Jump to content
Annons

Vilket inspelningsprogram använder du ?


Plus o Minus

Vilket inspelningsprogram använder du ?  

432 röster

  1. 1. Vilket inspelningsprogram använder du ?

    • Cubase/SX
      175
    • Nuendo
      12
    • Logic
      40
    • Project 5
      0
    • Sonar
      25
    • Samplitude
      4
    • Reason
      46
    • FL Studio
      18
    • Tracktion
      8
    • Annat
      42


Recommended Posts

Jag laddade hem demon av trackion och allvarligt talat så tycker jag att det är super. Den har ju allt man behöver och ärligt talat så har jag aldrig prövat på ett så tydigt och lättanvänt musikprogram förut. Med ett Tracktion som ligger på en 80 Euro tycker jag att det är svårmotiverat varför man ska satsa på typ Cubase SX2 för 7000:- om man inte råkar jobba i en professionell musikstudio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Men jag funderar på att köpa Cubejs SL. Är det ett bra val?

Det beror väl lite på vad du har tänkt att göra för något.

Hur vil du arbeta?

Kommer du att använda mycket outboards?

Många pluggar?

Liveinspelning?

MIDI?

Extern mixer?

Typ av musik?

etc, etc....

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag funderar på att köpa Cubejs SL. Är det ett bra val?

Det beror väl lite på vad du har tänkt att göra för något.

Hur vil du arbeta?

Kommer du att använda mycket outboards?

Många pluggar?

Liveinspelning?

MIDI?

Extern mixer?

Typ av musik?

etc, etc....

Tjenare!

Tänkte använda både outboards och plugin när jag mixar och kanske en XV5050 blandat med Reason 2.5. (En salig röra..)

Kommer då att skicka ut några stereokanaler till mixern osv och mixa delvis på Yamaha mixern plus i Kjubejs egna mixer och använda en del plugins t.ex delay m.m.

Hur är EQ:n i Cubejs SL?

Duger SL:n för detta ända mål eller kan jag kanske tillochmed köpa SE:n?

Tips?

Edit: Ska jag kanske skippa Kubäjs och köpa något annat program?

Ps. Ja detta kanske inte hör hemma i denna tråd men det är fritt för admin att flytta inlägget Ds

🙂

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, detta är min första post här på forumet! 😛

Jag är uppvuxen på Digital Orchestrator Plus/Pro, småländsk mull och astrakanäpplen men har på senare tid blivit en sk. Tracktion-är. Vår härförare och andlige ledare (okej, programmerare/skapare då 😉 ) Julian Storer, har en plan för totalt världsherravälde inom ett år eller så 😄

Go Jules!

Tack för ordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic, men man har ju PC så ja får väl köra med mitt 5.0 tills jag har råd me en mac 😳

Sälj PC:n och köp en beg Mac.

Du kan fortfarande köra MacOS 9.2.2 och Logic.

I mars kommer the big upgrade. Logic 6 Pro.

Everything in it!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

satsa på typ Cubase SX2 för 7000:- om man inte råkar jobba i en professionell musikstudio.

Finns väl ingen professionell musikstudio som använder Cubase 😱

Det finns del.. Men protools är fortfarande favorit. I post-produktions studios har iaf nuendo slagit hårt i london.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic, men man har ju PC så ja får väl köra med mitt 5.0 tills jag har råd me en mac  😱

Du bör ladda ner uppgraderingen till 5.5.1 som är mycket bättre. Den sista PC-versionen av Logic är mycket bra och kommer att knäcka länge till. Faktum är att den i många fall är stabilare än 6.3.3 körd på en Mac. Jag ser faktiskt ingen som helst anledning till att byta från PC till Mac än. Fortsätt köra på 5.5.1 på din PC så länge du kan. När/om du bestämmer dig för att byta dator får du betydligt mer Mac för pengarna än just nu.

Själv skaffade jag visserligen en ny Mac för att köra Logic, men det var enbart för att jag skriver om och undervisar om programmet och därför är tvungen att ha den senaste versionen.

Förresten så måste jag tillägga att jag förutom Logic även spelar in, komponerar, förproddar och ibland slutproddar på Ableton Live. Men man kunde ju inte sätta upp två program i den här undersökningen ;-)

Redigerat av pboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Logic, men man har ju PC så ja får väl köra med mitt 5.0 tills jag har råd me en mac  😱

Du bör ladda ner uppgraderingen till 5.5.1 som är mycket bättre. Den sista PC-versionen av Logic är mycket bra och kommer att knäcka länge till. Faktum är att den i många fall är stabilare än 6.3.3 körd på en Mac. Jag ser faktiskt ingen som helst anledning till att byta från PC till Mac än. Fortsätt köra på 5.5.1 på din PC så länge du kan. När/om du bestämmer dig för att byta dator får du betydligt mer Mac för pengarna än just nu.

Själv skaffade jag visserligen en ny Mac för att köra Logic, men det var enbart för att jag skriver om och undervisar om programmet och därför är tvungen att ha den senaste versionen.

Förresten så måste jag tillägga att jag förutom Logic även spelar in, komponerar, förproddar och ibland slutproddar på Ableton Live. Men man kunde ju inte sätta upp två program i den här undersökningen ;-)

Kan man köpa den versionen till PC någonstans ( billigt 😛 )?

Jag har MicroLogic 4.7 eller vad det är och jag börjar förstå dess begränsningar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört Reason i drygt ett år nu. Var tvungen att byta upp min när Fast Tracker 2 vägrade gå igång när jag bytte till Windows XP 😳

Nästa steg blir väl att få igång Cubase SX med lite ReWire och någon mumsig HW-synth. Ahh, om man ändå hade lite mera cash.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Reason är arbetshästen, sen blir det mastring i CubaseVST med Waves och andra diversepluggar. Sen att FL finns med och Sound Forge, Samplitude och Acid likaså gör ju inte saken sämre.

😉

🙂

Såg att nån inte "Brydde" sig om SX. Skulle gärna testa själv.

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag kör Cubase SX 2

uppgraderade nyligen till Reason 2.5 men tycker att sequencern där skulle behöva förbättras ett par snäpp för att bli en värdig motståndare, rent arbetsmässigt.

t.e.x kunna hantera Audiospår

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 5 månader senare...

Har alltid kört Logic, men tvingas nu sitta en del med CubaseSX. Vet inte riktigt vad jag ska säga. Båda programmen har ju alla de funktioner de behöver och det handlar ju mest om en vanesak vilket man föredrar. Tycker det är lite väl långa vägar att gå i Cubase ofta och jag har ett och annat att säga om audio-routingen, men .. Det är väl som sagt mest en vanesak hur man lägger upp projekten inför mix.

Har tröttnat helt på vilket-program-är-bäst-snacket. Det håller ju faktiskt inte längre. Alla program är bra nuförtiden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började med hårdvarusequensers.

Först Yamaha QX7, en två-spårs tidig midisequenser vilken jag beställde från Thoman i Tyskland. Jag blev mycket imponerad av att tjänstemannen vid tullen visste vad det var (ingen annan gjorde det). Denna fick jag köra klocksynkad till en Sequential drumtracks där trummorna låg programerade separat.

Bytte sen upp mig till en qx5 (som jag har för mig kostade istil med 5000 papp). Marginellt större ej bakgrundsbelyst display och hela 8 spår. Fortfarande samma jämra klocksynt, nu också synkad till en fostex 8-kanalsbandare.

Med byte till Atari/Steinberg pro 24 och smpt blev allt mycket smidigare och drumtracksen till slut förvisad till museeföremål.

Råkade av en händelse stöta på Cakewalk 6 på nittiotalet och det blev därför rätt naturligt att jag fastnade för Sonar. Tycker att det progget erbjuder det mesta.

Kommer dock inte överens med den bundlade V-samplern. Inte alls så logiskt och lättarbetat som gamla Akais hårdvarusampler. Fast det är kanske jag som har attitydproblem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...