Jump to content
Annons

Val av ljudkort


blackboard

Recommended Posts

Håller på att bygga ihop en studio hemma och har tänkt att använda Cubase för att spela in komplett med två skärmar för att underlätta arbetet. Nu har jag kommit till valet av ljudkort och jag har fått tips på ett av märket "PreSonus" modell "Firepod", kostar ca 5995:-, förhoppningsvis kan jag få det en del billigare. Kortet har 8 Mikingångar med Trim-kontroll, 8 analoga lineiongångar, 2 instrumentingångar (valbart), 8 analoga linje-utgångar, S/PDIF in/ut, Midi in/ut med mera. vet inte om det är lite overkill att köpa ett kort med så många in/utgångar, har inte tänkt att använda analogt mixerbord utan mixa allt i datorn (i alla fall tills vidare), däremot gillar jag grejen att ha alla instrument och mickar inkopplade samtidigt och slippa switcha mellan de på ingångarna. Har för tillfället en gitarr, en bas, en mic och ska köpa en midikeyboard.

Någon som har något att tycka till om detta alternativ eller har något annat tips till mig? Vore mycket tacksam!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade först tänkt säga att det vore bättre att skaffa en patchbay eller dylikt. Men sen kom jag att tänka på att en firepod går att få för under 5000kr här. Så det känns som man lika gärna kan slå till på en sådan istället.

Ett utmärkt ljudkort för pengarna. Tycker faktiskt det är värt mer än så.

Och du får ju dessutom tillräckligt med ingångar för att spela in ett trumset om du så vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den borde räcka gott åt dig. Koppla mikrofonen på ingång 1 (mik), och elbasen in på ingång 2 (instrument).

Sen mickar du upp gitarrstärkaren med mikrofonen alternativt kopplar den via DI box till line in 3.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Här finns lite andra åsikter om FW410:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=33937

https://www.studio.se/index.php?showtopic=33548

F.ö blev det inget FW410 för mig, jag beställde en E-MU 0404 istället.

EDIT: Lite sent, ja... Men hellre för mycket info än för lite! Typ... kanske ibland. Äh.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...