Jump to content
Annons

Göran Persson om skivbolagen


Fruppe69 (oregistrerad)

Recommended Posts

Fruppe69 (oregistrerad)

I ett referat på svd.se från kvällens tv-debatt mellan Persson och Reinfeldt kan man läsa att statsministern inte har "någon som helst lust att skydda skivbolagen."

Ganska anmärkningsvärt att Persson öppet visar sitt förakt för en hel industri som står för en betydande del av den svenska exporten - en bransch som lägger många skattekronor i statskassan.

Jag kommer aldrig att begripa den här demoniseringen av skivbolagen, som tydligen även fått fäste även i den hösta politiska ledningen i landet.

Varför skall inte skivbolagen skyddas? Är inte deras investeringar värda lika mycket som Siemens eller Volvos?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fruppe69 (oregistrerad)
Fast... det är ju iaf bra att han inte vill stödja en speciell bransch med sin politik. Vore ju jobbigt om han typ försökte driva igenom ett förbud mot kollektivtrafik för att den skadar bensinförsäljningen.

Nu glömde du att tänka innan du skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Hittar faktiskt inga andra trådar om Perssons uttalande.

För övrigt undrar man ju om han hade varit lika ivrig att kritisera skivbranschen om det inte varit val om en vecka och 4-5 procent av förstagångsväljarna tycker att fildelning är typ sjuuukt mykke vikktigare än fördelningspolitik *ler* =))))

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten om du hade citerat hela meningen från artikeln så hade det varit en helt annan sak.

"Jag kan förstå att vi ska skydda artisterna, men jag har ingen som helst lust att skydda skivbolagen."

Det tolkar jag som att "jag har ingen lust att hålla skivbolagen under armarna om de inte behövs längre". Vilket ju bara är en sund, marknadsliberal inställning...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du kan väl inte på allvar påstå att du blir förvånad över att politiker kommer med en massa utspel veckorna innan valet för att locka till sig de dumma människor som faktiskt tror att politiker håller vad de lovar? Det här uttalandet hade ju lika gärna kunnat komma från Reinfeldt eller Maud Olofsson, det handlar om att visa att man har förståelse för ungdomar och kan vara hipp och happening och dissa skivbolag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Det tolkar jag som att "jag har ingen lust att hålla skivbolagen under armarna om de inte behövs längre". Vilket ju bara är en sund, marknadsliberal inställning...?

På vilket sätt håller Persson skivbolagen under armarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tolkar jag som att "jag har ingen lust att hålla skivbolagen under armarna om de inte behövs längre". Vilket ju bara är en sund, marknadsliberal inställning...?

På vilket sätt håller Persson skivbolagen under armarna?

Påstod jag att han gör det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Det tolkar jag som att "jag har ingen lust att hålla skivbolagen under armarna om de inte behövs längre". Vilket ju bara är en sund, marknadsliberal inställning...?

På vilket sätt håller Persson skivbolagen under armarna?

Påstod jag att han gör det?

Ja alltså... om han inte gör det kan han ju inte sluta? :rolleyes:

Nyckelordet är "längre".

Själv tolkar jag hans uttalande som att fildelning ska vara fritt, och att Persson skiter i om det innebär att skivbolagen går under. Detta är ju i princip vad Bodström sagt tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Bodström är ju dock ganska bra på att säga en sak och göra en annan, även om han sagt att fildelare inte ska jagas så har han gett klartecken för flera razzior och tillslag som resulterat i att ungdomar fått skyhöga böter.

Nu fabulerar du väl ändå....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när du säger det är jag inte säker på att några böter delats ut för pirate bay-tillslaget, men en hel del annan skit inträffade på grund av det, som Bodström godkände efter påtryckningar från högre ort.

Det jag tänkte på med böterna var till exempel killen i Västerås som dömdes till 80 dagsböter eller vad det nu var, för att ha delat ut en film. Efter det sa ju Bodström att sånt inte ska hända några ungdomar igen, men så sent som nu i veckan hände det två killar i Borås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nu när du säger det är jag inte säker på att några böter delats ut för pirate bay-tillslaget, men en hel del annan skit inträffade på grund av det, som Bodström godkände efter påtryckningar från högre ort.

Det jag tänkte på med böterna var till exempel killen i Västerås som dömdes till 80 dagsböter eller vad det nu var, för att ha delat ut en film. Efter det sa ju Bodström att sånt inte ska hända några ungdomar igen, men så sent som nu i veckan hände det två killar i Borås.

Bodström menade väl att de som laddar ned inte ska råka så illa ut, däremot de som laddar upp, viss skillnad och ungdomarna(och gubbarna) bakom pirate bay har ju haft vinstsyfte m.m. med sin verksamhet så dom tycker jag man inte ska tycka synd om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när du säger det är jag inte säker på att några böter delats ut för pirate bay-tillslaget, men en hel del annan skit inträffade på grund av det, som Bodström godkände efter påtryckningar från högre ort.

Det jag tänkte på med böterna var till exempel killen i Västerås som dömdes till 80 dagsböter eller vad det nu var, för att ha delat ut en film. Efter det sa ju Bodström att sånt inte ska hända några ungdomar igen, men så sent som nu i veckan hände det två killar i Borås.

Stod så sent som igår på SVT text-TV att 3/4 av email-trafiken mellan justitiedepartementet och Hollywood (eller vilka det nu var?), den som föregick tillslaget mot Piratebay, kommer att hemligstämplas. Så vi får väl kanske se om 50 år vad som egentligen hände?

Annars, vad gäller tråden i allmänhet, så tycker jag att det låter vettigt; Klart det är artisterna som ska skyddas i första hand, inte skivbolagen. Men att skydda artisterna kan ju knappast innebära att man släpper fildelning fritt? (Även om man kan fråga sig hur mycket det påverkar; Var det inte i Studio det stod att den verkligen nedgången i skivförsäljningen, inklusive alla medietyper, var 0.3% eller något...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när du säger det är jag inte säker på att några böter delats ut för pirate bay-tillslaget, men en hel del annan skit inträffade på grund av det, som Bodström godkände efter påtryckningar från högre ort.

Det jag tänkte på med böterna var till exempel killen i Västerås som dömdes till 80 dagsböter eller vad det nu var, för att ha delat ut en film. Efter det sa ju Bodström att sånt inte ska hända några ungdomar igen, men så sent som nu i veckan hände det två killar i Borås.

Bodström menade väl att de som laddar ned inte ska råka så illa ut, däremot de som laddar upp, viss skillnad och ungdomarna(och gubbarna) bakom pirate bay har ju haft vinstsyfte m.m. med sin verksamhet så dom tycker jag man inte ska tycka synd om.

på det svarar jag bara-tillgång och efterfrågan, samma sak i fallet med prostituerade och torskar...

Om man skall vara seriös då, klart Persson fiskar efter röster, och speciellt ungdomarnas, han är riktigt jävla hal och slemmig-tro inte på honom eller någon annan i deras läger-de tillhör betongkulturen-gråsossarna som river allt vad som är bra och "bygger" upp en öststat i princip---vad ni än gör (jag är inte Moderat heller för den delen men sossarna har definitivt inte hållit vad dom sagt i valfläsket tidigare år efter år efter år så nu är det nog dags...de har ju raserat landet för för längesedan för tusan)...

vad gäller deras korrespondens med USA och eller SOVJET så har vi flera exempel på falskspel genom historien:

WW II och även efteråt-

*Baltutlämningen...

*Amerikanska flygburna soldater tillåts landa på Bromma under hemliga former nattetid...

*Nazitågen genom Sverige till Norge...

Alla dessa exempel och flera till påvisar vår "fina" neutralitetspolitik som sossarna alltjämt stoltserar med, nu och framöver gäller det inte minst utlämnandet av politiska fångar till höger och vänster, som med största sannolikhet riskerar tortyr eller livet, men duktiga Sverige lämnar ut dom för lite påtryckningar och falskspel som vanligt.Till detta kommer faktorn med den s.k. TERRORISTLAGEN som dyker upp över hela jorden men speciellt här med våra underliga kompisrelationer med barnet USA och som är direkt LIVSFARLIG eftersom du eller jag kan pekas ut och tas i förvar utan att DE behöver förklara detta med mer än att man är MISSTÄNKT för terrorism...i förlängningen skall ni se att jag har rätt-detta är inte demokrati och individens integritet etc är snart om intet-läskigt men sant och förmodligen tidens tecken-mörker och åter mörker pga det som hänt och som kommer att fortsätta pga en totalt vansinnig politik dikterad av USA i eget intresse alltsedan kriget slutade 1945...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars, vad gäller tråden i allmänhet, så tycker jag att det låter vettigt; Klart det är artisterna som ska skyddas i första hand, inte skivbolagen.

Ok så artisterna är viktigare än skivbolag? skivbolagen behövs ju inte eller?

vad kom först hönan eller ägget?

Link to comment
Dela på andra sajter

I ett referat på svd.se från kvällens tv-debatt mellan Persson och Reinfeldt kan man läsa att statsministern inte har "någon som helst lust att skydda skivbolagen."

Jag kan inte hitta ditt citat i SVD:s artikel.

Är du säker på att du inte läste någon av kommentarerna? 😄

Förresten, Göran skulle säkert hålla statliga skivbolag under sina armar. Så regeringen kan väl köpa upp Universal, EMI, Sony BMG och Warner? 😳😆

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Annars, vad gäller tråden i allmänhet, så tycker jag att det låter vettigt; Klart det är artisterna som ska skyddas i första hand, inte skivbolagen.

Ok så artisterna är viktigare än skivbolag? skivbolagen behövs ju inte eller?

vad kom först hönan eller ägget?

Artisten kom nog före skivbolaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

I ett referat på svd.se från kvällens tv-debatt mellan Persson och Reinfeldt kan man läsa att statsministern inte har "någon som helst lust att skydda skivbolagen."

Ganska anmärkningsvärt att Persson öppet visar sitt förakt för en hel industri som står för en betydande del av den svenska exporten - en bransch som lägger många skattekronor i statskassan.

Jag kommer aldrig att begripa den här demoniseringen av skivbolagen, som tydligen även fått fäste även i den hösta politiska ledningen i landet.

Varför skall inte skivbolagen skyddas? Är inte deras investeringar värda lika mycket som Siemens eller Volvos?

det hela skall naturligtvis ses mot bakgrund av hur regeringen beskyllts för att gå branschens vägar. ur den synvinkeln är uttalandet inte ett dugg konstigt.

vem tycker du demoniserar skivbolagen, och hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

I ett referat på svd.se från kvällens tv-debatt mellan Persson och Reinfeldt kan man läsa att statsministern inte har "någon som helst lust att skydda skivbolagen."

Jag kan inte hitta ditt citat i SVD:s artikel.

Är du säker på att du inte läste någon av kommentarerna? 😉

det låter troligt.

det som sades, och som var uppenbart är att man -till skillnad från ett halvår sedan- erkänner att lagen inte fungerar bra i sammanhanget och att man inte vill kriminalisera 1000000 svenskar.

det kanske kan tolkas som att man inte vill skydda skivbolagen, men vad regeringar ytterst vill är inte att alla bolag ska gå med så mycket vinst som möjligt, utan istället i första hand bevaka folkets intressen (efter mer eller mindre demokratiska val).

att exempelvis volvo ökar sin vinst är inget prioriterat om det samtidigt innebär att massor av människor blir arbetslösa.

alltså; skillnad på att bevaka bolagens intressen och folkets intressen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
I ett referat på svd.se från kvällens tv-debatt mellan Persson och Reinfeldt kan man läsa att statsministern inte har "någon som helst lust att skydda skivbolagen."

Jag kan inte hitta ditt citat i SVD:s artikel.

Är du säker på att du inte läste någon av kommentarerna? 😄

det låter troligt.

Natruligtvis är citatet korrekt. 😉 Vi som såg debatten hörde dessutom Persson fälla komentaren. SvD har kortat referatet.

Itzhak, jag antar att du missat hela Piratpartiet / Piratbyråns argumentation, om du är osäker på huruvida skivbolagen demoniserats i debatten?

Skivbolag är enligt gängse piratuppfattning giriga, onödiga och möjligen nazianstrukna.

En idiot som kallar sig Mc Lars har till och med gjort en genuint värdelös sång om korkade skivbolagsdirektörer, den låg på P3s B-lista helt nyss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars, vad gäller tråden i allmänhet, så tycker jag att det låter vettigt; Klart det är artisterna som ska skyddas i första hand, inte skivbolagen.

Ok så artisterna är viktigare än skivbolag? skivbolagen behövs ju inte eller?

vad kom först hönan eller ägget?

Artisten kom nog före skivbolaget.

Men båda parter behövs för att det ska funka.

Tidigare talare sa att att man bör skydda artister i första hand,

vem ska göra det och varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

I ett referat på svd.se från kvällens tv-debatt mellan Persson och Reinfeldt kan man läsa att statsministern inte har "någon som helst lust att skydda skivbolagen."

Jag kan inte hitta ditt citat i SVD:s artikel.

Är du säker på att du inte läste någon av kommentarerna? 😄

det låter troligt.

Natruligtvis är citatet korrekt. 😉 Vi som såg debatten hörde dessutom Persson fälla komentaren. SvD har kortat referatet.

Itzhak, jag antar att du missat hela Piratpartiet / Piratbyråns argumentation, om du är osäker på huruvida skivbolagen demoniserats i debatten?

Skivbolag är enligt gängse piratuppfattning giriga, onödiga och möjligen nazianstrukna.

En idiot som kallar sig Mc Lars har till och med gjort en genuint värdelös sång om korkade skivbolagsdirektörer, den låg på P3s B-lista helt nyss.

Jag tycker det verkar som om du är jättearg och vill skapa massa sådanhär trådar. Brukar inte alla liknanade trådar sluta på samma sätt? (eller aldrig sluta?)

För övrigt så ska allt som sägs under valkampanjerna tas med en nypa salt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...