Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej alla glada mÀnniskor pÄ forumet!

TÀnkte ta och bygga mig ett studioskrivbord, en blandning mellan argosys Dual 15 och det som tsmalmbe byggde. Tror det kommer bli ganska praktiskt, dock ganska stort. Ritningarna (som inte Àr helt fÀrdiga) innefattar plats för mitt CME UF6, tvÄ rackkonsoler och tvÄ TFT-skÀrmar. Gör Àven lite lÄdor för praktisk förvaring av mikrofoner.

Har dock inget program för att göra ritningar pĂ„ datorn, finns det nĂ„tt gratis? Annars fĂ„r ni inga 😄

Har lite fundingar pĂ„ racket dock. Normal rackstorlek Ă€r 19" vilket Ă€r 48.26 cm, men vart Ă€r det mĂ„ttet pĂ„ prylarna? Är det frĂ„n kant till kant (alltsĂ„ med fĂ€stena) eller bara sjĂ€lva prylen (utan den extra lilla biten som man anvĂ€nder för att fĂ€sta i racket)?

MDF blir för övrigt materialet. Skivan blir 22 mm och det mesta övriga troligtvis 16.

Under skrivbordet skall klaviaturen sitta, eller snarare hĂ€nga. Jag Ă€r alltsĂ„ pĂ„ jakt efter nĂ„gon sorts anordning för att kunna skjuta den ut och in under bordet, typ som man brukar ha med tangentbord. Jag behöver bara sjĂ€lva skjutanordningen för skivan blir MDF som resten (1050x360 mm Ă€r mĂ„ttet pĂ„ skivan). Anordningen skall klara 15 kg: klaviatur+eventuella vĂ„ldsamheter 😉

NÄgra tips vart jag kan hitta en sÄdan? Jag hittar i alla fall inte.

Ska man mĂ„la allting (med alla tio miljoner lager av massa olika konstiga grejjer) innan man skruvar ihop det? Eller Ă€r det sĂ„ att sĂ€ga "upp till en sjĂ€lv vad som blir lĂ€ttast"? 😛

/Furstan

Redigerat av furstan
Annons
Postat

tjabba..schysst o bygga en stor konsol.. 😄

ett tips med mĂ„lningedn.. sett american choppers?? ko m o tĂ€nka pĂ„ det som ett bra exempel.. skruva ihop bordet o borra ALLA hĂ„len som borras sakll o sen demonterar du skiten o mĂ„lar det med en miljard lager fin fĂ€rg.. mĂ„la det psykadeliskt.. 😉

peace!!!

Postat
Du kan vÀl rita lite i paint iallfall?

Det kommer vÀl bilder under hela byggets gÄng?

Jag Ă€lskar byggartrĂ„dar. 🙂

😄😉

paint Ă€ger!!!! 😛😎😆

Postat (redigerat)

Har gjort en liten bild i paint nu, men jag har ingen domĂ€n att lĂ€gga den pĂ„. Finns det nĂ„got stĂ€lle man kan lĂ€gga den sĂ„ ni kan fĂ„ se? 😛

SjĂ€lvklart kommer bilder kontinuerligt komma upp. Älskar sjĂ€lv byggtrĂ„dar sĂ„ dĂ„ mĂ„ste man ju skapa en nĂ€r man Ă€ndĂ„ ska bygga 😄

IDF Ska rĂ€kna antal lager, en miljon ska det bli... eller? 😛

Men hur var det dÄ med racket? Vilket mÄtt Àr 19"?

En rackenhet Àr 4,4cm hög ocksÄ förresten va?

Redigerat av furstan
Postat
Har gjort en liten bild i paint nu, men jag har ingen domĂ€n att lĂ€gga den pĂ„. Finns det nĂ„got stĂ€lle man kan lĂ€gga den sĂ„ ni kan fĂ„ se? 😛

SjĂ€lvklart kommer bilder kontinuerligt komma upp. Älskar sjĂ€lv byggtrĂ„dar sĂ„ dĂ„ mĂ„ste man ju skapa en nĂ€r man Ă€ndĂ„ ska bygga 😄

Kan lÀgga upp den Ät dig. Skickar ett pm med en mail till dig.

Postat

rack - 19"

🙁 antal lager behöver ju inte bli sĂ„ överdrivet mkt.. 😄

imageshack ladda upp bilder

Postat (redigerat)

HĂ€r kommer en liten skiss i paint dĂ„rĂ„ (uppladdad med hjĂ€lp av DrHans) 😳

furstan.jpg

Redigerat av furstan
Postat

Är det nĂ„gon som vet var jag kan köpa en sĂ„n dĂ€r hĂ„llare för klaviaturen? (se beskrivning högre upp). Om jag inte fĂ„r tag i en sĂ„n mĂ„ste jag nog planera om hela skrivbordet, har nĂ€mnligen inte sĂ„ mycket plats att leka med.

Postat
Är det nĂ„gon som vet var jag kan köpa en sĂ„n dĂ€r hĂ„llare för klaviaturen? (se beskrivning högre upp). Om jag inte fĂ„r tag i en sĂ„n mĂ„ste jag nog planera om hela skrivbordet, har nĂ€mnligen inte sĂ„ mycket plats att leka med.

varför sÀtter du inte klaviaturet/klaviatruerna vid sidan om!???

Postat

Det Ă€r 102cm brett vilket betyder att jag isf mĂ„ste göra skrivbordet mycket bredare, nĂ€rmare 250cm brett. SĂ„ mycket plats har jag inte 🙂

Postat

Det Ă€r 102cm brett vilket betyder att jag isf mĂ„ste göra skrivbordet mycket bredare, nĂ€rmare 250cm brett. SĂ„ mycket plats har jag inte 😛

jag menar 90grader om din position!!!

de e asnajs o hare sÄ!!!

Postat (redigerat)

InnermÄttet i racken ska vÀl vara 19", dvs 48,26 cm? TÀnkte sÀtta K&M Single Rack Rail dÀr. LÀste nÄgonstans pÄ forumet att det skulle vara 49,30 som innermÄtt, det kan vÀl inte stÀmma? NÄgon som kan mÀta sitt hemmabygge?

IDF: Aha, got it! Men jag har inte ens sĂ„ mycket plats 😛 dessutom kan jag lika gĂ€rna bygga in den nĂ€r jag har möjlighet 😉

Redigerat av furstan
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Mitt innermĂ„tt mellan MDF-skivorna Ă€r 48,8. Kom ihĂ„g att det finns tolerans - det Ă€r _inte_ pĂ„ millimetern. Grejerna har "glappiga" hĂ„l 😛 och rackskenorna det samma.

CO hade ocksÄ rackskenor, bara som en (p)Äminnelse!

Postat

Aha, ok. Tackar 😛

CO?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Clas Olsson

post-66-1159997198.jpg

bord-l.jpg

bord-g.jpg

5 enheter vertikalt, 8 enheter snett- AlltsÄ 13 per modul. Rekommenderas att bygga lÀgre, 3 vertikala enheter skulle ha varit bra.

Redigerat av tsmalmbe
Postat (redigerat)

Min rackenhet kommer att bli mycket mindre, behöver inte sĂ„ mĂ„nga platser. Hade tĂ€nkt 6 lutade och 3 lite mindre lutade 😉 sitter och rĂ€knar lite trigonometri pĂ„ det hĂ€r just nu..

Tack för ritningarna och bilderna, det kommer att vara till stor hjĂ€lp 😛 Du anvĂ€nde 16mm MDF till racket va? Det hĂ„ller tillrĂ€ckligt eller? Inga problem? Och skivan var 22mm om jag inte minns fel? Haft nĂ„gra problem med att den sviktar eller hĂ„ller den ocksĂ„ bra? Är lite rĂ€dd för hĂ„llbarheten nĂ€mnligen, litar inte riktigt pĂ„ MDF.

Aha, kollat dem ocksÄ men jag hÄller mig nog till K&M

Börjar fĂ„ ritningarna klara nu. NĂ€stan alla mĂ„tt Ă€r pĂ„ plats, det enda som saknas Ă€r hĂ„llaren för keyboarden 🙂

Redigerat av furstan
Postat

Nu har jag löst problemet med keyboarden. Det blir en sorts lĂ„da, ni ska fĂ„ i början av nĂ€sta vecka nĂ€r jag kommit sĂ„ lĂ„ngt i bygget 😄

Ska inhandla MDf-skivor imorgon. Blir troligtvis frÄn Beijer bygg (dÀr de verkar vara billigast?)

Postat

Har man Byggmax i nÀrheten, sÄ brukar de ocksÄ vara billiga, men de kanske inte har mdf i sitt sortiment. Men jag Àr förvÄnad hur billigt det Àr med virke ibland. Man slÀnger upp en massa reglar pÄ bilen i lÄnga meter och sÄ slutar kvittot pÄ ett par hundralappar.

Men bygga Àr kul. Ska bygga nÄgot liknande nÀr min studio stÄr klar inom kort.

Min Studiobyggarblogg

Postat
Nu har jag löst problemet med keyboarden. Det blir en sorts lĂ„da, ni ska fĂ„ i början av nĂ€sta vecka nĂ€r jag kommit sĂ„ lĂ„ngt i bygget 😉

Ska inhandla MDf-skivor imorgon. Blir troligtvis frÄn Beijer bygg (dÀr de verkar vara billigast?)

Beijer billigast? LĂ„ter konstigt. 😳 Har du kollat runt?

Postat

Byggmax ligger vÀldigt nÀra, men de har inte MDf tyvÀrr.

Var nog inte Beijer som var billigast (hade inte sÄ bra koll som jag trodde). K-Rauta har 22x1220x2440 MDF för 409:-. Det lÄter ganska bra va? NÄgon som vet billigare?

Postat

Blir vÀldigt mycket spill verkar det som. Vad tror ni om att göra skivan i 16 mm den ocksÄ? Eller hÄller det inte? Annars blir det en himla massa spillbitar..

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Gör INTE skivan i mindre Àn 22mm!!

Postat
Gör INTE skivan i mindre Àn 22mm!!

okej, dĂ„ gör jag inte det 🙂 Tror faktiskt att jag kör allt pĂ„ 22, sĂ„ man Ă€r sĂ€ker pĂ„ att det blir stabilt, vad tror ni om det?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Nejnej, det blir kolossalt och tungt och fult. TÀnk dig en Bulgarisk tyngdlyftare, sÄ blir ditt bord och se ut om du anvÀnder endast 22mm. Dessutom sÄ Àr det ju en riktig prisskillnad pÄ 22 och 16. Jag köpta fÀrdigsirklade bitar (mjah, i princip ivarjefall, alla 90 graders vinklar var sirklade), dÄ blir de minst slöseri.

Postat

Okej, men min konstruktion ser inte alls ut som din. Jag kommer att bygga tvÄ "skÄp" som gÄr till marken, och sedan "lÀgga" skivan ovanpÄ dem. PÄ sÄ sÀtt har jag möjlighet att bygga om (vid t.ex. flytt) och fÄr dessutom ett stabilare bord. Men 16 kanske rÀcker dÄ eller? Och bara 22 pÄ skivan?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Stabiliteten kommer ur det hur du konstruerar dina skĂ„p. Mina undre brukar har endast 2 hela vĂ€gar och botten. Sen har jag 100mm och 200mm breda MDF-bitar fastsatt pĂ„ startegiska stĂ€llen för att fĂ„ en rigid konstruktion. Utan att fĂ„ för mycket vikt. Lite som i F1 🙂

Postat

okej.. jag tÀnkte bygga hela skÄp men det kanske Àr överdrivet? med ganska fult om det Àr öppet bak.. kanske kan göra en konstruktion med en tunn lucka i lÀttmetall?

Postat

Nu har jag kommit ivĂ€g och köpt MDF-skivor (tog ett tag, har inte körtkort Ă€n och pappa har inte haft tid förrĂ€n nu). Imorgon sĂ€tter jag igĂ„ng med sĂ„gandet sĂ„ om inte alltför lĂ€nge kommer nĂ„gra intressanta bilder upp 😕

Än sĂ„ lĂ€nge har jag spenderat 1400:- (skivor + kabelhĂ„llare + lite övriga trĂ€bitar)

• 2 veckor senare...
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

FĂ€rdigt snart?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.