högre hastighet... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill upp i hastighet, så är det ju bara att gå in och rota i BIOS-inställningarna - och hoppas att datorn fortfarande är stabil i högre hastighet... 🙁

Jasså? Visste jag inte att man kunde göra i bios.

Kan du berätta ungefär var man kan göra det? Kanske lite svårt eftersom alla inte har samma men men. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket moderkort har du?

Kolla hos tillverkarens hemsida, för de brukar ha moderkortsmanualer som PDF.

Jadu, jag har haft problem med datorn innan som många kanske vet pep den oavbrutet. Försökte deå hitta namn på moderkortet men det fanns inget. alltså enn "no name" moderkort antagligen om det inte sitter på undersidan av kortet. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket moderkort har du?

Kolla hos tillverkarens hemsida, för de brukar ha moderkortsmanualer som PDF.

Jadu, jag har haft problem med datorn innan som många kanske vet pep den oavbrutet. Försökte deå hitta namn på moderkortet men det fanns inget. alltså enn "no name" moderkort antagligen om det inte sitter på undersidan av kortet. 😉

Gå in i BIOS (brukar vara Delete, Esc, F1 eller F2 under uppstarten som släpper in dig i BIOS - olika beroende på vilken tillverkare det är...). Sedan är det bara att leta efter CPU-inspellningarna och börja laborera... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill upp i hastighet, så är det ju bara att gå in och rota i BIOS-inställningarna - och hoppas att datorn fortfarande är stabil i högre hastighet... 🙂

Jasså? Visste jag inte att man kunde göra i bios.

Kan du berätta ungefär var man kan göra det? Kanske lite svårt eftersom alla inte har samma men men. 😉

Oftast brukar det ligga i softmenu. Där kan du ändra processorhastighet och voltantal.

Men gör det med försiktighet, och kolla temperaturen på processorn noga.

Jag skulle inte rekommendera att överklocka ärligt talat.

Själv brukar jag klocka ner 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska vara uppriktig:

Avråder.

Om jag skall vara helt uppriktig, speciellt med tanke på att du inte ens vet att du skall gå in i BIOS för att ändra inställningarna...

Garantin på burken kan du dessutom glömma om du klockar den. Och med tanke på att du själv talar om att du inte har så mycket stålar så kan det vara onödigt med en "stekt" CPU...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...