Jump to content
Annons

Signal innan mix


billy

Recommended Posts

Hej,

Har en generell fråga ang. inspelning. Sitter och spelar in och funderar på om det är bäst att ha så ren neutral ljudkälla som möjligt när jag spelar in för att sedan färga och förändra ljudet med hjälp av effekter i mixen? Problemet för mig är att jag tycker det är ganska bekvämt att få till ett sjysst lite poppigt pianoljud när jag skruvar på min midisynth och har hypersonic 2 som mjukvara. Men ska jag istället låta pianot vara så neutralt som möjligt och sedan mixa ljudet till det önskade genom effekter? Vilket ger det bästa resultatet? Samma fråga rör även gitarr, är det att föredra att skruva på förstärkaren (i mitt fall pod 2) eller att spela in en ren signal och färga ljudet med dist, reverb etc... i mixen (mitt fall cubase sl).

Tacksam för åsikter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag föredrar att spela in en så ren signal som möjligt! Annars går det ju inte att ändra på den om man tycker att det låter skit och får alltså spela in allt igen! Dock finns det ju lösningar så att man hör effekterna när man spelar in men så att man ändå kan ändra dessa efteråt! Funkar ju iofs bara om signalen in är ren och man gärgar den med effekter i något ptogram. Kör man en gura genom distpedal så är det ju liksom kört ifall det låter skit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det gäller gitarr har jag tidigare nog varit en mardröm för studiogubbar... förr hade jag alltid en klar vision om hur gitarren skulle låta. Skulle det vara ett distat solo med phaser och delay så skulle phasern och delayet spelas in rätt av. Jag är lite så fortfarande men har upptäckt vissa problem emellanåt. Å andra sidan tror jag fortfarande att om man vet hur det skall låta så kan det lösa sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Akustisk gitarr: Använder förstegets möjlighet att "färga" ljudet och en liten komprimering. Sällan, men ibland, använder jag ekvalisering.

Elgitarr: Jag tar fram rätt dist och använder just de pedaler jag vill ha.

Bas: Försteg, kompressor - kanske enhancer.

I mixen fixar jag till mera kompressor och ekvalisering vid behov (oftast finns det ett behov).

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag måste säga att det som svarar bäst i örat när man lirar in är bäst. Blir ju oxå jäkligt svårt att spela annars. Typ har man en linad elgura rakt in och det är ett solo man ska dra så behövs det ju nån form av påverkan om inte annat så via lyssningen om det ska bli nåt bra.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, det man vill höra vid inspelning borde ju vara det bästa, man brukar ju i regel ha en vision utav det sound man är ute efter i olika sammanhang, jag jobbar alltmer så för det är en utmaning men också skönt att inte behöva trolla bort sig i valmöjlighetsträsket som ju är den värsta fällan med digitalinspelning/plugins etc etc=tids och energikrävande antikreativ sysslesättning!

Jag säger som Eddie Kramer, den gamla räven, gör alltmer redan vid inspelning (om du har sådan koll förstås-och förmåga att höra framåt, dvs man vet hur det blir om man gör si eller så eller...)

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är egentligen bara en fråga om hur DU väljer att jobba...

Om du tycker att det är bättre att spela in en mer eller mindre färdigfärgad signal, så är det ok - och om du väljer att spela in en ren signal för att färga senare i mixen, så är det lika ok.

En nackdel med att spela in med kraftig färgning, är att man inte kan få bort färgningen, utan man måste utgå från det soundet även om det inte blev riktigt perfekt från början. Med en ren signal inspelad, så är man friare - men som Florian säger, så kan den friheten också bli hämmande för slutförandet, eftersom det finns så många valmöjligheter då...

Hur man än vänder sig, så sitter ändan bak... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju alltid "sejfa".. det gör jag ALLTID.. man ska naturligtvis spela in ljuden så nära det slutgiltiga resultatet som möjligt, för "fix it in the mix" är egentligen mest en myt.. du ska inte behöva rädda tagningar när du sitter och mixar.. mixa ska vara lätt.. dock KAN ju situationen dyka upp, så:

Splitta signalen från gitarren och spela in både ren signal (genom DI-Box) och din POD-signal samtidigt för säkerhets skull.. Om du har en midi-synth är det bara att spela in midi-signalerna och ratta in ljudet i efterhand på synthen..

Ergo: Gör både och, du slipper lägga viktig mixningstid på sådant som borde vara klart redan vid inspelning och kan utan vidare rädda ett spår om något mot förmodan skulle skita sig.. detta är bra att tänka på när man är i studior då det kostar pengar.. men det är fort gjort att man blir slapp när man sitter i hemstudion och tycker att man har all tid i världen, och hinner lyssna sig kräkless och tappa motivationen innan man ens hunnit lägga på effekter och annat kul 😄

Håller med Florian, för mycket möjligheter är oftast ett större gissel, även om det kan vara kul att spela in utan att veta riktigt hur soundet kommer bli i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit in skit ut! Thats the simple rule! Låter det bra så låter det bra.. Spela in det då!

Allt handlar om känsla faktiskt.. Låter det bra då du spelar in så får du rätt känlsla. etc etc ... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bob Ezrin bankade ju in spåren med effekter och allt, läste jag nånstans. Rätt kul att ha den visionen om slutresultatet så stark att man vågar...

Brian Eno gjorde på något liknande sätt tror jag, fast han körde visst med ett stereospår till varje ljud - allt var naturligt stereomickat. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla era engagerade svar! Verkligen jättebra att få höra era tankar, det jag funderade mycket på var väl om effekterna i t.ex. cubase är bättre än effekterna i poden eller hypersonic, men jag antar att svaret är det ni skriver, låter det bra så låter det bra.

Trevlig lördagkväll! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...