Jump to content
Annons

a place for all of us


stajo

Recommended Posts

• LÅTNAMN: A place for all of us

• ARTIST/GRUPP: stendotter/stajo

• GENRE: Ballad

• LÅTLÄNGD: 3.41

• KOMPOSITÖR: stajo

• PRODUCENT: stajo

• VÄLDIGT MYCKET MEDVERKANDE: stensdotter

• INSPELNINGSÅR: 2006

• FORMAT:mp3

• STORLEK: 5.2 mb

• STATUS: Färdig, fast justeringar kommer göras utifrån vad ni tycker…

Jag la ut denna i våras med mig själv som sångare. Nu har jag tvingat stensdotter att sjunga in den. Hon har verkligen lagt sin egen touch på den och lyft den till en annan dimension, det tycker i alla fall jag, vad tycker ni? Jag har även ändrat lite i pianospel och lite nytt stråk etc…

Här är en länk till den gamla : https://www.studio.se/index.php?showtopic...e+for+all+of+us

Om ni är stressade så ta chansen och luta er tillbaka och bara koppla av 😳.

Nu litar jag på att få lite mix-tips för man vill ju inte förstöra en sådan stämma.

EDIT:

ok en länk som bara ligger uppe dagtid 😄 Gamla versionenhttp://213.88.180.106/musik/forum/a%20plac...ter%20stajo.mp3

Nya versionen

http://213.88.180.106/musik/forum/a%20plac...ajo%20-%203.mp3

a_place_for_all_of_us___stensdotter_stajo___3.mp3

Redigerat av stajo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tycker detta är skit!

Varför? Länken funkar ju inte!!! Så jag tycker att länken är skit, men att det som sägs finnes bakom länken är jätteintressant.

FIXA LÄNKEN

tjena, kul att du vill lyssna... ta spara som och döp filen till något med .mp3 på slutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart! Finstämt arr och väldig känsla i sången. Kompositionen är ju hur bra som helst men det visste du redan. Se över mixen. Pianot är för starkt under stora delar av verserna. Kanske vila i enbart ackordkomp här och ha arpeggion mer som mellanspel? Tycker låten får ett lyft för varje gång och nu får jag vibbar av Sarah McLachlan. Stensdotter har gjort ett toppenjobb och körerna sitter som berget. 😄😳

Link to comment
Dela på andra sajter

(Varför fingerar inte länken som det är tänkt?? Är det bara hos mig det är probs.?)

Bra arr, bra låt, bra sång, bra text.

Tycker inte att du skall fortsätta att mixa detta, om det inte är väldigt viktigt för dig personligen att du gör detta... skicka iväg låten till någon som kan få det hela att glänsa lika mycket som låten och sången har potential att göra!

Vet inte om någon annan än jag själv förstod vad jag menade, men gör en ny låt i stället för att hålla på med mix av denna!

Om du/ni kan få fram fler låtar med samma kvaliteter så är det helt klart det nig skall göra och inte mixa!

Bra låt, jäkligt bra sång.

En förklaring till att mitt inlägg är flummigt kan säkert vara att jag fick hjärnskakning efter en vådlig vurpa på min MTB ute i skogen. Blåslagen och deppig m.a.o.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra sång! Personligen tycker jag att den är lite för mycket "in your face" men bara lite.. Låten har jag hört förut och den är ju klockren, så det är bara att köra på med fler hits! 😳 Visst har du fixat med pianot sen sist, låter fint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt!

Men sången tycker jag är lite väl in my face.. den borde ner lite grann. Gillade heller inte sångljudet riktigt.

Och vad var det för ett slut egentligen? :rolleyes:

Fin och bra låt... men det är lite kvar att göra. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Light Head

Nix det verkar vara problem med länkar för de flesta, vet inte om det är tänkt att det skall fixas? Har lagt en mapp på skrivbordet som jag laddar ner till är lätt att komma åt...

Nä mixning har jag inte riktigt kunskap för eller tålamod. Tänker mecka lite till i alla fall kanske lär man sig något vet dock inte hur långt jag kommer. Hoppas jag får många tips här i tråden.

Kul att det gillas 😆 . Gillar verkligen det uttrycket som stensdotter fått fram i rösten. Precis vad jag var ute efter.

Jo här skrivs det låtar... Krya på dig!

equality

Hej, det värmer 🙂. Jo jag får ta en titt på pianot igen men jag ger nog bara mig in på nivåer, kanske känns det inte så dominant om det sänks lite, fast jag förstår och håller till viss del med din synpunkt där. He he har ju precis gjort om 😆😆 . Vem är hon 😄 , skall kolla in. Det är roligt att höra låten med riktigt bra sång...

Dingbats

Tack. Jo det håller jag verkligen med om, det är en grej som jag kommer sänka lite. Och kanske ytterst lite på andra ställen.

Richie76

Kanske lite, lite av vad jag fick höra av stensdotter att jag skulle få höra 🙂 . Tanken är att den skall vara väldigt nära, men kanske blir den lite för nära och kommer utanför musiken liksom. Jag vill få fram känslan att hon (alltså inte hon 😆 ) ligger där på morgonen och viskar i mitt öra... Tack för kommentarerna.

osiris

Hej och tack. Fick någon preset inställning från lonewind. Har ju inga avancerade reverb, tycker dock att det är bättre än vad jag brukar få fram. Kanske skall testa med ambience också. Ok,ok lite abrupt slut va, fast man vet aldrig när det tar slut ibland förr än man anar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Riktigt jävla super skitbra Stajo och stensdotter, måste ta ner det till musikdatorn och lyssna på riktigt har lite synpunkter men måste höra i bättre lyssning. En omedelbar snabbanalys 🙂 : Det här så bra att man (dvs. jag) kommer att vara ganska petig så håll i hatten 🙂 . Det känns som för mycket lir på pianot, skulle vilja ha bort lite nötter för att få mer luft i spelet och göra plats för det som händer där bakom. Typ spela rytmiskt sett på sången, svara, bjud in och bara ackord ibland. Bakomtracket med flöjtar och stråkar har oxå så här vid första lyssningen lite många toner ibland och kanske nån här och där som i mitt tycke borde bytas. Riktigt bra låt Stajo och riktigt bra sjunget stensdotter och det bådar gott till slutmixen. Resten får du på telefon när jag har lyssnat på riktigt, ringer så fort det blir läge. Skitbra en njutning kort sagt.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt jävla super skitbra Stajo och stensdotter, måste ta ner det till musikdatorn och lyssna på riktigt har lite synpunkter men måste höra i bättre lyssning. En omedelbar snabbanalys 😄 : Det här så bra att man (dvs. jag) kommer att vara ganska petig så håll i hatten 😎 . Det känns som för mycket lir på pianot, skulle vilja ha bort lite nötter för att få mer luft i spelet och göra plats för det som händer där bakom. Typ spela rytmiskt sett på sången, svara, bjud in och bara ackord ibland. Bakomtracket med flöjtar och stråkar har oxå så här vid första lyssningen lite många toner ibland och kanske nån här och där som i mitt tycke borde bytas. Riktigt bra låt Stajo och riktigt bra sjunget stensdotter och det bådar gott till slutmixen. Resten får du på telefon när jag har lyssnat på riktigt, ringer så fort det blir läge. Skitbra en njutning kort sagt.

Göran

Härligt att höra Göran! Jo det här med pianot, det är lite vad equality sa också. Spelar nog lite för mycket, i alla fall i verserna. En gammal skada jag har 😲.

Får väl öppna upp pianofilen igen, två är en för mycket eller hm ja i alla fall i detta sammanhanget :rolleyes: .

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin känslig låt.

Sången och de övriga instrumenten känns inte höra samman. Sången väldigt nära och de övriga mer eller mindre ganska avlägset. Möjligen har det inte bara med reverb att göra utan kanske även att t.ex. stråkarna låter lite mufflade, lite dova.

Jag skulle hellre höra lite mer kammarkänsla (eller kanske klubbkänsla) med lite mer närmickat och tydligare piano och stråkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan..

jag instämmer i hyllnings kören ovan..och gratulerar till en väldans bra låt!!

jag hoppar direkt på synpunkter istället..

stråkarna låter inget vidare..men jag vet att det är ett helvete att få till i en sequencer..

tycker ni borde efterlysa riktiga stråkar under samarbeten!

det skulle ge låten den typen av värme jag saknar!!

och jag vet ju inte vad du använder för piano..om det är akoustik piano..

så skulle jag rekomendera det pianot som är längst ner..dvs det som ser ut som ett gammalt skolsals piano..det låter mycket mer levande en alla dessa konsert flyglar. mer åt M.Hederos M.Hellberg hållet..(om det säger någonting?)

men som sagt väldigt snyggt,det håller ändå..

och toppen att sången inte är reverbad,så att det hörs åtminstone.

mycket mer nära så här!!

och på tal om sången..

jag var stensdotters fan förr..och jag är det inte mindre nu..

dvs inget att tillägga om sången!!

brymt jobbat!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DåligtGehör

Precis, det är egentligen den känslan jag är ute efter men inte kommit särledes nära 🙂. Skall testa att byta ut pianoljudet, det jag kör nu har med sig massa effekt automagiskt... Tack för kommentaren.

Larsson

Kul att höra 🙂!

Skall leta efter ett sådant pianoljud som du beskriver.

Nä stråkarna hehe har fått en och annan kommentar från stensdotter...

Är själv ett stort fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena stajo.

Det låter grymt det här! Otroligt känslosamt sjunget.Klagar inte på nåt.

Bara hyllningar.

Mvh

Micael

Tackar mike!

Undrade just vart du tagit vägen, skickat dig ett pm.

Är det så här du ser ut..🙂, kanske skulle ta tag i min avatar nu när man passerat 500.

Link to comment
Dela på andra sajter

PEZZZON

aja stensdotter är en klippa hon också... när blir släppet då, nyfiken ju? 😉

equality

Ja jag vet många har problem jag med men det funkar om man tar spara som och byter filändelse till .mp3 , fidden har startat en tråd om det i "om sajten", hoppas de har någon lösning på det snart.

De andra länkarna ligger bara uppe mellan 18 - 22.15, hehe för det är då jag försöker krypa till kojs 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

What can I say.

TACK allihop för att ni ORKAR och VILL spara filen och lyssna. Jag hoppas verkligen att Olsberg och gänget gör något åt streamingproblemet med filerna. Jag har PM:at direkt till Mr O himself, men inget svar. Tycker det är väldigt märkligt faktisk. Det finns åtminstone tre pågående trådar om problemet i "Om sajten", men ingen info där heller.

Allright.

Jag är grymt glad över att ni gillar min sång och röst. Lite läskigt att få lovord så brett, jag bara väntar på att ni ska hänga mig nästa gång (vilket är mycket möjligt *skrattar* för nu håller jag på med två låtar som verkligen är utmaningar).

Kram på er och ha en underbar tisdag wherever you are!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag vet många har problem jag med men det funkar om man tar spara som och byter filändelse till .mp3 , fidden har startat en tråd om det i "om sajten", hoppas de har någon lösning på det snart.

De andra länkarna ligger bara uppe mellan 18 - 22.15, hehe för det är då jag försöker krypa till kojs 🙂

Jo jag vet men har du den nya versionen på studios server också? Du ska det funka här även efter 22.15.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag vet många har problem jag med men det funkar om man tar spara som och byter filändelse till .mp3 , fidden har startat en tråd om det i "om sajten", hoppas de har någon lösning på det snart.

De andra länkarna ligger bara uppe mellan 18 - 22.15, hehe för det är då jag försöker krypa till kojs 🙂

Jo jag vet men har du den nya versionen på studios server också? Du ska det funka här även efter 22.15.

Equality, länken som ligger längst ner är den senaste mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wernborg

Ok man kanske skulle ha något soft outro då hm... vi får se 😉.

Jo vid 3.15 låter det kanske lite klippt. Frågan är hur mycket man orkar pilla.

Tack för kommentarerna och kul att det gillas.

PEZZZON

Haha det gott 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Röst och piano funkar mycket bra nu. Rösten väldigt nära, pianot lite längre bak lite grann "i bakgrunden".

Jag gillar att lyssna på låten där det mest är bara röst och piano. När de övriga instrumenten - stråkar och flöjter - kommer med i bilden och får mer att säga till om tycker jag låten (eller arret) tappar klarhet och blir mer svårlyssnad. Funderar på varför: Tycker fortfarande stråkarna inte passar in i ljudbilden. De låter för mycket synt om dem. Jag vet inte riktigt om det beror på att jag inte gillar stråkljudet och därför tycker att de är med för mycket eller om låten skulle tjäna på lite mindre insatser och att stråkarna tonades ner lite överlag. Jag tycker de skymmer sången. (Antagligen behöver man väl ha top of the line stråkbibliotek för att få det något så när naturligt).

Som lyssnare tycker jag alltså inte det är tillräckligt roligt att höra på låten pga av stråkarna och framför allt deras ljud.

Som låtsad demo-mottagare/bedömare så har jag lite svårt att avgöra låtens kvalite med nuvarande arr pga av ovan nämnda saker. Eller rättare sagt jag tycker nog att låten har kvalite, piano och sång då, men svårt att avgöra hur väl de övriga arret egentligen funkar. Gud vad pratigt 😱

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Röst och piano funkar mycket bra nu. Rösten väldigt nära, pianot lite längre bak lite grann "i bakgrunden".

Jag gillar att lyssna på låten där det mest är bara röst och piano. När de övriga instrumenten - stråkar och flöjter - kommer med i bilden och får mer att säga till om tycker jag låten (eller arret) tappar klarhet och blir mer svårlyssnad. Funderar på varför: Tycker fortfarande stråkarna inte passar in i ljudbilden. De låter för mycket synt om dem. Jag vet inte riktigt om det beror på att jag inte gillar stråkljudet och därför tycker att de är med för mycket eller om låten skulle tjäna på lite mindre insatser och att stråkarna tonades ner lite överlag. Jag tycker de skymmer sången. (Antagligen behöver man väl ha top of the line stråkbibliotek för att få det något så när naturligt).

Som lyssnare tycker jag alltså inte det är tillräckligt roligt att höra på låten pga av stråkarna och framför allt deras ljud.

Som låtsad demo-mottagare/bedömare så har jag lite svårt att avgöra låtens kvalite med nuvarande arr pga av ovan nämnda saker. Eller rättare sagt jag tycker nog att låten har kvalite, piano och sång då, men svårt att avgöra hur väl de övriga arret egentligen funkar. Gud vad pratigt 😎

Inte så pratigt snarare ett resonerande och analyserande och sådant är ju aldrig fel 😎

Arret gjordes ju ursprungligen anpassat för min egen röst som är mycket tunnare och svagare än stensdotter (alltså sångmässigt hehe). Då kanske det krävdes mer för att fylla ut så att säga. Även om jag gjort om lite nu har jag ju använt samma stomme. Så det kan ju vara så att hennes röst bär upp låten bättre själv och det övriga nu då mer krockar med rösten och tävlar om utrymmet. Det blir kanske lite plottrigt. Egentligen kanske det krävs ett helt nytt grepp... om man nu orkar 😉 . Det jag tänker kolla över är slutet samt titta lite på vissa flöjtpartier och kanske ljudet på flöjten som känns lite tunt.

Tack för analysen

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar den senaste mixen bättre. Mer närvaro i rösten, bättre balans mellan piano, orkester och sång, annat reverb på rösten också? Bra jobbat!

Tack!

Jo på något sätt blev det varmare. Tycker också det låter som reverbet är annorlunda även att jag ju vet att det är samma 😉 . Där ser man hur saker och ting påverkar varandra. Ingick ganska mycket reverb i det gamla pianoljudets standard preset så det påverkade nog rätt mycket. Nu är det väl bara ett slut kvar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...