Jump to content
Annons

Skämtar Banken?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Har ett litet banklån och skulle öka på det lite grann. Det är inga gigantiska summor det handlar om och resten på det första ska återbetalas på ett par år. Jag har fått en massa brev om hur bra kund jag är och är välkommen att utöka lånet om jag vill. Skickade därför in en ansökan om utökning av lånet. Detta fick jag avslag på direkt med Posten och där stod t.o.m. att de inte ens skulle prova om jag åtminstone kunde få låna ett lite lägre belopp iaf. Konstigt tänkte jag och ringde upp, men de svarade inte.

Senare i veckan skickade jag därför en snabb ansökan till, för jag trodde helt enkelt att de måste ha gjort fel. Samma dag med Posten som en ny blankett om utökat lån kom från dem spontant och ett brev om hur bra kund jag var, så skickade de samma svar om avslag om utökat lån i ett annat kuvert. Vad ÄR detta??, tänkte jag. Ringde på nytt, men fick inget svar (med de berodde mest den gången på att det var efter normal stängningstid). Nåväl, i veckan som gick skickade jag in en ansökan för tredje gången till Banken. Men fick avslag igen. Samtidigt kom med Posten ett brev från kreditupplysningen - som de ju alltid tar. Jag gick igenom punkt för punkt - alltså för att kolla att jag uppfyllde alla krav för lånet. Det gjorde jag definitivt.

Vad kan besluten bero på? Varför skickar de HELA TIDEN helt spontant från deras sida positiva brev med lov om nedsänkt ränta om jag utökar mitt lån om jag vill, och att jag är en av deras bästa kunder, men samtidigt med dem helt nya avslag? Jag har dessutom aldrig utnyttjat någon av alla de betalningsfria månader de frikostigt gett mig. Jag vill ju bli av med lånet så snart som möjligt och betalar därför hela tiden på det. Kan de bli sura över det? Är det det det handlar om? Nu vid det tredje och sista ansökningstillfället så valde jag en längre återbetalningstid, så att återbetalningsbeloppet per månad blev exakt detsamma som det jag nu betalar - med det hjälpte ju inte det heller. Fattar noll!

Djävla cirkus!

😱

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)
Dags att byta bank kanske? De vill ju uppenbarligen inte ha dig som kund. Då kan de få slippa det.

Jag skrev denna tråd av en anledning. Att hjälpa mig att förstå varför banken SAMMA DAG som de skickar ett brev med avslag på låneansökan om utökning av det befintliga lånet hos dem, samtidigt skickar mig ett annat brev där det står att jag är mycket välkommen med en ansökan om utökning av det befintliga lånet, eftersom jag tillhör en av deras absolut allra bästa kunder.

Vari ligger logiken?

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags att byta bank kanske? De vill ju uppenbarligen inte ha dig som kund. Då kan de få slippa det.

Jag skrev denna tråd av en anledning. Att hjälpa mig att förstå varför banken SAMMA DAG som de skickar ett brev med avslag på låneansökan om utökning av det befintliga lånet hos dem, samtidigt skickar mig ett annat brev där det står att jag är mycket välkommen med en ansökan om utökning av det befintliga lånet, eftersom jag tillhör en av deras absolut allra bästa kunder.

Vari ligger logiken?

😱

Lånelöften - vallöften... Banken bara hakar på trenden.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Olika avdelningar, ingen kommunikation?

Ahaaa...är det så det kan vara? Som vanligt mao. det som förbryllar är ju att de har en enkel lista med lånekrav och att jag otvetydigt uppfyller alla dessa...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt tänkte jag och ringde upp, men de svarade inte.

Eh...

Eller hur. Se till att få tag i någon du kan prata med innan du drar några slutsatser, musik. Annars kan du åka in till deras kontor också.

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

Reklam!

Man kör adressregistret rakt av utan validering av 'dåliga' kunder när man gör reklamutskick.

När det väl kommer till utlåning till en 'riktig' människa så gäller regel nr. 1. Avtala tid och träffa en banktjänsteman personligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev denna tråd av en anledning. Att hjälpa mig att förstå varför banken SAMMA DAG som de skickar ett brev med avslag på låneansökan om utökning av det befintliga lånet hos dem, samtidigt skickar mig ett annat brev där det står att jag är mycket välkommen med en ansökan om utökning av det befintliga lånet, eftersom jag tillhör en av deras absolut allra bästa kunder.

Vari ligger logiken?

😱

Hrrm.

Den som är bäst skickad att svara på detta är banken.

Tror faktiskt inte någon på detta eminenta forum kan

bringa klarhet i frågan, även om det kan vara én kreativ process med alla gissningar.

Mitt råd:

Ta med dig papprena till bankkontoret, be om en förklaring, skriv ner deras förklaring i denna tråd, så får vi alla en förklaring på det irrationella beteendet.

(klart det finns en förklaring, det gör det alltid)

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags att byta bank kanske? De vill ju uppenbarligen inte ha dig som kund. Då kan de få slippa det.

Jag skrev denna tråd av en anledning. Att hjälpa mig att förstå varför banken SAMMA DAG som de skickar ett brev med avslag på låneansökan om utökning av det befintliga lånet hos dem, samtidigt skickar mig ett annat brev där det står att jag är mycket välkommen med en ansökan om utökning av det befintliga lånet, eftersom jag tillhör en av deras absolut allra bästa kunder.

Vari ligger logiken?

😎

Sådana här saker kan göra mej riktigt sur också… 🙁

Min syster jobbar som platschef på ena av Sveriges större Internetbanker.

Hon säjer så här, ju flera förfrågningar på sej hos UPC (Upplysningscentralen) så blir bankerna tvekande. Jag fick tillexempel en förfrågan på mej bara för att jag var intresserad av att höra hur mycket det kostade att köpa en sak räntefritt, detta ligger mej till last när jag söker kredit. Jag har försökt att ändra det, men det är mycket svårt…

Antalet förfrågningar hos UPC är en av dom betydelsefulla grunderna för en kredit. Många av dom mindre kreditbolagen skickar förfrågningar som spam-mail till UPC, det är djävligt dåligt för oss konsumenter, man behöver alltså inte ta en kredit för att bli registrerad, bara göra en förfrågan.

Upp på barrikaderna, ner med kapitalismen… 😱

Edit: Roffes råd verkar himla bra, fråga och förklara... Man kan övertyga dom flesta med rätt munläder, och har du hälften så bra som du skriver så kommer det nog att räcka... 😄

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Man kan övertyga dom flesta med rätt munläder, och har du hälften så bra som du skriver så kommer det nog att räcka... 😉

Hej!

Tack. Jag talar som jag skriver kan man säga.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kan besluten bero på? Varför skickar de HELA TIDEN helt spontant från deras sida positiva brev med lov om nedsänkt ränta om jag utökar mitt lån om jag vill, och att jag är en av deras bästa kunder, men samtidigt med dem helt nya avslag?

Häpp.

Så kan det gå.

Nu var jag kontorschef för ett litet bankkontor SEB på Söder för många år sen. Lite kan jag gissa hur det går till, men det är som sagt länge sen.

Utskicken -- marknadsavdelningen tycker det är dags att köra lite kampanj. Raskt kör man ett urval på adress-registret och skickar ut. När man gör det här utskicket får man enligt lagen inte kolla om du är kreditvärdig, du har ju faktiskt inte sökt nåt lån. I stället höftar man till lite. Det är vanlig reklam. Ofta har de på marknadsavdelningen ingen större koll på hur det går till när man beviljar lån.

Avslaget -- sen skickar du in din ansökan. Många ansökningar kör man bara mot UC (Upplysningscentralen - ägs av bankerna, har register över dina lån, om du skött dem med mera, även vilken inkomst du deklarerat för). Det finns parametrar i bankens uppsättning av UC som styr om det blir ja eller nej. Datorn kollar upp lite saker som vilken lön du skattar för, om du har misskött några betalningar och antalet frågor mot UC. Blir det nej åker ansökan bara tillbaka till dig. Ingen intelligent människa har tittat på ansökan.

Nå, om du vill ändra på detta måste du antingen hitta nån människa på banken som har lust att ta hand om ditt ärende. Himla svårt nuförtiden, det var lättare på min tid (jag fanns ju till exempel :rolleyes: ) .

Alternativet är att du helt sonika byter bank till en som har lite andra rutiner. De säger kanske ja rakt av och har fått en bra kund.

Det som är riktigt intressant är att det oftast är himla lätt att låna ut till privatpersoner. Hos mig fanns det en tjej (nå, dam då) som talade med de som kom in för att låna pengar. Det tog henne ungefär en halv minut, och jag var aldrig med om att hon hade fel. Det gäller att titta bakom ytan, trasiga jeans eller kostym betyder inget, det är vilken person man är. En del personer kan ha det struligt för tillfället och trilla ut på alla UC-körningar, men det vill helt enkelt göra rätt för sig. De borde få låna och fick det oftast. Andra kan ha hur rena papper som helst men kommer bara strula til det. Letar man lite brukar man hitta strul i deras historia. De lånar man inte ut till om man kan undvika. Min gissning är att du är en sån person jag skulle låna ut pengar till.

G

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...