Jump to content
Annons

Hjälp! Jag behöver en dator.


bas_anton

Recommended Posts

Hej. Jag planerar att köpa en Mbox och Reason....och en DATOR. Jag har förstått att det billigaste sättet att få en kompetent dator är att köpa delar på internet.

Vad tycker NI att jag behöver för prestanda på datorn för att köra dessa program?

Förslag på delar? Jag vill helst inte betala över 9000:- Tacksam för all hjälp och tips jag kan få!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kommer få mina delar till nya dator imorgon. Den är ihopplockad efter mycket läsande för att passa just PT så bra som möjligt. Om du orkar vänta några dagar kan jag svara på precis hur bra den funkar. Den kostar i och för sig 11,5 men det kanske det kan vara värt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska inte ha någon monitor. Jag vill helst inte att den totala budgeten går över 15000:- (Mbox 4000, något MIDI-klaviatur ca 1500:-.) Mitt problem är att jag inte kan så mycket om datorer egentligen. Så jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter för delar. Det kommer bli den första inspelnings utrustning jag köper. Men bara för at det är den första så ska den inte vara någon prova på grej. Jag vill ha en burk med en del krut så att jag slipper uppgradera den alltför snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp på en datorbutik på internet som kan bygga ihop delarna åt dig om du inte kan. Du får en bra dator för 9000:-. Köp mycket minne (minst 1 GB) och tänk på att komponenterna i datorn skall vara tysta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kanske skulle kunna vara något. Jag har satt ihop det på Datorbutiken.com kostar ca 9200kr och är byggt efter mycket av råden på digis duc.

Datorsystem enligt nedan

Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX

1295.00

Asus A7V600-X KT600 3DDR-DIMM 6PCI SATA Raid Audio LAN SocketA ATX

535.00

AMD Athlon XP2800+ Barton 2083MHz/2.08GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk

895.00

Zalman ZM-7000A-CU Intel 478 / AMD 462(med hål runt sockeln) / Socket754

349.00

Kingston KVR400X64C3A/512 2x512Mb (tot. 1024Mb, 1Gb) DDR PC3200 400MHz

1730.00

2st Seagate Barracuda 7200.7 ST3160023A 160Gb 7200rpm 8Mb cache UDMA100 IDE

945.00

NEC ND-2500 DVD +RW/R -RW/R 8X DVD+R 4X DVD+RW 8X DVD-R 2X DVD-RW 32X CDR 16X CDRW Black bulk IDE

685.00

Asus Radeon 9200SE 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP

549.00

Montering/test av dator inkl installation av beställt OS

1290.00

Link to comment
Dela på andra sajter

funkar den bra? Räcker processorn till? Jag har fått höra att man bör ha minst 2,8 gHz om man ska syssla med musik.

Nä det är helt fel. Desto viktigare att man ordentligt med minne i burken.

Ovanför 2.0ghz kommer du väldigt långt. Om du sen har 2.8 eller 2.0 spelar egentligen inte så himla stor roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp Mac. Då kommer du igång direkt.  🙂

Blir inte mycket till mac för 9000:-

Jodå, om man inte nödvändigtvis måste ha det allra senast. Det vimlar av beg G4:or med priser från 6000kr. 😉

Hehe, jaja det kanske kan stämma, men man får helt klart mer prestanda per krona om man handlar pc.

Är själv mac-förespråkare ända uti fingertopparna för det är ju helt klart en bättre och stabilare dator (i synnerhet när man håller på med ljud- och musikproduktion) men tyvärr är det dyrt att jobba med mac.

Är inte riktigt kompis med macosX än heller. Kommer förmodligen bli riktigt kanonbra om ett par år, men dom håller undan så himla mycket dokumentation. Lättare att administrera ett "riktigt" unix/linux-system än en macosX-burk som det är nu ju!!

Link to comment
Dela på andra sajter

funkar den bra? Räcker processorn till? Jag har fått höra att man bör ha minst 2,8 gHz om man ska syssla med musik.

Ja det kommer att räcka. När man kör PT så får du ut ungefär lika mycket kraft ur en P4 2,8 gHz och en AMD 2800+. Jag har svårt att se att du får en mycket bättre dator för 9000kr. Vill du ha något värre så skulle jag satsa på en AMD64 men då kommer du i runt 11000kr för en dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moderkortet ifråga har inte Firewire-ingång? Är ju många ljudkort som kör det nuförtiden... Går det att köpa till på något sätt?

En fråga till... Intel-processorer och ljudkort, är dom bara dyrare, eller får man något mer för pengarna?

Du bör nog skaffa ett separat 1394-kort (Firewire heter det bara på Mac) o ösa in på en ledig pci-plats. Saker o ting har en tendens att strula om det är integrerat på moderkakan, men det är bara mina erfarenheter.

Vad gäller Intel så var de -förr- uppenbart stabilare tillsammans med Windows. Nuförtiden så har AMD knappat in rejält och det är inte för inte som Steinberg står och demar Cubase tillsammans med AMD på mässor. Om Intel gör ljudkort vetifasen, ett sånt skulle jag nog hålla mig rätt långt ifrån!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan Intel och AMD är väl att AMD blir grymt varm, vilket ju inte är svårt att fixa med en bra fläkt. Skulle tro att AMD är billigare än Intel dessutom.

Nån gav redan ett exempel men: AMD XP3000 är ungefär samma som Intels 3ghz CPU

Bra fläktar = Arctic Cooling, dom är billiga och ganska så tysta av sig och kyler hur bra som helst. Papst gör hyggliga chassifläktar (alltid bra med ett gäng såna)

Angående vilka moderkort man ska passa sig för har jag ett märke jag är väldigt negativ emot, ABIT. Hade ett Abit moderkort med plats för två processorer förut och det höll ca 6 månader, sen lät det "poff" och datorn startade aldrig mer. Nu kan ju det varit en tillfällighet, men ändå 😉

Asus har jag aldrig haft några problem med. (Har ägt tre olika Asus-MB)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller komponentval till en PC som ska köra pro-tools så bör man kolla in:

http://duc.digidesign.com

-> Protools LE for Windows -> Best Desktops for Protools LE

Att välja fel moderkort (eller andra komponenter) kan vara förödande för prestandan och stabiliteten..

Ett urklipp från detta forum:

Updated: 6/01/04

The new AMD processors have achieved over 100% better performance than Mac G4 and PIII systems and 50% better than Mac G5 systems. With rock solid stability, they easily push past the 32 track/160 effects limit. These are all top quality components proven to work with Digi001, MBox, 002, and 002R.

----->The Allenstein Machine (Digi Approved) <-----

Aspire X-Dreamer II case with 350W PSU 49.00

Asus K8V Deluxe Motherboard-Retail 137.00

Athlon 64 3400+ 2.2Ghz 404.00

Micron PC3200 512 MB DDR SDRAM CT6464Z40B 106.00

ATI Radeon 9200 64Mb DDR 8x Dual Video Card 44.00

Western Digital 80GB 7200RPM 8MB CACHE Hard Drives 72.00 x 2 = 144.00

Lite-On DVD/CDRW Combo Drive 113.00

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller detta system som är aningen billigare....

Alternative Systems

The Original Under $600.00 System (Digi Approved)

This is my favorite PTLE setup, achieving 32Audio + 24Aux and 280 simultaneous plugins on the Davec PTLE Torture Test. XP2500+ is one of AMDs best performing processors easily run at XP3200+ speeds.

Enermax CS-3051L-B3A (Black)Aluminum Case with 350W PSU 55.00

Asus A7V600 Motherboard 79.99

AMD XP2500+ Barton FSB333 (Heatsink/Fan Included) 83.00

Micron 512 MB PC3200 DDR SDRAM 68.00

ATI Radeon 9200 64Mb DDR 8x Dual Video Card 49.00

Western Digital 80GB SATA 7200RPM 8MB CACHE Hard Drives 89.00 x 2 = 178.00

Lite On 52x32x52x Black Color CDRW Drive LTR-52327S 38.00

Total= $550.99

*A7V600 motherboard requires a Digi approved firewire card for 002 compatibility. See links above and below.

*For overclocking, I recommend using the Thermalright SLK900A Heatsink with a Panaflo L1A 80mm fan. With PC3200 DDR ram, set the Bios to 200 X 11 and you are running at XP3200+ speeds very stable.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Roll_over (oregistrerad)

Om man ska spela in på datorn så ska det själv klart vara intel pentium 4.

Dom är mycket mer kraftfulla när det gäller inspelning,men om du hade te.x sagt att du skulle spela på den hade jag sagt amd 64 direkt.

Så jag rekomenderar värkligen intel pentium , 3.0 ghz blir jätte bra !!

Om du vill kan jag sätta ihop en ungiefärlig data till dig !!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska spela in på datorn så ska det själv klart vara intel pentium 4.

Dom är mycket mer kraftfulla när det gäller inspelning,men om du hade te.x sagt att du skulle spela på den hade jag sagt amd 64 direkt.

Så jag rekomenderar värkligen intel pentium , 3.0 ghz blir jätte bra !!

Om du vill kan jag sätta ihop en ungiefärlig data till dig !!?

Lyssna på killen han vet verkligen vad han talar om.

Eller inte då...

Ingen större skillnad på de båda processorerna nuförtiden. AMD har väl i princip alltid haft bättre prestanda/kr men de båda modellerna ligger rätt nära. En viktig sak dock, både AMD och Intel kan fungera lika bra med olika komponenter. Dock finns det däremot vissa kombinationer som inte fungerar jättebra. Exempelvis vissa ljudkort tillsammans med vissa moderkort och liknande. Du bör innan du köper din dator söka flitigt på google om dina produkter. Att kolla upp forum, recensioner (reviews på engelska) och kompatibilitetsproblem är guld värt.

Bra information om olika processorer och allmänna datorkomponenter finner du på http://www.tomshardware.com/

Det viktigaste är dock att du kollar upp just din konfiguration. Ifall du t.ex. skall köpa ett Juli@ kort så bör du söka på t.ex. "Julia +Pentium +problems"/"Julia +AMD +known issues" och liknande.

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Roll_over (oregistrerad)

jo det är ju så att det finns slags "kretsar" i pentium korten som gör det bättre att te.x spela in mm...om du tittar på såna här riktiga "inspelnings datorer" så sitter det alltid en pentium processoe i dem !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Tobbe redan har påpekat så rekommenderar ju Digidesign själva datorer med AMD-processor på sitt diskussionplank (som någon annan länkade till, men här är länken igen: http://duc.digidesign.com/showflat.php?Cat...fpart=1#360675).

Så helt fel är det säkert inte... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det är ju så att det finns slags "kretsar" i pentium korten som gör det bättre att te.x spela in mm...om du tittar på såna här riktiga "inspelnings datorer" så sitter det alltid en pentium processoe i dem !!

Speciella kretsar?

Jo självfallet är ju inte de båda processorerna exakt likadana så visst det sitter speciella kretsar i Intel. Tror dock inte riktigt att du är så inne på ämnet som du tror. Pentium 4 har en högre klockfrekvens och därför är den snabbare på extremt processorkrävande uppgifter t.ex. videokomprimering eller i musiksammanhang reverbalgoritmer etc. Skillnaden är inte stor men den finns där. Pentium har även vissa speciella funktionsuppsättningar bl.a. SSE3 och HyperThreading så till viss del har du rätt.

Dock är inte dessa kretsar bättre för att spela in som du verkar fått för dig. För det P4an har i klockfrekvens det har AMD i arkitektur och minneshantering. HyperTransport bussen som finns i AMDs nyare processorer resulterar i en bättre minneshantering och minne är ju, som de flesta vet, en ganska viktig del i en musikdator där samplingsbibliotek skall processeras.

Summan av det hela är att båda processorerna kan användas i de flesta musikdatorer. Ifall du har extremt nischade behov så kanske du kan tjäna på en väldigt speciell konfiguration dock så är moderna processorer såpass bra att både Intel och AMD klarar av nästan allt som du någonsion kan behöva.

Då har vi ju inte ens nämnt värmeproblemen som uppkommer i de flesta P4 processorer (stor fläkt = mycket ljud = dålig inspelningsmiljö) . Visst i de nyare processorerna så har Intel löst en del av sina problem men dessa ligger ändå i 8.000krs klassen och det är knappast det som eftersöks här. AMDs Cool & Quiet är en extremt bra funktion i alla studiodatorer eftersom du 99% av tiden inte behöver all den extra processorkraften som finns att tillgå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...