Jump to content
Annons

Mixa i genelec 8020

Recommended Posts

KRIS_O (oregistrerad)
Postat (redigerat)

NÄgon som har erfarenhet av genelec 8020, dom minsta genelec alltsÄ.

MÄste man ha en sub till dom eller fÄr man kvalite i lyssningen ÀndÄ sÄ att man kan göra proffsiga mixningar?

Om man jÀmför med t.ex. yamahas hs-50m ...Àr det bÀttre att kanske köpa dessa istÀllet!? har dom bÀttre basÄtergivning?

Redigerat av KRIS_O!
Annons
MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  KRIS_O! sa:
Vad Àr det för skillnad pÄ :

GENELEC 8020APM (anthrazit)  och  8020AWM  samt GENELEC 8020ASM

Verkar bara vara antrazitgrÄ, vit och silver.

AntrazitgrĂ„ Ă€r mörkgrĂ„, typ grafit, fast lite ljusare tror jag man kan sĂ€ga... 😉

Och, sÄ Àr det styckpris, inte per par.

Redigerat av MrPhil
KRIS_O (oregistrerad)
Postat (redigerat)

om ni tycker trÄden Àr konstig sÄ var d för att jag frÄgade om fÀrgerna förut bara..fick svar pÄ d i de första inlÀggen, sedan Àndrade jag frÄgan ! jag stÀllde en sÄ onödig korkad frÄga

Redigerat av KRIS_O!
Postat
  kempor sa:
Jag har bara anvÀnt dem med sub och dÄ funkade de riktigt bra, kan nog bli tunt i basen utan sub

Jag tycker verkligen inte att de Àr tunna i basen.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
  mornel sa:
  kempor sa:
Jag har bara anvÀnt dem med sub och dÄ funkade de riktigt bra, kan nog bli tunt i basen utan sub

Tycker?

Hur lÄngt ner gÄr de?

Postat

Köpte ett par 8030 som jag tyckte va riktigt bra men tyckte jag behövde en sub sĂ„ jag köpte Ă€ven en 7050b och nu Ă€r det fan de bĂ€sta ljud ja hört 😎

Gör mycket clubmusik och sĂ„nt med bas i sĂ„ nu hör jag direkt om nĂ„tt Ă€r galet, tex en lĂ„t jag gjorde i vĂ„ras, spelat massor i andra anlĂ€ggninar och sĂ„ spelade jag den med nya suben o pĂ„ vart fjĂ€rde basslag kommer en duns runt 25 hz som jag aldrig hört förut 😉

SĂ„ gör du musik med bas i sĂ„ köp en sub, dĂ„ kan du inte klaga pĂ„ ljudet iaf 😎

Postat
  MrPhil sa:
  mornel sa:
  kempor sa:

Tycker?

Hur lÄngt ner gÄr de?

Ja, tycker. Mina öron berÀttar för min hjÀrna att de inte Àr tunna i basen. Jag skiter i vad det stÄr pÄ pappret, om det nu stÄr motsatsen, det Àr inte en scanner som ska lyssna pÄ musiken.

Jag tror att du kan googla dig till specifikationerna lika vÀl som jag.

Postat (redigerat)

Om jag inte minns fel:

65-20 000 Hz +/- 2,5 dB.

Dvs pÄ tok för basfattiga om man ska mixa musik.

Men ÀndÄ mkt bÀttre Àn Yamaha NS10.

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Postat
  mornel sa:
  MrPhil sa:
  mornel sa:
  kempor sa:

Tycker?

Hur lÄngt ner gÄr de?

Ja, tycker. Mina öron berÀttar för min hjÀrna att de inte Àr tunna i basen. Jag skiter i vad det stÄr pÄ pappret, om det nu stÄr motsatsen, det Àr inte en scanner som ska lyssna pÄ musiken.

Jag tror att du kan googla dig till specifikationerna lika vÀl som jag.

HĂ„ller helt med. Gillar faktiskt dom som fasen, och basen ÄR helt ok. Ska man ner lĂ€ngre och samtidigt ha kvalitĂ© fĂ„r man lĂ€gga ut en jÀÀÀkla massa mer pengar.

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  mornel sa:

Om Omnis vÀrden stÀmmer kan jag nog bara hÄlla med att det blir lite tunt i basen. Du ska ju inte 'lyssna' pÄ musiken i dem, du ska ha dem som referensinstrument, det Àr ett kontrollverktyg.

Vad berÀttar dina öron om vad som hÀnder under 65Hz?

Redigerat av MrPhil
Postat
  MrPhil sa:
  mornel sa:

Om Omnis vÀrden stÀmmer kan jag nog bara hÄlla med att det blir lite tunt i basen. Du ska ju inte 'lyssna' pÄ musiken i dem, du ska ha dem som referensinstrument, det Àr ett kontrollverktyg.

Vad berÀttar dina öron om vad som hÀnder under 65Hz?

TillrÀckligt mycket. Jag Àr skitnöjd. Jag hör bra vad som hÀnder under 66hz, Àr jag vÀldigt orolig kontrollyssnar jag i hörlurar. Jag tycker mest att den lÄgbas man fÄr av att subwoofer rör till det - det mÄ vara min oerfarenhet som gör det - men jag trivs otroligt bra med mina 8020.

Postat

Jag hÄller med mornel helt och hÄllet. Det Àr ju inte som att man Àr blind under 66Hz bara för att de inte Àr sÄ starka dÀr...

SjÀlv har jag ett par KRK RP5 och min erfarenhet Àr att 8020 Àr klart djupare och tydligare i basen Àn vad mina Àr.

Postat (redigerat)

EDIT: Tog bort, Massa med fel uppgifter.

Redigerat av steflund
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Styckepris.

NÄja, köp du Genelec. Den dagen du vill ha mera bas, vet du att det bara Àr att investera i en sub som Àr anpassad till systemet. Du behöver inte nÄgonsin byta ut dina högtalare mera (förutom sen dÄ du vill uppgradera till 1032:orna).

Postat
  tsmalmbe sa:
Styckepris.

NÄja, köp du Genelec. Den dagen du vill ha mera bas, vet du att det bara Àr att investera i en sub som Àr anpassad till systemet. Du behöver inte nÄgonsin byta ut dina högtalare mera (förutom sen dÄ du vill uppgradera till 1032:orna).

Precis!

En bra och rÀttplacerad sub rör inte till ljudet. Om det hÀnder, sÄ har man placerat fel eller anvÀnt en kass sub...

Postat

Jag tycker dom Àr kanon, klassskillnad mellan dom och andra som kostar 1 eller 2 tusenlappar mindre!

Till det priset vet jag inte om det finns nÄgra konkurrenter ens?

Menar 8030 /40/50 har bredare sweetspot och gÄr djupare i basen med vet inte riktigt om jag skulle sÀga att dom lÄter speciellt mycket bÀttre egentligen,

kostar med gör dom ju dock! Man ska sitta rikrigt nÀra 8020 och precis mitt emellan, dÄ Àr dom riktigt bra!

Gör man popmusik sÄ funkar basen, annars Àr det tveksamt!

Postat
  Claes sa:
  tsmalmbe sa:
Styckepris.

Precis!

En bra och rÀttplacerad sub rör inte till ljudet. Om det hÀnder, sÄ har man placerat fel eller anvÀnt en kass sub...

DÄ hade jag nog placerat fel, för inte var den kass. Hur ska man placera den? BasvÄgor Àr ju inte riktade(?) sÄ det Àr vÀl inte jÀtteviktigt var den stÄr?

Men röra till tycker jag nog Ă€r fel uttryckt - jag tycker framförallt att basen tog fokus frĂ„n de omrĂ„den som Ă€r allra viktigast, nĂ€mligen mellanregistren; det Ă€r dĂ€r jag brukar ha störst problem i mina mixar. Även om subben var svag.

Postat
  Citat
BasvÄgor Àr ju inte riktade(?)

Jo faktiskt, lite Àr det nog sÄ ÀndÄ skulle jag sÀga, du KAN höra varifrÄn basen spelar om du placerar en sub felaktigt, detta Àr oerhört viktigt och alltför mÄnga gör typiska misstag hÀr och i kalibreringen/integreringen som krÀver sin man och sin tid för att det skall bli rÀtt i slutÀndan, en sub skall inte höras egentligen den skall bara vara en smidig och givetvis rak förlÀngning nerÄt i ett basfattigt system!

Postat
  Florian le Sage sa:
  Citat
BasvÄgor Àr ju inte riktade(?)

Jo faktiskt, lite Àr det nog sÄ ÀndÄ skulle jag sÀga, du KAN höra varifrÄn basen spelar om du placerar en sub felaktigt, detta Àr oerhört viktigt och alltför mÄnga gör typiska misstag hÀr och i kalibreringen/integreringen som krÀver sin man och sin tid för att det skall bli rÀtt i slutÀndan, en sub skall inte höras egentligen den skall bara vara en smidig och givetvis rak förlÀngning nerÄt i ett basfattigt system!

Och om man inte placerar den korrekt blir effekten snarare negativ Ă€n positiv? Det Ă€r sĂ„ jag har upplevt det - dĂ„ trivs jag bĂ€ttre med lite mindre krĂ€m i de lĂ„ga registren och kontrollyssna de lĂ€gsta frekvenserna i hörlurarna 😕

KRIS_O (oregistrerad)
Postat

har lyckats komma över ett par andra monitorer nu för ett vĂ€ldigt bra pris...funderar ta dess istĂ€llet för Genelec...dels för priset...men vet inte om d Ă€r bra eller inte!?! 😕

dom heter : MEDIA DESK , frÄn mÀrket BLUE SKY.

nÄgon som vet nÄt om dessa???

..sÀljs ocksÄ pÄ thomann:

http://www.thomann.de/gruppe-STMO-1.html?iwid=5

KRIS_O (oregistrerad)
Postat

fattar inte hur man jÀmför d dÀr med upplösnigen!? vad tittar man efter

Postat

Lyssning med subbas Àr ganska knepigt att fÄ till. Speciellt i "vanliga rum".

Jag skulle hellre satsa pÄ ett par större högtalare i sÄ fall.

8020 tycker jag lÄter mycket för sin storlek, men jag tycker de Àr lite klena ÀndÄ. Fint ljud i dem hursomhelst.

Postat
  mornel sa:
  Claes sa:
  tsmalmbe sa:
Styckepris.

Precis!

DÄ hade jag nog placerat fel, för inte var den kass. Hur ska man placera den? BasvÄgor Àr ju inte riktade(?) sÄ det Àr vÀl inte jÀtteviktigt var den stÄr?

Men röra till tycker jag nog Ă€r fel uttryckt - jag tycker framförallt att basen tog fokus frĂ„n de omrĂ„den som Ă€r allra viktigast, nĂ€mligen mellanregistren; det Ă€r dĂ€r jag brukar ha störst problem i mina mixar. Även om subben var svag.

Det beror ju en del pÄ rummet och suben vilken placering som Àr lÀmpligast. Som Florian sÀger, sÄ kan man avgöra riktningen om det blir fel, men blir det rÀtt, sÄ fungerar suben och satelliterna som en helhet. Man ska inte vrÀka pÄ med en sub, utan den ska egentligen knappt mÀrkas att den finns - förrÀn man till Àventyrs kopplar bort den och mÀrker att nÄgot saknas...

Jag tycker dock inte att man ska koppla bort den, som somliga har för vana att göra. Om man kÀnner behov av att koppla ur suben, sÄ lÄter man den förmodligen spela för starkt. Man skulle vÀl inte vilja koppla bort diskantelementet? Trodde inte det heller - och dÄ vill man inte koppla bort suben heller...

En ganska bra metod att hitta ungefĂ€r rĂ€tt placering, Ă€r att placera suben vid den position dĂ€r man normalt sitter och mixar. Sedan knatar man runt överallt i rummet och lyssnar. PĂ„ det stĂ€lle dĂ€r suben lĂ„ter bĂ€st, ska den placeras. NĂ€r den sedan Ă€r placerad dĂ€r, sĂ„ fĂ„r man sĂ€tta sig pĂ„ mixpositionen och lyssna - sedan prova att flytta suben lite och sĂ€tta sig och lyssna etc - tills det lĂ„ter sĂ„ perfekt som möjligt. Vissa subar har möjlighet att stĂ€lla in fas steglöst - nĂ„got som ocksĂ„ kan vara en bra hjĂ€lp om man inte hittar rikktigt rĂ€tt pĂ„ annat sĂ€tt - eller om man inte kan placera suben precis dĂ€r den hade behövt stĂ„... Akustikbehandling Ă€r ocksĂ„ viktigt, sĂ„ att inte basen blir bumlig. En Auralex Gramma eller en uppsĂ€ttning MoPads under suben, Ă€r inte heller fel... 😕

Postat
  KRIS_O! sa:

Man lyssnar 😕

Det Àr det enda sÀttet du kan avgöra om du gillar ett par monitorer eller ej. Det spelar ingen roll vad vi tycker för vi har sÄ breda Äsikter och alla har rÀtt.

Postat

Ni Ă€r sĂ„ hjĂ€lpsamma! NĂ€sta musikpryl köper jag av Claes, som tack för hans engagemang 😕

Postat
  KRIS_O! sa:

NÀr man talar om upplösning i monitorer, sÄ handlar det om att man kan detaljlyssna pÄ varje enskilt instrument i mixen, i en monitor med bra upplösning - och frekvenser i nÀrheten av varandra, grötar inte ihop sig och maskerar varandra, utan kan lÀtt skiljas ut.

En monitor med sÀmre upplösning klarar inte ut det pÄ samma sÀtt, utan olika saker blir lÀtt maskerade av liknande ljud eller intilliggand efrekvenser, eftersom monitorn inte kan ge den detaljrikedom och det transientsvar som man vill ha.

SĂ„dana brister kan göra att man missar vissa fel för att de inte blir tillrĂ€ckligt tydliga - och om nĂ„gon sedan lyssnar pĂ„ mixen i en bĂ€ttre anlĂ€ggning, sĂ„ kan sĂ„dana detaljer bli like trevliga som att sticka in en synĂ„l i örat... 😕

Brister i upplösningen kan bero pÄ sÀmre högtalarelement eller pÄ underdimensionerad nÀtdel, dÄligt elektroniskt filter, slutsteg som inte kan Äterge transienter - eller en kombination av allt...

Postat
  mornel sa:
Ni Ă€r sĂ„ hjĂ€lpsamma! NĂ€sta musikpryl köper jag av Claes, som tack för hans engagemang 😳

😕

Det Ă€r inget krav. Jag försöker alltid hjĂ€lpa till efter bĂ€sta förmĂ„ga Ă€ven om du handlar hos nĂ„gon annan... 😛

Postat
  Claes sa:
SÄdana brister kan göra att man missar vissa fel för att de inte blir tillrÀckligt tydliga

Bör vÀl Àven nÀmnas att en överanvÀndning av droger och alkohol kan ha en liknande effekt. Ett exempel Àr Black Sabbaths Vol 4 dÀr uppenbarligen ingen mÀrkte att en av gitarrerna var ostÀmd genom hela plattan. Och jag antar att Ozzy sjÀlv Àr lyckligt ovetandes Àn idag, som om det mesta annat som pÄgÄr omkring honom.

Vissa branchfolk anvÀnder Àven denna metod som ett komplement till A/B lyssning nÀr de vill höra hur musiken upplevs i ett annat "rum".

Öhm, vad jag ville sĂ€ga var nog mest att det krĂ€vs trĂ€nade öron för att höra smĂ„felen ocksĂ„. Bra monitorer gör inte jobbet, men utan dem kommer du aldrig dit.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.