Jump to content
Annons

Soundcraft FX16


Johan L

Recommended Posts

Tja!

La in frågan under insplening, men provar här också... 😆

Har precis köpt ett Soundcraft FX16 mixerbord och ska spela in flera kanaler samtidigt till ett hercules 16/12 kort (10 lineingångar) och en bärbar dator.

Hur kopplar jag enklast för att kunna spela in ex trummor och sedan kunna mixa dem med bordet i efterhand?

Tacksam för svar.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilket program spelar du in med?

Jag skulle i ditt läge inte kört ut spåren till bordet igen och mixat där. Utan mixa i datorn i stället, blir nog bättre resultat. Dels för att spåren slipper en extra omgång genom AD/DA omvandlarna, och dels för att soundcraftbordet kanske inte tillför något possitivt till ljudet.

Hade det vart ett lite dyrare (bättre) bord så är det en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
dels för att soundcraftbordet

dels för att Herculesens AD/DA inte medför nånting bra i ljudet.

För att kunna mixa i bordet bör du alltså koppla ut alla audiospår från Cubase till bordet (på separate line-in alltså), och sen ta in mastersignalen (eller nån färdigmixad buss-out) tillbaka till Cubase med en audio-in.

Detta kan ju vara OK om du har mängder dyra outboardprocessorer. Men lättast med dina dyra outboardprocessorer är att koppla in dom i Herculesen, och mixa i Cubase.

Och lättast och mest flexibelt är ju att koppla Herculesen och bordet in i patchbayar, annars får du dra kablar så in i helvete hela tiden.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jo, så långt är jag med, men sen när jag spelar upp det som jag spelat in så måste väll ljudet tillbaks till bordet igen för att kunna mixas?

Nej, mixa i Cubase istället.

Tänk när du har fler än 16 kanaler, då räcker inte din mixer till längre.

Skicka ut main-ljudet från ljudkortet till tape return på bordet för lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder Cubase SX. Om jag skulle vilja mixa med bordet ändå, hur skulle jag bäst gå tillväga?

Förstår hur du tänker... Använder själv ett mixerbord (Alesis Studio 32) att mixa med. Det är ett inline bord så jag brukar ordna till subgrupper i Cubase som jag mixar vidare i mixern med mina gamala rack. Bordet klassar väl inte egenligen in i klassen av mixerbord som anses tillföra ljudet något "positivt" men enligt mig ger det mer känsla att mixa på detta sätt. 😉

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Funderar på att byta bord till ett med firewire anslutning istället, typ Phonic Helix Board 24 FW.

Någon som vet någon skillnad på ex micpreamparna eller ànnat?

Någon som har det?

/Johan

Ska du mixa med analoga effekter eller? Annars är ett mixerbord bara i vägen. Speciellt om man håller sig till de lägre prisklasserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...