Jump to content
Annons

hur mycket får det likna?


Bernt

Recommended Posts

Plagiat har säkert diskuterats många gånger om här. Men när jag lyssnar på vad yrkeskompositörerna gör undrar jag ibland om man inte kunde göra så att man helt enkelt tar ett vackert ställe ur ett stycke, och gör om det lite. Lyssna till exempel på Arons dröm ur filmmusiken till Juloratoriet, och därefter på Anthem ur Chess, särskilt raden "And you ask me why I love her". Är inte det här mer eller mindre samma melodi? Hur mycket borde jag själv oroa mig för att saker jag gör hemma för mig själv liknar någonting annat? Men oj, vad jag tänker på saken, ändå.

Men varför inte också göra det till en fråga. Finns det någon här som tycker det är en vettig metod att medvetet utgå från ett annat stycke?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lyssna till exempel på Arons dröm ur filmmusiken till Juloratoriet, och därefter på Anthem ur Chess, särskilt raden "And you ask me why I love her". Är inte det här mer eller mindre samma melodi?

Just den hakar jag också alltid upp mig på. Men Juloratoriet är ju 100 ggr bättre så där lönade sig stölden tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här kunde förresten vara en rätt rolig tävling. Man väljer en melodisnutt någonstans mitt i ett välkänt stycke, som varje komposition måste börja med (eller innehålla, om det blir för tjatigt). Men det kanske redan har gjorts? ("Oh Yesterday, came suddenly", eller liknande).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att man får "ta" tre takter...tar man fyra så kostar det pengar...

Såvitt jag vet finns det ingen regel. Det står nog nåt med "god sed" eller nåt annat godtyckligt. Men så länge man inte tjänar pengar på det spelar det nog ingen roll alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att man får "ta" tre takter...tar man fyra så kostar det pengar...

Men så länge man inte tjänar pengar på det spelar det nog ingen roll alls.

Jodå, det finns regler! ...men sitter du bara hemma och leker så får du ju naturligtvis stjäla hur mycket du vill! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att man får "ta" tre takter...tar man fyra så kostar det pengar...

det där är en vanlig missuppfattning... dedär med fyrataktersregeln, det får helt enkelt inte vara stulet rakt av... men nu finns det ju mycke tveksamma fall, där det är försvinnande likt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag vet inte varför, men för mig känns det heligt att aldrig sno något medveten ur en befintlig melodi, eller att planka ovanliga, typiska ackordsvängar. Man hör ibland argumentet "äh, det finns bara 12 toner i skalan och alla melodier är dessutom redan gjorda" när man motiverar varför man har plankat en låt. Jag köper inte det, det finns oändligt antal kombinationer när man lägger till notlängd och pauseringar. Om alla bara plankade skulle musiken inte utvecklas. Ungefär som att det heller inte skulle funka i längden att göra papper om det bara fanns returfiber som råvara.

Däremot tycker jag det är ok att sno sound och typiska spelsätt. Härma sångstilar däremot blir fånigt...

Var det förresten inte Povel Ramel som på skämt (naturligtvis) myntade det där med att man får låna fyra takter? Fast jag tror att det t o m var åtta takter han sa... Hur som helst, hur många takter det rör sig om är inte intressant rent juridiskt, utan hur likheten med originalet kan uppfattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad jag har hört så fyrataktersregeln olika i olika genrer. inom klassisk musik så är den förekommande när det gäller melodier.

Det finns som sagt ingen 4-takters regel och har aldrig funnits, utan man får inte stjäla någonting alls enlígt upphovsrättslagarna. I de fall där kommersiella låtar uppenbart har snott något, så kan man lugnt utgå från att det har inhämtats tillstånd från ursprungets upphovsman - för utan ett sådant tillstånd, hade skivbolagen inte varit sena med att komma med stämningar... Även sådana som vill framstå som "rebeller" ser till att skaffa tillstånd. Det har förekommit väldigt många förlikningar i sådana fall - så det är extremt sällsynt att det har kommit hela vägen till dyra domstolsförhandlingar - men det har blivit dyrt...

Om man bara gör musik för sig själv, som aldrig kommer att spelas offentligt, så är det förstås helt ofarligt - men om man sedan lägger upp en låt med uppenbara låtstöljder på sin hemsida, så kan det vara riskabelt - även om man inte tjänar en krona på det... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

man får inte stjäla någonting alls enlígt upphovsrättslagarna.

😛 ...och den meningen stals från bibeln. 😮

😄 Du får icke heller sno 😆 något från din nästaeller dennes nästa..

Om man inte gör pengar på det man gör (eller titulerar det som parodi) kommer man undan med en djävla massa. Gör man pengar är det bara försöka köpa loss biten eller spela in en moddad variant...

😛 ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte varför, men för mig känns det heligt att aldrig sno något medveten ur en befintlig melodi, eller att planka ovanliga, typiska ackordsvängar.

Just det, så upplever jag också det. Men vad gör man med det som kommer med omedvetet? Jag har till exempel lekt med en liten melodislinga, som jag plötsligt kom på att påminner lite om temat till Bond-filmen "On Her Majestys Secret Service" (kan vara en annan). Nu vet jag inte om jag vill fortsätta. Rätt löjligt också, eftersom det handlar om ren hobbyverksamhet. Med omedvetna plagiat tycker jag förresten att det ofta är så att man kan komma på att det finns ett musikstycke som man på sätt och vis börjar ifrån, men resultatet blir ändå någonting helt annat. Lite på samma sätt som Eyvind Johnson gjorde när han skrev om Odyssén, kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att man får "ta" tre takter...tar man fyra så kostar det pengar...

Hehe... nej det får man inte! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Som svar på frågan: hur mycket får det likna? Man pratar om verkshöjd (det unika i en låt). Gör man något som låter som någon annans verkshöjd så är det plagiat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har till exempel lekt med en liten melodislinga, som jag plötsligt kom på att påminner lite om temat till Bond-filmen "On Her Majestys Secret Service" (kan vara en annan). Nu vet jag inte om jag vill fortsätta. Rätt löjligt också, eftersom det handlar om ren hobbyverksamhet

Känner igen det där. Man borde bara skita i att det liknar nåt – det är ju som sagt på hobbynivå och väldigt få skulle höra likheterna ändå. Jag sitter med en låt jag är rätt nöjd med, kom på att refrängen liknar en David Gray-låt och nu är det skittråkigt att jobba med låten... Blä.

Link to comment
Dela på andra sajter

"man får stjäla fyra takter ifrån en annan bit, det säger de ingenting om..."

...ursprungligen från monologen Rock-Fnykis av Povel Ramel 1958... 😉😲

Hehe... där har svar på det! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Som svar på frågan: hur mycket får det likna? Man pratar om verkshöjd (det unika i en låt). Gör man något som låter som någon annans verkshöjd så är det plagiat.

Det där låter bra. Men vad betyder det till exempel i mitt inledande exempel, Anthem och Aarons dröm? Eftersom den förra är en sång, och den senare är instrumental, kan de ju inte vara riktigt lika, eller hur går det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som svar på frågan: hur mycket får det likna? Man pratar om verkshöjd (det unika i en låt). Gör man något som låter som någon annans verkshöjd så är det plagiat.

Det där låter bra. Men vad betyder det till exempel i mitt inledande exempel, Anthem och Aarons dröm? Eftersom den förra är en sång, och den senare är instrumental, kan de ju inte vara riktigt lika, eller hur går det?

En sång är ju en melodi så det spelar ingen roll. Dock måste upphovsmannen till det första verket anmäla den låt han/hon tycker är för lik. Jag vet inte vilka låtar du syftar till. Anthem, är det chess-låten? Aarons dröm?

Link to comment
Dela på andra sajter

En sång är ju en melodi så det spelar ingen roll. Dock måste upphovsmannen till det första verket anmäla den låt han/hon tycker är för lik. Jag vet inte vilka låtar du syftar till. Anthem, är det chess-låten? Aarons dröm?

Jag förklarar det här med Anthem och Aarons dröm i posten som startade den här tråden, titta där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...