Jump to content
Annons

Hur gör man en riktigt bra SKIVA?


tbruce

Recommended Posts

Att göra femton bra låtar är ju inget svårt. Sen kan man ju spela dom efter varandra och kalla det för en skiva... men hur gör man om man vill få det att kännas mer som en riktig skiva? Hur får man allt att kännas som att det hör ihop är uttänkt?

En idé som jag fick var att man kanske kan börja med att skissa ut ungefär hur man vill att skivan ska vara - dvs innan man ens börjar skriva nån av låtarna. Om man försöker tänka ut hur låtarna ska sitta efter varandra, och vad för stil det ska vara, så kanske det automatiskt blir mer enhetligt?

Säg att man bestämmer att låt ett ska vara en riktig dunderbrakare så man lägger beslag på allas uppmärksamhet direkt... och att låt två ska vara lite lugnare, och ha t ex en lite vemodig känsla... osv, fast man tänker lite först hur det upplevs eftervarannat...

Så när man väl börjar skriva musiken så ger man helt enkelt sig själv i uppgift att försöka följa dessa instruktioner som man själv skrivit, och kan kanske ha i åtanke att efter den där första dunderlåten så ska det komma något stillsammare... på det sättet borde det ju automatiskt komma in en mer genomtänkt form i alltihop, eller? Bättre än en efterhandskonstruktion som låtordningen blir annars?

Hm?

Vilket flummigt inlägg det här blev. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fast jaha va? 🙂 Varför det? Du menar att om man skapar för nöjes skull så kan man bara bry sig om en låt i taget? 😆 Kan väl finnas ett nöje i att göra en bra skiva, likväl som att göra en bra låt?

Är det för kommersiellt med album nu eller vadå. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

låter lite som om du vill tillverka låtar åt massan istället för att skapa för nöjes skull

Eh, det har väl inte alls med saken att göra? Att arra en skiva kan vara minst lika viktigt som att arra en låt. Speciellt om man gör en konceptplatta.

Att göra en bra produktion är ju inte detsamma som att göra mainstreamsmörja 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där finns det en miljard olika teorier om! Den bästa är givetvis min egen!

1 Börja med den bästa (och/eller mest kommersiella) låten.

2 Ta sedan den näst bästa (och/eller näst mest kommersiella) låten.

3 Lägg därefter in den tredje bästa (och/eller tredje mest kommersiella) låten.

4 Ni hajar nog 😆!

Dock en grej som är grymt cool, och som vissa uppskattar otroligt medans jag aldrig hört någon irritera sig på, är ifall låtarna går ihop!

Som om en mycket skicklig DJ spelar dem efter varandra. Eller ännu hellre att dom verkligen går ihop! Skivan är en låt uppdelad i 12 del-låtar.

Det blir självfaller klurigt att få olika tempon/stämningar att gå ihop men om man lyckas blir det magiskt... tycker Hans.

Har man jobbat med samplingar har man vanan inne. Hur får jag nu ihop detta med detta? Hmmmen om jag gör såhär så kanske...

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill säga att du är inne på helt rätt spår tbruce!

En skiva är ett gränssnitt som lyssnaren måste förstå.

Jag hämtar mycket idéer från NASA och Microsoft när jag sätter ihop produktioner.

Deras sätt att hantera användaren är fenomenalt. Inspirerande!!!!!

En skiva kräver tanke och medvetenhet.

Brukar lyssna på gamla produktioner för att lära mig dessutom.

Zeppelin visste vad dom pysslade med. Beatles likaså...

Några som var riktigt jävliga på det tycker jag var YES.

Fortsätt i din riktning tbruce!

Att göra en skiva är inte "att bara"!!!

Take care!

Link to comment
Dela på andra sajter

En intressant metod som Appleseed Cast använde sig av när de gjorde "Two conversations" var att först skriva en story, vad plattan skulle handla om, och sen försöka skriva låtar som återspeglade storyn.

Skulle vilja testa att arbeta så nångång. Eller att över huvud taget göra en konceptplatta vore kul men knepigt. Pedro the lions "Control" är en av mina absoluta favoriter på det området. Helt underbart berättad historia.

Men annars gäller det väl att mastra låtarna så att de får en relativt enhetlig ljudbild. Sen kan man ju hitta låtar som man kan väva ihop så de får snygga övergångar. Och just som du säger lägga låtarna i rätt ordning på skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

En skiva är ett gränssnitt som lyssnaren måste förstå.

Jag hämtar mycket idéer från NASA och Microsoft när jag sätter ihop produktioner.

Deras sätt att hantera användaren är fenomenalt. Inspirerande!!!!!

Öhh...Nu förstår jag inte...Var det ett skämt det där? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

om du inte ska göra en episk mastodont skiva (tex war of the worlds) så tycker jag det är smartare att koncentrera sig på en låt i taget istället för att oroa sig för att "det här kommer inte passa in med nästa låt på skivan"

Så har jag gjort hittills men jag upplever nu att det kanske blir för splittrat... nåt låter bitpop, nåt låter disco, nåt låter euro, nåt låter hiphop, nåt låter electronica, nåt låter house, osv... självklart finns det massa likheter också eftersom det är samma person som står bakom, men ändå.

Dessutom är jag en sån som tror på att begränsningar föder kreativitet. Om jag vet att jag är "tvungen" att skriva en låt i en viss stil på ett visst tema där outrot ska låta på ett visst sätt för att bli "rätt", så får jag genast hinkvis med idéer om hur det kan göras på bästa/smartast sätt, vilket gör mej kreativ som bara tusan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill säga att du är inne på helt rätt spår tbruce!

En skiva är ett gränssnitt som lyssnaren måste förstå.

Jag hämtar mycket idéer från NASA och Microsoft när jag sätter ihop produktioner.

Deras sätt att hantera användaren är fenomenalt. Inspirerande!!!!!

En skiva kräver tanke och medvetenhet.

Brukar lyssna på gamla produktioner för att lära mig dessutom.

Zeppelin visste vad dom pysslade med. Beatles likaså...

Några som var riktigt jävliga på det tycker jag var YES.

Fortsätt i din riktning tbruce!

Att göra en skiva är inte "att bara"!!!

Take care!

Jag har jättesvårt att avgöra om detta inlägg är ett skämt eller inte, men jag tror det är på allvar? 😆 NASA? MS? Huh. Utveckla gärna det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte låta låtarna gå ihop! Folk blir imponerade som fan! Ena låten slutar i melodislinga/ljudbild som på något sätt ska transformeras till nästa låts början.

Annars måste jag säga att gör man 15 riktigt bra låter är man enligt mig redan hemma.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är svårt det där... Personligen gillar jag verkligen skivor som "sitter ihop" bra. Behöver inte nödvändigtvis vara konceptalbum, men skivor där man känner att helheten verkligen sitter...

Tror lite det där går förlorat genom nedladdade mp3:or nu...

Edit: Ok Computer... mmmm... 😆

Redigerat av floaty
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där finns det en miljard olika teorier om! Den bästa är givetvis min egen!

1 Börja med den bästa (och/eller mest kommersiella) låten.

2 Ta sedan den näst bästa (och/eller näst mest kommersiella) låten.

3 Lägg därefter in den tredje bästa (och/eller tredje mest kommersiella) låten.

4 Ni hajar nog 🙂!

Dock en grej som är grymt cool, och som vissa uppskattar otroligt medans jag aldrig hört någon irritera sig på, är ifall låtarna går ihop!

Som om en mycket skicklig DJ spelar dem efter varandra. Eller ännu hellre att dom verkligen går ihop! Skivan är en låt uppdelad i 12 del-låtar.

Det blir självfaller klurigt att få olika tempon/stämningar att gå ihop men om man lyckas blir det magiskt... tycker Hans.

Har man jobbat med samplingar har man vanan inne. Hur får jag nu ihop detta med detta? Hmmmen om jag gör såhär så kanske...

Den första idén låter som ett recept på en skiva som man snabbt tröttnar på? 😆 Kanske funkar om syftet är att använda det som en demo... men om man vill att skivan ska vara bra i sig så är det väl bra att sprida (göma?) de eventuellt mindre bra låtarna bland guldklimparna. Fast helst ska man ju gömma guldkorn bland guldklimparna.

Att sätta ihop låtarna kan vara effektfullt. Kanske inte är nåt fan av att så att säga beatmixa ihop dem, eftersom det isåfall kan betyda att låtarna inte står lika bra för sig själva, men om man har nåt intro eller outro som inte är vanlig musik utan kanske mer nåt ljud, så kan det vara riktigt snyggt att ta bort all tystnad mellan låtarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror lite det där går förlorat genom nedladdade mp3:or nu...

Neh, det tror jag inte direkt. De som laddar hem låtar styckvis är oftast inte de som gillar den sortens plattor (ja nu är jag fördomsfull men jag tror faktiskt det). Och jag tror att artisterna gärna fortsätter jobba med albumformatet även om det enbart ska distribueras digitalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är svårt det där... Personligen gillar jag verkligen skivor som "sitter ihop" bra. Behöver inte nödvändigtvis vara konceptalbum, men skivor där man känner att helheten verkligen sitter...

Tror lite det där går förlorat genom nedladdade mp3:or nu...

Ja det där har jag också tänkt på... mp3lyssningen skapar ju en "singelifiering" av musiken... både bra och dåligt, bra eftersom det inte ger utrymme till skräp som man bara slänger med för det kommer ingen vilja lyssna på ändå, och dåligt just eftersom tjusningen med en bra skiva kan försvinna.

En låt kan bli större i rätt sammanhang, så att säga, och i slumpplaylisten har man ingen kontroll över sammanhanget. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror lite det där går förlorat genom nedladdade mp3:or nu...

Neh, det tror jag inte direkt. De som laddar hem låtar styckvis är oftast inte de som gillar den sortens plattor (ja nu är jag fördomsfull men jag tror faktiskt det). Och jag tror att artisterna gärna fortsätter jobba med albumformatet även om det enbart ska distribueras digitalt.

Absolut! Och självklart erbjuder man ju en zip-fil komplett med bilder och annat godis!

Link to comment
Dela på andra sajter

En intressant metod som Appleseed Cast använde sig av när de gjorde "Two conversations" var att först skriva en story, vad plattan skulle handla om, och sen försöka skriva låtar som återspeglade storyn.

Ja det låter lite som det jag tänkte, även om det kan bli lite väl pretto med en faktisk story, kanske. Tänker mej mer en ljud-story, kanske, eller en stämnings-story. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid varit inne på att göra en hel skiva där låtarna ljudmässigt sitter ihop! Gärna oväntat och kanske konstigt men ändå att låtarna verkligen går in i varandra.

Kanske loopa en liten del av slutet på en låt, sänka/höja loopen nån/några toner och låta denna loop få vara med melodiskt i början på nästa eller

att en melodislinga successivt övergår i nästa melodislinga och/eller att musikinstrumentet "morfas" över i instrumentet som inleder nästa låt eller...

... möjligheterna är obegränsade men ändå - begränsade = perfekt 😆!

Ha regnljud på alla låtarna eller ännu bättre regnskogsljud samt delfiner!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid varit inne på att göra en hel skiva där låtarna ljudmässigt sitter ihop! Gärna oväntat och kanske konstigt men ändå att låtarna verkligen går in i varandra.

En skiva jag tycker lyckas väldigt bra med det är The Gloria Record - Start Here. En skiva att insprireras av. Och speciellt att lyssna på i lurar.

Fast nu insåg jag precis att det faktiskt inte är så många av låtarna som går ihop. Det bara känns så 😆 Men de har iaf en väldigt snygg övergång med baklängesorglar som går in i nästa låt.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill säga att du är inne på helt rätt spår tbruce!

En skiva är ett gränssnitt som lyssnaren måste förstå.

Jag hämtar mycket idéer från NASA och Microsoft när jag sätter ihop produktioner.

Deras sätt att hantera användaren är fenomenalt. Inspirerande!!!!!

En skiva kräver tanke och medvetenhet.

Brukar lyssna på gamla produktioner för att lära mig dessutom.

Zeppelin visste vad dom pysslade med. Beatles likaså...

Några som var riktigt jävliga på det tycker jag var YES.

Fortsätt i din riktning tbruce!

Att göra en skiva är inte "att bara"!!!

Take care!

Jag har jättesvårt att avgöra om detta inlägg är ett skämt eller inte, men jag tror det är på allvar? 😆 NASA? MS? Huh. Utveckla gärna det. 🙂

Om det är så, att du ser det som ett skämt så kanske du inte är redo för infon....

He he he!

Jag menar fullaste allvar!

Den research som både NASA och Microsoft gjort genom tiderna är en jäkligt bra angreppsvinkel när du söker styra dina lyssnare in i det som ska bli din skiva.

Microsoft satte startknappen nere till vänster i Windows för att?

Allt detta går att applicera på konstruktionen av en skiva.... men man måste våga öppna ögonen....

Din startlinje där du påpekar vilket som är bäst att börja med, vilken låt är nummer tre etc. påminner ganska mycket om hur NASA tillgodosåg sina astronauter med info i situationer där de processade mycket information.

På samma sätt som en lyssnare processar det den hör.

Det finns en uppsjö av info om detta som kan vara bra att läsa...

...det är ju trots allt ett gränssnitt vi pratar om här!

Fundera vidare du...

/Tha' Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är på rätt spår, tror jag, eftersom det i dag rent generellt inte görs album som det gjordes förr. Jag gnölar inte om att det var bättre förr (även om det i de här avseendet kanske var det). Idag gör man inte album, man gör låtar som säljs styckvis, allt annat är utfyllnad. *trött när jag skriver så det här är kanske osammanhängande...?*9

Link to comment
Dela på andra sajter

Den research som både NASA och Microsoft gjort genom tiderna är en jäkligt bra angreppsvinkel när du söker styra dina lyssnare in i det som ska bli din skiva.

NASA köper jag men jag har aldrig förknippat Microsoft med bra gränssnitt. De leder användaren in i vansinne, det är vad de gör ( och då tar jag inte ens med alla hängningar och crasher, eftersom det ligger utanför själva gränssnittet ) 😆

Om du hade sagt Apple, IKEA eller typ Liseberg så hade jag varit med dig utan att klaga 🙂

Men det är i och för sig möjligt att det jobbar några vettiga kognitionsvetare eller psykologer på Microsoft som tyvärr bara blir misstolkade i slutändan. Kan du peka till eller rekomendera någon referens till all denna forskning?

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Den research som både NASA och Microsoft gjort genom tiderna är en jäkligt bra angreppsvinkel när du söker styra dina lyssnare in i det som ska bli din skiva.

NASA köper jag men jag har aldrig förknippat Microsoft med bra gränssnitt. De leder användaren in i vansinne, det är vad de gör ( och då tar jag inte ens med alla hängningar och crasher, eftersom det ligger utanför själva gränssnittet ) 😉

Om du hade sagt Apple, IKEA eller typ Liseberg så hade jag varit med dig utan att klaga 😎

Men det är i och för sig möjligt att det jobbar några vettiga kognitionsvetare eller psykologer på Microsoft som tyvärr bara blir misstolkade i slutändan. Kan du peka till eller rekomendera någon referens till all denna forskning?

Sure thing Pluffo!

Tog med en case study från tillverkandet av Win95!

Visst programmet suger men skit i det.

Angreppsvinkeln är än dock den samma, dock med en skillnad...

...musik är konst.., eller inte somdet har diskuterats i en annan tråd nyligen..

The Windows® 95 User Interface: A Case Study in Usability Engineering

Av Kent Sullivan.

Sen har du en massa gött att hitta här!

NASA History

Man ska nog inte gå för djupt in i detta då det antagligen förhindrar skapandet av skivan...

Dock är det ett gränssnitt.., ett möte för lyssnaren, mötet mellan musiken och lyssnaren.

Med intresse för hur detta funkar, vilket är det enda jag har, kan nog insikten i att andra har "gjort skitgörat före mig", hjälpa rejält när man klurar på vilken låt som ska komma först och sist typ.

Inte fan sitter jag på någon utbildning i detta om man nu fått för sig det men jag ser ett samband vilket jag tror att de flesta kan göra.

Tog upp det mest för att när man "sätter" en skiva, måste man våga tänka utanför den bekväma, trygga, fyrkantiga lilla värld man befinner sig i.

Det är då det uppstår magi!!!

Var rädda om er!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte men jag ser en skiva som en livespelning. Låtarna måste komma i den följd så att lyssnarna är intresserade hela vägen och att de orkar lyssna.

Nu pysslar jag med hårdrock och det kanske inte fungerar på samma sätt med andra musikstilar men så här tänker jag:

Låt nummer 1 är intro låten som ska skapa ett intresse men inte den bästa låten för vem vill börja med det bästa och resten blir sheit? Den ska bara ge ett försmak till det som komma skall. Låt nummer 2 höjer förväntningarna lika så 3 och 4 - sedan tar man ner tempot lite i låt nummer 5 så lyssnaren får tid på sig att hämta sig lite och tänka över det den precis har blivit träffad med (om man kör live är det antigen låt nr 4 eller 5 som lyssnarna behöver för att vila sina headbangande nackar). Låt 6 laddar vi om med ett fläskläpps-tryckande spår osv. Som avslut ska lyssnare tro att allt är över men få ytterligare en smäll i ansiktet för att känna att den vill lyssna på skivan igen och eventuellt köpa nästa skiva som kommer.

Denna tanke är inte utformad efter en s.k konceptplatta utan mer med låtar som inte bygger något direkt på varandra.

Redigerat av MrDweeb
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte men jag ser en skiva som en livespelning. Låtarna måste komma i den följd så att lyssnarna är intresserade hela vägen och att de orkar lyssna.

Nu pysslar jag med hårdrock och det kanske inte fungerar på samma sätt med andra musikstilar men så här tänker jag:

Låt nummer 1 är intro låten som ska skapa ett intresse men inte den bästa låten för vem vill börja med det bästa och resten blir sheit? Den ska bara ge ett försmak till det som komma skall. Låt nummer 2 höjer förväntningarna lika så 3 och 4 - sedan tar man ner tempot lite i låt nummer 5 så lyssnaren får tid på sig att hämta sig lite och tänka över det den precis har blivit träffad med (om man kör live är det antigen låt nr 4 eller 5 som lyssnarna behöver för att vila sina headbangande nackar). Låt 6 laddar vi om med ett fläskläpps-tryckande spår osv. Som avslut ska lyssnare tro att allt är över men få ytterligare en smäll i ansiktet för att känna att den vill lyssna på skivan igen och eventuellt köpa nästa skiva som kommer.

Denna tanke är inte utformad efter en s.k konceptplatta utan mer med låtar som inte bygger något direkt på varandra.

Mycket bra inlägg!

Har fungerat i alla tider!

Själv har jag börjat fundera på vad som händer när en publik möter mer än ett band per kväll.

Kan man få publiken att göra som vid ett skivbyte?, där lyssnaren noga väljer och sedan fokuserar på musiken (läs upplevelsen)?

Naturligtvis är det olika kategorier av lyssnare men högst intressant.

Ps. Ursäkta om jag pillar i tråden för mycket men jag tycker helt enkelt att detta är superspännande!!!

Take care!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...