Jump to content
Annons

Soundblaster-metronom i osynk


Fierze

Recommended Posts

Jag kör Logic 5.5 PC med ett M-audio Delta 66 som huvudsakligt ljudkort för audio & VSTi. Dock finns inte MIDI på deltakortet varför jag brukar köra midi (samt en extern midimetronom) från ett soundblasterkort. Att spela upp/in MIDI från SB-kortet fungerar bra och låter tight men just metronomen är av någon anledning fördröjd, minst 100-150 ms vilket gör den obrukbar som referens vid inspelning. Nån som vet hur/var detta åtgärdas, har inte hittat nån lösning..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fattar inte riktigt det där med extern midi-metronom, men spelar du inte in med monitoring/medhörning? Då är det väl enkelt att lägga ett "metronomspår" med trumljud direkt i Logic som spelas upp tillsammans med musiken. Då kan du ju dessutom välja ljud och taktart helt fritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kunna använda "Der Klopfgeist", alltså det interna klicket, men då routas det ut genom samma utgång & mixerbord som alla andra ljud. Anledningen till att jag vill använda mitt andra ljudkort till metronom (SB128) är att då kommer metronomen ut genom ett annat par högtalare och jag kan ställa volymen lagom för att det ska höras bra och inte drunkna i ett fett breakbeat eller fastna på audio-inspelningen.

Det jag tycker är konstigt är som sagt att Syntharna jag styr via soundblasterkortet spelar i synk medan metronomen (som också kommer direkt från soundblasterkortets egna general MIDI-ljud) är förskjutet.

Det är ju samma kort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att du använder SB-kortet bara som midi-interface till dom syntar du spelar på, medan klicket spelas upp av SB-kortets interna synt? Nu vet jag inte vilket SB-kort du har, men är det lite äldre så kan du drabbas av latency just från SB-synten medan midigrejerna är tajta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att du använder SB-kortet bara som midi-interface till dom syntar du spelar på, medan klicket spelas upp av SB-kortets interna synt? Nu vet jag inte vilket SB-kort du har, men är det lite äldre så kan du drabbas av latency just från SB-synten medan midigrejerna är tajta.

Japp, så är det. Det måste vara anledningen till att jag har latency från SB-kortets interna ljud. Det enda som är mest underligt nu, är att jag *inte* hade latency när jag körde Logic 5.1, men har latency när jag nu kör Logic 5.5 på samma dator!

Nåja, ska köpa ny dator nästa vecka så det blir ju iaf spännande att se hur metronomen uppför sig då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att du använder SB-kortet bara som midi-interface till dom syntar du spelar på, medan klicket spelas upp av SB-kortets interna synt? Nu vet jag inte vilket SB-kort du har, men är det lite äldre så kan du drabbas av latency just från SB-synten medan midigrejerna är tajta.

Japp, så är det. Det måste vara anledningen till att jag har latency från SB-kortets interna ljud. Det enda som är mest underligt nu, är att jag *inte* hade latency när jag körde Logic 5.1, men har latency när jag nu kör Logic 5.5 på samma dator!

Nåja, ska köpa ny dator nästa vecka så det blir ju iaf spännande att se hur metronomen uppför sig då.

Dedär går att kalibrera i settingsen nånstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...