Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tjenna

fick min SM58 för ett par dagar sen..

men ja måste dra upp preampet i bott på mitt lexicon omega ljudkort.

när ja spelar in akustisk-gitarr exempelvis.

är de så dålig känslighet på SM58an eller är de för klena preamp i ljudkortet?

kör på kl 12 me min akg-perception 100.. så..

känns trist om micken e kass.. men isf är de ju bara att byta den.. hehe

Annons
Guest tsmalmbe
Posted

Micken e vad den e. Claes kommer att kasta skit, andra komemr att hylla. Anyway, jag misstänker att micken fungerar som den skall, och att din preamp lämnar att önska.

Sen så mickar jag aldrig gitarr med en dynamisk mic, för det blir inte tillräckligt närhet i mitt tycke. En konding med en trevlig kompressor i inbandingskedjan ger mina resultat (jävligt bra sådana).

Posted

En dynamisk mic kräver mycket mer av preampen än vad en kondensatormic gör - och eftersom tsmalmbe redan har nämnt att jag inte gillar SM58, så behöver jag ju inte ta upp det... 😏

Enligt Lexicons hemsida kan Omega-kortet ge 51dB gain, vilket borde räcka till det mesta - men det stämmer nog att du kommer att få dra upp nära max för att få en godtagbar nivå in om du spelar in acke med en dynamisk mic. Frågan är då om preampen lägger till oacceptabelt mycket brus på så hög gain, eller om bruset fortfarande är på en nivå som är ok...

Posted

blir iaf bättre brusnivå än att spela in på -40 db eller nått å sen gaina upp i datorn.. hehe 😄

men ja tycker inte riktigt om sm58an ja heller.. om ja ska va ärlig.. iofs hyffsad till att micka gitarrförstärkare..

Claes, va tycker du om Studio projects TB1? rörmicken..

funderar på den tillsammans me VTB-1 preampet.. det är väldigt väl talat om.

Posted
blir iaf bättre brusnivå än att spela in på -40 db eller nått å sen gaina upp i datorn.. hehe 🙂

men ja tycker inte riktigt om sm58an ja heller.. om ja ska va ärlig.. iofs hyffsad till att micka gitarrförstärkare..

Claes, va tycker du om Studio projects TB1? rörmicken..

funderar på den tillsammans me VTB-1 preampet.. det är väldigt väl talat om.

Preampen är en trevlig sak, som är bra för sitt pris - och ger flexibiliteten att kuna blanda in rör efter smak - eller stänga av rörinblandningen helt om man vill det. 😛

Micen är bra, men jag föredrar T3 (som är dyrare, men ändå... 😲 ).

Lyssna gärna på min testsite och bedöm själv. De finns med där. 🙂

Posted

haha ta de lugnt kisen..

jag gav ett exempel.

å dessutom låter SM58 inte alls bra till sång. i min mening..

kan väll iofs funka om sången ändå ska ta hyffsat liten plats i mixen m.m..

Claes: jo, javet att T3an är bättre.. eller antar.. men de borde väll bli bättre totalt me ett VTB-1 preamp och en TB1 än bara en T3? eller?

Posted
haha ta de lugnt kisen..

jag gav ett exempel.

å dessutom låter SM58 inte alls bra till sång. i min mening..

kan väll iofs funka om sången ändå ska ta hyffsat liten plats i mixen m.m..

Claes: jo, javet att T3an är bättre.. eller antar.. men de borde väll bli bättre totalt me ett VTB-1 preamp och en TB1 än bara en T3? eller?

Tyvärr måste man rätta inköpen efter plånboken ibland. Nåja - TB1 är också en bra mic, så det är ingen katastrof att välja den heller... 🙁

Posted

ser att violet design Black knight bara kostar typ 500 spänn mer än TB1..

är den ett bättre alternativ egentligen?

gillar lite lätt rörfärgning egentligen.. men värme i ljudet behöver ju inte enbart komma från rör 😳

Posted
ser att violet design Black knight bara kostar typ 500 spänn mer än TB1..

är den ett bättre alternativ egentligen?

gillar lite lätt rörfärgning egentligen.. men värme i ljudet behöver ju inte enbart komma från rör 😳

Jag tycker att Black Knight är en höjdare för så pass lite pengar. Ta en sådan - och så kan du lägga till lite rörfärgning i preampen i stället om du känner för det. 😎