Jump to content
Annons

Köpa lödkolv


Dan Ö

Recommended Posts

Weller med longlife spetsar (använda aldrig något annat än fuktig trasa/kudde!). Jag har haft min i 25 år. Och de säljs nästan identiska fortfarande.

Precis sån har jag också.. Och gör som du.. Våt trasa/svamp.. Tilläggas skall att man byter temperatur på pennan genom att byta spets. Det styrs med en liten magnet (magneter tappar sin magnetism vid värme och det utnyttjar Weller som termostat). Jag har en med 370 graders spets viket jag tycker är perfekt eftersom jag också har stora lager av 60/40 tenn/bly hemma... Smälttemperaturen på ju på 190 Graders celsius där ju.

EDIT: föresten.. Lödkolv det är rejäla grejjer det.. Sånna kan man använda för att löda ihop en läckande bilkylare med.. Jag föredrar att säga lödpenna då det gäller elektonik 😛

EDIT2: Hitta en intressant länk om lödning: http://www.elexp.com/t_solder.htm

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Annons

"Hur mycket pengar, så mycket musik" så enkelt är det! 😉

Weller, reglerad lödkolv 220V på 60W eller lödstation är både fantastiskt bra. Dock lödstation krävs för ESD känsliga komponenter.

Jag har erfarenhet med blyfritt, icke bra! Kräver högre temperaturer och blir aldrig lika bra lödpunkter som med gammalt ten MEN bly.

Min rekomendation angående blyfritt är, ifall om inte du vill tillverka och sälja produkter inom EU, löd med blandning tenn+bly.

Också för kopparfläta, njaaaa kräver lite erfarenhet. Tennsug är att rekomendera.

Gör så här: ha kolv i en hand och tensug i annan, så snart tennet blir varm och du ser att yta fårändras, håll kvar kolv en stund till och när du tar kolvspets av tennsuget ska vara där och suga. Blixtsnabbt!

350 till 370 C grader är att rekomendera för vanlig elektronik och vanliga kretskort. Blyfritt kan gå upp til 385 C grader.

Skriv här hur det går, kan kanske hjälpa med lite tips till.

MVH

Mirrza

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Jag har bara använt lödpenna en gång för många år sedan så jag har tänkt börja träna lite lödning för att byta mickar på några av mina billigare gitarrer. Det känns som något självklart som alla borde klara av. Vill verkligen inte gå till musikaffären och betala för något som verkar så enkelt att fixa själv.

Vad sägs om denna lödstation? http://www.autemashop.com/category239_1.htm

Titta på "lödstation - lågpris" för 189 kr.

Det står inte vilken spets man får med och det finns nog bara en ersättningstyp att skaffa till den som det verkar.

Kan man byta ut lödpennan till en sådan station och vilken spetstyp och storlek rekommenderas för att löda gitarrkomponenter?

En tremetersrulle borde väl räcka gott och väl för lite träning först (tjocklek?), men duger inte blyfritt lödtenn som tidigare har nämnts i tråden?

En tennsug borde nog även införskaffas.

Jag hittade lite tips om lödning för nybörjare på Youtube för den som vill se:

http://www.youtube.com/watch?v=3dkragEKSKI...ted&search=

(rca kabel)

(xlr kontakt)
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara använt lödpenna en gång för många år sedan så jag har tänkt börja träna lite lödning för att byta mickar på några av mina billigare gitarrer. Det känns som något självklart som alla borde klara av. Vill verkligen inte gå till musikaffären och betala för något som verkar så enkelt att fixa själv.

Vad sägs om denna lödstation? http://www.autemashop.com/category239_1.htm

Titta på "lödstation - lågpris" för 189 kr.

Det står inte vilken spets man får med och det finns nog bara en ersättningstyp att skaffa till den som det verkar.

Kan man byta ut lödpennan till en sådan station och vilken spetstyp och storlek rekommenderas för att löda gitarrkomponenter?

En tremetersrulle borde väl räcka gott och väl för lite träning först (tjocklek?), men duger inte blyfritt lödtenn som tidigare har nämnts i tråden?

En tennsug borde nog även införskaffas.

Jag hittade lite tips om lödning för nybörjare på Youtube för den som vill se:

http://www.youtube.com/watch?v=3dkragEKSKI...ted&search=

(rca kabel)

(xlr kontakt)

Du är helt rätt ute med en temperaturkontrollerad lödstation.

Jag ser inte på bilden vad det är för lödstation, jag använder Weller, bland annat en sån här:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...mp;dok=6123.htm

och en sån här:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...dok=2009119.htm

men det är ju litet andra priser och jag använder dem väldigt mycket...

Jag skulle dock satsa litet mer än 190 kronor, rent generellt brukar det löna sig att inte köpa de allra billigaste verktygen, oavsett vad det handlar om. En bra lödkolv/lödstation håller väldigt länge.

Och vad beträffar lödtenn så hissar jag pestflagg för det blyfria tennet. Inte bara för att det är svårare att löda med och få bra lödningar utan även för att det uppstår kvalitetsproblem med lödningarna på längre sikt också. Det finns en anledning till att det finns undantagsregler för militärelektronik och elektronik med höga säkerhetskrav i ROHS-direktivet och att de därmed får använda lödtenn med bly i sin tillverknoing...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder en solomon lödstation, mkt billigare än weller, dock endast 50 W men har funkat superbra för mig. Löder en hel del, mest kablage men använde den även då jag byggde en mikrofon.

Solomon lödstation på ELFA

Jag är inte lödproffs men den duger för mig. =)

EDIT: Sök på art.nr: 82-422-08

(Länken går inte direkt till produkten)

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
  • 1 år senare...

Hejsan, jag har en 30W lödpenna, funkar den att löda kretskort med?, tex det som finns i xbox 360s handcontroller eller i en radio?. och kan man använda något annat än svamp då man ska torka av lödpennan? typ en blöt disktrasa.

/victor

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan använda en sån där stålboll som är till för att diska med (ser lite ut som en hög stålspån). Jag garanterar inte att livslängden på spetsen blir lika bra, men det är väldigt smidigt och man slipper slabba med vatten.

Hur många watt som behövs beror mest på hur stor metallyta/volym som är i direktkontakt med lödstället. 30 W funkar nog utmärkt till de flesta små kretskortslödningar, men är nog lite klenaste laget för att löda lite större prylar som kontakdon och liknande. Du märker att effekten är för klen om det tar lång tid att värma upp lödstället. Har man otur leder det till att komponenter överhettas eller smälter. Om det går, försök att löda på ställen som har avsmalningar mot intilliggande metallkroppar, så att värmen inte leds bort lika fort.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna lödkolv har jag fått rekommenderad av flera och det är den jag själv har, är mkt nöjd. "976 ESD lödstation" Bra pris =)

Mitt tidigare inläggs länk funkade ej, ni får söka på artikelnumret

ELFA artikelnummer: 82-422-08

www.elfa.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara instämma, har en likadan själv, mycket nöjd. Lite overkill är den kanske om man är absolut nybörjare och inte tänker löda mer än sporadiskt, men har man tänkt löda lite då och då är den absolut värd pengarna.

Edit: Elfas nya sida är jobbig...

Rätt länk är denna

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...