Jump to content
Annons

Antal samples man kan låta klippa i följd?


Dingbats

Recommended Posts

Håller på och mastrar min skiva nu. Jag undrar, hur många samplingar (om det är det svenska ordet man kan använda för samples) kan man låta gå över 0 db i följd och ändå vara säker på att ingen hör att det klipper? Jag kör i 44100 i sample rate.

Om jag bara låter två tre fyra stycken klippa kan jag inte höra nånting i varken mina monitorer eller lurarna, men jag tänkte att jag kan ju inte vara säker på att det är så i alla system.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan inte vara helt säker förrän du har exakt 0st samplingar som klipper.

Andras lyssningsanläggningar kan ge bättre transientsvar än din egen - så att de lättare hör sådana fel. Digital dist är som bekant väldigt aggressiv, så det hörs väldigt tydligt när det går för långt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck!!!

När ska denna strävan att låta högre än alla andra ta slut?

Mycket snart är min förhoppning.

Jag är helt på din linje. Jag vill absolut inte sönderkomprimera min musik så den låter skit, det orkar man ju inte lyssna på. Det är bara det att jag är inte så bra på mastring, och som det är nu ligger volymen alldeles för lågt, så lågt att man på många cd-spelare inte skulle få nån ordentlig volym ens på max. Jag strävar efter en lagom volymnivå, och hittills ligger jag rätt så långt under den...

Men nu ska vi inte diskutera den saken, så låt oss återgå till min fråga: Hur många samples kan man låta klippa och ändå vara säker på att det inte hörs?

EDIT:

Du ska inte gå över 0 db överhuvudtaget. Du bör ligga på max -0.3db.

Jo det är ju sant... men om jag skulle låta det ligga på max -0.3 db okomprimerat skulle jag inte kunna lyssna på skivan i min cd-spelare på lagom volym ens om jag drar upp den på max.

Alltså, missförstå mig inte, jag är absolut inte ute efter att låta högre än alla andra. Jag är emot att man komprimerar sönder musik och låter den klippa så det låter illa lika mycket som ni, jag bara undrar hur högt man kan lägga sig och ändå vara säker på att det låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte vara helt säker förrän du har exakt 0st samplingar som klipper.

Andras lyssningsanläggningar kan ge bättre transientsvar än din egen - så att de lättare hör sådana fel. Digital dist är som bekant väldigt aggressiv, så det hörs väldigt tydligt när det går för långt...

Tack för ett hjälpsamt svar. 🙂

Ok, det är så... Men om det bara klipper nån enstaka sampling borde väl det vara för kort tid för att man ska kunna höra det eller? En sampling är ju bara 1/44100-del av en sekund...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte vara helt säker förrän du har exakt 0st samplingar som klipper.

Andras lyssningsanläggningar kan ge bättre transientsvar än din egen - så att de lättare hör sådana fel. Digital dist är som bekant väldigt aggressiv, så det hörs väldigt tydligt när det går för långt...

Tack för ett hjälpsamt svar. 🙂

Ok, det är så... Men om det bara klipper nån enstaka sampling borde väl det vara för kort tid för att man ska kunna höra det eller? En sampling är ju bara 1/44100-del av en sekund...

Ok - på en sampling går det inte att höra om det klipper eller inte. Du måste ju ha någon referens att utgå ifrån för att kunna höra om det blir någon förändring eller inte. Risken finns nog att det kan börja märkas redan när man har två i följd - om man har en svinbra anläggning och kinkiga öron... 🙂

Ligger samplingarna närmast före eller efter på precis 0dB, så finns nog också risken att det kan höras att något är fel - eftersom det ju inte blir någon förändring när den ensamma samplingen går över 0dB...

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Jo det är ju sant... men om jag skulle låta det ligga på max -0.3 db okomprimerat skulle jag inte kunna lyssna på skivan i min cd-spelare på lagom volym ens om jag drar upp den på max.

Komprimera fritt fram! Men jag lovar, du hör ingen skillnad om du lägger din sista limiter på 0 eller -0.3!!

Musik mellan -12RMS och -8RMS går ännu att lyssna på, -14RMS är ganska chillad musik med mycket dynamik. Allt över -( börjar låta platt och tråkigt. Oberoende av digital dist. Uppnår du inte t.ex -10RMS utan att det blir distortion så är felet hos dig 🙂

Lycka till, det blir nog bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska inte gå över 0 db överhuvudtaget. Du bör ligga på max -0.3db.

Jo det är ju sant... men om jag skulle låta det ligga på max -0.3 db okomprimerat skulle jag inte kunna lyssna på skivan i min cd-spelare på lagom volym ens om jag drar upp den på max.

Alltså, missförstå mig inte, jag är absolut inte ute efter att låta högre än alla andra. Jag är emot att man komprimerar sönder musik och låter den klippa så det låter illa lika mycket som ni, jag bara undrar hur högt man kan lägga sig och ändå vara säker på att det låter bra.

Det finns INGA cd-skivor som ligger över 0db och antagligen inte många över -0.3db heller. Du får komprimera för att få upp nivån.

Redigerat av Timegroove
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ok - på en sampling går det inte att höra om det klipper eller inte. Du måste ju ha någon referens att utgå ifrån för att kunna höra om det blir någon förändring eller inte. Risken finns nog att det kan börja märkas redan när man har två i följd - om man har en svinbra anläggning och kinkiga öron... 🙂

Ligger samplingarna närmast före eller efter på precis 0dB, så finns nog också risken att det kan höras att något är fel - eftersom det ju inte blir någon förändring när den ensamma samplingen går över 0dB...

Oj då... Men detta trots att två samplingar bara utgör 1/22050-dels sekund och alltså inte borde kunna höras? Eller har jag missuppfattat nånting?

Musik mellan -12RMS och -8RMS går ännu att lyssna på, -14RMS är ganska chillad musik med mycket dynamik. Allt över -( börjar låta platt och tråkigt. Oberoende av digital dist. Uppnår du inte t.ex -10RMS utan att det blir distortion så är felet hos dig

Jag ligger runt -15RMS... och då låter jag det klippa nån enstaka gång på varje låt och tyvärr rätt så mycket på en av de tyngsta låtarna, även om jag inte kan höra nånting med min anläggning. Så uppenbarligen ligger felet hos mig men jag vetefan hur mycket jag orkar bli bättre på mastringen nu... jag vill ju vidare till nästa projekt. 🙂

Det finns INGA cd-skivor som ligger över 0db och antagligen inte många över -0.3db heller. Du får komprimera för att få upp nivån.

Det gör det visst. Jag köpte Meds med Placebo för ett tag sen och den klipper tydligt på vissa låtar. Och RHCPs Californication är känd för att klippa jättemycket.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör det visst. Jag köpte Meds med Placebo för ett tag sen och den klipper tydligt på vissa låtar. Och RHCPs Californication är känd för att klippa jättemycket.

Är du säker på att dom klipper för att dom ligger över 0db, det kanske är något annat missljud? Har du kollat på dom i en wave-editor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan inte ligga ÖVER 0dB på CD:n, eftersom det digitala systemet inte tillåter mer än max 0dB. Det blir ju inte fler än 16 bitar hur man än vänder och vrider på det - och är alla 16 bitarna fulla, så finns det ingen högre nivå. Vad som händer i så fall, är att det som skulle ha gått över 0dB, blir 0dB och ger upphov till digitalt missljud.

Jag har lite svårt at förstå varför man vill veta hur många samplingar i följd på 0dB som är max för att ingen ska upptäcka det. Man vill väl att det ska låta bra - och inte bara högt... Det enda sättet att vara säker på att det låter bra överallt och fungerar i alla spelare etc, är att aldrig gå över -0.3dB. Måste man höja den subjektiva volymen mer därifrån, så blir det till att använda kompressor/limiter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan inte ligga ÖVER 0dB på CD:n, eftersom det digitala systemet inte tillåter mer än max 0dB. Det blir ju inte fler än 16 bitar hur man än vänder och vrider på det - och är alla 16 bitarna fulla, så finns det ingen högre nivå. Vad som händer i så fall, är att det som skulle ha gått över 0dB, blir 0dB och ger upphov till digitalt missljud.

Jo, jag vet, jag var lite otydlig...

Disten beror ju inte på att det ligger på 0db, utan på att ljudvågen har klippts av...

Edit: La till lite...

Redigerat av Timegroove
Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger att du inte är så bra på mastering, men vet du om att använda en kompressor och limiter för att få upp volymen?

Jag får känslan av att du inte gör det och därför vill lyfta hela paketet så att det distar. Sök på mastering eller som vissa tyvärr vill skriva MastRing på detta forum så hittar du massor om det här och tips om gratis pluggar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger att du inte är så bra på mastering, men vet du om att använda en kompressor och limiter för att få upp volymen?

Ja, ja, självklart vet jag det. Jag använder en kompressor. Att det ändå distar trots att jag komprimerar rätt mycket beror nog på en kombination av att jag inte är så skicklig och att kompressorn är rätt så dålig. Men jag har inte hittat nån annan gratis kompressor/limiter som funkar bättre.

Hur ska man ställa in kompressorn bäst? Det kanske varierar rätt mycket? Jag har den på ratio 1:20 (max som går), attack 0ms och release ca 20ms, tröskel varierar beroende på vilken låt det är och hur mycket som behöver komprimeras. Gör jag hemskt fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha bra pung i materialet så ska du använda en limiter efter som kan trycka ihop det ännu mer. Waves t.ex. har gjort L1, L2 och nu senast L3 som inte kallas Maximizers utan anledning. Voxengo's Elephant är ganska billig och i mitt tycke en snorbra limiter som pressar ihop till kommersiell volym snyggare än L2.

Jag vet inte vad du använder för kompressor, men en klassisk inställning på SSLbordens busskompressor är ju så mycket som 4:1 ratio, och 10ms attack och det klassiska Autoläget på releasen.

Själv använder jag en kompressor i masteringskedjan för att limma ihop mixen lite mer och limitern för att pusha på trycket och volymen.

Ladda ner lite demos på de pluggar jag nämnt så får du höra skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...