Jump to content
Annons

Min ibanez rg350ex vägrar hålla sig stämd


easy_dog

Recommended Posts

Har aldrig haft ett enda problem sen jag köpte gitarren i slutet av september förra året och har varit nöjd med den. Men senast i replokalen så hoppade en sträng av och jag bytte den och upptäckte att jag var tvungen att stämma om gitarren helt. Så jag lossade alla stränglås och började stämma guran, men till min fasa så upptäckte jag att strängarna hela tiden kort efter stämde ner sig flera steg neråt(!?).

Gjorde jag ett misstag med att lossa alla stränglås samtidigt? Eller är det ngt annat jag kanske gjorde fel? Gitarren fungerar ju suveränt annars så jag tror inte felet ligger där.

Kanske skulle nämna att det är en gitarr med svaj för er som inte känner till modellen :rolleyes:.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Förhoppningsvis kan jag fixa till detta själv och slippa att se några hundralappar flyga iväg till en musikaffär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

fel av mig.. mikael hasselquist.. studio nr 1, -06.. sidan 70..

"när du sätter på nya strängar, töj ut dom ordentligt och kör bends över hela halsen. Stäm om och gör sedan om det tills gitarren inte blir ostämd av det.. Upprepa med alla strängar.

Sedan låser du och använder svajarmen lite vilt. Den blir förmodligen ostämd igen, stäm om och upprepa proceduren. Om du går igenom detta en gång, behöver du aldrig göra det igen(så länge du byter en sträng i taget)"

Link to comment
Dela på andra sajter

fel av mig.. mikael hasselquist.. studio nr 1, -06.. sidan 70..

"när du sätter på nya strängar, töj ut dom ordentligt och kör bends över hela halsen. Stäm om och gör sedan om det tills gitarren inte blir ostämd av det.. Upprepa med alla strängar.

Sedan låser du och använder svajarmen lite vilt. Den blir förmodligen ostämd igen, stäm om och upprepa proceduren. Om du går igenom detta en gång, behöver du aldrig göra det igen(så länge du byter en sträng i taget)"

Vafan! Kan jag inte få citera mig själv? :rolleyes::rolleyes:😏

Link to comment
Dela på andra sajter

fel av mig.. mikael hasselquist.. studio nr 1, -06.. sidan 70..

"när du sätter på nya strängar, töj ut dom ordentligt och kör bends över hela halsen. Stäm om och gör sedan om det tills gitarren inte blir ostämd av det.. Upprepa med alla strängar.

Sedan låser du och använder svajarmen lite vilt. Den blir förmodligen ostämd igen, stäm om och upprepa proceduren. Om du går igenom detta en gång, behöver du aldrig göra det igen(så länge du byter en sträng i taget)"

Vafan! Kan jag inte få citera mig själv? :rolleyes::rolleyes:😄

ahh.. du där.. 😉

sorry, men jag visste vilken sida OCH jag var snabbare.. 😏😠😆

blev du plutt nu!? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

fel av mig.. mikael hasselquist.. studio nr 1, -06.. sidan 70..

"när du sätter på nya strängar, töj ut dom ordentligt och kör bends över hela halsen. Stäm om och gör sedan om det tills gitarren inte blir ostämd av det.. Upprepa med alla strängar.

Sedan låser du och använder svajarmen lite vilt. Den blir förmodligen ostämd igen, stäm om och upprepa proceduren. Om du går igenom detta en gång, behöver du aldrig göra det igen(så länge du byter en sträng i taget)"

Vafan! Kan jag inte få citera mig själv? 😄😕😄

ahh.. du där.. 😄

sorry, men jag visste vilken sida OCH jag var snabbare.. 😄😄😄

blev du plutt nu!? 😉

Förlåt mig för att jag har ett liv då, och inte får nyss om alla trådar i samma stund de uppkommer... 😆😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror knappast att det sitter gamla strängbitar kvar för jag har inte bytt alla strängarna 😕 och eftersom alla stämmer om sig så är det nog ngt annat.

Låsklaff?

jasså, var det alla strängarna. då läste jag inte ordentligt, fick för mig att det var en sträng som stämde ner sig.

jag har haft flera olika gitarrer med floydrose, men aldrig haft något problem med att få dem att hålla stämningen. förstår inte att vissa har sådana problem att stämma dem ordentligt.

givetvis måste du tänja ut strängarna ordentligt innan du låser dem(som idf citerar), men det är helt grundläggande så det behöver jag knappast påpeka. -det gäller ju alla gitarrer. det andra alternativet är att du helt enkelt inte låst fast strängarna, men det borde du ju också klara av.

låsklaff; bläcken som håller strängarna låsta vid sadeln (men det är knappast aktuellet om det gäller alla strängarna)

edit:om de varit så att flera stängar ökad i spänning efter en stund, så kunde det bero på att du inte fäst den nya strängen, och när den slakar, så sträcks de andra(men i ditt fall var det väl tvärt om).

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

fel av mig.. mikael hasselquist.. studio nr 1, -06.. sidan 70..

"när du sätter på nya strängar, töj ut dom ordentligt och kör bends över hela halsen. Stäm om och gör sedan om det tills gitarren inte blir ostämd av det.. Upprepa med alla strängar.

Sedan låser du och använder svajarmen lite vilt. Den blir förmodligen ostämd igen, stäm om och upprepa proceduren. Om du går igenom detta en gång, behöver du aldrig göra det igen(så länge du byter en sträng i taget)"

Vafan! Kan jag inte få citera mig själv? 😄😕😄

ahh.. du där.. 😉

sorry, men jag visste vilken sida OCH jag var snabbare.. 😄😄😄

blev du plutt nu!? 😉

Förlåt mig för att jag har ett liv då, och inte får nyss om alla trådar i samma stund de uppkommer... 😆😛

😄😉😛

😄😄😄

jag trodde jag hade ett liv ja me, men fan det har jag ju inte.. 😄

jag är egentligen hemma på lunch mellan 12 o 3.. 😄

så nu suger jag på en kaffe. men det var bra skrivet mikael hasselquist!!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

fel av mig.. mikael hasselquist.. studio nr 1, -06.. sidan 70..

"när du sätter på nya strängar, töj ut dom ordentligt och kör bends över hela halsen. Stäm om och gör sedan om det tills gitarren inte blir ostämd av det.. Upprepa med alla strängar.

Sedan låser du och använder svajarmen lite vilt. Den blir förmodligen ostämd igen, stäm om och upprepa proceduren. Om du går igenom detta en gång, behöver du aldrig göra det igen(så länge du byter en sträng i taget)"

Vafan! Kan jag inte få citera mig själv? 😛🥰😄

ahh.. du där.. 😉

sorry, men jag visste vilken sida OCH jag var snabbare.. 😮😮😮

blev du plutt nu!? 😉

Förlåt mig för att jag har ett liv då, och inte får nyss om alla trådar i samma stund de uppkommer... 🥰😛

😆😆😆

😄😄😄

jag trodde jag hade ett liv ja me, men fan det har jag ju inte.. 😆

jag är egentligen hemma på lunch mellan 12 o 3.. 😄

så nu suger jag på en kaffe. men det var bra skrivet mikael hasselquist!!! 😉

Tack så mycket, mr IDF! 😄😄 (I brist på ditt riktiga namn. 😛 ) Önskar jag kunde få lite kaffe också bara... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset! Ska testa det, förhoppningsvis så kommer det funka bra 🥰.

Annars tycker jag du ska ta med dig gitarren till en musikbutik och be dom visa dig hur du ska göra. Dom är säkert jättevana vid den här typen av frågor. 🥰

EDIT: är dom shyssta, tar dom inte betalt för att bara visa dig hur du ska göra.

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

fel av mig.. mikael hasselquist.. studio nr 1, -06.. sidan 70..

"när du sätter på nya strängar, töj ut dom ordentligt och kör bends över hela halsen. Stäm om och gör sedan om det tills gitarren inte blir ostämd av det.. Upprepa med alla strängar.

Sedan låser du och använder svajarmen lite vilt. Den blir förmodligen ostämd igen, stäm om och upprepa proceduren. Om du går igenom detta en gång, behöver du aldrig göra det igen(så länge du byter en sträng i taget)"

Vafan! Kan jag inte få citera mig själv? 😛🥰😄

ahh.. du där.. 😉

sorry, men jag visste vilken sida OCH jag var snabbare.. 😮😮😮

blev du plutt nu!? 😉

Förlåt mig för att jag har ett liv då, och inte får nyss om alla trådar i samma stund de uppkommer... 🥰😛

😆😆😆

😄😄😄

jag trodde jag hade ett liv ja me, men fan det har jag ju inte.. 😆

jag är egentligen hemma på lunch mellan 12 o 3.. 😄

så nu suger jag på en kaffe. men det var bra skrivet mikael hasselquist!!! 😉

Tack så mycket, mr IDF! 😄😄 (I brist på ditt riktiga namn. 😄 ) Önskar jag kunde få lite kaffe också bara... 😛

mr Idf=hr Jonas Wijk

😛

jag faxar en kopp!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämna in den till någon musikbutik som syssalr med reperationer

Dom är förjävla duktig. oftast.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Förhoppningsvis kan jag fixa till detta själv och slippa att se några hundralappar flyga iväg till en musikaffär.

man kan göra det själv med lite vilja, våld och vaselin!!

Link to comment
Dela på andra sajter

fel av mig.. mikael hasselquist.. studio nr 1, -06.. sidan 70..

"när du sätter på nya strängar, töj ut dom ordentligt och kör bends över hela halsen. Stäm om och gör sedan om det tills gitarren inte blir ostämd av det.. Upprepa med alla strängar.

Sedan låser du och använder svajarmen lite vilt. Den blir förmodligen ostämd igen, stäm om och upprepa proceduren. Om du går igenom detta en gång, behöver du aldrig göra det igen(så länge du byter en sträng i taget)"

Vafan! Kan jag inte få citera mig själv? 😠:rolleyes:😄

ahh.. du där.. 😉

sorry, men jag visste vilken sida OCH jag var snabbare.. 😆😆😆

blev du plutt nu!? 😉

Förlåt mig för att jag har ett liv då, och inte får nyss om alla trådar i samma stund de uppkommer... 😏😛

😆😆😆

😄😄😄

jag trodde jag hade ett liv ja me, men fan det har jag ju inte.. 😆

jag är egentligen hemma på lunch mellan 12 o 3.. 😄

så nu suger jag på en kaffe. men det var bra skrivet mikael hasselquist!!! 😉

Tack så mycket, mr IDF! 😄😄 (I brist på ditt riktiga namn. 😛 ) Önskar jag kunde få lite kaffe också bara... 😏

mr Idf=hr Jonas Wijk

😉

jag faxar en kopp!!

Tack, Jonas! 😄 Men du, maila den där koppen istället. :rolleyes:😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset! Ska testa det, förhoppningsvis så kommer det funka bra :rolleyes:.

Annars tycker jag du ska ta med dig gitarren till en musikbutik och be dom visa dig hur du ska göra. Dom är säkert jättevana vid den här typen av frågor. 😏

Jodå, om jag inte fixar det själv så får jag ju göra det. Men det blir sista utvägen då butiken ligger ca 4 mil härifrån och bussarna går dåligt :rolleyes:.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset! Ska testa det, förhoppningsvis så kommer det funka bra 😏.

Annars tycker jag du ska ta med dig gitarren till en musikbutik och be dom visa dig hur du ska göra. Dom är säkert jättevana vid den här typen av frågor. 😏

Jodå, om jag inte fixar det själv så får jag ju göra det. Men det blir sista utvägen då butiken ligger ca 4 mil härifrån och bussarna går dåligt :rolleyes:.

ischisch.. vet hur det är..hade förra studion 3 mil ut på landet.. närmsta musikaffär var den sämsta i norden!!

dessutom tog det nästan en timme in till stan med buss!! :rolleyes:

följ bara mikaels tips så blir det sketabra!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, Jonas! 😠 Men du, maila den där koppen istället. :rolleyes:  😆

här får du ditt kaffe

edit: tog bort det tidigare quotarna.. 😏

Jaaaa, vad gott. :rolleyes: Men vi ska nog fortsätta den här diskussionen i Längsta tråden eller något, tror jag. 😆 (Eller fiskar du efter post counts? 😏 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar den här tråden balla ur helt å hållet! 😏

Men asså jag har också problem med min rg350ex.

Meningen med Edge pro stallet är väl att den inte ska stämma ur sig när man svajar?

Men varje gång jag svajar lite, behövs inte alls mycket, så stämmer den ur sig.

Nu vet jag inte om jag tog över tråden men det är väl ungefär samma problem? :rolleyes:

/Jonson :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar den här tråden balla ur helt å hållet! 😆

Men asså jag har också problem med min rg350ex.

Meningen med Edge pro stallet är väl att den inte ska stämma ur sig när man svajar?

Men varje gång jag svajar lite, behövs inte alls mycket, så stämmer den ur sig.

Nu vet jag inte om jag tog över tråden men det är väl ungefär samma problem? 🥰

/Jonson 😱

Det problemet har dock jag aldrig haft och jag svajar på ganska bra ibland 😉.

Men som sagt så stämde allt ur sig när jag tog bort stränglåsen och vägrade stämma tillbaka sig. Men det ska nog snart vara löst.

När det gäller att den stämmer ur sig när du svajar så kanske det är för att dina stränglås inte sitter tillräckligt bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar den här tråden balla ur helt å hållet!  😛

Men asså jag har också problem med min rg350ex.

Meningen med Edge pro stallet är väl att den inte ska stämma ur sig när man svajar?

Men varje gång jag svajar lite, behövs inte alls mycket, så stämmer den ur sig.

Nu vet jag inte om jag tog över tråden men det är väl ungefär samma problem?  😆

/Jonson 😉

Det problemet har dock jag aldrig haft och jag svajar på ganska bra ibland 😄.

Men som sagt så stämde allt ur sig när jag tog bort stränglåsen och vägrade stämma tillbaka sig. Men det ska nog snart vara löst.

När det gäller att den stämmer ur sig när du svajar så kanske det är för att dina stränglås inte sitter tillräckligt bra?

Jag har varit och pillat på den, bland annat skruvat åt stränglåsen. Så det är nog inte problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, Jonas! 😄 Men du, maila den där koppen istället. 😉  😄

här får du ditt kaffe

edit: tog bort det tidigare quotarna.. 😛

Jaaaa, vad gott. 😛 Men vi ska nog fortsätta den här diskussionen i Längsta tråden eller något, tror jag. 😄 (Eller fiskar du efter post counts? 😛 )

😆

visst OT!!!

Men asså jag har också problem med min rg350ex.

Meningen med Edge pro stallet är väl att den inte ska stämma ur sig när man svajar?

Men varje gång jag svajar lite, behövs inte alls mycket, så stämmer den ur sig.

Nu vet jag inte om jag tog över tråden men det är väl ungefär samma problem? 😛

/Jonson 😉

edge pro är ju en modell som är gjord för ibanezerna.. det är ju floyd rose modell, fast upphottad.. 😛

tanken var ju att man ska kunna svaja galet utan omstämning..

du kanske måste fräscha upp ditt stall!?

jag hade ungefär samma problem för ngra år sen med en jackson. det kan(behöver inte va så!!) vara så att "stoppklossarna" nere i stallet är slitna.. bor du i närheten av växjö tyckerjag att du omedelbums åker till janne på helges håla o får din gitarr healad. kostar en slant, men det är det VERKLIGEN värt.. en av de bästa, enligt min åsikt, på uppfräschning av gitarrer.. ovanligt billig med!

Link to comment
Dela på andra sajter

du kanske måste fräscha upp ditt stall!?

jag hade ungefär samma problem för ngra år sen med en jackson. det kan(behöver inte va så!!) vara så att "stoppklossarna" nere i stallet är slitna.. bor du i närheten av växjö tyckerjag att du omedelbums åker till janne på helges håla o får din gitarr healad. kostar en slant, men det är det VERKLIGEN värt.. en av de bästa, enligt min åsikt, på uppfräschning av gitarrer.. ovanligt billig med!

Jo hade nog varit så, men den är ungefär 3 månader gammal, så klossarna lär ju inte vara slitna 🙂

btw, så köpte jag guran där, han är bäst! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett liknande problem med min Ibanez JEM. Men jag har fått det konstaterat att det är....hmmm....vet inte vad det heter, men floyd rose stallet "Lutar" på två bultar. Och stället där dessa två möts måste vara knivskarpt tydligen, och på min gura så har detta nötts ur och blivit som en rund kant. Så när jag svajar, även det minsta så stämmer guran om sig med en gång.

Lösningen på detta var att ta en rundfil och slipa till det hela så att det blir en skarp kant igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

du kanske måste fräscha upp ditt stall!?

jag hade ungefär samma problem för ngra år sen med en jackson. det kan(behöver inte va så!!) vara så att "stoppklossarna" nere i stallet är slitna.. bor du i närheten av växjö tyckerjag att du omedelbums åker till janne på helges håla o får din gitarr healad. kostar en slant, men det är det VERKLIGEN värt.. en av de bästa, enligt min åsikt, på uppfräschning av gitarrer.. ovanligt billig med!

Jo hade nog varit så, men den är ungefär 3 månader gammal, så klossarna lär ju inte vara slitna 😛

btw, så köpte jag guran där, han är bäst! 😄

jaha men då är edet bara o gå tillbaks.. du har ju en gratis healing inom ett år eller vare e..

najs är det. jag har köpt ett par plankor av honom. fruktansvärt kompetent.. kan inget annat än att lovorda den mannen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...