Jump to content
Annons

Latency, borde jag inte få mindre?


lonewind

Recommended Posts

Hej... jag har själklart sökt efter liknande trådar bara för att klargöra det.

Jag kört toneport UX2 på min Intel D 3.4 GHz med 2048 DDR2 RAM.

Cubase SX3 är det som gäller.

Får ohyggligt mycktet latency (i proportion mot vad jag trodde jag skulle få, har gått efter rekommendationer för att bygga en bra musikdator).

Det lägsta jag uppnår är 5 ms in och 10 ms ut (och då står buffersizen på 128 vilket orsakar aningens med knaster). Är inte det lite väl högt?

Har läst en massa FAQs... faktum är att när jag mailade Line 6 support så svarade de med ett väldigt personligt "klipp ut och klistra in " svar av hela deras FAQ. Hjälpsamt.

😕

Någon som har några bra tips eller ska jag helt enkelt finna mig i denna latency?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om du kör via USB så har ja svårt att tro att du kan få lägre än 5/10ms. Varför inte klicka i direct monitoring i cubase, så behöver du inte oroa dig för fördröjning...

Direct monotoring i cubase? Nu kanske jag är en idiot men jag har direkt monotoring på ljudkortet vilket är bra när man spelar in audio. Visste inte att det fanns i cubase. Problemet rör dock midi-inspelning.

Men det kanske är som du säger att det är vad man får förvänta sig med ett usb kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

kör du på kortets ASIO drivisar? Har du kollat så det inte är någon inställning på någon kontrollpanel för kortet du behöver ändra på? Osv....

Jag kör på de drivisar som är speciellt för toneporten.

Inställningar och sånt är allt efter tillverkarens rekommendendationer.

Fick ett mail från line 6 där de nog menar att det är ett "buffer size issue"? Och skyller på Steinberg.

Vad det nu kan innebära.

Link to comment
Dela på andra sajter

men 5-10 ms är väl ändå rätt lågt ändå...? så lågt man behöver, åtminstone

Så rent teoretisk när jag ser på det så tycker jag att det inte borde vara något problem med 5-10 men det är klart hörtbart och väldigt irriterande när man ska spela in midi. Funderar på om det kan vara något annat som fördröjer ljudet mer än vad latencyn i sig gör. Sen kör jag ju helst inte på de inställningarna jag får det till 5/10 på då det genererar en del knaster. 10/15 i latency får jag om jag kör på inställningar som låter klanderfritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör via USB så har ja svårt att tro att du kan få lägre än 5/10ms. Varför inte klicka i direct monitoring i cubase, så behöver du inte oroa dig för fördröjning...

Direct monotoring i cubase? Nu kanske jag är en idiot men jag har direkt monotoring på ljudkortet vilket är bra när man spelar in audio. Visste inte att det fanns i cubase. Problemet rör dock midi-inspelning.

Men det kanske är som du säger att det är vad man får förvänta sig med ett usb kort.

Finns under device setup, sen VST Audiobay - Klicka i direct monitoring, hjälper om du har mer än 6 ms...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör via USB så har ja svårt att tro att du kan få lägre än 5/10ms. Varför inte klicka i direct monitoring i cubase, så behöver du inte oroa dig för fördröjning...

Direct monotoring i cubase? Nu kanske jag är en idiot men jag har direkt monotoring på ljudkortet vilket är bra när man spelar in audio. Visste inte att det fanns i cubase. Problemet rör dock midi-inspelning.

Men det kanske är som du säger att det är vad man får förvänta sig med ett usb kort.

Finns under device setup, sen VST Audiobay - Klicka i direct monitoring, hjälper om du har mer än 6 ms...

Direct Monitoring hjälper bara vid audioinspelning.

När du spelar på ett VSTi i realtid, så kommer du aldrig förbi latencyproblemet.

En workaround, är om du monitorlyssnar på den externa syntens eget ljud medan du spelar in - och sedan byter till lämpligt VSTi när inspelningen är klar och du ska lyssna. Lite bökigare, men enda sättet att slippa latency när man spelar in midi...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver att det är ett midiproblem? Jag läste kanske inte så noga? I vilket fall så tror jag att den latency du har är den du får leva med. Eventuellt kan du med en del tweekande uppnå något bättre prestanda, men du kommer ändå att ligga nära "knasternivån".

Kollat på www.musicxp.net ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver att det är ett midiproblem? Jag läste kanske inte så noga? I vilket fall så tror jag att den latency du har är den du får leva med. Eventuellt kan du med en del tweekande uppnå något bättre prestanda, men du kommer ändå att ligga nära "knasternivån".

Kollat på www.musicxp.net ?

Pratade med killen jag köpte kortet av och han menade på att med mina spec borde det inte finnas någon som helst anledning till att jag ska behöva vrida ned buffer sizen så mycket för att komma ned i latency.

5/10 i latency funkar helt klart för mig att spela in med men 128 i buffersize genererar knaster.

Jag borde kunna köra med 256 buffersize och ändå komma ned i bra latency...

Så är tyvärr inte fallet...

Borde finnas en lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på om det kan vara något annat som fördröjer ljudet mer än vad latencyn i sig gör.

Jag misstänker också det starkt. 5 ms är knappt märkbart. 😛

Vilken MIDI-drivrutin har du angett som klaviatur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på om det kan vara något annat som fördröjer ljudet mer än vad latencyn i sig gör.

Jag misstänker också det starkt. 5 ms är knappt märkbart. 😛

Vilken MIDI-drivrutin har du angett som klaviatur?

Det där var något jag inte kände till. Berätta mer snälla... kanske kan vara något som går att förbättra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju helt på vilken synth du använder, en samplad sf2 fil kan jag köra på 4 M/s men om jag använder tex en mjukvaru synth så måste jag nästan gå uipp över 20 m/s.

Kan variewra ganska mycket eftersom färdiga låtar kräver ca 500 m/s här 😛.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på om det kan vara något annat som fördröjer ljudet mer än vad latencyn i sig gör.

Jag misstänker också det starkt. 5 ms är knappt märkbart. 😄

Vilken MIDI-drivrutin har du angett som klaviatur?

Det där var något jag inte kände till. Berätta mer snälla... kanske kan vara något som går att förbättra?

Som sagt, vilken drivrutin använder du till MIDI input?

Har du en syntklaviatur inkopplad i midiingången på ljudkortet?

Eller har du ett USB-klaviatur som du kopplar direkt på USB?

Har du kollat Emulerade portar-tråden?

Vad har du för synt? Mjukvara? Hårdvara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på om det kan vara något annat som fördröjer ljudet mer än vad latencyn i sig gör.

Jag misstänker också det starkt. 5 ms är knappt märkbart. 😄

Vilken MIDI-drivrutin har du angett som klaviatur?

Det där var något jag inte kände till. Berätta mer snälla... kanske kan vara något som går att förbättra?

Som sagt, vilken drivrutin använder du till MIDI input?

Har du en syntklaviatur inkopplad i midiingången på ljudkortet?

Eller har du ett USB-klaviatur som du kopplar direkt på USB?

Har du kollat Emulerade portar-tråden?

Vad har du för synt? Mjukvara? Hårdvara?

Var kan man kolla vilken drivis man har till Midi?

Jag har USB klaviatur. M- Audio Keystation 49e

Jag kör ju cubase.

För tillfället är synten Grand Piano 2

Hårdvarainfo finns överst i tråden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...