Jump to content
Annons

Mikrofon med varm ljudbild


Thorellg

Recommended Posts

Har kikat runt ganska mycket här på forumet och sett att väldigt många talar mycket gott om Studio Projects B1-mikrofon.

Min fråga är hur C1 står sig och låter gentemot B1. Vad jag har hört ska C1 också vara en väldigt omtyckt mick med en något varmare ljudbild än B1. Stämmer det? Fördelar/nackdelar med respektive mick?

(Har lyssnat på Claes inspelningar, men mina högtalare vid denna datorn är för dåliga för att höra någon märkbar skillnad...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

C1 tycker jag inte alls är "varmare" än B1. C1 har en - i mina öron - ganska irriterande diskanthöjning, så jag föredrar B1 framför C1.

Sedan beror det lite på vad man menar med "värme"...? 😕

Ofta anses rörmikrofoner och bandmikrofoner ge en "varmare" ljudbild - och då kan du kanske överväga Studio Projects T3 (som jag tycker är kanonbra), sE Electronics Gemini (som är ruggigt bra), ADK A-51TC, MXL V-69 m.fl.

Bandmikrofoner som är riktigt bra är t ex Crowley and Tripp Naked Eye, AEA R-84 och Royer R-121. Billiga bandmikrofoner brukar tyvärr ha långt kvar till ljudkvaliteten på dessa tre... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Men eftersom mikrofonen är min första till min nybeställda studio är det kanske bättre att börja med en kondensatormick? Har som sagt kikat omkring ganska mycket här på forumet och sett att du, och andra också, pratat sig mkt varma om B1:an i den prisklassen. Killen jag snackade med på Freddans Musik i Gbg rekomenderade däremot C1. Har också hört folk nämna A51, men både B1 och C1 känns som bättre val. Håller du med?

När jag ändå har dig "på tråden":

hur mkt bör jag lägga ut för att få ett par bra monitorer som "håller måttet" i några år? Har funderat på Genelec 8030A och också kikat lite på 1031A. Läste att du haft ganska dåliga erfarenheter av Genelec, men gällande prisklassen; är det omkring 10 000-kronorsklassen jag bör ligga om jag ska ha ett par bra monitorer?

/Thorell

Link to comment
Dela på andra sajter

om du vill ha ett par monitorer som du kan ha i många år, tycker jag definitivt att du ska köra med 1031a, eller varför inte 1030?

tycker du däremot att du inte vill satsa allt för mkt i början av din karriär så kan du ju alltid kolla in andra märken.. kan ju dra till med jams visdomsord: lyssna själv!!!

behringer har gjort helt ok prylar, likaså phonic, tapco, m-audio!!!

kolla begagnat med..!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men eftersom mikrofonen är min första till min nybeställda studio är det kanske bättre att börja med en kondensatormick? Har som sagt kikat omkring ganska mycket här på forumet och sett att du, och andra också, pratat sig mkt varma om B1:an i den prisklassen. Killen jag snackade med på Freddans Musik i Gbg rekomenderade däremot C1. Har också hört folk nämna A51, men både B1 och C1 känns som bättre val. Håller du med?

När jag ändå har dig "på tråden":

hur mkt bör jag lägga ut för att få ett par bra monitorer som "håller måttet" i några år? Har funderat på Genelec 8030A och också kikat lite på 1031A. Läste att du haft ganska dåliga erfarenheter av Genelec, men gällande prisklassen; är det omkring 10 000-kronorsklassen jag bör ligga om jag ska ha ett par bra monitorer?

/Thorell

Är det den första seriösa micen, så tycker jag att B1:an är ett klockrent val. Orsaken till att du fick C1 rekommenderad, kan vara att de gärna vill sälja nu i stället för senare - och B1 har varit slut under en stor del av sommaren, men är nu på väg från fabriken och bör nog landa i Sverige om ungefär 2 veckor om det besked jag har fått, håller...

Jag tycker att B1 är bättre än A51. När det gäller C1, så är jag mer kluven, eftersom jag inte alls gillar den kraftiga diskanthöjningen som den har gemensamt med många andra modeller...

Frågan är förstås också vad micen ska användas till - men generellt skulle jag nog säga att en stormembrans kondensatormic är första prioritet att skaffa. Småmembrans kondensator (exempelvis Oktava MK012) är oftast nästa prio. Rörmic kan vara nästa i planeringen - och i fjärde hand en bra bandmic.

När det gäller monitorer, så har jag mycket riktigt inte gillat den gamla serien från Genelec. Jag har dessvärre inte haft tillfälle att lyssna på några från 8000-serien, men jag har hört från ett par håll, från folk som inte heller har gillat Genelec, att 8000-serien ska vara en klar uppryckning. 🙂

Runt 10000:- låter rimligt att sikta på om du är ute efter bra monitorer. Har du möjlighet att provlyssna på ADAM A7, så rekommenderar jag att du gör det. 8990:- är listpriset för dem. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...