Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

AlltsÄ, jag vet inte om jag har fel men har tillverkarna blivit otroligt snÄla med case till nya gitarrer/basar? NÀr jag var betydligt mycket yngre Àn nu sÄ fick jag först en elbas av morsan, sedan en elgitarr (LP av mÀrket Sigma) - till bÄda fick jag case. Under 80-talet fick jag i princip alltid hardcase till instrumenten. Sedan mÀrkte jag (eller har gjort nu i efterhand) att mÄnga försÀljare anvÀnder ett hardcase som argument. Jag köpte tex en Gibson Les Paul för 18500 :- omkring 95 och dÄ sa man "och sÄ ingÄr det ett jÀttefint Àkta Gibsoncase ocksÄ!". Jaha?!?! Vad i helv... skulle det inte ingÄ ett case för ett instrument som kostar nÀstan 20 papp?

Tja... nu verkar det som om man knappt aldrig fĂ„r case till. SĂ„g en gura pĂ„ Musikbörsen (Ibanez) som kostar 12000 kr. Man fĂ„r ett ... softcase till! Hurra? Är det hĂ€r nĂ„got som nĂ„gon jĂ€kla ekonom suttit och rĂ€knat pĂ„ bara för att tjĂ€na lite mer pengar?

Annons
Postat (redigerat)
AlltsÄ, jag vet inte om jag har fel men har tillverkarna blivit otroligt snÄla med case till nya gitarrer/basar? NÀr jag var betydligt mycket yngre Àn nu sÄ fick jag först en elbas av morsan, sedan en elgitarr (LP av mÀrket Sigma) - till bÄda fick jag case. Under 80-talet fick jag i princip alltid hardcase till instrumenten. Sedan mÀrkte jag (eller har gjort nu i efterhand) att mÄnga försÀljare anvÀnder ett hardcase som argument. Jag köpte tex en Gibson Les Paul för 18500 :- omkring 95 och dÄ sa man "och sÄ ingÄr det ett jÀttefint Àkta Gibsoncase ocksÄ!". Jaha?!?! Vad i helv... skulle det inte ingÄ ett case för ett instrument som kostar nÀstan 20 papp?

Tja... nu verkar det som om man knappt aldrig fĂ„r case till. SĂ„g en gura pĂ„ Musikbörsen (Ibanez) som kostar 12000 kr. Man fĂ„r ett ... softcase till! Hurra? Är det hĂ€r nĂ„got som nĂ„gon jĂ€kla ekonom suttit och rĂ€knat pĂ„ bara för att tjĂ€na lite mer pengar?

De försöker hÄlla priserna nera, dÄ Àr det ngt som Äker, hÄll i dig nu, min gitarr kostar lika mycket som datorn i "den dÀr andra trÄden", och jag fick inte heller ngt case med (jag skall vÀl inte nÀmna vad caset kostar heller... hehe). Caset Àr frÄn Irka Cases.

Jag tycker dock som du, det borde följa med.

Redigerat av steflund
Postat

Fast en gitarr för 46000 har jag mer överseende med av nÄgon anledning. :rolleyes: Och jag kan lugnt sÀga att de 20000 kronors gitarrer som jag Àgt i mitt liv har hÄllt bÄde anvÀndbarhet och pris bÀttre Àn motsvarande dator. Hihi. Jaja, surt Àr det med casen i alla fall.

Postat

HĂ„ller med om att det borde vara praxis med case till alla gitarrer. Är sĂ„ kul nĂ€r man gĂ„r och kikar pĂ„ Ibanez-gitarrer i 9k-klassen och uppĂ„t sĂ„ sĂ€ger försĂ€ljaren "och i den hĂ€r dealen sĂ„ ingĂ„r ett Ibanez-hardcase, bara det Ă€r ju vĂ€rt bla, bla, bla..". Sen kollar man i katalogen dĂ€r det stĂ„r att hardcase alltid ingĂ„r :rolleyes:

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Gator hard case

£50 frÄn UK. SÄg att de höjt med £5. Hursomhelst, extremt prisvÀrda hard case.

Passa pÄ och köp 2-3 stycken... med tanke pÄ frakten (£30 har jag för mig).

Jag frÄgade hos en kÀnd musikaffÀr hÀr vad de skulle ha. Cirka 2 papp per case sa man.

😼

Redigerat av musik
Postat

Det Àr tyvÀrr sÄ att större mÀrken som Fender o Gibson har nÄgon magisk grÀns runt 10 tusen. köper man en gitarr under det Äker man pÄ en vadderad trasa som case.

Sen tror jag att mÄnga handlare anvÀnder case som anti-prut-verktyg.

"Den hÀra helsofta guran kostar 9 papp"

"Ok kan du göra nÄgot pÄ det priset"

"Äee assĂ„, vi har sĂ„ smĂ„ marginaler pĂ„ just dom hĂ€ra prylarna men ok, fĂ„r jag nie tusen sĂ„ skickar jag med ett case".

Postat (redigerat)

Bara för att man har en 7strÀngad som ser ut som ett flygande tefatt sÄ var jag ju tvungen att skaffa ett case som kostade 1500, det var en kul utgift nÀr man just lagt ut 9k pÄ en gitarrjÀvul.

case borde ingÄ, nya strÀngar och en puss pÄ kinden ocksÄ, ger jag dom mer Àn 4000 kronor kan dom i alla fall visa lite uppskatning :rolleyes:

Redigerat av Desecrated
musik (oregistrerad)
Postat

NÀsta gÄng jag köper ett case i butik ska jag frÄga om det ingÄr en gitarr...

:rolleyes:

Postat
NÀsta gÄng jag köper ett case i butik ska jag frÄga om det ingÄr en gitarr...

😆

That's right! You show 'em! 😆

Postat

Å andra sidan hittade jag hĂ€romdagen en fin ESP gura för under 8000 kr som man skulle fĂ„ ett hardcase till. SĂ„ hoppet Ă€r tydligen inte helt ute! 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.