Jump to content
Annons

mic preamp


Bluemoon

Recommended Posts

😛 Har ett litet problem... vet inte vilken av dessa tvĂ„ jag ska vĂ€lja. Har lĂ€st att de bĂ„da hĂ„ller god kvalitĂš.

PĂ„ musikbörsen sa dom att Tube Ultragain mic 100 frĂ„n behringer skulle vara bra, men den fick jag kasta i huve pĂ„ dom efter att jag provat den dĂ„ denna micpreamp brusar utav bara den. Vill inte vara med om detta igen. 😏

Har en mycket bra mick och ljudkort förövrigt sÄ nu vill jag Àven ha en bra micpreamp. hoppas nÄn har erfarenhet av dessa. De skiljer sig ju dessutom i pris. men betalar hellre mer om studio projekts Àr bÀttre. (har studio projects mic B-1, kanske att det skulle vara bÀttre att hÄlla sig till samma mÀrke?.....men det Àr ju priset som sagt.)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

ART Tube MP har jag sett en del sura kommentarer om - men jag har inte testat den sjÀlv...

VTB-1 vet jag att den Àr mycket bra för pengarna, sÄ den Àr ett ganska sÀkert kort. Vill du har ett mer transparent sound och fortfarande ligga i överkomliga pengar, sÄ titta pÄ Line Audio Design 2MP ocksÄ.

Andra som kan vara intressanta, Ă€r Joemeek ThreeQ och SixQ. 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)
ART Tube MP har jag sett en del sura kommentarer om - men jag har inte testat den sjÀlv...

VTB-1 vet jag att den Àr mycket bra för pengarna, sÄ den Àr ett ganska sÀkert kort. Vill du har ett mer transparent sound och fortfarande ligga i överkomliga pengar, sÄ titta pÄ Line Audio Design 2MP ocksÄ.

Andra som kan vara intressanta, Ă€r Joemeek ThreeQ och SixQ. 😏

Art tube MP har jag, funkar alldeles utmÀrkt. SÄ vÀrst mycket rör karaktÀr blir det inte förrÀn man börja dista den. Men dÄ ger den ifrÄn sig en bra glöd sÄ att sÀga.

Kostar inget, och funkar bra.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SjÀlv har jag Behringers mic100 och har inte upplevt nÄt mÀrkbart brus, möjligtvis kan bruset uppstÄ om man har nÄn kabel i utrustningen som Àr lÀngre Àn 5m och obalanserad.

Men det gÄr lite i trender det dÀr med billiga micpreamps, ART tubes preampar hÄller bra kvalité för pengen men det fanns en svacka i just deras produktion ett par Är sen nÀr klagomÄlen var fler, men som nu blivit bÀttre.

Behringers har haft samma svacka fram till vÄren 2006 tror jag och deras lowend-preampar efter den perioden Àr lite pÄ uppgÄng.

Vid början nÀr mic100 slÀpptes sÄ fick den goda lovord dock.

Givetvis sÄ syftar jag pÄ att bÄda preamps tillverkas med samma goda mÄlsÀttning men att det ibland kan förekomma en och annan bristfÀllig variant.

Felet kan ocksÄ ligga i ojordade system inom datorn, men det kan vara lite mer avancerat att felsöka om man inte har kunskaper inom omrÄdet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Art tube MP har jag, funkar alldeles utmÀrkt. SÄ vÀrst mycket rör karaktÀr blir det inte förrÀn man börja dista den. Men dÄ ger den ifrÄn sig en bra glöd sÄ att sÀga.

Kostar inget, och funkar bra.

InstĂ€mmer - och som sagt, inget brus heller 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jo tÀnkte pÄ det....det hÀr med micksladdens lÀngd. kan det verkligen göra sitt till?? min ena micksladd Àr kortare. den jag nu köpte frÄn musikbörsen Àr bra lÄng (den skulle kopplas frÄn micpreampen till kompressorn).

Micksladden kan plocka upp brus, speciellt om man mÄste vira runt den nÄgra varv pÄ vÀgen sÄ att den drar till sig karaktÀrerna av en elektrisk spole och förstÀrker bruset i spiraler.

Jag skulle rÄda dig att pröva med en micksladd av behövlig lÀngd till preampen och sedan en kortare sladd frÄn ampen till kompressorn sÀg 2 meter som lÀngst, detsamma frÄn kompressorn till kortet. (Eller frÄn ampen direkt till kortet, vilket det nu blir)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Glömde tillÀgga att om man har mycket kabel liggandes nÀra nÄt som susar t ex datorn sÄ Àr det mer kabel som utsÀtts för oljud.

SÄ pröva först med att ha sÄ lite kabel som möjligt nÀra kÀllor av oljud.

Dom hÀra problemen Àr kluriga för att felet kan ligga i preamp, ojordad dator eller sÄ enkelt som i kablarna.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)
sÄ..jag fick hem min mic-preamp, art tube MP. jag sÀger bara halleluja:D den va skitgrym, inte ett brusljud sÄ lÄngt örat kan nÄ. ljudet som spelas in nu lÄter mycket vackert;)

Trevligt!

Lycka till med inspelningarna dÄ!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...