Jump to content
Annons

Problem med ljudkortet - HELP!


Stensdotter

Recommended Posts

Hej vänner!

Så har jag äntligen fått mina grejor:

* Ett externt ljudkort: M-Audio Fast Track Pro

* Mikrofon: Studio Projects B3 (tack Claes för snabb leverans)

Det var trassligt att installera drivrutinerna men till sist fick jag kontakt mellan ljudkortet och datorn (har även installerat de senaste drivrutinerna från leverantören). Har spelat in lite sång men problemet är att jag måste ha Gain-reglaget på max för att överhuvudtaget kunna spela in något ljud. Alltså kan jag inte ställa volymen högre, absolut inte så högt jag skulle vilja. Superkonstigt. När jag kollar ljudkortet i kontrollpanelen är knappen för volymreglage under inspelning utgråad, jag kan alltså inte ens klicka där.

Fantommatningen 48V är påslagen i ljudkortet, det är inte det som är problemet.

Någon som har en aning om var problemet kan ligga???

Tacksam för all hjälp.

Sångsugen Stensdotter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej vänner!

Så har jag äntligen fått mina grejor:

* Ett externt ljudkort: M-Audio Fast Track Pro

* Mikrofon: Studio Projects B3 (tack Claes för snabb leverans)

Det var trassligt att installera drivrutinerna men till sist fick jag kontakt mellan ljudkortet och datorn (har även installerat de senaste drivrutinerna från leverantören). Har spelat in lite sång men problemet är att jag måste ha Gain-reglaget på max för att överhuvudtaget kunna spela in något ljud. Alltså kan jag inte ställa volymen högre, absolut inte så högt jag skulle vilja. Superkonstigt. När jag kollar ljudkortet i kontrollpanelen är knappen för volymreglage under inspelning utgråad, jag kan alltså inte ens klicka där.

Fantommatningen 48V är påslagen i ljudkortet, det är inte det som är problemet.

Någon som har en aning om var problemet kan ligga???

Tacksam för all hjälp.

Sångsugen Stensdotter

har du kollat så du inte har ngn PAD-knapp intryckt.. den dämpar ett visst antal dB, och det är att undvika när du ska spela in sång.. (om inte vokalisten sjunger tokhögt!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Pad-knappen är inte aktiverad, så det är inte där problemet ligger.

Bifogar några länkar till bilder jag lagt upp på ljudkortet och en bild på baksidan av micken.

Micken: Har knappen ställd i mitten, dvs där det är ett rakt streck

https://www.studio.se/index.php?showtopic=30350

Ljudkortet:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=30347

Här har jag alltså Gain på max för att få till inspelningsvolym överhuvudtaget. Pad-knappen ej intryckt. Har satt micken i ingång 1 och knappen att på Instr (ej Line). I övrigt är alla reglage på default.

Fattar noll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...