Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

heey oh :}

som topic säger, jag undrar vart man kan få tag på lite shysta plugs som man kan göra rösten häftig med. Jag vill gärna ha ett verktyg att få rösten att låta bra.. ja, alltså som pitchar voicen. Sedan gärna ett plug-in som gör att man kan få rösten att låta som det inte är någon bas i den utan som i rob mayths barbie girl låt när han säger "rob mayth gonna rock this show." Sedan vill jag gärna ha förslag på vad ni tycker är vettigt.

Fortsatt trevlig dag ,

/ekkä

Annons
Guest tsmalmbe
Posted (edited)
som pitchar voicen

Googla på GSnap.

låta som det inte är någon bas

En eq som skär bort allt under 500Hz.

Edited by tsmalmbe
Posted

finns det någon magisk plug-in som gör att rösten följer melodin?

t.ex att man sjunger stenhårt monotont och låter plug-in fixa resten?

Guest DublinMudslide
Posted

Pitchar dessa live ? när jag recordar/har recordat och expreminterar lite med rattarna så funkar dem inte, hur skall jag gå till väga :S ?

Posted

För att göra rösten tunn använder du bara en EQ, och för att få lite anna häftig röst kan du testa Fl´s inbyggda vocoder. Om du bara vill autotuna finns: "Autotune", "G-Snap" & Melodyne 🙂.

Posted

jag förstår vad ni menar med EQ'n men ändån inte , så om ni har lust kan ni gärna ta den lite mer detaljerat 🙂 , autotune förstod jag mej inte på alls och inte gsnap heller för den delen 😎. Fl's inbyggda var väldigt fräsiga 🙂

tackar för svaren, ska försöka gräva lite mer in i manualerna.

/ekkä

Posted

Förstår inte riktigt vad det är du villgöra med din röst, finns ju en hel del olika saker man kan göra. För att dra några exempel; pitcha upp, pitcha ner, 'autotuna', fixa robotröst etc etc. pitcha och böja kan man i regel göra i sin vanliga sampler, för att autotuna finns det diverse program till t-ex GSnap, och robotröst fixar man lätt med en vocoder.

Guest tsmalmbe
Posted
Om jag sjunger in en strofa, hur får jag det att gå automatik i Vocodern när jag vill byta ackorder i "sången" ?

Styr Vocodern med MIDI, koppla in ett keyboard som du sen stry Vocodern med så har du ju en fin uppsättning att strofa in med.

Posted

Finns ett template på hur du vocodar: Starta programmet välj >> File >> Templates >> Vocoder. Så öppnas ett fint litet projekt som jag har haft mycket användning av 😉.

Posted
finns det någon magisk plug-in som gör att rösten följer melodin?

t.ex att man sjunger stenhårt monotont och låter plug-in fixa resten?

I Melodyne (vet inte om det finns begränsningar i de olika versionerna, jag har cre8) kan du automatiskt anpassa en melodi efter en annan, om det är för stora förändringar så lär det ju låta knasigt i vilket fall. Bättre att du försöker sjunga med rätt inlevelse och så nära som möjligt, då lär det låta bäst då du korrigerar rösten. På skolan har de Waves Tone, den borde också ha ngn sådan funktion. Tvinga ngn musikaffär att dema dem för dig.

Posted
TACK! 😛

Kolla att det funkar med FL bara, hittar ingen info på deras hemsida (du kan ju alltid fråga på forumet på celemonys sida)... dock fanns det ngn på flstudios hemsida som hänvisade till Melodyne.

Posted
TACK!  😄

Kolla att det funkar med FL bara, hittar ingen info på deras hemsida (du kan ju alltid fråga på forumet på celemonys sida)... dock fanns det ngn på flstudios hemsida som hänvisade till Melodyne.

Skall kolla up detta! Evig tacksam för svar 😆