Jump to content
Annons

Hur EQ ni Baskagge mot el-bas?


Mutz

Recommended Posts

Jag har faktiskt inga jätteproblem med att dom krockar. Det är ju bara om det blir problem som man EQ:ar dom mot varandra. Iallfall jag.

Vad innebär att eq två saker mot varandra?

Låter som om man för dem närmare genom att förstärka de gemensamma frekvenserna, men det skulle ju bara få dem att krocka mer 😕

Att man skärmed eq i den ena för att lämna plats för den andra.

Inte att man höjer allt. Tvärtemot.

Skär man en sak runt 80hz finns det plats för den andra att låta ensam där. Kanske skall man sänka den andra någon annanstans där man släpper fram den första på samma sätt. Då låter båda utan att slåss om samma plats.

Var jag tydlig?

Tack...men förstår inte kopplingen att man eq ar dom "mot" varandra. Från att vara på varandra hamnar dom nu i var sitt område. Det borde eqas "från" varandra...men huvudsaken är att man förstår vad du gör, inte vad det kallas.

Bra förtydling

Du gillar inte min svenska helt enkelt 😆

Jag brukar säga så. Du får kalla det från. Vad jag menar med mot är att man jämför dom mot varandra. Alltså EQ:ar basen efter ( mot ) kicken osv.

Alltså inte mot som i en riktning utan mot hur det låter om den andra.

Aha...trodde det kallades så...jag vet att du kan dessa grejer (en av de mest hjälpsamma 😄 ) så jag tveka inte på ditt studiospråk.

Vill inte vara språkpolis, det finns redan tillräckligt många sådana här redan 😳

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kryckan

du skrev

E-strängen på basen har sin fundamentalfrekvens på 38Hz

men det stämmer inte..sitter här med en tabell, och vid 38.89Hz ligger ett D#1

E1 ligger däremot vid 41.20 Hz.. 😕

edit: slarvfel

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Det var bara en tanke, varför skulle det finnas möjlighet att höja frekvenser runt 60hz om det nånstans därikring är "skit samma" om det finns nåt?

Kanske för något annat objekt än just bastrumman kanske?

Själv skär jag inte bort det området på basen.

Det är klart att det finns det, men det är inte jättevanligt att det är nåt som ligger "under" bastrumman i en mix...

Basen brukar jag låta vara också.

Det är ju tur att inte finns bara ett sätt och en mall sätt att mixa ljud efter iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det är ju tur att inte finns bara ett sätt och en mall sätt att mixa ljud efter iaf.

Hear hear! 🙂

Det är tillräckligt likriktat ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen, eq´a efter öronen/stämningen på bk osv osv...

En sak som en del tycks förenkla lite väl mycket här är just den att man bara skär neråt på baskaggen-under någon viss frekvens, det finns flera frekvenser ovanför 110-120-130 hz och även runt 250 generellt, som skall bort eller dämpas av lite, annars blir det bara bummel och kaggen blir för tjock, där ligger tricket att hitta emellan basen och baskaggen, i varje ny situation...enl. min erfarenhet, klicket har man ju redan gratis om man mickat rätt men kroppen och rätta knuffen är klurigt, för den innehåller så mycket energi-därför tar det sin tid att hitta det ultimata bottensoundet!

Här gäller också att gå varsamt med kompressionen så man inte dödar trycket och dynamiken,bara jämnar ut lite.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Återigen, eq´a efter öronen/stämningen på bk osv osv...

En sak som en del tycks förenkla lite väl mycket här är just den att man bara skär neråt på baskaggen-under någon viss frekvens, det finns flera frekvenser ovanför 110-120-130 hz och även runt 250 generellt, som skall bort eller dämpas av lite, annars blir det bara bummel

Yep, överens igen .... 😉😛

Mellan 250 o 600 Hz brukar jag hitta sånt jag inte riktigt gillar o dra ner en bit.

Beror ju som sagts på hur källan låter. Och vad man vill uppnå. Men det brukar bli mer 'suck' om man tar bort en del 'bonk'.

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen, eq´a efter öronen/stämningen på bk osv osv...

En sak som en del tycks förenkla lite väl mycket här är just den att man bara skär neråt på baskaggen-under någon viss frekvens, det finns flera frekvenser ovanför 110-120-130 hz och även runt  250 generellt, som skall bort eller dämpas av lite, annars blir det bara bummel

Yep, överens igen .... 😉😛

Mellan 250 o 600 Hz brukar jag hitta sånt jag inte riktigt gillar o dra ner en bit.

Beror ju som sagts på hur källan låter. Och vad man vill uppnå. Men det brukar bli mer 'suck' om man tar bort en del 'bonk'.

Så brukar ofta min EQ se ut också.. Men jag brukar då också ge en knuff i botten för att få det lite fetare. Eftersom jag ofta håller på med metal vill jag också ha ett markant "klickande". Med en liten knuff någonstans mellan 6-8000hz brukar man kunna hitta klickat. Då ställer jag en EQ med ett högt Q-värde.

Men mycket intressant att höra hur alla brukar göra. Sedna är det självklart olika från gång till gång och även vad för prylar som spelas på och vad för musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är ju bara att undvika att boosta samma frekvenser ...

ligger basen o pumpar i 50hz så behöver ni ju inte boosta kaggen där.. skär gärna lite där i stället i kaggen och höj lägre eller lite högre upp i basregistret...

var ett jävla problem för mig det där med i början, tills jag lärde mig mixa av en kille.. nu låter det bra i alla steres istället för den subbmacka som var innan..

glöm inte att skära bort subb oxå ... musik är inte meningen att det ska låta bra i bioanläggningar ...

Link to comment
Dela på andra sajter

toiletbrush deluxe (oregistrerad)
Man kan ju också göra en "..And Justice For All" så behöver man inte bekymra sig om basgitarren.

haha 😳

stackars Jason

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen, eq´a efter öronen/stämningen på bk osv osv...

En sak som en del tycks förenkla lite väl mycket här är just den att man bara skär neråt på baskaggen-under någon viss frekvens, det finns flera frekvenser ovanför 110-120-130 hz och även runt 250 generellt, som skall bort eller dämpas av lite, annars blir det bara bummel och kaggen blir för tjock, där ligger tricket att hitta emellan basen och baskaggen, i varje ny situation...enl. min erfarenhet, klicket har man ju redan gratis om man mickat rätt men kroppen och rätta knuffen är klurigt, för den innehåller så mycket energi-därför tar det sin tid att hitta det ultimata bottensoundet!

Här gäller också att gå varsamt med kompressionen så man inte dödar trycket och dynamiken,bara jämnar ut lite.

😳

Hear hear!

helt riktigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

kryckan

du skrev

E-strängen på basen har sin fundamentalfrekvens på 38Hz

men det stämmer inte..sitter här med en tabell, och vid 38.89Hz ligger ett D#1

E1 ligger däremot vid 41.20 Hz.. 🙂

edit: slarvfel

Skyller allt på Sven Bornemark på vstforum!!! Jag visste att det låg där nere, men han skrev flera gånger att 38 var frekvensen för E-strängen (tror jag 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...