Jump to content
Annons

Pro-tools-rävar se hit.


Cliff

Recommended Posts

Jag blir inte klok på det. Jag har inga grundläggande förkunskaper i inspelninngsteknik utan försöker läsa och prova mig fram.

Men någonting som jag känner att jag inte överhuvudtaget har koll på är hur man ställer reverbet i Pro tools. Jag har PTLE version 6.9.2 och använder Digidesigns reverb, det som ingår.

Jag kan ju självklart höra hur ljudet förändras, och jag tror mig ha ett hum om den grundläggande principen kring reverb. Men jag tycker Digidesigns reverb känns oerhört omständigt plus det att det inte finns några presets man kan ha som utgångsläge.

Skulle någon vänlig själ vilja delge sig av kanske en skärmdump, eller några presets med olika karraktär som ni själva har rattat fram skulle jag vara evigt tacksam. Bara någonting som man kan laborera utefter hade varit underbart.

Tusen tack på förhand.

/Cliff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Halloj,

Är det D-Verb du pratar om?

Du har ju ett gäng presets i det. Hall, church. plate osv. Knapparna bredvid "Algorithm". Sen har du ju t.o.m presets på storlekarna. Och sedan ytterligare reglage för predelay, decay osv.

Det låter ju inte så kul D-verb, med det finns möjligheter med det iaf.

😏

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

En och annan erkänd, tom Andy Sneap om jag inte missminner mig, använder D-verb. Snacket menar att det smälter in väldigt bra.

Presets är ju just presets och du kommer ju få fippla runt lika mycket med de presets du eventuellt får här som de du redan har i pro tools. Tänk bara att less is more även när det gäller reverb.

Vill man ha hjälp med något så specifikt som det du vill så bör rubriken antyda så bra som möjligt vad det handlar om, detta av två anledningar.

1)De som inte har nåt att tillföra/inte är intresserade kan direkt skippa tråden.

2)De som har bra idéer kan direkt se om de kan tillföra något, vilket ger frågeställaren bättre svar.

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir inte klok på det. Jag har inga grundläggande förkunskaper i inspelninngsteknik utan försöker läsa och prova mig fram.

Men någonting som jag känner att jag inte överhuvudtaget har koll på är hur man ställer reverbet i Pro tools. Jag har PTLE version 6.9.2 och använder Digidesigns reverb, det som ingår.

Jag kan ju självklart höra hur ljudet förändras, och jag tror mig ha ett hum om den grundläggande principen kring reverb. Men jag tycker Digidesigns reverb känns oerhört omständigt plus det att det inte finns några presets man kan ha som utgångsläge.

Skulle någon vänlig själ vilja delge sig av kanske en skärmdump, eller några presets med olika karraktär som ni själva har rattat fram skulle jag vara evigt tacksam. Bara någonting som man kan laborera utefter hade varit underbart.

Tusen tack på förhand.

/Cliff.

kort fråga,lägger du reverbet direkt på kanalen eller "bussar" du signalen till en "aux" regel (med reverb) ? Kan tänka mig att vissa preset's är gjorde för det ena eller andra sättet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...