Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har funderat pÄ att inhandla ett par monitorer. Idag mixar jag genom ett par gamla Primax datorhögtalare, tycker de lÄter okej, men mÄste nog byta upp mig kÀnns det som. Har inte sÄ jÀttehöga krav dÄ musiken ENDAST Àr en hobby och inget annat.

vill inte lÀgga för mkt pengar pÄ ett par monitorer dÄ det finns sÄ mkt annat jag vill köpa. SÄ min monitorbudget Àr max 2500:-, nytt eller beg kvittar.

Har sett att det finns passiva monitorer som Àr rÀtt billiga, dÄ Àr frÄgan, hur viktig Àr förstÀrkarens frekvenskurva gentemot högtalarens? FörstÄr att den aturligtvis inverkar, med i alla monitortrÄdar jag lÀst pratar man om högtalarnas linjÀritet, Àr förstÀrkarens försummbar gentemot högtalarens eller vad?

Jag har en Sony 2x60W förstÀrkare stÄende som jag skulle kunna anvÀnda.

har Àven kollat efter begagnade monitorer, men det finns inte mÄnga att vÀlja o vraka bland (ngn hÀr som vill sÀlja sina?)

Skall tillÀgga att det Àr nÀrfÀltsmonitorer jag Àr ute efter.'

//newbe

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat

Jag vill sÀga att du skall satsa pÄ aktiva.

SÄ jag sÀger det.

Satsa pÄ aktiva.

NÄgon har tÀnkt till och testat dom aktiva hur dom lÄter ihopp med steget.

Det Àr fördelen.

Jag hade en gÄng ett par passiva tannoy som jag inte var alls nöjd med.

Vid ett senare tillfÀlle fick jag lÄna ett par aktiva tannoy av samma modell som dom passiva jag hade förut.

Det var en enorm skillnad.

SÀkert inget fel pÄ mina passiva och sÀkert inget fel pÄ steget jag hade heller.

Men hade nÄgon testat dom ihopp pÄ utvecklingstadiet och valt komponenter efter det? Tror jag inte.

DÀrför skulle jag inte köpa passiva.

Men om du ska göra det, testa dom med ditt steg. LÄter det bra sÄ Àr det bra.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Om du har mycket pengar, satsa pÄ slutsteg och passiva. Har du lite pengar, köp aktivt.

Postat (redigerat)

De flesta slutsteg fÀrgar minimalt och dÀrför fungerar de flesta ganska bra i sammanhanget - sÄ om du kan gÄ in pÄ en ingÄng som inte gÄr via förförstÀrkaren, sÄ Àr det förstÄs bÀst.

Den största bristen brukar sitta i nÀtdelen, som ofta Àr lite för klent dimensionerad (för smÄ kondensatorer och/eller för liten strömkapacitet), sÄ att den inte orkar driva slutsteget fullt ut vid transienter. Detta problem delar mÄnga fristÄende billiga förstÀrkare med de flesta billiga aktiva monitorer. NAD brukar vara bra pÄ det - men det finns sÀkert andra som ocksÄ fungerar bra...

EDIT: LÀste igenom vad jag skrev - och upptÀckte att det kunde tolkas som motsatsen av vad jag tÀnkte, sÄ jag Àndrade formuleringen lite...

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Om du hittar ett par högtalare som Àr relativt raka vilket Àr mÄlet hÀr, sÄ kan du söka pÄ olika forum och testsiter, finns massor av folk som Àr helt freakade hifi-bögar etc-purister osv som har koll pÄ hur olika burkar lÄter bÀst med olika steg.

För att hitta dessa relativt raka (i frekvensgÄngen) och som dessutom har en mkt bra soundstage, typ stereo och rumsÄtergivning-separation/definition...fÄr man ofta betala rÀtt mycket, finns ju dom som kostar uppemot 100.000:- avsedda för studio eller rika hifi-nördar och mer och som ÀndÄ inte Àr jordens mest ultimata i nÄgot litet avseende, sÄ detta skippar vi och gÄr istÀllet ner i budgetsegmentet antar jag-dvs saker som kostar under 10.000:- ok!

Aktiva Àr byggda för just studio, ofta nÀrfÀltare, tycker du om det du hör för en vettig peng sÄ köp dom, bara du vet hur du "översÀtter" dom för att lÄta bra överallt, detta har Àltats gÄng pÄ gÄng och Àr det enda som Àr vÀsentligt, att man har koll pÄ sin lyssning.

Passiva med ett bra slutsteg (sjÀlvklart mÄste ju Àven det stÄ uppemot burkarna i kvalitét och prestanda) Àr numera min melodi, tycke och smak-som alltid.

KÀnner en kille hÀr i nÀrheten som vunnit remixtÀvlingar inom synth och fÄtt fina utmÀrkelser och dealar och massa jobb som sitter med ett par skrÀphögtalare i sin friggebod och jobbar, sÄdana högtalare som folk kastar pÄ tippen...

Allting gÄr!

Men för att vara pÄ den sÀkra och nÄgot sÄnÀr kvalitativa sidan sÄ bör du skaffa ett par högtalare som möter kriterierna jag drog hÀrovan-rak frekvensgÄng---naturlig och ofÀrgad Ätergivning.

Enl. vissa tester sÄ har jag kommit fram till ett par vettiga budget alternativ:

I min vanliga stereolyssning har jag ett par

Celestion F 30 som kostade runt 3000:- för ett par Är sedan, dessa Àr jag mycket nöjd med av naturliga skÀl, allt lÄter bra och framförallt naturligt i dom, de skivor som jag brukar anvÀnda som referens och vet hur bra mixade/mastrade dom Àr blir en ren lycka att lyssna pÄ i dessa högtalare, detaljer och definition framtrÀder pÄ det sÀtt som jag trivs med och Àr vÀrda namnet hi-fi i motsats till mÄnga anlÀggningar och högtalare (och skivor för den delen) som numera bara Àr bass-fi...

Till studion har jag skaffat ett par B&W (Bowers & Wilkins) DM-602 s2 en 2-vÀgs stativmodell som faktiskt lÄter bÀttre Àn golvmodellen i samma serie som jag nu testar och lyssnar in mig pÄ i min hi-fi anlÀggning (bygger om i studion tom Nov.)

DM 602 S2 test review

De lÄter som mina F 30 men tÄl mer krÀm samtidigt som dom levererar en mkt högt definierad och mÀktig lyssning (och krÀver mer krÀm i drift) vilket Àr till fördel i en studio, F 30 Àr jÀttebra men inte över en viss nivÄ, som man ÀndÄ aldrig kör hemma.

De har dock en nÄgot bÀttre soundstage vilket ocksÄ Àr bra i analysens tecken, de skall ju vara mitt viktigaste verktyg i labaratoriet förutom mina öron!

Nu tÀnker nÄgra av er-men BASEN dÄ, DM 602 gÄr ju inte sÄ lÄngt ner...lugn bara lugn, svaret heter subwoofer men inte vilken som helst utan denna:

XTZ 99 W 12

Klart prisvÀrd och lovordad och jÀmförd med DynaudioŽs 30.000:- subbar!

Ett verkligt fynd-köpes pÄ fyndbörsen.se !

Nu har du och alla ni andra fÄtt ett par heta och mkt prisvÀrda tips byggda pÄ rÀtt mycket research frÄn min sida men det bjuder jag pÄ, gör vad ni vill med detta, information Àr gratis-och bra grejor att jobba med till attraktiva priser finns!

XTZ test

😆

Redigerat av Florian le Sage
Postat

Ok Ove, du bad om det... 😕

För det första behöver JAG inte nÄgra tips, har liksom hÄllit pÄ sÄ pass lÀnge med detta sÄ jag vet vad jag sjÀlv far efter (suttit och jobbat med allt frÄna avskyvÀrda NS-10 till GenelecŽs vÀrstingar,Westlake/Eastlake och givetvis AURATONE osv osv...), mitt inlÀgg riktar sig till de som Àr ute och famlar och tvekar och som TROR att dom mÄste köpa nÄgot med ett visst namn pÄ för att det skall duga, eller i en viss butik, eller för att alla andra sÀger si eller sÄ...för er ville jag bjuda pÄ ovanstÄende tips vilka enbart Àr baserade pÄ mina egna subjektiva bedömningar och delikat kritiska öron!

(finns sÀkert nÄgon dÀrute som tycker Proson eller Klipsch lÄter "bÀttre" etc, men dÄ gÀller det att han/hon vet kriterierna och kan klargöra pÄ samma sÀtt för att pÄvisa det jag tycker Àr obvious med mina fynd-reinheitsgebot i ljud)

Slutsats: Ville du ha enklast möjliga, sÄ lite pill som möjligt, effektivast och ekonomiskt, ergonomiskt, köp aktivt. Vill du ge dig i kast med att fintrimma, pyssla, pussla och optimera och bryr dig inte om ekonomin, plats, kablar, dessutom vilja jÀmföra mellan fler högtalare samtidigt, köp passivt.

FörstÄr inte varför du tror/pÄstÄr allt detta, lÄter burkarna bra sÄ gör dom och som du sjÀlv sÀger sÄ Àr det lÀngesedan slutstegs kvalitét etc spelade nÄgon roll-det mesta Àr likvÀrdigt idag.

Att placera sina högtalare i ett litet kyffe Àr ju en sak, dÄ lÀr man med största sÀkerhet vÀlja ett par aktiva nÀrfÀltare, eljest gÄr man pÄ min linje eller nÄgon annans om detta med passiva, valet och kvalet Àr ert dilemma.

Jag har suttit nöjd med mina Quested F5 i snart 4 Är men vÀljer att gÄ över till B&W

quested_f5.jpg

som ENDA högtalare i mitt kontrollrum, just det-ENDA 🙂 "men man mĂ„ste ju ha 2-3 olika monitorer i en RIKTIG studio sĂ€ger nĂ„gra" pyttsan sĂ€ger jag och varför dĂ„, har man ETT par som man vet att man kan lita pĂ„ sĂ„ gör dom jobbet!

Jag vill inte ha en massa krafs pÄ mixerbordet lÀngre, B&W burkarna kommer att stÄ i bakkant pÄ mitt nya rektangulÀra 45 kvm rum, och jag kommer att sitta i en klassisk sweetspot som dock Àr vÀldigt flexibel med dessa högtalare bÄde i sid och djupled, tack mig sjÀlv för denna upptÀckt-amen!

😕

Postat
Subwoofer Àr ett överskattat innehav, och behövs inte för annat Àn 5:1 mixar.

oj oj oj...nu kommer du med rena dumheter igen...vad har du testat för subwoofers dÄ-och hur?

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat
För det första behöver JAG inte nÄgra tips

Alla kan vÀl ha nytta av lite input ibland, Florian?

Jag sjÀlv skulle aldrig jobba med annat Àn Genelec, men det Àr ju jag det... Hemmahögtalare Àr liksom inte aktuellt hÀr.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Eller ett par frÀcka beg MINIPOD i valfri fÀrg?

Min minipoddar vĂ€cker alltid uppmĂ€rksamhet 🙂 Tidigare körde jag alltid testlyssningen till vardagsrummet för att provas med minipoddarna. Nuförtiden gör jag det inte (av tekniska skĂ€l). Har ett par telefunken som jag inte Ă€nnu provat (aktiva), fĂ„r se nĂ€r jag har tid till det.

Postat (redigerat)

med krafs pĂ„ mixerbordet avser jag mina aktiva nĂ€rfĂ€ltare... 🙂

subwooferns vara eller icke vara Àr ett stÀndigt omdebatterat Àmne som jag inte gÄr in pÄ med mer Àn att:

Vill man höra vad man gör eller inte, i ett sannolikt system för den mindre studion eller den större, för den delen, sÄ lÀr man lÀgga sig till med minst en subwoofer (helst en för varje kanal)---detta har inget som helst att göra med en EBS rigg pÄ nÄgon scen i Alhambra eller Nordmaling, knasboll dÀr!

🙂

(för att ytterligare förtydliga mig-ovanstÄende gÀller i mindre system, har man ett fett och Àrligt och svindyrt fullrangesystem=no subwoofer)

Redigerat av Florian le Sage
MrPhil (oregistrerad)
Postat

BÄde Flo o Ove e ganska heltÀckande i sina resonemang, sÄ jag nöjer mig med tvÄ enkla förslag bara:

Alesis M1A mkII

aktiva monitorer med 45-20kHz +/-2dB

Monitor Audio B2

passiva hifi-högtalare som funkar vÀldigt bra som lyssning tillsammans med en sub.

nackdelen med sub enl mig Àr att det Àr en del meck med att stÀlla in förhÄllandet mellan suben o högtalarna sÄ att de tillsammans ger en jÀmn o rak Ätergivning. Men har man hittat hem dÀr, sÄ funkar det fint.

Postat
TIPS till er alla andra  : MĂ„ste ni mixa och höra den allra lĂ€gsta basen, Ă€r det INGET som slĂ„r ett par vĂ€lutrustade hörlurar av bra kvalitet, samt medföljande hörlursstĂ€rkare till. De blir dessutom mycket billigare och kostnadseffektivare. Med Beyer Dynamic/AKG och liknande kan man kan komma ner under t o m 20 HZ med rent ljud och högt ljudtryck. Det vibrerar inte de nedersta regionerna som vissa hĂ€r tycks vilja ha sina subbor till😉, men man kan kolla om reverb och annat ligger och stör och prasslar, och att basen blir rĂ€tt i mono. Och naturligtvis glömde jag att nĂ€mna, att hur rummet ser ut spelar ABSOLUT ingen roll vid en hörlurslyssning!

Du tar dig vissa friheter som jag inte tycker Ă€r riktigt rumsrena Ove, tex nĂ€r du hĂ„ller pĂ„ att löjla dig om pungkulor etc/mullerbas, det Ă€r sĂ„ lĂ„ngt ifrĂ„n mitt resonemang och mina motiv med subwoofer som man kan komma och alltsĂ„ en ren feltolkning utav dig-du kunde kanske ha lĂ€st mitt första inlĂ€gg lite mer noggrant och tillhörande tester som pĂ„ ett klart och tydligt sĂ€tt klargör att det Ă€r det DEFINIERADE och FINA lĂ„gbasljudet man fĂ„r i mitt fall, inte nĂ„got jĂ€vla rumblebumble som du tycks tro att alla subwoofers i vĂ€rlden bara kan erbjuda,synd om dig att du missat en sĂ„ fin musikupplevelse i sĂ„ fall, kom hit och blifven frĂ€lst 🙂 ungefĂ€r samma som att Ă€ta tĂ„rta utan grĂ€dde och allt...

Vad gÀller hörlurar sÄ har du Àven hÀr missat de bÀsta:

ULTRASONE 2500 annars var det rÀtt...(fast ÀndÄ inte...)

🙂

Postat
TIPS till er alla andra  : MĂ„ste ni mixa och höra den allra lĂ€gsta basen, Ă€r det INGET som slĂ„r ett par vĂ€lutrustade hörlurar av bra kvalitet, samt medföljande hörlursstĂ€rkare till. De blir dessutom mycket billigare och kostnadseffektivare. Med Beyer Dynamic/AKG och liknande kan man kan komma ner under t o m 20 HZ med rent ljud och högt ljudtryck. Det vibrerar inte de nedersta regionerna som vissa hĂ€r tycks vilja ha sina subbor till😉, men man kan kolla om reverb och annat ligger och stör och prasslar, och att basen blir rĂ€tt i mono. Och naturligtvis glömde jag att nĂ€mna, att hur rummet ser ut spelar ABSOLUT ingen roll vid en hörlurslyssning!

Du tar dig vissa friheter som jag inte tycker Ă€r riktigt rumsrena Ove, tex nĂ€r du hĂ„ller pĂ„ att löjla dig om pungkulor etc/mullerbas, det Ă€r sĂ„ lĂ„ngt ifrĂ„n mitt resonemang och mina motiv med subwoofer som man kan komma och alltsĂ„ en ren feltolkning utav dig-du kunde kanske ha lĂ€st mitt första inlĂ€gg lite mer noggrant och tillhörande tester som pĂ„ ett klart och tydligt sĂ€tt klargör att det Ă€r det DEFINIERADE och FINA lĂ„gbasljudet man fĂ„r i mitt fall, inte nĂ„got jĂ€vla rumblebumble som du tycks tro att alla subwoofers i vĂ€rlden bara kan erbjuda,synd om dig att du missat en sĂ„ fin musikupplevelse i sĂ„ fall, kom hit och blifven frĂ€lst 😳 ungefĂ€r samma som att Ă€ta tĂ„rta utan grĂ€dde och allt...

Vad gÀller hörlurar sÄ har du Àven hÀr missat de bÀsta:

ULTRASONE 2500 annars var det rÀtt...(fast ÀndÄ inte...)

đŸ˜Č

Jag har ocksÄ lite svÄrt att förstÄ resonemanget om sub. Jag har en sub till min surroundanlÀggning - och den bumlar ganska friskt - sÄ en sÄdan skulle jag inte vilja anvÀnda till annat Àn nÀr jag tittar pÄ film.

I studion har jag dÀremot en mycket vÀldefinierad och bra sub - som inte alls Àr bumlig.

Även jag har hört mĂ„nga subbar till "studiomonitorer", som lĂ„ter bumligt och som fĂ„r ljudet att lĂ„ta som just en sub med satelliter - men en bra sub ska man inte tĂ€nka pĂ„ att den finns dĂ€r, utan den ska smĂ€lta ihop och bli en helhet med sina satelliter - precis som det blir hos undertecknad - och tydligen Ă€ven hos Florian.

Ultrasone Proline2500 skriver jag ocksĂ„ under pĂ„. De Ă€r otroligt bra - liksom Ă€ven den slutna modellen som heter Proline750. 🙂

Postat

Tack för ett vettigt och sunt inlÀgg Claes, (vissa skall ju alltid förvanska det man skriver fast man Àr tydlig)!

Mr.Phil, jag var lite inne pĂ„ bl.a de högtalare du nĂ€mner (monitor audio)men övervĂ€gde och lutade till slut Ă„t B&W... 😳

Postat

Eftersom det Àr du som drar upp lurar sÄ hjÀlper jag bara till, att Ultrasone skulle blivit dissade som du sÀger Àr inget jag vet nÄgot om, jag lyssnar bara pÄ grejorna innan jag snackar, till skillnad mot dig som tar lösryckta fraser du snappat upp hÀr och dÀr utan egentlig kusnkap i Àmnet-har Àven de finaste AKG hÀr i studion men Ultrasone vinner stort!

Skulle vilja sÀga till dig Ove, som alltid vill ha sista ordet pÄ ditt mÀstrande och överglÀnsade sÀtt;

Kolla upp lite mer innan du hÀver ur dig haranger av all din kraft i fortsÀttningen, mycket kan du och har koll pÄ, men tyvÀrr sÄ överskuggas detta utav ditt behov att glÀnsa och pÄ sÄ vis kommer din egentliga potential att bli misstrodd, i alla fall utav mig!

Och lÀs framförallt inte in dina egna löjliga tolkningar hela tiden i vad andra sÀger, du vet mycket vÀl vad jag menar,varför göra sig till Ätlöje?

Jag höll sjĂ€lv pĂ„ sĂ„ dĂ€r förut till mĂ„ngas förtret eller helt enkelt bara för att vara jobbig skall jag erkĂ€nna, efter hand har jag mognat som forummedlem, Ă„tminstone till en del, dĂ€rför tror jag pĂ„ mĂ€nniskans bot och bĂ€ttring, det handlar ju om en anonym konversation hĂ€r och det Ă€r vĂ€ldigt lĂ€tt att man kommer in i en roll dĂ€r saker faller utanför sitt perspektiv, efter tex vĂ„r lilla Östgöta IRL sĂ„ inser jag Ă€nnu mer att det Ă€r viktigt med respekten för andra mĂ€nniskor,har ju iofs alltid fattat detta enkla men pĂ„ forumet etc blir det som jag sĂ€ger lite annorlunda om man inte passar sig, kom igen bara-kom med eller kom hit sĂ„ skall vi ha kul!

😳

Postat
Bor han i en kyrka (dÄ behöver han ingen reverb plugin i alla fall)
😛:rolleyes:🙂

du har ett visst mÄtt utav den humor som jag trots allt gillar med dig, trots att du nu försöker överskyla din fadÀs i förförra inlÀgget om pungvibratorbas i bilar etc, assÄ jag e ingen jÀkla blöjraggare och det vet du nog vid det hÀr laget, ogillar sjÀlv nÀr sÄdana dÀr bilar Äker runt och basbumlar-mÄste ju vara totalt skadligt för den mÀnskliga organismen om inte annat...

SjÀlvklart ska vi hjÀlpa hobbex pÄ traven, jag vet ju inte vad han har för budget osv men att mina tips i 1:a inlÀgget inte kliver över 8.000:- (förutsatt att man skaffar sina B&W begagnat sÄklart, de kostade ca 6.000:- nya,köpes idag för mellan 2-3000:- pÄ blocket etc...XTZ kostar ju 3200:- / st. pÄ fyndborsen.se) Àr ju rent fantastiskt bara det och borde sÄlunda beaktas i relation till vilket förbaskat rent och bra ljud man fÄr för dom sekinerna, mÄnga klasser högre Àn det mesta i monitorvÀg för samma pengar och smiskar det mesta jag hört i alla fall!

🙂

Postat (redigerat)

Ove, av din lista sÄ var det framförallt en punkt som jag inte kunde lÄta passera:

6. Alltid "flat" i den möjligaste mÄn. Det enda som fÀrgar ljudet Àr högtalaren, inte slutsteg, försteg och ev kablar (IOFS var det lÀngesedan förstÀrkare var en sÄdan begrÀnsning)

Att högtalarna skulle vara rakare pga att dom Àr AKTIVA Àr helt fel.

Jag har fler synpunkter angÄende din lista men har inte tid eller ork att kommentera.

Jag och mina kollegor har haft aktivt (feta/stora/dyyyyra Genelec, Adam, Dynaudio etc, etc), nu har alla gÄtt över till passivt och det lÄter bÀttre och Àr mer korrekt Àn nÄgonsin.

Med det sÀger jag givetvis inte att passivt alltid Àr bÀttre, utan att just det vi anvÀnder Àr bra.

Förresten, 20 Hz Àr inga problem att höra pÄ svaga nivÄer, det gÀller ju förstÄs att man har monitorer som klarar det.

Mvh

Omni

Redigerat av Omni
Postat (redigerat)

O tjeeena.. hĂ€r var det drag...🙂

FÄr tacka er alla för era tips, Àven om det spÄrade ur rÀtt sÄ snabbt och ni kom in pÄ Subbar o dyra monitorer för 5kkr+...Som jag nÀmde vill jag inte lÀgga mer Àn max 2500 pÄ ett par monitorer, nya eller begagnade. Detta dÄ jag varken har ett korrekt rum, eller bra inspelningsutrustning. (Ett speciellt tack till Clas & Ove)

Jag ville mest fÄ reda pÄ var flaskhalsen ligger vad gÀller linjÀritet i frekvens...

De flesta slutsteg fÀrgar minimalt och dÀrför fungerar de flesta ganska bra i sammanhanget

enl Clas sÄ Àr det högtalarna som Àr bovarna, och inte förstÀrkaren. SÄ med andra ord skulle jag i teoring kunna köra med ett par passiva högtalare med min SONY-stÀrkare som ligger o skrÀpar: SONY DE135

Sony_STR-DE135.jpg

men jag förstÄr Àven att livet blir aningen lÀttare med ett par aktiva, vilket eg Àr det jag helst vill ha... om priset Àr rÀtt.

De dÀr Behringer-lÄdorna som He3L1uM föreslog Àr HELT i rÀtt prisklass för mig.

Nu sÀger ngn hÀr sÀkert att Behringer bara Àr skit, mÄ sÄ vara, men de kan ju inte vara sÀmre Àn ett par Primax Soundstorm 120W PMPO??? eller??

e9_1_b.JPG

De dÀr högtalarna lÄter grymt bra tycker jag, mest kanske för att jag inte testat nÄgra andra..

Alesis M1A mkII har en kompis (Mutz pÄ forumet) rekomenderat, de Àr tydligen superbra för det priset (ca 3000:-), sÄ om jag inte hittar ngt bÀttre sÄ.....

Som hörlurar har jag ett par Sennheiser nÄnting (minns inte modell):

large_1.1.5.8.3-44-5.jpg

De Ă€r sĂ€kert jĂ€ttebra, men jag gillar inte att mixa i lurar. Blir lĂ€tt svettig och trött i öronen 🙂

Sorry, det var inte meningen att skapa YTTERLIGARE en "vad ska man köpa för monitor"-trÄd. Det finns ju redan 1000-tals pÄ detta forum.

OVE: kul att du uppgraderade mig frĂ„n Hobbex2004 till Hobbex4000 😳

Redigerat av hobbex2004
Postat

NÄvÀl, köp dina Behringer du-det funkar sÀkert jÀttebra för dig, jag hoppas det finns andra, mer krÀsna som kan fÄ nytta utav mina tips och för de som bor i nÀrheten sÀger jag bara-kom och lyssna, sÄ förstÄr ni varför jag tycker detta Àr vÀrt vartenda öre och inget att tveka över om man funderar pÄ att lÀgga 5-6000:- pÄ en monitorlösning man förundras över (en xtz-sub ny+2 dm 602 beg.marknaden) och fÄ grejor som i denna ljudklass skulle kostat minst det fyrdubbla!!!

Postat

hej pÄ dig hobbex2004

jag har lÀst igenom hela trÄden och om jag vore i dina klÀder skulle jag bara ha skrattat för det blev lite sorgligt detta för dig. du frÄgade ju en enkel frÄga och du sa ju ocksÄ en prislapp och sedan sÄ spÄrade det hela ut.

jag tÀnker inte kommentera nÄnting av vad de andra sÀkert kompententa mÀnniskorna pÄ sitt sÀtt har sagt utan jag tÀnker bara sÀga ett bra tips till dig. om florian le sage sÀger si, och claes sÀger sÄ och ove sÀger si sÄ.... sÄ Àr det dina öron, din smak som i slutet avgör. för den prissumman som du har satt sÄ kÀnns det som om du kan lika gÀrna köra med de dÀr vita högtalarna som du kör med nu, du lÀr inte fÄ nÄ bÀttre kvalité pÄ ljudet för det. Om nÄn större kvalité pÄ ljudet, upplevd sÄdan!, sÄ mÄste man dubbla summan först och sedan gÄ uppÄt. sjÀlv tÀnker jag vara klok nog och inte försöka vara en besserwisser och försöka vara sÄ pretantiös med att pracka pÄ dig en massa förslag pÄ olika subbar eller toppar, de som jag skulle nÀmna skulle ÀndÄ ligga ovan din satta grÀns.

mitt rÄd lyder alltsÄ: stick till en butik, lyssna och inse att för den summan sÄ kanske du inte fÄr sÄ mycket mer Àn vad du nu har.

ps. om du har en förstÀrkare sÄ utnyttja den och köp passiva, en liten inflik bara.

mvh Anders

Postat
sjÀlv tÀnker jag vara klok nog och inte försöka vara en besserwisser och försöka vara sÄ pretantiös med att pracka pÄ dig en massa förslag pÄ olika subbar eller toppar,

vafalls-du behöver inte bli dryg eller spydig mr chess, hĂ€r Ă€r det inte frĂ„gan om att pracka pĂ„ nĂ„gon nĂ„gonting, jag har ingen förtjĂ€nst eller vinst i detta pĂ„ annat sĂ€tt Ă€n att kanske nĂ„gon snappar mina tips och hĂ„ller med om klippet/kapet, nĂ„gon som Ă€r med i matchen vill sĂ€ga... đŸ˜±

Postat

flo&ove~~~~flowe~~~~flow...

fan vad du tjattrar om dittan och dattan jÀmt- och som sagt, handlar detta inte om att krÀnga nÄgon pÄ "mina" prylar, sÄ dumt att uttrycka sig pÄ det viset nÀr man vill hjÀlpa till med heta stalltips, visst han har bara 2500:- men what the f.... finns vÀl andra som hamnar i lÀget att tjacka högtalare dÄ och dÄ, jag skiter fullstÀndigt om vilka som stÄr pÄ "min eller din sida", sÄ jÀvla löjligt att ens tÀnka i dom termerna Ove...man kanske skall hÄlla kÀft i fortsÀttningen och hemlighÄlla det man sitter pÄ och vet genom mÄnga Ärs erfarenhet,Àr det ett sÄdant forum du vill ha Ove och mr.chess osv osv, fan man fÄr ju alltid skit nÀr man vill hjÀlpa till hÀrinne..dra Ät skogen-sandlÄdebarn!!!

Postat (redigerat)

Ove:

Att högtalarna skulle vara rakare pga att dom Àr passiva Àr helt fel

Omni, Àr det du eller jag som missat nÄgot ?

Varför var det dÄ, som nÄgon annan sade hÀr i trÄden, sÄdan oerhört stÄr skillnad mellan t ex Tannoys passiva och aktiva av samma modell? De aktiva lÀt sÄ klart mycket bÀttre, att det kunde höras?

Det Ă€r du som missat nĂ„got. đŸ˜Č

Du kan inte basera ett sÄdant generellt uttalande pÄ en bedömning av en enda budgetmonitor. Finns exempel pÄ den omvÀnda situationen dÀr passiva lÄter bÀttre Àn aktiva men med i stort sett samma konstruktion.

Det hela Àr mkt mer komplext Àn sÄ.

Vad vet ni om komponenterna som sitter i dessa högtalare och med vilken förstÀrkare jÀmför ni med och hur vet ni att kablaget som anvÀndes Àr lÀmpligt och hur var placeringen (frifÀlt/reflexer, hur nÀra bakvÀgg och sidovÀgg, höjd etc) och Àr lyssningsrummet akustiskt optimerad och vilket material lyssnade ni pÄ och hur vet ni att det ni lyssnade pÄ Àr ofÀrgat och dynamiskt och hur Àr detta bedömt (mÀtning, blintest) och korrigerade ni nivÄerna och var EQn urkopplad och har ni förstÄelse för frekvensomfÄng, frekvensgÄng, distorsion, fasfel, verkningsgrad, kÀnslighet, slewrate, Àr ni medvetna om hur lÀtt man föredrar ett ljud som har mer bas och ngt höjd diskant eller dip vid 2,5-4 kHz men som inte Àr korrekt etc och bla,bla,bla i all oÀndlighet...

Ett litet exempel pÄ detta Àr att dom aktiva monitorer vi testat dÀr ovanstÄende kriterier i störta mÄn efterlevs och ibland med mÀtningar sÄ har dom aktiva haft allt frÄn katastrofal till medioker frekvensgÄng. NÄgra har varit hyffsade men trots allt varje gÄng varit sÀmre Àn de passiva monitorer vi anvÀnder.

NÄgra frÄn testerna (aktivt och passivt): Genelec, Event, Adam, MillerKreisler, KrK, Mackie, Yamaha, Supreme, MÄrten Design, Fostex, Dynaudio mm

Vill gÀrna pÄpeka att det naturligtvis finns massvis med dÄliga passiva högtalare ocksÄ. VÀldigt mÄnga.

Att just dessa aktiva Tannoy lÀt subjektivt bÀttre Àn dess passiva motsvarighet sÀger nada om hir det generellt förhÄller sig.

För övrigt vill jag be om ursÀkt för OT.

Till trÄdskaparen vill jag bara rekommendera att du lÄter monitorerna kosta lite mer Àn 500 kr i alla fall...

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Postat

JAMEN VAFFAAAAAN OVE!

Om jag skriver passivt sĂ„ menar jag aktivt fattar du vĂ€l 🙂

😉

Javisst menade jag aktiva, brukar tÀnka 5 meningar framÄt och skriva snabbt.

Mitt fel.

Sorry.

Har Àndat inlÀgget nu.

Men min poÀng Àr förhoppningsvis glasklar.

Mvh

Omni

Postat (redigerat)
Varför var det dÄ, som nÄgon annan sade hÀr i trÄden, sÄdan oerhört stÄr skillnad mellan t ex Tannoys passiva och aktiva av samma modell? De aktiva lÀt sÄ klart mycket bÀttre, att det kunde höras?

omni det handlade mer om att de högtalarana inte var gjorda för att jobba med det slutsteget, och att med aktiva högtalare sÄ mÀter de hur pass bra slusteget och högtalarna jobbar ihop, vilket Àr svÄrare om man köper separat steg o högt.

edit: kolla beggat.. dÀr kan man fÄ myyycket för billigt pris!

Redigerat av IDF

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.