Jump to content
Annons

Midi gitarr?


Sjodahl

Recommended Posts

Tjao alla! Jag å brorsan har gjort en gitarr slinga, och vi undrar hur jag spelar in det som midi i datorn? Ska man ha en speciell gitarr? Eller räcker det bara med en midisladd? Vi kör med en vanlig elgitarr,.. 😛 Hehe

Tacksam för svar!

Peace out!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Det finns väl flere alternativ. Midigitarr, eller så en retrofit-kit till elgitarren, en typs picth-to-midi grej.Inga personliga erfarenheter, så du får ta till google med dina sökord tror jag. Inte det helt vanligaste med midigitarr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en Casio (Squier med casio midi-interfiace) midi-gitarr en gång. Det var riktigt svårt att få det att fungera bra. Man fick lägga bort allt gitarrisktiskt och spela mycket nogrannt och försiktigt. Bäst gick det att spela "single-string".

Det är inget jag skulle vilja ta upp igen om det inte har förbättrats rejält sedan den tiden - tidigt 90-tal. Det fanns i och för sig andra system för dyra för mig redan då, men jag tror inte de finns kvar nu. Men det är möjligt att det förbättrats. Skall själv kolla in Axons Gitarr-till-MIDI-system någon gång. Det finns t.ex. på Jam.

---

Såg att Jam skall ha demo på Axon 24-26 okt Gbg,malmö, stockh

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har din slinga som wav, så finns det programvara som kan omvandla till midi i efterhand. Kommer dock inte ihåg exakt, men har för mig att jag använde nåt som hette i stil med wave to midi för några år sedan.

Lycka till.

Guitarsynth har jag för mig att progget som påstås kunna omvandla audio till midi heter, men jag har inte fått det att fungera så bra. Å andra sidan finns det en jävla massa parametrar man kan pilla på, så med lite tålamod går det nog...

Bättre att köpa till en MIDI-pickup typ Roland GK-2A

De kostar runt 2000:-, vilket jag tycker är lite väl dyrt för en sådan pryl, dock myckt billigare än en midi-gitarr iaf.

Nån som provat en sån o vet om de är bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre att köpa till en MIDI-pickup typ Roland GK-2A

De kostar runt 2000:-, vilket jag tycker är lite väl dyrt för en sådan pryl, dock myckt billigare än en midi-gitarr iaf.

Nån som provat en sån o vet om de är bra?

Det räcker dock inte med bara en GK-pickup du behöver även en omvandlare t. ex. den här: GI-20 alternativt en GR-20 eller GR-33 om man även vill ha inbyggda ljud.

Redigerat av Straka
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har din slinga som wav, så finns det programvara som kan omvandla till midi i efterhand. Kommer dock inte ihåg exakt, men har för mig att jag använde nåt som hette i stil med wave to midi för några år sedan.

Lycka till.

Guitarsynth har jag för mig att progget som påstås kunna omvandla audio till midi heter, men jag har inte fått det att fungera så bra. Å andra sidan finns det en jävla massa parametrar man kan pilla på, så med lite tålamod går det nog...

Bättre att köpa till en MIDI-pickup typ Roland GK-2A

De kostar runt 2000:-, vilket jag tycker är lite väl dyrt för en sådan pryl, dock myckt billigare än en midi-gitarr iaf.

Nån som provat en sån o vet om de är bra?

Vill man ha ett fungerande system som ger midi ut från gitarren får man nog vara beredd att betala en hel del mer än 2000.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aj, låter väldigt jobbigt det här + dyrt.. Får la skriva in tonerna i stället å fösöka få det så levande som möjligt 🙂 Tack för alla svaren 🙂

Hade Gott Alla!

Peace

Eller varför inte spela in det med ett midiklaviatur

Jaao, får blir så 🙂 Hehe

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...