Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej

ska snart införskaffa 2 st nya 19" plattskÀrmar.....

jag kan inte bestÀmma mig för om jag ska köra pÄ widescreen eller inte

jag vinner pixlar pÄ bredden men förlorar pÄ höjden och bÄda Àr viktiga för mig nÀr jag kör cubase

(nÀstan idiotfrÄga men ..... med widescreenskÀrmar följer det vÀl drivrutiner som installerar den upplösningen i win xp?....normalt kan jag ju inte vÀlja t.ex. 1400x900)

tack

Annons
Postat

Det Àr vÀl grafikkortet som avgör vilken upplösning du kan köra, inte skÀrmen?

Jag har ju iofs aldrig anvÀnt ngn widescreenskrÀrm

Postat

Det ska ju inte vara nÄgra problem alls - men tÀnk pÄ att en 19" wide har fÀrre pixlar pÄ höjden Àn en vanlig 17"...

Om du sedan övervÀger 19" vanlig (icke-wide... :rolleyes: ), sÄ Àr det ingen skillnad i upplösning jÀmfört med en 17" - utan enda skillnaden Àr att allt blir större.

Arbetsytan blir alltsĂ„ inte större med en 19" Ă€n med en 17" (inte nĂ€r det gĂ€ller 19" wide heller) - utan det Ă€r bara pixlarna som Ă€r större. 😛

Postat

Jag bestÀllde 2 st 20" skÀrmar 1600x1200 men fick av misstag 2 st widescreen 1680x1050. För att, om möjligt, slippa allt strul med att skicka tillbaks skÀrmarna och vÀnta pÄ de rÀtta sÄ gav jag skÀrmarna en chans men jag kÀnde hela tiden att det var bÀttre att lÀgga dom pixlarna pÄ höjden.

Bytte ut wideskÀrmarna mot 4:3skÀrmarna och jag har inte Ängrat mig sen dess. Det Àr bra att ha lite höjd ocksÄ nÀr man har 1000 olika spÄr och det blir ju vÀldigt brett ÀndÄ nÀr man har 2 skÀrmar

Postat
Jag bestÀllde 2 st 20" skÀrmar 1600x1200 men fick av misstag 2 st widescreen 1680x1050. För att, om möjligt, slippa allt strul med att skicka tillbaks skÀrmarna och vÀnta pÄ de rÀtta sÄ gav jag skÀrmarna en chans men jag kÀnde hela tiden att det var bÀttre att lÀgga dom pixlarna pÄ höjden.

Bytte ut wideskÀrmarna mot 4:3skÀrmarna och jag har inte Ängrat mig sen dess. Det Àr bra att ha lite höjd ocksÄ nÀr man har 1000 olika spÄr och det blir ju vÀldigt brett ÀndÄ nÀr man har 2 skÀrmar

tyvÀrr Àr en 1600x1200 dyrare Àn wide 1680x1050........vÀljer jag det senare kommer jag ÀndÄ fÄ fler pixlar pÄ bÄda ledderna Àn vad jag har nu (1280x1024) Àven om det Àr marginellt pÄ höjden

Postat

19 tums widescreen Ă€r ingen höjdare đŸ„°

DÄ Àr det helst 23 tum och uppÄt som gÀller men dÄ skjuter priset ivÀg ocksÄ.

TvÄ vanliga 19 tummare för samma pris som en widescreen pÄ 23 tum.

DÄ vÀljer jag tvÄ 19 tummare hellre.

Widescreen torde vara bĂ€st för dom som ska göra lÄÄÄnga lĂ„tar...typ synfonirock.. đŸ„°

Postat
19 tums widescreen Ă€r ingen höjdare đŸ„°

DÄ Àr det helst 23 tum och uppÄt som gÀller men dÄ skjuter priset ivÀg ocksÄ.

TvÄ vanliga 19 tummare för samma pris som en widescreen pÄ 23 tum.

DÄ vÀljer jag tvÄ 19 tummare hellre.

Widescreen torde vara bĂ€st för dom som ska göra lÄÄÄnga lĂ„tar...typ synfonirock.. đŸ„°

*host* mixer *host*

đŸ„°

Postat

Jag Àr grymt nöjd med min 20" widescreen.. jag kör 1680x1050 upplösning.

Funkar skitbra med sequenser programmen eftersom man har en grymt lÄng och bra översikt pÄ bredden.

Postat

En wide och en vanlig? Kan man ha det...

Widen till huvudfönstret och den vanliga till mixer och alla vst och effekter.

Postat
En wide och en vanlig? Kan man ha det...

Widen till huvudfönstret och den vanliga till mixer och alla vst och effekter.

jag har just nu 2st 21" crt skÀrmar bredvid varandra.....dock olika fabrikat och lite olika storlek......det blir skevt och inte sÄ kul.....med en vanlig och en wide lÀr det bli Ànnu vÀrre

Postat

Jag ska köpa tvÄ skÀrmar, anvÀnder cubase, en till projektfönstret, och den andra till mixer, vst, midifönster och andra pluggar.

Vad rekomenderar ni?

Funderar pÄ tvÄ för 2000krst frÄn samsung, wide.

Kan man fÄ mer skÀrmar för de pengarna?

Postat

Man kan ha en vanlig som man flippar 90 grader sÄ att det blir en longscreen för arrangeringsfönstret och sedan en wide för mixerfönstret!

Ser lite roligt ut sÀkert!

Postat
Man kan ha en vanlig som man flippar 90 grader sÄ att det blir en longscreen för arrangeringsfönstret och sedan en wide för mixerfönstret!

Ser lite roligt ut sÀkert!

Men dÄ blir det dyrt, ingen som har tips/rekomendationer pÄ vad man ska vÀlja eller undvika?

Postat (redigerat)

jag tror tamig 🙁 att jag har bestĂ€mt mig för tvĂ„ st http://www.webhallen.com/prod.php?id=63382

MEN....pÄ min dator finns just nu inte möjlighet till att stÀlla in en widescreen-upplösning....beror detta pÄ avsaknaden av drivrutiner för en widescreenskÀrm eller kommer jag vara tvungen att köpa ett nytt grafikkort? (mitt grafikkort Àr ett GeForce FX5200 256mb)

Redigerat av suprapappa
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
beror detta pÄ avsaknaden av drivrutiner

99% sannolikhet Àr avsaknad av drivrutiner, eller pÄ att du har valt "show only supported resolutions"-typ i din kontrollpanel.

Ditt kort Àr gammalt, men inte sÄÄÄ gammalt!

• 3 veckor senare...
Postat
jag tror tamig 😛 att jag har bestĂ€mt mig för tvĂ„ st http://www.webhallen.com/prod.php?id=63382

men dom fÄr ju försenad leverans hela tiden.....

....och sÄ fick jag syn pÄ dessa http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325474%20&cks=SWO

hmmm....jag fĂ„r 3 sĂ„na för mindre pengar......ngn som har erfarenhet av VideoSeven?.....inte sĂ„ hög kontrast men Cubase pĂ„ 3 skĂ€rmar 🙂

Postat (redigerat)
jag tror tamig 😄 att jag har bestĂ€mt mig för tvĂ„ st http://www.webhallen.com/prod.php?id=63382

men dom fÄr ju försenad leverans hela tiden.....

....och sÄ fick jag syn pÄ dessa http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325474%20&cks=SWO

hmmm....jag fĂ„r 3 sĂ„na för mindre pengar......ngn som har erfarenhet av VideoSeven?.....inte sĂ„ hög kontrast men Cubase pĂ„ 3 skĂ€rmar 🙂

Kommer se ut som du har kommandobryggan i startrek 😎

Redigerat av Zyan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.