Jump to content
Annons

109 kvadrameter studio. HJÄLP!


Dimarino

Recommended Posts

Dubbla väggar? Kanon! Då kan du använda akustikprofilen i taket för att undvika flanktransmission genom taket. Hur du gör i golvet vet jag inte. Själv skall jag kasta in några kvadratmeter Stepisol imorgon (förhoppningsvis). Är min studio stor? JA-a, ungefär 1/6-del av din. 😄 Ren "himmastudio" alltså, som jag hoppas blir klar någongång innan jag lämnar in...  🙂

Det där förstår inte jag, flanktransmission lär jag juh få iallafall eller?

Det är väl när ljudet "går över" väggarna. Men jag kanske har missförstått användningen av akustikprofilerna... ?

Appropå färdig studio = Man blir nog ALDRIG färdig. Man köper och säljer, byter och slänger (väldigt sällan iof), bygger o river o sliter sitt hår. Allt p.g.a. strävan för nåt som man förmodligen aldrig kommer uppnå i sitt liv.

Det jobbigaste med det hela är nog att man ALDRIG blir nöjd.

MEN, skulle vi bli nöjda med vår studio, och tekniken stagnerar och vi har spelat in "den där" perfekta låten och produktionen och vi kan inte visualisera en förbättring/fortsättning... vad skulle då meningen med livet vara?

Nä fan, jag är glad sålänge jag är missnöjd... (hur fel lät det där igentligen 😏 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 114
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det där förstår inte jag, flanktransmission lär jag juh få iallafall eller?

Det är väl när ljudet "går över" väggarna. Men jag kanske har missförstått användningen av akustikprofilerna... ?

Jepp, det är när ljudet inte går via väggarna utan ut igenom takgipset via bjälklaget till nästa rum, eller genom golvet via stommen. Genom att akustikprofilen särkopplar takgipset från bjälklaget så har du brutit denna väg för ljudet att transporteras.

Du kan läsa lite mer här

http://www.sbi.se/omraden/o_dokument.asp?dId=79

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena dimarino!!

(visslar förtjust när jag ser bilderna)

det här blir ju bara intressantare och intressantare för varje gång du lägger upp bilder. För mig så får du slänga upp hur många som helst, det är bara kul att titta och fantisera om att en dag få göra det själv!

Alltså du lever i drömmen kan jag väl anta. En dröm som aldrig kommer bli fulländad men det är ju bra det, för hur skulle det se ut om man kommer till studion och känner att här finns det absolut ingenting som kan förbättras. En rolig del är just att planera och försöka uppgradera sig och göra det ännu vassare ännu bättre.

Ärligt talat så tror jag att genom att du visar upp precis vad du håller på med så skulle jag inte bli förvånad om många skulle vilja sen komma och prova studion, och då har du alla världens chanser att hyra ut den, som jag skrev om tidigare. På så sätt så kan det bidra till att det blir ännu bättre.

Intressant att höra lite grand vad gäller din budget. Det här verkar vara ett betydligt större projekt än att bygga en liten hemmastudio så då hamnar vi inte i den kategorin och då kostar det en hel del. Hur mycket kommer du spendera på material, glas, akustik och etc. och vad för typ av utrustning har du sen tänkt att ha.

Lycka till mannen

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjoho. Vågar man fråga vad hyran för lokalen ligger på, i runda slängar sisådär... 😲

Och vad beräknar du/ni att elen kommer kosta i månaden?

Hyran är inte så hög, hade det varit i stockholm så hade det nog varit det dubbla. Elen har jag dealat till mig 50kr/kvm/år har jag för mig, iochmed att det inte finns en separat räknare i min lokal. Jag lär väl förhoppningsvis inte gå back iallafall! Blir det lite kallt så kan man låta stärkarna stå på över natten. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså ca 50:- /kvm inkl el? I så fall har du ett jääääävligt bra pris... Det har du ju iofs i vilket fall..

50kr x 109m2 per år = 5450:- per år.

En månadshyra på nätta 454 kr.

Nope, dont think so.

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att höra lite grand vad gäller din budget. Det här verkar vara ett betydligt större projekt än att bygga en liten hemmastudio så då hamnar vi inte i den kategorin och då kostar det en hel del. Hur mycket kommer du spendera på material, glas, akustik och etc. och vad för typ av utrustning har du sen tänkt att ha.

Ang. bilderna så är tanken litegrann att visa andra vad jag gör, ge andra lite tips och ideér för att hjälpa dem i sitt bygge. Samt att förhoppningsvis få kritik och ideér själv från andra medans jag bygger. Nån kanske ser att nåt blir galet och hör av sig. Jag skulle bli jätteglad över detta.

Ang. budget:

Jättesvårt att säga och jag kan sitta här hela natten och räkna och skriva.

Men vi gör det lite kort.

Budgeten för bygget är = tills det blir färdigt så att det kan användas och ser bra ut.

Jag bygger 95% av allt själv och ibland med lite hjälp från familj/vänner, så jag sparar in en hel del pengar genom att slippa anlita proffs. Men då får man vara beredd på skavanker och att göra om saker. Men det är ok.

Jag skulle gissa att jag landar runt 50 - 60 lök. Men då kan tilläggas att jag har fått 6 isolerglasrutor (lamellglas går på ca 1700 per kvm)

5 lägenhetsdörrar med karm lite begagnade (nya, kanske 3 - 5 000)

reglar till mer än halva lokalen (inte så stor kostnad, men ändå några laxar),

plus en hel del smågrejjer.

alla verktyg/maskiner lånar jag och all nödvändig information, eller saker man behöver veta för just ett moment, snackar man sig till eller spenderar åtskilliga timmar framför datorn och träffar trevliga människor på studio forum.

Jag tror att man kan göra det mesta själv om man ger sig fan på det, man lär sig otroligt mycket på det också, och så är det kul att se resultatet!!

Budget för utrustning m.m.

där vill jag sätta ett litet temporärt tak. Nya inköp = max 50 bandidos.

Men å andra sidan, vi kan göra en snabb översikt med ca priser. med de saker jag verkligen behöver. För att få se hur långt jag kommer.

Nytt fireface800 = 14 000

ny kraftigare pc, plus skärmar = 14 000

oops... 28 000? bara 22 purjos kvar.

Vi går vidare i butiken och hittar...

ett hagström bord för 10 000, taget!

kablage kanske? Jag lär behöva en sissådär 1,5 ton kablar mellan alla prylar.

Ojsan. Där vet jag inte riktigt, men siktar nånstanns 3 000 bara för att få ljud i skiten.

9 burkar kvar. Jag skickar det på mikrofoner och samtidigt inser att jag saknar

fler mikrofoner

balanserad patchbay (sålde 4 stycken balanserade patchbay´s som bara låg och skrotade hemma, ungefär några månader före bygget. Inte alltför smart kanske men så är det... alltid!)

kompressorer/limiters

fler mikrofoner

nåt mer mikstativ

en till multikabel till storarummet

(ungefär här har jag sålt bilen och hyrt ut sambon på heltid)

lite software kanske man borde köpa (oj, där kan jag vinka adjö till min bostadsrätt och flytta till farmor)

Saker som blinkar och lyser men som man faktiskt inte använder. Det borde gå att få billigt nånstanns. Men eftersom jag nu varken har fordon, flickvän eller tak över huvudet så frågar man sig om blinkande saker faktiskt är så viktigt.

Jo det är det, ok. Jag får helt enkelt gå tillbaks till dansbands scenen igen och köra fullt ut med rosa skjorta och "kvart över nio" leendet. Jag har åtminstonne tak över huvudet (turné bussen) men ingen tid att spendera i studion (p.g.a. att jag jämt befinner mig i turné bussen).

som ni kanske förstår så har det gått åt skogen med det lilla "taket" jag hade.

Men jag gillar optimism och jag skulle inte tveka en sekund att löda ihop mina egna kompressorer om det inte va för att jag verkligen HATADE att löda. etc.

Så, bygget ska bli färdigt, sen får vi se vad som händer.

Kan också tilläggas att jag ska ta en tur till IKEA också och inhandla sängar m.m. för gästrummet, plus ett mindre kök i hallen, och lite andra grejjer som jag inte kom å tänka på just nu.

Till er andra som bygger: Med Optimism kommer man långt, men tyvärr långt ifrån ända fram!

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså ca 50:- /kvm inkl el? I så fall har du ett jääääävligt bra pris... Det har du ju iofs i vilket fall..

50kr x 109m2 per år = 5450:- per år.

En månadshyra på nätta 454 kr.

Nope, dont think so.

Sorry, utryckte mig kanske lite skevt.

Det är bara elen vi pratar. Det är bra pris ändå! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh man hittar ganska mycket fina saker begagnat om man letar på tradera, blocket, vendolin etc. Så man kan ju alltid klara sig med en halvtight budget om man hittar riktiga fynd. Rack, studiobord m.m tjänar man ju några laxar på att bygga själv. Absorbenter går ju i hyffsad utsträckning att bygga ihop själv också men räkna ändå med att få köpa en hel del. Jävla kul att följa bygget iallafall 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan komma och jobba som kaffekokare  😎

Och jag kan vara kaffedrickare, har en viss talang för det. 😆

men viklet sammanträffande.. jag med 😆😮😛😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

hej dimarino

en i särklass roligaste budgetläsningen som nån har skrivit har du just givit oss!

du säger 50 000 till köp av nya saker. det borde betyda att du redan har ett par saker hemmavid redan, som du inte behöver köpa. för jag hittade t.ex nog inga monitorer bland de saker som du budgeterat för. Och det är ju bra det, för att köpa monitorer är ju en ganska dyr kostnad och så måste man känna sig trygg med dem.

Du verkar satsa mycket pengar på dels ett separat ljudkort och ett separat mixerbord. I ditt fall kan det finnas fog för det men skulle bara tipsa dig om att idag så finns ju M-Audio project mix för 13 lökar. Då får du många kanaler in samt möjlighet att kunna mixa med reglar. Det finns så klart andra som gör samma sak fast allt är ju beroende på vad du tänkt ha studion till och vad du känner dig trygg att arbeta med. Att gå den analoga vägen har sina fördelar jämfört med de digitala vägarna. (Själv skulle jag tycka att ett RME 800 skulle inte sitta helt fel, för visst är det ett sådant du snackar om?)

Ska ge dig lite tankar vad gäller dator. Datorer har fläktar och utan dem blir de varma och processorn överhettad. Dvs. fläktarna behövs men låter en del. Om jag vore dig och genom att du har stor plats så skulle jag fixa ett slags datorrum där jag ställer en eller två datorer, i nätverk, och då kommer du slippa datorfläktarnas surrande. Kräver lite längre kablar men tror att det i längden är värt det. Sedan så hoppas jag att du ska införskaffa dig två monitorer, det kommer behövas, som ett par hårddiskar där du kan lagra alla wav filer. Tänk bara på att med ditt fireface kan du spela in i hygglig bra upplösning, och jag är nog ganska säker på att det är vad som önskas också. Det kräver mycket minne så satsa på en dator med mycket minne och ram minne och jäkla snabba processorer, typ AMD2 64 bitars.

Sedan ska du ha en eloge för att du inser att kablar kommar man inte undan och att det kommer gå en hel del. Tips där är att du bör skaffa dig en fin multikabel som du integrerar i väggen mellan kontrollrum och själva studion. Varför? Då du verkar så himla händig så kan du ju fixa en plats mot väggen där du har som en kontaktsluss, väl isolerad och dylikt. Där kopplar du dina xlr sladdar som går igenom slussen och ut till andra sidan, vidare till ditt ljudkort vad det nu må vara. Den biten skall du då försöka helst ha ihopbuntad som i en multikabel, då slipper du ha en mängd kablar ligga och skräpa på golvet! Och givetvis ska de vara skärmade alla.

Tycker så här vad gäller mikrofoner. Satsa på sådana som du vet fungerar, typ shures alla mickar. Dessa lär du kanske hitta beggat på vendolin.se typ, dvs. du behöver inte satsa på t.ex. neumann redan nu. Men allteftersom tiden går och ekonomin tillåter så ska du införskaffa dig en fin mick då och då och tillslut har du en egen liten arsenal som du trivs att arbeta med.

Och genom att du gör mycket jobb själv så kommer du ju undan väldigt billigt ska jag säga, det tror jag faktiskt inspirerar många här på forumet.

Lycka till och glöm inte lägga upp bilder också 😛

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

sitter här och tänker lite smått på vad jag själv skulle ha gjort i Dimarinos ställe. Du har en hel lokal, pretty big på köpet också, du går omkring, ser väggar som kan rivas, du ser för ditt inre var du vill ha kontrollrummet, givet Control 24;an, sedan ser du var du har själva studion. Fasiken alltså, ju mer man tänker på det desto mer avis blir man på dimarino.

fuskigt värre, vill också ha en sådan lokal och smälla upp nånting, hehe... (det är nog bäst att inte tänka alls, minst grymt på så vis ) 😕

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan komma och jobba som kaffekokare  😎

Och jag kan vara kaffedrickare, har en viss talang för det. 😳

men viklet sammanträffande.. jag med 😮😮😛😉😆

Undan...jobbet är mitt...du inser att du är chanslös när du ser mitt cv 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

hej, hemma igen, ska läsa igenom tråden igen noga och kolla på bilderna.. blev lite paff när jag såg rumskissen. Lite märkliga "ratios" på rummen kanske, men ska kolla igen.

a

😏

Kul att se dig igen! 😳

Ritningen stämmer inte riktigt. Det har ändrats mycket under resans gång med tanke på fönster och element m.m.

Men kom gärna med lite kritik och funderingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

sitter här och tänker lite smått på vad jag själv skulle ha gjort i Dimarinos ställe. Du har en hel lokal, pretty big på köpet också, du går omkring, ser väggar som kan rivas, du ser för ditt inre var du vill ha kontrollrummet, givet Control 24;an, sedan ser du var du har själva studion. Fasiken alltså, ju mer man tänker på det desto mer avis blir man på dimarino.

fuskigt värre, vill också ha en sådan lokal och smälla upp nånting, hehe... (det är nog bäst att inte tänka alls, minst grymt på så vis ) 😏

//Anders

Helt rätt.

Det va underbart att riva och fundera och planera och drömma.

MEN... Det gick lite långt. Iochmed att det skulle bli så stort så la jag ner för mycket tid och i princip all min vakna tid gick åt till att få allting rätt i skallen.

Plus att man va otroligt orolig att bygga fel, fel konstruktion, fel mått, fel allting. Så jag har oroat mig så mycket att jag knappt kunnat sova något.

Till slut kom jag till den punkten att jag bara "gör det" så får det bli som det blir och ta konsekvenserna och rätta till i efterhand om det skulle bli tokigt.

Faktum är att jag är amatör byggare fortfarande och självklart så kommer saker och ting inte bli som man har tänkt.

Men kanske t.o.m. bra överaskningar dyker upp.

ang. monitorer m.m. Så har jag en del redan. Har haft olika sorters hemmastudios i 10 års tid. Så lite skit har man samlat på sig.

ang. ljudkort och mixer.

Har nästan alltid gillat mixen mellan analogt och digitalt. Digitalt just för att det är så smidigt att arbeta med och överföring mellan enheter etc.

Analogt för att de har mer karaktär och känsla än digitala prylar. Senaste plattan spelade jag in med ett gammalt TEAC bord från 1975 in i mboxen.

därav Hagström bordet då. Jag känner att det är ett bra pris för ett bra bord och nära support. Han som säljer är en polare och kommer hjälpa mig modda och fixa med det om det behövs.

Behöver det mest för inspelningen och för monitor systemen, samt att leka lite under mixning, har mixat med både SSL och NEVE bord och inget går upp mot att ha lite analoga reglar och rattar.

Sen måste man juh definitvt ha bra ad omvandlare för att ha nytta utav det andra godiset. RME´s fireface800 har väl vunnit lite tester och sådär, så jag tänkte slå på stort.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

hoppas verkligen att du får det mesta att flyta på. Om jag vore i din situation också så skulle nog typ minst ett halvår gå åt bara åt att fundera och hitta lösningar. Jag skulle även utnyttja Sketchup, som andreasb gör väldigt bra, för då kan man få en mycket god bild av det hela. Sedan skulle jag nog titta mycket på hur olika studios ser ut, besöka och hitta inspiriation och givetvis hitta så mycket fakta som möjligt.

i ditt fall så ser det ju än så länge riktigt riktigt strålande ut men det är en lång väg kvar att gå innan du får sätta dit ditt hagströmska bord. ska själv titta på en sån på nätet för att se hur en sådan verkar vara.

mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

nu så; allt ser väl helt ok ut på bilderna, med förutsättning att du mest vill isolera mellan de rum du bygger och inte bryr dig särskilt om att störa grannar och få in ljud i rummen utifrån.

hoppas att du inte har gått för fort fram nu bara.

Svårt att inte strö salt i sår nu när jag kommer in så här sent ni processen, men jag hade defenitivt tagit bort det befintliga kontorsisolerade innertaket och sett till att det blev ett "riktigt" ljudisolerat tak i varje rum som var bortkopplat från var. Vilket i sin tur verkar väldigt vågat, skulle vara försiktig med att överbelasta de tunna stålreglar som sådant innertak hänger på, du vill nog inte ha ett par hundra kilo gips i huvudet när det rasar. Eller har du kollat hur de är fästa?

Sen skulle jag vilja se en skiss på hur du bygger väggarna; så att det blir rätt från början.

Utöver det vore det intressant att se spec. på asfaboard, det intressanta är att se densitet/kvm alt. kubik. Gips har en tendens att vara både billigare OCH tyngre än de flesta material, det är därför de flesta bygger med just det. Det finns såklart en hel uppsjö nya material som försöker ta plats eller tom. ersätta gips (MLV - Mass Loaded Vinyl) är ett sånt, men det finns fortfarande inget som slår gips när det kommer till pris kontra densitet. möjligtvis sandfyllda väggar av betong då.

a

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...